Vad fungerar i Autopilot 2 ?
Moderator: Redaktion
Väntar på min 60 som ska levereras i mars och står i valet om jag ska aktivera Autopilot.
Idag pratade jag med en Teslasäljare. Han sa att man inte får speciellt mycket ut av att aktivera Autopilot 2. Enligt honom får man inte ens Summon ännu.
Stämmer det? Nån som har AP2 aktiverat och vet vilka funktioner som funkar i dagsläget?
Idag pratade jag med en Teslasäljare. Han sa att man inte får speciellt mycket ut av att aktivera Autopilot 2. Enligt honom får man inte ens Summon ännu.
Stämmer det? Nån som har AP2 aktiverat och vet vilka funktioner som funkar i dagsläget?
Model S60 2016 | Svart | Svart alcantaraläder | Svarta NG-lädersäten | Panoramatak | CoZero Elbaklucka | Referrallänk: http://---
Re: Vad fungerar i Autopilot 2 ?
Det som finns än så länge är:
* Farthållare som anpassar hastigheten efter trafiken. Den hugger till ibland med bromsen för spökhinder på vägen.
* Autostyrning på motorvägar upp till 80 km/h. Den vinglar en del dock när det inte är krypkörning i köer.
* Kollisionsvarning, men den vet jag inte hur bra den är. Den har inte varnat mig någon gång.
* Farthållare som anpassar hastigheten efter trafiken. Den hugger till ibland med bromsen för spökhinder på vägen.
* Autostyrning på motorvägar upp till 80 km/h. Den vinglar en del dock när det inte är krypkörning i köer.
* Kollisionsvarning, men den vet jag inte hur bra den är. Den har inte varnat mig någon gång.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Ok tack. Jag kommer nog att aktivera AP. Hoppas det kommer fler uppdateringar snart.eric skrev:Det som finns än så länge är:
Model S60 2016 | Svart | Svart alcantaraläder | Svarta NG-lädersäten | Panoramatak | CoZero Elbaklucka | Referrallänk: http://---
Tar det lång tid att aktivera i efterhand? Ska köra till Amsterdam imorgon och hade varit skönt med adaptiv farthållare, och vore kul att prova autostyrningen också.
Ingår automatiska helljusen i AP2 också? Jag har premiumpaketet på en Tesla tillverkad i oktober 2016, men jag har då inga automatiska helljusen, eller så har jag misslyckats att använda dem. Det är aktiverat i settings iaf.
Ingår automatiska helljusen i AP2 också? Jag har premiumpaketet på en Tesla tillverkad i oktober 2016, men jag har då inga automatiska helljusen, eller så har jag misslyckats att använda dem. Det är aktiverat i settings iaf.
Model Y LR '22
Enligt säljaren som jag pratade med idag aktiverar dom inte AP efterhand. Han skulle se till att min blev aktiverad innan leverans. Märkligt tycker jag.Emil skrev:Tar det lång tid att aktivera i efterhand? Ska köra till Amsterdam imorgon och hade varit skönt med adaptiv farthållare, och vore kul att prova autostyrningen också.
Ingen aning ang. de automatiska helljusen.
Dom automatiska helljusen tillhör de delar som kommer sen, nån gång.
Än så länge är det manuellt som gäller.

