BMW has a “Captain Obvious” moment

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Inlägg av 12man »

danni skrev:
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Är inte Model S chassi utvecklat i samarbete med Mercedes har jag för mig? De har väl inte enbart bidragit med några blinkerspakar. ;)
Mercedes hade ett mindre (enstaka %) aktieinnehav i Tesla förut, och tillät vissa av sina underleverantörer att sälja blinkersspakar till andra biltillverkare också.
De har inte låtit sina ingenjörer jobba för Tesla. Möjligtvis att Tesla hade lyckats sno några ingenjörer, få dem att sluta på Mercedes och flytta till Kalifornien.
Jag har läst på rätt många ställen att Tesla använder samma luftfjädring som Mercedes men aldrig lyckats bekräfta den uppgiften.
själva luftfjäderelementen är snarlika som mercedes använder men säkerligen med helt andra inställningar..
var många rykten mm att lotus hjälpt till med modell s chassiet, eller folk därifrån, mtp att roadstern så låter det troligt, ganska avancerat chasssie när man tittar på hur det är gjort, finns nån video där det gås igenom i detalj, edmunds.com?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:

http://teslaclubsweden.se/bmw-i3-testkord/

Jag skulle aldrig köpa en bil med en så korkad lösning.
Vad är egentligen problemet? Det är ju bättre än en vanlig tvådörrars coupe som istället har en lång otymplig dörr. Insteget till baksätet i en i3 är rätt lätt även för mig som är lång. Du menar att du vill ha 4-dörrars bilar?
Nu beror det ju som sagt på hur man använder sin bil, men ja - jag vill ha 4-dörrarsbilar. Skulle aldrig köpa en bil med den lösningen som BMW har. Jag förstår synpunkten att om man ska ha en 2-dörrars så kan man lika gärna ha den här lösningen eftersom insteget blir bättre och för den som sitter fram spelar det ingen roll för det blir samma procedur ändå med att kliva ur för att släppa in/ut baksätespassagerarna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Är man nöjd med en Volvo 242 DL kanske man är nöjd med bensindrift också och kanske inte tittar på i3.

Jag menar att bara för att det var ok 1980 kanske det inte är det nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag vill också hellre ha en eldriven kombi med drag och tackräcke och massor med plats och möjlighet att transportera allt från hundar till byggmaterial. Det finns inga sådana elbilar och jag tror inte att de kommer att finnas inom en överskådlig tid, 10 år kanske. Minst. Jag är kanske pessimistisk, men så ser realiteten ut.
I3 är ju inte tänkt som laståsna. Den är inte heller tänkt som familjebil med semesterpackning och allt. Den är tänkt som pendlarbil och shoppingbil och jag tror att den fungerar utmärkt till det. Att den inte är mer praktisk än så är beklagligt men vi får acceptera det i nuläget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Jag vill också hellre ha en eldriven kombi med drag och tackräcke och massor med plats och möjlighet att transportera allt från hundar till byggmaterial. Det finns inga sådana elbilar och jag tror inte att de kommer att finnas inom en överskådlig tid, 10 år kanske. Minst. Jag är kanske pessimistisk, men så ser realiteten ut.
I3 är ju inte tänkt som laståsna. Den är inte heller tänkt som familjebil med semesterpackning och allt. Den är tänkt som pendlarbil och shoppingbil och jag tror att den fungerar utmärkt till det. Att den inte är mer praktisk än så är beklagligt men vi får acceptera det i nuläget.
Fäll baksätet på i3 och du får rejält lastutrymme. Men visst Bmw har tunat bilen som stadsbil, kortare sträckor på motorväg.
maxer

Inlägg av maxer »

Jerker skrev:
En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:

Har haft min i3a som förstabil sedan november och det är endast roligt att behöva visa folk hur man öppnar dörren när dom ska in där bak.
Tror att i3 passar toppen om man sällan är fler än 2, alltså innan man skaffar barn (eller efter dom flyttat ut?).
Åker mycket sällan längre än 25 mil, vilket man klarar i ett sträck med REx, så för mig och min sambo fungerar en i3a toppen!

Sen får man inte underskatta att BMW i och med i3an är den enda biltillverkaren i världen med serieproducerad kolfiberkaross.
Detta är precis lika stort tekniksprång som att byta från ICE till el. Detta är något som alla biltillverkare kommer behöva lära sig när vi i framtiden bråkar om kWh/km istället för ICE/EL.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Är man nöjd med en Volvo 242 DL kanske man är nöjd med bensindrift också och kanske inte tittar på i3.

