Laddstrategi?
Moderator: Redaktion
Laddstrategi?
Förbrukningen under en normal dag kommer inte i närheten av batteriets kapacitet. Nu, när det är kallt, vill jag utnyttja det genom att värma batteriet (och kupé) lagom till jag tar bilen på morgonen.
Min tanke är beräkna hur lång tid det tar att återställa ungefär vad som förbrukas men så att laddningen pågår fortfarande när jag tar bilen. Då hoppas jag att batteriet blir så varmt som nu laddning kan göra det. För att få lite marginal tänker jag dra ner på ampere vid laddning för att förlänga tiden jag laddar. Då kan jag starta laddningen tidigare och hålla igång den till dess jag brukar använda bil.
Varför nu detta? Jo, jag upptäcker hur fint det är med full regen som det blir när batteriet är varmt. Det hinner jag normalt inte uppleva med den korta tiden jag kör vid varje tillfälle annars. Batteriet behöver lite körtid för att bli varmt men jag hinner parkera innan. Det kanske denna laddstrategi kan råda bot på. Om jag har 90% laddning eller 75% när jag tar bilen spelar i praktiken ingen roll. Strömmen räcker ändå för normalt bruk och skulle jag få för mig att åka långt utan att ha förberett mig passerar jag ändå en SuC och kan stanna 3 minuter extra!
Jag vet inte om det funkar men skall testa. Ingen stor sak men ett sätt att förfina körupplevelsen för i alla fall mig.
Någon som redan har erfarenhet?
Min tanke är beräkna hur lång tid det tar att återställa ungefär vad som förbrukas men så att laddningen pågår fortfarande när jag tar bilen. Då hoppas jag att batteriet blir så varmt som nu laddning kan göra det. För att få lite marginal tänker jag dra ner på ampere vid laddning för att förlänga tiden jag laddar. Då kan jag starta laddningen tidigare och hålla igång den till dess jag brukar använda bil.
Varför nu detta? Jo, jag upptäcker hur fint det är med full regen som det blir när batteriet är varmt. Det hinner jag normalt inte uppleva med den korta tiden jag kör vid varje tillfälle annars. Batteriet behöver lite körtid för att bli varmt men jag hinner parkera innan. Det kanske denna laddstrategi kan råda bot på. Om jag har 90% laddning eller 75% när jag tar bilen spelar i praktiken ingen roll. Strömmen räcker ändå för normalt bruk och skulle jag få för mig att åka långt utan att ha förberett mig passerar jag ändå en SuC och kan stanna 3 minuter extra!
Jag vet inte om det funkar men skall testa. Ingen stor sak men ett sätt att förfina körupplevelsen för i alla fall mig.
Någon som redan har erfarenhet?
Model S P85D,
Re: Laddstrategi?
Tänk dock på att förhållandet mellan interna förluster i batteriet vid ladddning och strömstyrka är kvadratiskt, inte linjärt.
Där kan teorin falla (om inte bilen står vilande väldigt länge efter avslutad laddning).
Där kan teorin falla (om inte bilen står vilande väldigt länge efter avslutad laddning).
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Det begrep inte jag. Du få gärna förklara för mig.MSO skrev:Tänk dock på att förhållandet mellan interna förluster i batteriet vid ladddning och strömstyrka är kvadratiskt, inte linjärt.
Tanken är att lura bilen att värma batteriet lagom till att jag skall köra. Ekonomin har jag inte tagit hänsyn till. Strömmen är billig och investeringen i bilen bortom "normalt förnuft" så för mig handlar det bara om att få resultatet att få batteriet varmt just när jag tar bilen.
Om strategin kan förfinas med lite upplyst förnuft blir det bara bättre.
Jag vet ju inte ens ännu om den tänkta effekten uppstår.
Vem som helst kan ju prova.
Model S P85D,
Jag menar att batteriet blir "fyra gånger så varmt" om du (exempelvis) laddar med 16A jämfört med 8A. Inte "dubbelt så varmt".
Dvs -> det är inte alls säkert att (det väldigt termiskt tröga) batteripacket blir varmare i fallet att du laddar 2 timmar med 8A relativt 1 timme med 16A och sen 1 timme utan laddning.
Eller kanske då exemplet med nattladdning.
12h med låg strömstyrka ger inte nödvändigtvis ett varmare pack jämfört med att kräma på fullt och sen låta packet vila. Jag tror snarare det är tvärt om.
Bäst är rimligen, givet ovanstående resonemang, att schemalägga laddningen och köra full effekt så nära avresan som möjligt.
Dvs -> det är inte alls säkert att (det väldigt termiskt tröga) batteripacket blir varmare i fallet att du laddar 2 timmar med 8A relativt 1 timme med 16A och sen 1 timme utan laddning.
12h med låg strömstyrka ger inte nödvändigtvis ett varmare pack jämfört med att kräma på fullt och sen låta packet vila. Jag tror snarare det är tvärt om.
Bäst är rimligen, givet ovanstående resonemang, att schemalägga laddningen och köra full effekt så nära avresan som möjligt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Ja, precis som MSO säger, om du ska köra 07:00 så sätt laddningen att börja 06:00 och ladda med 16A så borde batteriet vara varmt klockan 07:00. Såklart så får du anpassa tiden efter hur långt du kör på dagarna så att du hinner ladda upp också.
Jag har precis samma tanke. Kan jag kombinera det med lite skript som startar laddningen i rätt tid så vore det guld.
Om resonemanget med att köra fullt ös sista tiden fram till avfärd håller borde det gå ganska lätt att räkna ut när man måste starta laddningen.
Vill man ladda från säg 40%-70% med ett 60kWh batteri och laddar med 16A 3-fas borde man väl kunna starta laddningen 1h och 37 min innan avfärd. Och lägga på lite marginal för förluster och annat mög.
Edit: Räknade fel!
Om resonemanget med att köra fullt ös sista tiden fram till avfärd håller borde det gå ganska lätt att räkna ut när man måste starta laddningen.
Vill man ladda från säg 40%-70% med ett 60kWh batteri och laddar med 16A 3-fas borde man väl kunna starta laddningen 1h och 37 min innan avfärd. Och lägga på lite marginal för förluster och annat mög.

