Det där är bara ett skenargument som de flesta tyska företag kör med som default-ursäkt varför man inte kan göra si och så. Det har fungerat i årtionden och är naturligtvis ett bra sätt att få tyst på politiker och media. Så fort de hör detta klämmer de in svansen som små hundvalpar. Vem vågar att argumentera emot liksom? När det gäller vinstmaximering är biltillverkarna inte alls lika måna om arbetsplasterna.Laban skrev:In September, Michael Brecht — head of the labor unions at Mercedes-Benz — said that internal combustion engines require roughly 10 times the amount of workers that electric motors do. That means companies will require fewer workers in the future as electric car production ramps up.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Helt rätt. Detdär kommer marknaden=efterfrågan att ta hand om.mati skrev:Det där är bara ett skenargument som de flesta tyska företag kör med som default-ursäkt varför man inte kan göra si och så. Det har fungerat i årtionden och är naturligtvis ett bra sätt att få tyst på politiker och media. Så fort de hör detta klämmer de in svansen som små hundvalpar. Vem vågar att argumentera emot liksom? När det gäller vinstmaximering är biltillverkarna inte alls lika måna om arbetsplasterna.Laban skrev:In September, Michael Brecht — head of the labor unions at Mercedes-Benz — said that internal combustion engines require roughly 10 times the amount of workers that electric motors do. That means companies will require fewer workers in the future as electric car production ramps up.
X100 lev.14/8-18.
Nu kan de inte sälja lyxsedaner längre, så då kommer det en om 3-4 år.
Om 3-4 år kan de inte sälja familjebilar, så då utvecklar de en sådan. De har hamnat i en reaktiv process som inte är bra.
Om 3-4 år kan de inte sälja familjebilar, så då utvecklar de en sådan. De har hamnat i en reaktiv process som inte är bra.
Häftigt, Elon är grym, han förändrar bilindustrin, vw tvärstoppar utveckling av oljebrännare. Mycket bra.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det kan man undra, men det är ju bra att de åtminstone inte tycker att det går bra att stå kvar bakom startlinjen trots att racet redan är i full gång.Teslaspolen skrev:Visserligen bra, men... Nu står vi inför Model 3 och VW håller på och jämför emot Model S, en bil som lanserades 2012? Kommer dom verkligen bli helt överrumplade en gång till?Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Få använder stolpar för laddning
http://www.barometern.se/kalmar/fa-anva ... -laddning/
Laddat möte om laddstationer
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/
Kanske är läge att några entusiastiska och kunniga sekterister anmäler sitt intresse också.Anna Karlsson menar att det finns många intressanta lösningar och att hon nu vill ha en referensgrupp för att diskutera hur man kan underlätta elbilsanvändandet.
– Kan inte ni två vara med. Ni verkar väldigt entusiastiska och kunniga, säger hon.
De flesta laddarna kom upp efter sommaren. Om de tror att lokala elbilsägare kommer använda snabbladdarna ungefär som avgasbilägare använder bensinmacken så tror de fel vilket statistiken också visar. Det intressanta är att se hur användningen av dessa blir under sommaren då turisterna kommer och besöker Kalmar och Öland.Hammar skrev:Få använder stolpar för laddning
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/Kanske är läge att några entusiastiska och kunniga sekterister anmäler sitt intresse också.Anna Karlsson menar att det finns många intressanta lösningar och att hon nu vill ha en referensgrupp för att diskutera hur man kan underlätta elbilsanvändandet.
– Kan inte ni två vara med. Ni verkar väldigt entusiastiska och kunniga, säger hon.