Men BMW säljer ju än idag tonvis med tvådörrarskupéer - både 2-serien och 4-serien säljer som smält smör. Sen har ju i3 en helt annan målgrupp, men jag menar på att uppenbarligen kan folk svälja lite opraktiska saker för att få den bil de vill.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50

Inlägg av vigge50 »

maxer skrev:
Sen får man inte underskatta att BMW i och med i3an är den enda biltillverkaren i världen med serieproducerad kolfiberkaross.
Detta är precis lika stort tekniksprång som att byta från ICE till el. Detta är något som alla biltillverkare kommer behöva lära sig när vi i framtiden bråkar om kWh/km istället för ICE/EL.
Vet inte om jag håller med dig här helt. Om du kör i stadstrafik med mycket gasande och bromsande så har vikten en klar påverkan på förbrukningen men när du håller jämn hastighet på motorvägen t ex. så har vikten knappt någon påverkan alls. Ett tydligt bevis på detta är att enligt EPA så är Tesla Model S 90D energisnålare än BMW i3 33 kWh under motorvägskörning.

http://insideevs.com/official-epa-ratin ... s-highway/

http://www.bmwblog.com/2016/08/11/2017- ... a-ratings/

Visst skulle Model S kunna bli mer energisnål om den blev lättare men den skulle nog behöva minska ganska mycket i vikt för att de skulle bli en märkbar skillnad. Svårigheten att gå från aluminium till kolfiber kanske är lika stor som att gå från fossilmotor till elmotor men det är betydligt större skillnad att gå över till elmotor så jag skulle vilja påstå att de är betydligt viktigare. Jag har verkligen inget emot att tillverkare satsar på kolfiber för att göra bilarna lättare men elmotor tycker jag borde vara betydligt högre prioriterat, göra bilen lättare är finputsningar som kan göras senare.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Visst skulle Model S kunna bli mer energisnål om den blev lättare men den skulle nog behöva minska ganska mycket i vikt för att de skulle bli en märkbar skillnad. Svårigheten att gå från aluminium till kolfiber kanske är lika stor som att gå från fossilmotor till elmotor men det är betydligt större skillnad att gå över till elmotor så jag skulle vilja påstå att de är betydligt viktigare. Jag har verkligen inget emot att tillverkare satsar på kolfiber för att göra bilarna lättare men elmotor tycker jag borde vara betydligt högre prioriterat, göra bilen lättare är finputsningar som kan göras senare.
Björn testar med 200 kg extra:

The increase was so insignificant that it was barely measurable.
Jag vill nog hävda att det endast är en sak detta hänger på, batterierna. Energidensitet, pris, snabbladdning och kanske framförallt produktionskapacitet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fördelen med lättare bilar är att de är roligare att köra. :) Och så sliter de lite mindre på däcken också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Fördelen med lättare bilar är att de är roligare att köra. :) Och så sliter de lite mindre på däcken också.
Ja, jag skulle nog säga fördelen med mindre slit på däck och bromsar är en större fördel än lägre förbrukning om vikten på bilen mnskar.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Har haft min i3:a sen 1 nov i fjol, hunnit med ca: 750 mil.
Mycket raljerande här om bakdörrarna, vi har barnstol där bak till vårt barnbarn och ser inga som helst problem
att komma ur och i med lilla gossen i famnen.
Fäll fram ryggstödet, spärren sitter uppe vid nackstödet och det blir ett jättehål att hoppa in där bak.
Jag ca:190 cm lång 110 kg muskler :lol: hoppar in/ut med lillen i famnen utan problem, min fru är också
lång och hon har heller inga problem.
Problem blir det först när det är trångt på en parkering, då är det inget bra att hålla på med bakdörrarna.
Men jag ser inget problem med det heller, bara att parkera där det är bättre plats, eller släppa av medpassagerare
innan man kör in där det är trångt.

Förövrigt så är i3:an den enda bil vi har just nu och det fungerar faktiskt alldeles utmärkt.
Sittkomforten fram är oklanderlig, sitter helt kanon både vad det gäller rygg o höjd.
Jag har taklucka och de underlättar ju när det gäller höjden förstås.
Som nämnts här tidigare, är lastutrymmet stort när man fäller sätena, men inte dåligt annars heller med tanke
på att det är en stadsbil.
Att den är byggd för att vara stadsbil är ju helt klart men sätena klarar mycket längre sträckor än så.
Rolig att köra, lätt att parkera, var beredd på mycket uppmärksamhet ifrån andra bilister.