Edit: Räknade fel!

Senast redigerad av eric, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Så gör jag när jag ska åka en bit. Jag laddar så jag har runt 90%, sedan innan vi ska åka så drar jag ut min laddning (kaosladdlösning som man inte kan ha till vardags, men det funkar vid korta perioder) och laddar en timme medan jag packar klart bilen. Normalt får jag 100% batteri på strax under en timme (6kWh ska i, med 11kW fart, men massor går åt till värmning) med full värmning på i bilen.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ok! Då provar jag med 3x13A, det är nog max, och sätter timern på 06:00. Så får vi se en timma senare. Är den inte färdigladdad så gör det inget.MSO skrev:Jag menar att batteriet blir "fyra gånger så varmt" om du (exempelvis) laddar med 16A jämfört med 8A. Inte "dubbelt så varmt".
Senast redigerad av Foluke, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85D,
Jag har min bil parkerad utomhus så jag är också beroende av varmt batteri så här års. Laddar upp till 60 procent när jag kommer hem. Sedan brukar jag till vardags ladda på med 3 x 20 A någon timme innan jag ska åka. Funkar klockrent.Foluke skrev:Ok! Då provar jag med 3x13A, det är nog max, och sätter timern på 06:00. Så får vi se en timma senare. Är den inte färdigblandad så gör det inget.MSO skrev:Jag menar att batteriet blir "fyra gånger så varmt" om du (exempelvis) laddar med 16A jämfört med 8A. Inte "dubbelt så varmt".
Installerat 13,2 kWp solceller
Imorse provade jag. 3x10A från kl 04:00 och kupévärmen på från 6:30. 6:45, när jag tog bilen var den fortfarande under laddning och "streckad" för kallt batteri. Dock var regen bättre än vanliga mornar och strecken försvann tidigare.Foluke skrev:Ok! Då provar jag med 3x13A, det är nog max, och sätter timern på 06:00. Så får vi se en timma senare. Är den inte färdigladdad så gör det inget.MSO skrev:Jag menar att batteriet blir "fyra gånger så varmt" om du (exempelvis) laddar med 16A jämfört med 8A. Inte "dubbelt så varmt".
Det funkade men inte i den utsträckning som jag förväntat mig. Då vet jag det. Lite fler ampere kanske men det kan äventyra annat.
Model S P85D,
Dahboard for Tesla android app'en har en Smart Charging funktion som gör detta automagiskt. Du knappar in när du vill resa och sedan kalibrerar den sig igenom att provladda och läsa ut laddningshastighet. Därefter kan den med rimlig säkerhet vara precis klar till din angivna tid.
Funktionen är rätt ny och några buggar finns det men utvecklaren har lagt rätt mycket kraft på att få det stabilt och pålitligt.
Funktionen är rätt ny och några buggar finns det men utvecklaren har lagt rätt mycket kraft på att få det stabilt och pålitligt.
Smart att provladda och läsa av tiden. Tror jag ska skriva lite skript hemma på kammaren och testa. Har ju ingen Android.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Skulle kanske kunna gå att få fram det lagrade värdet i bilen annars för sparad inställning för laddplatsen som sparats från förra gången bilen laddats på samma plats.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Såna här "real life" optimeringsproblem kan göra mig ordentligt frustrerad
Egentligen spelar ju elpriset nästan ingen roll i relation till värdefall osv på Teslan, men ändå tycker jag det är kul att försöka ladda när det är billigt. Problemet är ju att man samtidigt (precis som ni skriver här i tråden) vill ladda nära inpå avfärd på morgonen (då elpriset iofs sällan är högt, men också avsevärt högre än mellan 01.00 och 04.00 typ). I praktiken en olöslig ekvation, men det hade varit kul att hitta någon form av "optimum" med hänsyn till båda aspekterna

Egentligen spelar ju elpriset nästan ingen roll i relation till värdefall osv på Teslan, men ändå tycker jag det är kul att försöka ladda när det är billigt. Problemet är ju att man samtidigt (precis som ni skriver här i tråden) vill ladda nära inpå avfärd på morgonen (då elpriset iofs sällan är högt, men också avsevärt högre än mellan 01.00 och 04.00 typ). I praktiken en olöslig ekvation, men det hade varit kul att hitta någon form av "optimum" med hänsyn till båda aspekterna

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Så körde jag ett halvår. Laddade med rörligt timpris. Ändå hade jag högt verkligt timpris när jag slog ut det över tid. Så testade jag lägsta fasta pris över tre månader och kalkylen visade att jag med den metoden skulle få ca 10 000 kronor lägre elkostnader på ett år. Nu provar jag nytt fast kontrakt var tredje månad. Ändå laddar jag när priset är lågt även om det inte påverkar just mitt pris.Legato skrev:Såna här "real life" optimeringsproblem kan göra mig ordentligt frustrerad![]()
Model S P85D,
Jag laddade ner Daschboard for Tesla. Jag körde demo.bat skrev:Dahboard for Tesla android app'en har en Smart Charging funktion som gör detta automagiskt. Du knappar in när du vill resa och sedan kalibrerar den sig igenom att provladda och läsa ut laddningshastighet. Därefter kan den med rimlig säkerhet vara precis klar till din angivna tid.
Har du testat appen och är den säker?
Model S P85D,