PS. Jag har anmält mitt intresse, var ju Tesla Club Swedens representant på Kalmar Energis möte på Scandic när elbilsmacken och satsningen presenterades så jag får fortsätta med detta. Ser gärna att någon mer anmäler intresse.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
100 elbilar i KalmarSvenssons skrev:De flesta laddarna kom upp efter sommaren. Om de tror att lokala elbilsägare kommer använda snabbladdarna ungefär som avgasbilägare använder bensinmacken så tror de fel vilket statistiken också visar. Det intressanta är att se hur användningen av dessa blir under sommaren då turisterna kommer och besöker Kalmar och Öland.Hammar skrev:Få använder stolpar för laddning
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/Kanske är läge att några entusiastiska och kunniga sekterister anmäler sitt intresse också.Anna Karlsson menar att det finns många intressanta lösningar och att hon nu vill ha en referensgrupp för att diskutera hur man kan underlätta elbilsanvändandet.
24 stolpar, lediga 94% av tiden -> 36 timmar per dag utnyttjande.
Skulle nog säga att den sifran är bra med tanke på att de flesta av stolparna inte är skyltade som laddplats. Blir ju svårt att ladda när platserna är fyllda med ICE.
Sen är ju faktiskt inte priset på laddning speciellt dyrt på Clever. Antingen 5kr/KWh eller 99kr/mån + 2,50/KWh. Laddar du mer än 40KWh/månad så blir det billigare med abonnemanget.
Om man då har en hybrid, utan möjlighet att ladda hemma, så laddar du nog 100KWh/mån = 99+2,50*100=349kr -> 3.49kr/KWh.
Håller med, jag har fått återkoppling och är nu med i referensgruppen, första mötet är den 28:e och syftet med det mötet är att mejsla fram ett erbjudande till laddning för fastighetsägare och arbetsgivare. Skapar ny tråd om detta. Finns en del trådar om detta på forumet redan som kan komma till nytta.Hammar skrev:100 elbilar i KalmarSvenssons skrev:De flesta laddarna kom upp efter sommaren. Om de tror att lokala elbilsägare kommer använda snabbladdarna ungefär som avgasbilägare använder bensinmacken så tror de fel vilket statistiken också visar. Det intressanta är att se hur användningen av dessa blir under sommaren då turisterna kommer och besöker Kalmar och Öland.Hammar skrev:Få använder stolpar för laddning
Skulle nog säga att den sifran är bra med tanke på att de flesta av stolparna inte är skyltade som laddplats. Blir ju svårt att ladda när platserna är fyllda med ICE.
Sen är ju faktiskt inte priset på laddning speciellt dyrt på Clever. Antingen 5kr/KWh eller 99kr/mån + 2,50/KWh. Laddar du mer än 40KWh/månad så blir det billigare med abonnemanget.
Om man då har en hybrid, utan möjlighet att ladda hemma, så laddar du nog 100KWh/mån = 99+2,50*100=349kr -> 3.49kr/KWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Största problemet i dagsläget tror jag är att folk inte orkar med själva mecket det innebär att ladda på några enstaka mil, speciellt inte när det kostar mer än att ladda hemma, vilket Clever gör med råge. Installera app, skapa abonnemang, kolla nummer på laddplats, initiera laddning, baxa ut kabel ur bilen, plugga in kabel, kolla laddning är ok, stänga luckan, osv osv. Allt detta för att addera några enstaka dyrare mil när man troligtvis inte behöver det eftersom man med god marginal kör hem efteråt och laddar billigare hemma istället.Hammar skrev:100 elbilar i KalmarSvenssons skrev:De flesta laddarna kom upp efter sommaren. Om de tror att lokala elbilsägare kommer använda snabbladdarna ungefär som avgasbilägare använder bensinmacken så tror de fel vilket statistiken också visar. Det intressanta är att se hur användningen av dessa blir under sommaren då turisterna kommer och besöker Kalmar och Öland.Hammar skrev:Få använder stolpar för laddning
