Effektnorm EG

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CO2FREE
Teslaägare

Effektnorm EG

Inlägg av CO2FREE »

Undrar om det är någon som vet hur effektnorm EG fungerar?

Jag har googlat men inte lyckats hitta någon bra förklaring.

Varför jag frågar är för att Tesla sedan en tid tillbaka har börjat registrera en betydligt högre effekt på sina bilar i bilregistret jämfört med tidigare.

Min gamla P85 Signature t.ex. har 69 kW angiven motoreffekt emedan en ny 90D har 386 kW och då har de i princip samma prestanda (0-100 på 4,4 sek)

Kollade upp en loaner jag hade som var en P85D från 2015 och den hade t.o.m så lågt som 66 kW i angiven effekt???

Vad jag förstått så påverkar detta även möjligheten till att teckna försäkring också. De äldre bilarna med lägre effektangivelse går att försäkra hos flera andra bolag än Protector men de nyare är det i princip bara Trygg Hansa (som är svindyr för privatpersoner) och Protector som tar dem.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Effektnorm EG

Inlägg av bylund »

Hur Transportstyrelsen registrerar effekt (bl a) har diskuterats utförligt i denna tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5684
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
CO2FREE
Teslaägare

Re: Effektnorm EG

Inlägg av CO2FREE »

Tack - då den låg MX-forumet hade jag missat den
Skriv svar