Nu i vinter så har jag kommit minst 7 till 8 mil på 110 väg, då med 22 grader varmt o stereo, sen har jag ju rex också.
Har också turen att ha snabbladdare där jag kör längre sträckor, så på hela tiden jag ägt bilen så har jag fortfarande
inte kört upp en full tank än, kanske ödelagt 5 liter bensin på 750 mil :)
Så utan vidare kommer man minst 18 mil med rexen inräknat på vintern och detta med det lilla batteriet.

Så allt i allo så är den en mycket kompetent bil som räcker som bil åt många behov.
Verdi

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:

Jag har även köpt en BMW M2 som jag ska hämta här till våren. Den har bensindrift och 2 dörrar. Helt underbar. :)

Skämt åsido så säljs det väldigt många bilar med 2 dörrar. Vissa modeller som Golf, BMW 1-serie osv finns med både 2 och 4 dörrar. Ändå väljer vissa de med 2 dörrar helt av egen vilja. Folk prioriterar olika helt enkelt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Jerker skrev:

Vad är egentligen problemet? Det är ju bättre än en vanlig tvådörrars coupe som istället har en lång otymplig dörr. Insteget till baksätet i en i3 är rätt lätt även för mig som är lång. Du menar att du vill ha 4-dörrars bilar?
Håller inte med. Jag har haft flera cupéer och där kan man ju tex ha sonen i baksätet bakom passagerarplatsen när man ska skjutsa till skola etc. Då tar han sig ut hyfsat enkelt själv. Att behöva kliva ur bilen och öppna två dörrar varje gång, ugg...
Men återigen, det beror ju helt på hur man använder bilen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
bylund skrev:

Jag har även köpt en BMW M2 som jag ska hämta här till våren. Den har bensindrift och 2 dörrar. Helt underbar. :)

Skämt åsido så säljs det väldigt många bilar med 2 dörrar. Vissa modeller som Golf, BMW 1-serie osv finns med både 2 och 4 dörrar. Ändå väljer vissa de med 2 dörrar helt av egen vilja. Folk prioriterar olika helt enkelt.
M2an verkar vara en riktigt kul bil, var väldigt nära att slå till på en sån jag också. Blev en F-Type för mig som sommarbil dock :-) Roligaste bensinare jag ägt i nära kamp med Lexus ISF!

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
maxer

Inlägg av maxer »

vigge50 skrev:
Jag förstår hur du tänker men tror ändå att det kommer bli otroligt viktigt i framtiden. Om man för en stund zoomar ut och tänker att vi vill leva med samma "standard" fast inte använda fossila bränslen så kommer alla former av effektivisering krävas. Vad min/din bil drar på motorväg/i stan blir mindre viktigt och snarare total "ren" energi som samhället kan producera jämfört med om vi ens har "råd" att köra ensamma i bilar. I ett så glesbefolkat land som Sverige med massa vattenkraft kanske detta inte är ett stort problem, men på många andra ställen i världen. Jag gissar också att snitthastigheten för alla bilar i världen inte ligger över 40km/h (i min bil 39km/h) så start och stopp (=massa) är nog i ett globalt energiperspektiv viktigare än man tror.

Mycket spekulationer här men ska bli intressant att se om BMW går plus på sin investering för utveckling av kolfiberkaross....
Läsvärt: https://www.kthmagazine.se/artiklar/kol ... t-flyga-nu
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
bylund skrev:

M2an verkar vara en riktigt kul bil, var väldigt nära att slå till på en sån jag också. Blev en F-Type för mig som sommarbil dock :-) Roligaste bensinare jag ägt i nära kamp med Lexus ISF!

Jo jag hade en M2 förra sommaren med. Blir en manuell den här gången. Är väl lite onödigt men jag tror den håller värdet hyfsat och är ett relativt "billigt" nöje.