För destinationsladdning och folk som kört långt för att komma till målet är det en annan femma, men i fallet Kalmar och jämföra elbilar i stan med hur mkt som stolparna används är bara en löjlig jämförelse. Skulle jag vara en av de 100 elbilsägarna i Kalmar skulle jag ALDRIG ladda på de där Clever-stolparna

Jag har laddat på Clever-stolpen vid Scandic bredvid SuperCharger! Laddade hela 30 sek. Dvs inte 6 kWh för 30 SEK utan i 30 sekunder för att testa min CHAdeMO-adapter... Håller med om att det är omständligt att fixa laddkort och dessutom så räcker det inte med ett. Själv har jag 5 eller 6 olika RFID-brickor eller koder till olika laddnätverk. Har hittills endast haft nytta av 2. Det finns väl typ tre olika typer av laddställen, laddning där man bor/jobbar, laddning på destination och snabbladdning som sker på resande fot. Laddningen skall vara smidig i alla tre lägen men om det är destinationsladdning i några timmar så lär man skippa den om det är lite krångligt och man egentligen inte behöver det.helix skrev:
Största problemet i dagsläget tror jag är att folk inte orkar med själva mecket det innebär att ladda på några enstaka mil, speciellt inte när det kostar mer än att ladda hemma, vilket Clever gör med råge. Installera app, skapa abonnemang, kolla nummer på laddplats, initiera laddning, baxa ut kabel ur bilen, plugga in kabel, kolla laddning är ok, stänga luckan, osv osv. Allt detta för att addera några enstaka dyrare mil när man troligtvis inte behöver det eftersom man med god marginal kör hem efteråt och laddar billigare hemma istället.
För destinationsladdning och folk som kört långt för att komma till målet är det en annan femma, men i fallet Kalmar och jämföra elbilar i stan med hur mkt som stolparna används är bara en löjlig jämförelse. Skulle jag vara en av de 100 elbilsägarna i Kalmar skulle jag ALDRIG ladda på de där Clever-stolparna
Betala för långsam laddning??? Man får ev betala för parkering, laddning ska vara gratis som i övriga landet.
Varför ska laddning vara gratis och inte tankning på bensinstationen?Swede1 skrev:Betala för långsam laddning??? Man får ev betala för parkering, laddning ska vara gratis som i övriga landet.
Jag kan tänka mig att betala för el även vilja långsamladdning.. Men då ska man dels bara betala för de kwh man laddar, dels ska priset vara betydligt lägre än snabbladdning. Max 2kr/kwh.. Det är ändå 100% påslag på det verkliga priset. Och installation av långsamladdning behöver inte kosta speciellt mycket precis plats..
Sen får man ju kanske betala p-avgiften för att stå där också.
Såhär i övergångsperiod kan jag dock tycka att man kan bjuda på strömmen eller p-avgiften för att ge ett incitament för folk att skaffa elbil. Se det som en miljösatsning eller nått.
Såhär i övergångsperiod kan jag dock tycka att man kan bjuda på strömmen eller p-avgiften för att ge ett incitament för folk att skaffa elbil. Se det som en miljösatsning eller nått.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag har funderat lite på detta efter alla inlägg i detta ämne. Om man tittar på behovet, behövs långsamladdning egentligen på "stan"? Som jag ser de så vill man ha långsamladdning där man parkerar när man sover (hemma och hotell) och där man parkerar när man är på jobbet i alla övriga fall så intalar jag mig att antingen har man el i batterierna så man kommer hem eller så vill man ha en snabbladdare.joel80 skrev:Jag kan tänka mig att betala för el även vilja långsamladdning.. Men då ska man dels bara betala för de kwh man laddar, dels ska priset vara betydligt lägre än snabbladdning. Max 2kr/kwh.. Det är ändå 100% påslag på det verkliga priset. Och installation av långsamladdning behöver inte kosta speciellt mycket precis plats..
