Moderator: Redaktion
Hur gick själva resan med takbox och lastad bil? Vad hade du för förbrukning? Jag ska göra första vinter-långresan nästa vecka.blincoln skrev:Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
Det gick finfint, men det märks på förbrukningen med Thules största box (hög som ett hus). 280 Wh/km i 110 km/h stämde väldigt väl i ABRP, så ChaDeMon i Malung kom väl till passmbj skrev:Hur gick själva resan med takbox och lastad bil? Vad hade du för förbrukning? Jag ska göra första vinter-långresan nästa vecka.blincoln skrev:Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
Vet vi?Kalle skrev:Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Just det. Ta en gammal S60, alltså inte en strypt S75, och sätt förbrukningen på 200Wh/km. Nåt sånt.vigge50 skrev:Vet vi?Kalle skrev:Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Det ända vi vet är att den kommer ha en räckvidd längre än 215 miles enligt körcykeln EPA(länge än Bolt?), hur stort batteriet kommer vara eller hur förbrukningen kommer vara i olika hastigheter har vi ingen aning om förutom att förbrukningen borde vara lägre än Model S. Det bästa jag kan tänka mig är att du väljer en Model S 60 och drar ner förbrukningen vid 110 km/h något så borde du få hyfsade siffror.
Gött, då leker jag runt lite med denmati skrev:Just det. Ta en gammal S60, alltså inte en strypt S75, och sätt förbrukningen på 200Wh/km. Nåt sånt.vigge50 skrev:Vet vi?Kalle skrev:Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Det ända vi vet är att den kommer ha en räckvidd längre än 215 miles enligt körcykeln EPA(länge än Bolt?), hur stort batteriet kommer vara eller hur förbrukningen kommer vara i olika hastigheter har vi ingen aning om förutom att förbrukningen borde vara lägre än Model S. Det bästa jag kan tänka mig är att du väljer en Model S 60 och drar ner förbrukningen vid 110 km/h något så borde du få hyfsade siffror.
Ooops, jag hade råkat lägga ut lite debugkod på betan. Alla rutter började med 40 kWh förbrukad elmati skrev:Nu är det nåt som har hänt. Jag har knappat in en uppskattad förbrukning på 300Wh/km vid 110km/h. Det är ganska rimligt och räckviddsberäkningen hamnar hyfsat rätt. Fortfarande lite glädjekalkyl, men det kan ju bero på en massa saker såklart. Däremot så uppskattar ABRP min förbrukning vid 110 till nånstans runt 3000 Wh/km! Alltså fel med faktor 10 ungefär. Hur kommer det sig?
Det fungerar på min gamla antik-iPad, däremot fungerar det inte med "My Position" (men det kan ju ha att göra med att den saknar GPS). Jag har dock ingen iPhone att testa på, någon annan som har samma problem?otjernberg skrev:Funkar mycket bra på datorn men får den inte att funka på iPhone. När man lagt in start och slutpunkt samt klickar på planera så hoppar den tillbaka till startsidan. Känt problem eller bara hos mig?
Ah, du trycker väl inte på enter på skärmtangentbordet? Enter verkar enligt Tesla betyda "ta bort allt du skrivit och submitta". Bara en av grejerna jag hopplöst har försökt göra workaround kring i Teslabrowsern, hoppas på nästa release av browsernmati skrev:Jag upplever svårigheter i bilens webbläsare att mata in en destination, såvida den inte finns i listan med tidigare valda destinationer. Den hoppar alltid tillbaka till sista valda, eller nåt sånt. Lite oklart vad som händer. Jag brukar ta mobilens webbläsare för att mata in en ny rutt.
Toppen att Beta räknar med vägens hastighetsbegränsning men jag gissar att nedanstående kan bero på felaktigheter i databasen?blincoln skrev:Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.
I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är
Okej, jag såg nu att den räknade med 154 km/h på autobahn vilket nog är lite snabbare än vad vi är brukar köra. Sänkte till 100% och fick då en laddtid på 4:11 men en total tid på 19:33. Då räknar den med "bara" 140 km/h.blincoln skrev:Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.
I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är
Det beror lite på vilken bil det avser. Jag känner spontant att 210 låter lågt, jag hade satt den på 250 för min bil utan packning. Den står på 300 just nu på vintern och det stämmer ganska bra. Men för en 75D är det kanske ett hyfsat rimligt värde.vigge50 skrev:Om man är fem personer med packning och AC(ska köra i Juli), är 210 Wh/km vid 110 km/h rimligt eller bör de höjas lite för en mer rättvis beräkning?.