- Peter Holm
- Teslaägare
Aktivera de automatiska helljusen i inställningarna och tryck rattspaken ifrån dig.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
What?? Det finns ju tom officiella priser på efteraktivering...Zyxilon skrev:Enligt säljaren som jag pratade med idag aktiverar dom inte AP efterhand. Han skulle se till att min blev aktiverad innan leverans. Märkligt tycker jag.Emil skrev:Tar det lång tid att aktivera i efterhand? Ska köra till Amsterdam imorgon och hade varit skönt med adaptiv farthållare, och vore kul att prova autostyrningen också.
Ingen aning ang. de automatiska helljusen.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tycker det vore på tiden för en AP2 uppdatering nu så att man kan åka på motorvägen med autopiloten iaf.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Och var hittar jag den inställningen? Har du en bild?Peter Holm skrev:Aktivera de automatiska helljusen i inställningarna och tryck rattspaken ifrån dig.
Skoda Enyaq 85x 2025
Om det är AP2 finns det inte än. Tror det blev en missuppfattning mellan AP1 och AP2.ironjack skrev:Och var hittar jag den inställningen? Har du en bild?Peter Holm skrev:Aktivera de automatiska helljusen i inställningarna och tryck rattspaken ifrån dig.
Håller med, det vore fint. Dansar era väglinjer också fortfarande eller är det min kamera som skulle behöva en kalibrering?deffe skrev:Tycker det vore på tiden för en AP2 uppdatering nu så att man kan åka på motorvägen med autopiloten iaf.
Nu har jag snackat med Tesla:
Angående AP2:
Sales Advisor säger att man köper det enkelt själv via MyTesla. Service Concierge säger att det inte går köpa där än och jag får prata med service för att fixa det. Service Advisor säger att det inte går att köpa än då det inte är "redo än".
Det är lite tråkigt, speciellt eftersom min lagerbil först hade det, men jag bestämde tillsammans med säljaren (som fortfarande tror att man kan aktivera det på MyTesla) att ta bort det innan leverans och lägga till det direkt efteråt för att kunna dra av hela momsen osv. Men nu kan jag inte det
Borde inte Tesla vilja ha fler våghalsiga BETA-testare?
Eller kommer priset ändras?
Angående automatiska helljusen:
Service Concierge säger att det ska funka utan AP2 om ljusen är satt till auto, annars får vi boka in service. Service Advisor säger att det inte funkar utan AP2.
Det är också lite tråkigt, vid tid av köp skulle det ju ingå i premiumpaketet? eller?
Hela min erfarenhet med Tesla Sweden enda sen provkörning har bara varit en stor röra med antingen inga svar alls eller flera olika svar, tbh.
Angående AP2:
Sales Advisor säger att man köper det enkelt själv via MyTesla. Service Concierge säger att det inte går köpa där än och jag får prata med service för att fixa det. Service Advisor säger att det inte går att köpa än då det inte är "redo än".

Det är lite tråkigt, speciellt eftersom min lagerbil först hade det, men jag bestämde tillsammans med säljaren (som fortfarande tror att man kan aktivera det på MyTesla) att ta bort det innan leverans och lägga till det direkt efteråt för att kunna dra av hela momsen osv. Men nu kan jag inte det

Angående automatiska helljusen:
Service Concierge säger att det ska funka utan AP2 om ljusen är satt till auto, annars får vi boka in service. Service Advisor säger att det inte funkar utan AP2.
Det är också lite tråkigt, vid tid av köp skulle det ju ingå i premiumpaketet? eller?

Hela min erfarenhet med Tesla Sweden enda sen provkörning har bara varit en stor röra med antingen inga svar alls eller flera olika svar, tbh.
Model Y LR '22
Hej och välkommen som Teslaägare.Emil skrev:vid tid av köp skulle det ju ingå
Jag fick min för snart två år sedan. Jag väntar fortfarande på saker som lovats och som skulle ingå. Självstängande laddlucka är en av dom, att autopiloten anpassar farten själv när hastigheten på vägen ändras är en annan. Sen har vi det där med att dom i efterhand kom på att 0-100-tiden dom lovat var med rullande start - inte stående start, summon osv... listan är anmärkningsvärt lång efter två år. Din bil skulle ju ha varit ikapp min redan i december. Snart är det mars.
Ett tips: försök glädjas åt det du har. Än så länge så finns det ju inga konkurenter.
Väglinjerna dansar för fullt. Det är också det enda som händer, jag har ingen farthållare eller någonting. Hemskt frustrerande. Fick besked från service att det är ett mjukvarufel (nåt med kalibrering/gränsvärden av huvudkameran) och det kommer en rättning i nästa uppdatering. Väntar...eric skrev:Om det är AP2 finns det inte än. Tror det blev en missuppfattning mellan AP1 och AP2.ironjack skrev:Och var hittar jag den inställningen? Har du en bild?Peter Holm skrev:Aktivera de automatiska helljusen i inställningarna och tryck rattspaken ifrån dig.
Håller med, det vore fint. Dansar era väglinjer också fortfarande eller är det min kamera som skulle behöva en kalibrering?deffe skrev:Tycker det vore på tiden för en AP2 uppdatering nu så att man kan åka på motorvägen med autopiloten iaf.
Skoda Enyaq 85x 2025
Oj vad har jag gett mig in på?
Jag trodde att många features funkade och ingick i AP2.
Autosteer
Automatisk broms
Automatisk parkering
Automatisk helljus
Filbytesassist
Dynamisk farthållare
Summon
Osv.
Och dessutom kan man inte lägga till AP2 i efterhand trots att facelift med alla nya kameror är på plats ...snurrigt!
Autosteer
Automatisk broms
Automatisk parkering
Automatisk helljus
Filbytesassist
Dynamisk farthållare
Summon
Osv.
Och dessutom kan man inte lägga till AP2 i efterhand trots att facelift med alla nya kameror är på plats ...snurrigt!
Zyxilon skrev:Oj vad har jag gett mig in på?
Autosteer
Automatisk broms
Automatisk parkering
Automatisk helljus
Filbytesassist
Dynamisk farthållare
Summon
Osv.
Jo allt igår.