Tänker jag helt fel eller hur ser ni på det?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
Kanske kan tänka mig fall då man har precis precis så att man inte når hem utan någon kWh extra, och om man då kan ladda medans man gör staden betyder att man slipper snabbladda. Jag har ett sådant exempel, när vi besöker Borlänge eller Falun så finns det gratis Typ2 stolpar som IKEA respektive Falu Energi och Vatten har satt upp. På vintern betyder det att vi tar oss fram och tillbaka utan att nytja CHAdeMO på våran 24 kWh Leaf. Det hade kanske gått på vintern även utan laddning med, men då får man ta det ännu lugnare.chaffis75 skrev:Jag har funderat lite på detta efter alla inlägg i detta ämne. Om man tittar på behovet, behövs långsamladdning egentligen på "stan"? Som jag ser de så vill man ha långsamladdning där man parkerar när man sover (hemma och hotell) och där man parkerar när man är på jobbet i alla övriga fall så intalar jag mig att antingen har man el i batterierna så man kommer hem eller så vill man ha en snabbladdare.joel80 skrev:Jag kan tänka mig att betala för el även vilja långsamladdning.. Men då ska man dels bara betala för de kwh man laddar, dels ska priset vara betydligt lägre än snabbladdning. Max 2kr/kwh.. Det är ändå 100% påslag på det verkliga priset. Och installation av långsamladdning behöver inte kosta speciellt mycket precis plats..
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Dels tror jag att de som bor i städerna har användning av sån slags långsamladdning, sen är det ju också alla hybrider.. Jag letar laddning var jag kan. Om jag då gör ett ärende på stan i en timme får jag i drygt 1.5mil om jag kan ladda.. Det kan vara det som gör att jag klarar hela dagen utan att använda en droppe diesel. Sen jobbar jag ofta i olika städer och på olika ställen.. Senaste igår stod jag 8h på en gatuparkering i Västerås med en långsamladdare (shucko) och kunde på så sätt köra de första 35km (längre har jag inte nu på vintern) på el på väg hem och slapp i allafall några liters dieselförbrukning.
Den stolpen var gratis men parkeringen kostade.. När man får i el under en heldag för ett värde av 10-15kr och p-kostnaden är 150kr är det ju ingen jätteförlust för de som erbjuder el.. I och för sig hade en bil med större batteri hunnit få i det dubbla..
Den stolpen var gratis men parkeringen kostade.. När man får i el under en heldag för ett värde av 10-15kr och p-kostnaden är 150kr är det ju ingen jätteförlust för de som erbjuder el.. I och för sig hade en bil med större batteri hunnit få i det dubbla..
Därför pavgift är högre än elkostnad. El är då otroligt mkut billigare än olja. För att få snabbare övergång till elbilar, se på Oslo. För att få kunder, se på lidl och köpcenter. P skiva på 3 timmar är lämpligt för långsam laddning, då är det värt att ta fram kabeln.vigge50 skrev:Varför ska laddning vara gratis och inte tankning på bensinstationen?Swede1 skrev:Betala för långsam laddning??? Man får ev betala för parkering, laddning ska vara gratis som i övriga landet.

Håller med om att långsamladdning behövs "på stan". Var i grannstaden 6 mil bort i tisdags med barnen på badhus. Hade det funnits långsamladdare hade vi tagit 24 kWh-leafen, men nu gjorde vi det enkelt och åkte diesel i snömodden. Men det är inget jag vill betala extra för förutom p-avgiften.Teslaspolen skrev:Kanske kan tänka mig fall då man har precis precis så att man inte når hem utan någon kWh extra, och om man då kan ladda medans man gör staden betyder att man slipper snabbladda. Jag har ett sådant exempel, när vi besöker Borlänge eller Falun så finns det gratis Typ2 stolpar som IKEA respektive Falu Energi och Vatten har satt upp. På vintern betyder det att vi tar oss fram och tillbaka utan att nytja CHAdeMO på våran 24 kWh Leaf. Det hade kanske gått på vintern även utan laddning med, men då får man ta det ännu lugnare.chaffis75 skrev:Jag har funderat lite på detta efter alla inlägg i detta ämne. Om man tittar på behovet, behövs långsamladdning egentligen på "stan"? Som jag ser de så vill man ha långsamladdning där man parkerar när man sover (hemma och hotell) och där man parkerar när man är på jobbet i alla övriga fall så intalar jag mig att antingen har man el i batterierna så man kommer hem eller så vill man ha en snabbladdare.
