Hus utomlands

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Hus utomlands

Inlägg av AGCF »

Är det någon som har hus utomlands? Var i så fall? Vad har ni för erfarenheter av det? Jag menar inte ni som bor utomlands p.g.a. jobb i första hand men det kan vara intressant att veta era erfarenheter med.

En som inte gillar mörkret :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hus utomlands

Inlägg av EnTraktor »

Jag har inget hus men en lägenhet utanför Marbella i Spanien. Känns väldigt lyxigt att under höst/vinter kunna boka en flight i sista minuten och inte behöva tänka på väskor, packning eller bagage. Man kan t.ex. flyga ned med bara handbagage torsdag morgon till söndag kväll och få i stort sett 4 hela dagar för att ladda batterierna. I september är det upp till ca 28 grader, oktober är det upp till ca 25 grader, november upp till ca 22 grader. December, Januari, Februari upp till ca 20 och sedan vänder det upp igen. Var nere nyår för 3 år sedan och då var det 21 grader på nyårsafton.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

EnTraktor skrev:
Jag har inget hus men en lägenhet utanför Marbella i Spanien. Känns väldigt lyxigt att under höst/vinter kunna boka en flight i sista minuten och inte behöva tänka på väskor, packning eller bagage. Man kan t.ex. flyga ned med bara handbagage torsdag morgon till söndag kväll och få i stort sett 4 hela dagar för att ladda batterierna. I september är det upp till ca 28 grader, oktober är det upp till ca 25 grader, november upp till ca 22 grader. December, Januari, Februari upp till ca 20 och sedan vänder det upp igen. Var nere nyår för 3 år sedan och då var det 21 grader på nyårsafton.
Det låter trevligt :) Hade inte tänkt på bagage och framförhållningsargumentet
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

"Jag" har ett hus i nordöstra Thailand. Skönt att ha en fast punkt som är ens egna. När jag skriver "Jag" så är det för att det legalt inte är mitt. Visserligen så skulle jag kunna äga hus i Thailand men jag får inte som utlänning äga mark i Thailand under normala förhållanden. Omkostnaderna för huset är ca 700:- i månaden men då är större delen av detta internetabonnemanget som jag egentligen inte skulle behöva betala för men orkar inte förnya detta varje gång jag kommer ner. Sophantering kostar 10 baht per månad (3 hämtningar per vecka), skatten ca 200 baht per år och resten är el och vatten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Lägenhet i Alicante här, det är som u/EnTraktor säger. Off season finns det flygbiljetter för några hundralappar så man kan kolla vädret och köra lite spontant.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

EnTraktor skrev:
Skulle kunna skrivit det där själv!
Var har du lgh? Själv har jag i Fuengirola
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Jag har lgh uppe på en kulle mellan San Pedro och Benahavis. Fantastisk utsikt över berg, hav, golfbanor och t.o.m Gibraltar/Afrika vid klart väder.
Kan även nämna att restaurangutbudet är fantastiskt och folket väldigt trevligt. Man trivs verkligen.
Jag var nere 3ggr i nov, 2ggr i dec, 2 ggr i feb och planerar köra ner med Teslan i maj.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

EnTraktor skrev:
Jag har lgh uppe på en kulle mellan San Pedro och Benahavis. Fantastisk utsikt över berg, hav, golfbanor och t.o.m Gibraltar/Afrika vid klart väder.
Kan även nämna att restaurangutbudet är fantastiskt och folket väldigt trevligt. Man trivs verkligen.
Jag var nere 3ggr i nov, 2ggr i dec, 2 ggr i feb och planerar köra ner med Teslan i maj.
Då bor du nära mina föräldrar, kul! De har ett hus väldigt nära golfklubben Atalaya.