Men inte än.

- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Latest firmware release: 17.5.28
Current confirmed working list on AP HW2
1. Turn headlights on and off auto (they do NOT auto dim though)
2. Side collision warnings are present
3. Speed Assist (Cruise control)
4. Parking assist
5. Traffic-aware cruise control (Beta)
6. Forward collision warning
7. Low-Speed Autosteer (Beta) 50mph
8. Side Collision warning
9. Autosteer while on local roads (17.5.36)
Current confirmed non-working list on AP 2.0
1. Auto high beam dimming of the headlights
2. Blind spot detection
3. Auto emergency braking
4. Lane departure warning
5. Auto lane change
6. Autopark
7. Summon
8. Auto transition to another freeway
9. Auto freeway exit
10.Auto wipers
11.headlight movement with steering
4. Parking assist
2. Blind spot detection
5. Auto lane change
6. Autopark
7. Summon
9. Auto freeway exit
10.Auto wipers
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Grym bra! Exakt en sån lista jag ville se. Snart får jag min S60 och Västerås en Tesla tillGastrogate skrev:Latest firmware release: 17.5.28
4. Parking assist
2. Blind spot detection
5. Auto lane change
6. Autopark
7. Summon
9. Auto freeway exit
10.Auto wipers

- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Härligt! Ser fler och fler Tesla i stan nu, roligt!Zyxilon skrev:Grym bra! Exakt en sån lista jag ville se. Snart får jag min S60 och Västerås en Tesla till
Listan kommer från Teslas egna forum:
https://forums.tesla.com/forum/forums/e ... es-2152018
När beräknas leverans?
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Senast 13 mars. Väntan är olidlig, hehGastrogate skrev:Härligt! Ser fler och fler Tesla i stan nu, roligt!Zyxilon skrev:Grym bra! Exakt en sån lista jag ville se. Snart får jag min S60 och Västerås en Tesla till
Listan kommer från Teslas egna forum:
https://forums.tesla.com/forum/forums/e ... es-2152018
När beräknas leverans?
Nu har tydligen 17.5.36 AP2 släppts till en del bilar. Jag har fortfarande 17.5.28 men hoppas på att få uppdateringen snart =)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Richard @ Statsskuld.se
Jag pratade med SC Stockholm igår angående att aktivera autopilot för den nya hårdvaran i efterhand. Jag fick bekräftat att det inte ännu finns några rutiner för dokumentation osv vid aktivering av AP. Killen som jag snackade med berättade att de visst kan fixa det praktiskt men är förhindrad att göra det till dess att rutinerna är på plats. Han sa att frågan har varit uppe flera gånger eftersom fler väljer att aktivera AP efter leverans pga skattetekniska skäl
Själv får jag min bil levererad om 2-3 veckor så förhoppningsvis kanske de har fått fram nya rutiner tills dess.

Jag är/var också ivrig att få lägga till AP2 i efterhand, men efter att ha gjort research på hur den presterar har jag dock inte lika bråttom längre. Betala 70k för något som knappt går att använda. Hoppas bara inte priset höjs i framtiden.
Angående 17.5.36 så verkar det som att rull-outen av den har stannat upp. Kanske för att det inte fungerade så bra eller för att det kommer ny update väldigt snart. Här är en som har provat den och är sådär nöjd: https://forums.tesla.com/forum/forums/f ... -holy-crap
Angående 17.5.36 så verkar det som att rull-outen av den har stannat upp. Kanske för att det inte fungerade så bra eller för att det kommer ny update väldigt snart. Här är en som har provat den och är sådär nöjd: https://forums.tesla.com/forum/forums/f ... -holy-crap
Model Y LR '22
Vill bara tipsa om att man nu äntligen kan köpa till Uppgraderad Autopilot (AP2) i efterhand!
Loggar man in på MyTesla möts man av detta:

Model Y LR '22
- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Köp!Emil skrev:Vill bara tipsa om att man nu äntligen kan köpa till Uppgraderad Autopilot (AP2) i efterhand!Loggar man in på MyTesla möts man av detta:

Vill inte riktigt lägga till total självkörningsförmåga ännu. Priset kommer säkert att öka men jag undrar när funktionen är i nivå 4 eller nivå 5 och när myndigheterna har accepterat denna utveckling.
Vad tror ni?
Autopiloten i nivå med AP1 = 2017-05-15
Autopilot som nyttjar 8 kameror istället för 4 = 2017-09-01
Autopilot nivå 4 beta = 2017-12-31
Autopilot nivå 5 beta = 2018-12-31