Är det en R du köpt? Eller en med V6:an på 380 hk? Är ju lite mer exklusiv än M2:an. Mer elegant också. Tror det är en grymt fin bil. Dock för dyr för mig.
Verdi

Inlägg av Verdi »

maxer skrev:
vigge50 skrev:
Jag förstår hur du tänker men tror ändå att det kommer bli otroligt viktigt i framtiden. Om man för en stund zoomar ut och tänker att vi vill leva med samma "standard" fast inte använda fossila bränslen så kommer alla former av effektivisering krävas. Vad min/din bil drar på motorväg/i stan blir mindre viktigt och snarare total "ren" energi som samhället kan producera jämfört med om vi ens har "råd" att köra ensamma i bilar. I ett så glesbefolkat land som Sverige med massa vattenkraft kanske detta inte är ett stort problem, men på många andra ställen i världen. Jag gissar också att snitthastigheten för alla bilar i världen inte ligger över 40km/h (i min bil 39km/h) så start och stopp (=massa) är nog i ett globalt energiperspektiv viktigare än man tror.

Mycket spekulationer här men ska bli intressant att se om BMW går plus på sin investering för utveckling av kolfiberkaross....
Läsvärt: https://www.kthmagazine.se/artiklar/kol ... t-flyga-nu
Beror ju på hur man ställer sig till kärnkraft. En enda reaktor på 1,2 GW kan driva vääääääldigt många elbilar. På ett år går det 365*24 timmar = 8760 h

Ett snabbt hypotetiskt överslag:
Säg att Sverige har 4 miljoner bilar och att de rullar i snitt 1000 mil per år. De drar 2 kWh/mil i snitt. Totalt krävs då 4 miljoner * 1000 * 2000 = 8 000 GWh (eller 8 TWh)

En reaktor kan då teoretiskt producera 10 512 GWh på ett år. Men det är väldigt optimistiskt. För att klara 8000 GWh så räcker det dock med 75% upptid vilket är fullt realistiskt.

Lägger man till att den mesta laddningen kommer ske nattetid då priserna är lägre och kapaciteten överdimensionerad så behövs inte ens en extra reaktor. En halv reaktor skulle kanske räcka?

Sveriges totala elkonsumtion under 2015 var 140 TWh. Bilarna skulle då stå för drygt 5% av elkonsumtionen. Och som sagt mest nattetid vilket är ytterligare en fördel.

Vindkraften i Sverige producerade under 2015 16,5 TWh vilket betyder att den skulle driva över 8 miljoner bilar!

Sveriges pappersbruk konsumerar tillsammans ca 20 TWh per år. 15 TWh köps in och 5 TWh producerar de själva.

Fast det är klart. Det här är ju Sverige bara. Situationen ser säkert annorlunda ut i andra länder. Och är man kärnkraftsmotståndare så blir det ju kanske kämpigt även här. :) Min poäng med sifferexercisen är i alla fall att påvisa att elbilar INTE är en enorm påfrestning på vårt elsystem. Det kommer knappt märkas på många år. Även om det i sig inte är en anledning att slösa med elenergi. Eller energi öht.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

maxer skrev:
Jerker skrev:

Har haft min i3a som förstabil sedan november och det är endast roligt att behöva visa folk hur man öppnar dörren när dom ska in där bak.
Tror att i3 passar toppen om man sällan är fler än 2, alltså innan man skaffar barn (eller efter dom flyttat ut?).
Åker mycket sällan längre än 25 mil, vilket man klarar i ett sträck med REx, så för mig och min sambo fungerar en i3a toppen!

Vi är 4, 2 vuxna och 2 barn på 1,5 år och 4 år och den passar oss utmärkt, även längre sträckor. Sen är baksätet inte superbekvämt. Men kör man så är det bekvämt. BildBild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

maxer skrev:
Eeeeeh. Nej, det här var ett ganska fånigt påstående. Att byta från en fossilbil till motsvarande elbil tankad med förnybar energi minskar koldioxidutsläppen med uppemot 70% och utsläppen av partiklar, kväveoxid etc med uppemot 90%. Att byta från exempelvis aluminium till kolfiber i karossen gör en bråkdel av den skillnaden, kanske 5-10% på skillnad koldioxidutsläppen, generöst räknat, och mindre på de andra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
bylund skrev:

Jo jag hade en M2 förra sommaren med. Blir en manuell den här gången. Är väl lite onödigt men jag tror den håller värdet hyfsat och är ett relativt "billigt" nöje.

Är det en R du köpt? Eller en med V6:an på 380 hk? Är ju lite mer exklusiv än M2:an. Mer elegant också. Tror det är en grymt fin bil. Dock för dyr för mig.
Oj, du har redan ägt en M2a innan? Måste varit en av de första i Sverige då va? Jag har en S, dvs V6an på 380 hk. Ruskigt fin sång i sexan och R:en blir så satans dyr att försäkra...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
maxer

Inlägg av maxer »

danni skrev:
maxer skrev:
Eeeeeh. Nej, det här var ett ganska fånigt påstående. Att byta från en fossilbil till motsvarande elbil tankad med förnybar energi minskar koldioxidutsläppen med uppemot 70% och utsläppen av partiklar, kväveoxid etc med uppemot 90%. Att byta från exempelvis aluminium till kolfiber i karossen gör en bråkdel av den skillnaden, kanske 5-10% på skillnad koldioxidutsläppen, generöst räknat, och mindre på de andra.
Enligt den https://www.kthmagazine.se/artiklar/kol ... t-flyga-nu forskaren på KTH är det uppemot 25 % av dom globala utsläppen (från bilar). Säger inte att kompositen borde komma före elektrifieringen, men att den kommer bli relevant i ett senare skede är jag övertygad om.
Senast redigerad av maxer, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

maxer skrev:
danni skrev:
maxer skrev:
Enligt den https://www.kthmagazine.se/artiklar/kol ... t-flyga-nu forskaren på KTH är det uppemot 25 % av dom globala utsläppen (från bilar). Säger inte att kompositen borde komma före elektrifieringen, men att den kommer bli relevant i ett senare skede är jag övertygad om.
Din länk ger 404-fel. Och visst, när jag säger 5-10% så har jag bara tänkt på förbrukningsledet, det gör säkert en skillnad i tillverkningsledet också. Och det är säkert en viktig utveckling också. Men att hävda att det är ett "precis lika stort tekniksprång som att byta från ICE till el" är fel hur man än vill vrida och vända på det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Oj, du har redan ägt en M2a innan? Måste varit en av de första i Sverige då va? Jag har en S, dvs V6an på 380 hk. Ruskigt fin sång i sexan och R:en blir så satans dyr att försäkra...
Japp. Jag plockade ut min M2 18 april. 2 dagar efter premiären tror jag det var. Lyckades få tag i en s.k. HEA-bil. (Handler-Erst-Ausstattung) En demo-bil helt enkelt. :) Det var en av de större återförsäljarna som tyckte de hade för många demobilar. Köpte den med 7 mil på mätaren. Var lite roligt för sen fick jag ett pm på ett amerikanskt M2-forum från en svensk som var den som kört merparten av de där 7 milen under en provkörning. De fick egentligen inte sälja den till mig heller på 3 månader så under de första 3 månaderna så ägde de den och stod för försäkring och skatt. 3 månaders "provkörning" alltså. :) Totalt körde jag ca 800 mil med den förra sommaren.

Dock var det en med DCT-lådan. Jag vill helst ha en manuell så jag beställde en manuell förra våren och sålde den där i september.

Jag såg att det fanns en V6 på 340 hk också. Men S är nog en bra kompromiss. Är jäkligt snygg iaf!
maxer

Inlägg av maxer »

danni skrev:
maxer skrev:
danni skrev:
maxer skrev:
Din länk ger 404-fel. Och visst, när jag säger 5-10% så har jag bara tänkt på förbrukningsledet, det gör säkert en skillnad i tillverkningsledet också. Och det är säkert en viktig utveckling också. Men att hävda att det är ett "precis lika stort tekniksprång som att byta från ICE till el" är fel hur man än vill vrida och vända på det.
Jag håller med dig ur ett slutkundsperspektiv, där är inte materialet i karossen lika betydelsefullt.
Men det jag pratar om när jag säger tekniksprång är utvecklingskostnader (ingenjörstimmar, fabriker osv) för ett enskilt företag.
Att lära "sig" (Volvo, BMW, Tesla osv) att serieproducera karrosser i kolfiber är ett enormt utvecklingsarbete, du måste göra om allt från början.

Att ta en plåtbil och elektrifiera den kräver nog inte mycket mera om man jämför(ingenjörstimmar).

Så svårt är det med kolfiber, just för att ingen någonsin serieproducerat en enda bil (innan BMW).

Denna ska fungera: https://www.kthmagazine.se/artiklar/kol ... t-flyga-nu
Skriv svar