http://www.nrcan.gc.ca/energy/efficienc ... ying/16755danni skrev:Att byta från exempelvis aluminium till kolfiber i karossen gör en bråkdel av den skillnaden, kanske 5-10% på skillnad koldioxidutsläppen, generöst räknat, och mindre på de andra.
En reducering av vikten med 35% genererar en minskad förbrukning på 12-20%. Enligt denna artikel innehåller en Model S ca 300 kg aluminium, vi är optimistiska och antar att all aluminium går att byta ut mot kolfiber.
http://www.torquenews.com/119/tesla-mod ... -auto-show
Hur mycket vikt sparar man då vid jämförelse mellan aluminium och kolfiber ?
Jag hittar några exempel:
Aluminium cykeln väger 7.87 kg , kolfiber, 7.59 kg. 3% skillnad. Det är dock hela cykeln, inte bara ramen.
http://www.nathangriffin.com/technical/ ... ripod.html
1.957 vs 1.547 kg. Aluminiumstativet är 26% tyngre. Tar man Model S 300 kg aluminium så kan man om dessa antaganden stämmer reducera Model S vikt med ca 60 kg om man går över till kolfiber. Då är vi väl nere på samma siffror som cykeln, dvs, 2-3%. Känns inte speciellt relevant om det inte finns andra fördelar med kolfiber. Jag läste att det för cyklar har varit en fördel att kolfibern har kunna formats mer flexibelt än aluminium men att detta har ändrats de senaste åren med nya tekniker.
Sen är väl frågan hur kolfibern hanteras vid reparation samt återvinning. Vet att det idag är möjligt att återvinna kolfiber men frågan är väl om det är ekonomiskt. Jämför man ex med glasfiberbåtar så finns det ett stort problem med gamla båtar som man inte skrotar för att det kostar pengar. Det är inget problem med aluminium.
Här är en länk angående återvinning av kolfiber:
http://sustainability.stackexchange.com ... e-recycled
Man verkar spara väldigt mycket energi men resultatet blir en kolfiber som är kortare och av sämre kvalitet.