Håller i övrigt med EnTraktor, man trivs där nere. Själv åker jag ner och snyltar på huset minst ett par ggr om året.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Inte för att vara sådan, men halvdussinet/dussinet okynnesflygturer till Spanien bara för att det är trist väder här hemma är inte vidare miljösmart om ni nu har bytt (eller funderat på att byta) till Tesla av just den anledningen.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag köpte Tesla för att kunna åka ner med bättre samvete
Laddvin

Inlägg av Laddvin »

bullen skrev:
Jag köpte Tesla för att kunna åka ner med bättre samveteBild Bild
Jag vet inte om jag ska ta det allvarligt eller inte med tanke på dina emojis, så jag frågar istället: Brukar du åka ner med Teslan? :)
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Jag vill också ta Teslan till mitt hus utomlands...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

bullen skrev:
+1 på den :D
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Har ett hus i Cabo Roig, ca en mil sydväst om Torrevieja. Är här nere nu och och fixar lite inför uthyrningssäsongen. Har just spolat av plattorna runt poolen, hårt jobb!! ;-) Idag har det varit ovanligt varmt för att vara mars, 28 som mest och nu strax innan sju 22 grader. Poolen är nu uppe i 20 grader så det fick bli premiärdopp idag :-) Trivs fantastiskt bra här nere och skulle väldigt gärna ta Teslan ner någon gång. Som bäst tycker jag det är mars-maj och september till november, men även vintern är bra med nästan bara sol och 15-20 grader. Sommaren är för varm för min smak, men det funkar någon vecka om man håller sig i skuggan eller i poolen. Det är också sommaren som är enklast att få uthyrt och jag gillar ju Sverige på sommaren, så i år blir det ingen tur hit ner juni-augusti. Tyvärr blir det bra kortare turer för mig då jag har barn i skolåldern, så det blir flyg för att spara tid. Svårt att motivera att ta Teslan om man bara är nere en vecka. Flyger hem till vad jag förstår vara ett vintrigt Göteborg imorgon kväll...

Vill någon kika närmare finns bilder på http://www.poolvilla.nu
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Har du laddplats där?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare

Inlägg av TeslaBSL »

Hej,

Vi har hus i Chamonix med 2 destinationsladdare! Fri laddning för våra gäster.

www.chaletlorignal.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

TeslaBSL skrev:
Hej,

Vi har hus i Chamonix med 2 destinationsladdare! Fri laddning för våra gäster.

http://www.chaletlorignal.com
Det ser trevligt ut :)
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Nyren skrev:
Har du laddplats där? Bild
Bara vanligt enfasuttag, men får ordna trefas när jag tar teslan ner...
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Åh herregud vilka ställen ni har!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Jag plockade nyligen ner min vattenfallladdare här hemma för att ersätta med 2st Teslaladdare.
Laddaren som blev över ska installeras i garaget i Spanien istället så att jag ska kunna ladda Teslan där nere.

Bild
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ett par bilder från Thailand. Thaipaviljongen kom de med på en vanlig pickup... Ska sätta upp solceller på taket över parkeringen. Funderar på om det ska vara offgridd som laddar batteri och AC eller ongridd. Lite osäker hur det fungerar i Thailand. Vill ha möjlighet att använda solcellerna när strömmen gå vilket händer rätt ofta.
DSC_0171_3.jpg
DSC_0170_3.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Ett par bilder från Thailand. Thaipaviljongen kom de med på en vanlig pickup... Ska sätta upp solceller på taket över parkeringen. Funderar på om det ska vara offgridd som laddar batteri och AC eller ongridd. Lite osäker hur det fungerar i Thailand. Vill ha möjlighet att använda solcellerna när strömmen gå vilket händer rätt ofta.
Not bad, not bad at all! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Lägenhet i Altea norr om Alicante. Håller på och försöker fixa ett uttag för laddning i garaget. Det tar lite tid bara...

Utsikten från balkongen är inte helt fel en mulen dag i februari (i Sverige alltså)
IMG_7754.JPG
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Ni får fixa sekt priser :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Ni får fixa sekt priser :)
Ja verkligen!! +1000 på det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19