Elbilist sedan 2014
Långsamladdning behövs eller är användbar på alla ställen där man ändå är under många timmar. Men då måste elen vara billigare än den från en snabbladdare, helst i nivå med hemmaladdningen alltså max 1,50kr/kWh.chaffis75 skrev:Jag har funderat lite på detta efter alla inlägg i detta ämne. Om man tittar på behovet, behövs långsamladdning egentligen på "stan"? Som jag ser de så vill man ha långsamladdning där man parkerar när man sover (hemma och hotell) och där man parkerar när man är på jobbet i alla övriga fall så intalar jag mig att antingen har man el i batterierna så man kommer hem eller så vill man ha en snabbladdare.joel80 skrev:Jag kan tänka mig att betala för el även vilja långsamladdning.. Men då ska man dels bara betala för de kwh man laddar, dels ska priset vara betydligt lägre än snabbladdning. Max 2kr/kwh.. Det är ändå 100% påslag på det verkliga priset. Och installation av långsamladdning behöver inte kosta speciellt mycket precis plats..
Jag skulle tycka det var ok med säg 5kr extra/h i parkeringsavgift för de p-platsen som har långsamladdning på vissa ställen. Då skulle man komma ifrån viss ICEing och de som står för strömmen går inte back på det.
Då skulle man betala 5kr för ca 3.4kwh.. Och även om man står där några timmar efter man laddat klart är det ingen ekonomiskt katastrof...
Då skulle man betala 5kr för ca 3.4kwh.. Och även om man står där några timmar efter man laddat klart är det ingen ekonomiskt katastrof...

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
http://www.nyteknik.se/miljo/nagon-mast ... rd-6832337
Dom flesta kommentarerna säger att om det håller ekonomiskt så löser sig investeringarna, och att allt som är "hållbara industrin" ska minsann finansieras med bidrag är bara helt fel...
En miljard.... ja det blir väldans mycket laddinfra för den summan iaf...
Fast ett alternativ som funkar för tunga fordon typ redan nu och produktion i Sverige vore säkert lite bra det oxo förvisso...
Dom flesta kommentarerna säger att om det håller ekonomiskt så löser sig investeringarna, och att allt som är "hållbara industrin" ska minsann finansieras med bidrag är bara helt fel...
Fast ett alternativ som funkar för tunga fordon typ redan nu och produktion i Sverige vore säkert lite bra det oxo förvisso...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Klart om 10 år. hm då är batterierna uppe i nästan 200 kWh i motsvarande dagens bilar (S o X). Känns som att då kommer klivet redan vara taget eller ligga precis framför oss vad det gäller att välja eldrift på nya fordon.Bjelke skrev:http://www.nyteknik.se/miljo/nagon-mast ... rd-6832337
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Sant, det var ju det där med tidsperspektivet oxoPontus skrev:Klart om 10 år. hm då är batterierna uppe i nästan 200 kWh i motsvarande dagens bilar (S o X). Känns som att då kommer klivet redan vara taget eller ligga precis framför oss vad det gäller att välja eldrift på nya fordon.Bjelke skrev:http://www.nyteknik.se/miljo/nagon-mast ... rd-6832337

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Även om batterierna skulle vara uppe i det och elbilarskulle stå för nästan all försäljning så kommer det fortfarande finnas mängder av fossilbilar på vägarna men visst, konsumtionen borde gå ner för varje år då.Pontus skrev:Klart om 10 år. hm då är batterierna uppe i nästan 200 kWh i motsvarande dagens bilar (S o X). Känns som att då kommer klivet redan vara taget eller ligga precis framför oss vad det gäller att välja eldrift på nya fordon.Bjelke skrev:http://www.nyteknik.se/miljo/nagon-mast ... rd-6832337