Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Hahaha
Synd att ironin är förlorad på så många icke elbilsvana.
Synd att ironin är förlorad på så många icke elbilsvana.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Hoppas många går på detta så att Tesla aktien faller och jag kan köpa... Det är ju inte varje dag man är "insider" och vet mer än andra
så låt dem hållas.

Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.
När jag provkörde en Ioniq igår började försäljaren prata sig varm om vätgasbilar, de är ju så praktiska eftersom man bara åker till en mack och tankar som vanligt.
- Ja precis, sa jag. Och med en elbil åker du ingenstans eftersom du laddar hemma varje dag. Eller har du en vätgasmack i garaget?
Man såg riktigt i hans ansikte hur det gick upp för honom vad jag precis hade sagt. Han hade aldrig ens funderat på det. Sen blev han tyst och pratade inte mer om det.
När jag provkörde en Ioniq igår började försäljaren prata sig varm om vätgasbilar, de är ju så praktiska eftersom man bara åker till en mack och tankar som vanligt.
- Ja precis, sa jag. Och med en elbil åker du ingenstans eftersom du laddar hemma varje dag. Eller har du en vätgasmack i garaget?
Man såg riktigt i hans ansikte hur det gick upp för honom vad jag precis hade sagt. Han hade aldrig ens funderat på det. Sen blev han tyst och pratade inte mer om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En Gilla på den!mati skrev:Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.

- Teslaspolen
- Teslaägare
Underbar historia!mati skrev:Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Bullseye!mati skrev:Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
╱╱┏╮mati skrev:Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.
╱╱┃┃
▉━╯┗━╮
▉┈┈┈┈┃
▉╮┈┈┈┃
╱╰━━━╯
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
Synd att det inte gäller hela världen oxo, DÅ skulle det hända grejer
http://www.nyteknik.se/energi/svensk-ut ... as-6830109
"...AB Igrene är ett av de bolag som har upptäckt oljefyndigheter i samband med provborrning efter naturgas kring sjön Siljan i Dalarna. Företaget analyserar nu vilka volymer som finns och om det är lönsamt att dra igång en produktion, enligt Igrenes styrelseordförande Anders Rydberg, som är tveksam till ett förbud.
– Jag vet inte om ett förbud skulle fylla sitt syfte.."
Ja vilket oväntat svar...
Tror jag ska skicka ett mail till shejk el kebab och fråga om ett förbud där skulle vara bra och se vad svaret blir.... Eller Trump oxo förresten

http://www.nyteknik.se/energi/svensk-ut ... as-6830109
"...AB Igrene är ett av de bolag som har upptäckt oljefyndigheter i samband med provborrning efter naturgas kring sjön Siljan i Dalarna. Företaget analyserar nu vilka volymer som finns och om det är lönsamt att dra igång en produktion, enligt Igrenes styrelseordförande Anders Rydberg, som är tveksam till ett förbud.
– Jag vet inte om ett förbud skulle fylla sitt syfte.."

Tror jag ska skicka ett mail till shejk el kebab och fråga om ett förbud där skulle vara bra och se vad svaret blir.... Eller Trump oxo förresten

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Intressant. Och som det brukar vara på NyT är kommentarerna till artikeln väldigt spännande läsning (eller inte).
Saxat fr Omni:
● UTVECKLINGEN AV ELBILAR Under namnet Northvolt vill den tidigare logistikchefen på Tesla, Peter Carlsson, bygga en batterifabrik i Norden. Målet är att utmana de asiatiska tillverkarna när det gäller att leverera batterier till elbilar, rapporterar Financial Times. Nu söker man efter en lämplig plats att anlägga fabriken i Norden, i första hand Sverige.
Carlsson säger till tidningen att om ingen gör någonting så kommer Europa att bli helt beroende av en asiatisk leveranskedja.
– Det är nu eller aldrig.
Till DI säger Carlsson att fabriken ska etableras i Sverige, och att man fått positiv respons från politiker och tjänstemän när man sonderat terrängen.
Kan Elon o Peter ha en agenda ?
● UTVECKLINGEN AV ELBILAR Under namnet Northvolt vill den tidigare logistikchefen på Tesla, Peter Carlsson, bygga en batterifabrik i Norden. Målet är att utmana de asiatiska tillverkarna när det gäller att leverera batterier till elbilar, rapporterar Financial Times. Nu söker man efter en lämplig plats att anlägga fabriken i Norden, i första hand Sverige.
Carlsson säger till tidningen att om ingen gör någonting så kommer Europa att bli helt beroende av en asiatisk leveranskedja.
Till DI säger Carlsson att fabriken ska etableras i Sverige, och att man fått positiv respons från politiker och tjänstemän när man sonderat terrängen.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Härligt, fast det är väl inte mycket som är nytt i det där? Att det finns ett namn är väl det nya. Eller har han lyckats säkra finansiärer?Guldis-54 skrev:Saxat fr Omni:
Tror inte Elon och Peter har någon agenda. Men kan Peter förstår ju med sina erfarenheter att efterfrågan på batterier kommer vara enorm. Och finns en batterifabrik i Sverige så får Volvo kanske tummen ur.

Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
http://www.breakit.se/artikel/6777/tesl ... terifabrik
http://www.breakit.se/artikel/6773/fina ... terifabrik
Ok, verkar ha framkommit lite intressant info idag! Spännande, färdigt 2023, hoppas man kan börja producera batterier tidigare än så (lex Teslas Giggafabrik) dvs att den byggs upp successivt.
https://www.ft.com/content/29e1e89e-027 ... e02ef0def9
Och i Financial times fick jag svar på min fråga. Man börjar producera 2020 om allt klaffar, och beräknas bli lika stora som Teslas Giggafabrik i Nevada.
Hoppas de får tillräckligt med finansiärer.
http://www.breakit.se/artikel/6773/fina ... terifabrik
Ok, verkar ha framkommit lite intressant info idag! Spännande, färdigt 2023, hoppas man kan börja producera batterier tidigare än så (lex Teslas Giggafabrik) dvs att den byggs upp successivt.
https://www.ft.com/content/29e1e89e-027 ... e02ef0def9
Och i Financial times fick jag svar på min fråga. Man börjar producera 2020 om allt klaffar, och beräknas bli lika stora som Teslas Giggafabrik i Nevada.
Hoppas de får tillräckligt med finansiärer.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
- Bjelke
- Teslaägare
Lite mer än bara en massa fina ord och önsketänkande verkar det vara nu iaf 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vi får hålla alla tummar att han lyckas. Det kan bli riktigt riktigt stort. 

Tesla toppar listan med mest nöjda ägare enligt denna SIFO-undersökning publicerad i Expressen.
Någon här som kanske var med och blev intervjuad?
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... re--lista/
Någon här som kanske var med och blev intervjuad?
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... re--lista/
Vet inte om Elon och Peter har agendor tillsammans längre, Peter har ju sagt upp sig från Tesla. Men Peter har ju sett hur det funkar och vet vad som kommer hända. I det läget vill han så klart göra vad han kan för Europa, Sverige och sig själv.Guldis-54 skrev:...
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Monark1954
- Teslaägare
Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:

Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Teslaspolen
- Teslaägare
Visserligen bra, men... Nu står vi inför Model 3 och VW håller på och jämför emot Model S, en bil som lanserades 2012? Kommer dom verkligen bli helt överrumplade en gång till?Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Ja, det är ju positivt att det finns en gnutta vett även inom VW. Det var ju lite som Elon hoppades, dvs att etablerade tillverkare får upp ögonen för eldrift när de ser att det går att tillverka och sälja riktiga elbilar.Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
Tyvärr tror jag att de är helt fel ute när de pratar enbart om lyxsegmentet. Även vanliga halvdödliga måste ju ha möjlighet att skaffa elbil, vilket Tesla så småningom möjliggör med Model 3. Det hjälper föga att VW kommer med en Model S-utmanare om tidigast tre år. Bygg riktiga elbilar som folk har råd med. Och gör det nu!
Det där är ju diskussionen vi haft i andra trådar förut, måste alla biltillverkare gå igenom samma process som Tesla, först en häftig sportbil, sen en premiumbil och sist en bil för den breda massan? Fast både Renault och Nissan har ju börjat i mittsegmentet, och VW gjorde ju det med e-golfen...Teslaspolen skrev:Visserligen bra, men... Nu står vi inför Model 3 och VW håller på och jämför emot Model S, en bil som lanserades 2012? Kommer dom verkligen bli helt överrumplade en gång till?Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
Fast jag tycker inte det är konstigt om de vill börja med mindre serier medan de lär sig detta. Det är ju ändå nytt för dem. Så att de börjar med något dyrare är väl ok. Bara de inte stannar där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nja, VW har byggt elbilar sedan 70-talet. Inget vettigt iofs och inget de har sålt, men de borde ju ha lärt sig nånting under alla dessa år. Eller var det bara lite lekstuga för några förvirrade ingenjörer som tyckte det var roligt med radiostyrda bilar i skala 1:1? Dessutom har de ju numera några vanliga bilar som har batterier, dvs e-Golf och GTE-modellerna. Nej, jag köper inte det argumentet. De borde kunna detta, de vill bara inte.
Jag kan inte se varför alla biltillverkare skulle behöva göra det. Tesla startade från 0 och då ser det lite annorlunda ut. De stora tillverkarna har helt andra problem, ex:Jerker skrev:Det där är ju diskussionen vi haft i andra trådar förut, måste alla biltillverkare gå igenom samma process som Tesla, först en häftig sportbil, sen en premiumbil och sist en bil för den breda massan? Fast både Renault och Nissan har ju börjat i mittsegmentet, och VW gjorde ju det med e-golfen...
http://gas2.org/2016/11/02/volkswagen-e ... cost-jobs/
In September, Michael Brecht — head of the labor unions at Mercedes-Benz — said that internal combustion engines require roughly 10 times the amount of workers that electric motors do. That means companies will require fewer workers in the future as electric car production ramps up.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd