Å så var vi där igen
Moderator: Redaktion
Å så var vi där igen
ST1 har tydligen gått i bräschen för att smutskasta elbilar. Både på facebook och i tidningen.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... vardelosa/
Det är så dumt så klockorna stannar!
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... vardelosa/
Det är så dumt så klockorna stannar!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Å så var vi där igen
Fortfarande samma korkade "argument" att elbilar är värdelösa OM man enbart antar att efterfrågan på olja fortsätter att öka så kommer utsläppen fortsätta öka...
Ja självklart är det så lixom (att utsläppen ökar, inte att elbilar är värdelösa alltså)...
Men det är ju lika korkat som att säga att vi borde lägga ner ALLA miljöåtgärder eftersom oljebehovet iaf ökar (just nu)...
Jösses.
Ja självklart är det så lixom (att utsläppen ökar, inte att elbilar är värdelösa alltså)...
Men det är ju lika korkat som att säga att vi borde lägga ner ALLA miljöåtgärder eftersom oljebehovet iaf ökar (just nu)...
Jösses.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Å så var vi där igen
Ja nu slår man kanske mest in öppna dörrar här men oj vad många felaktiga påstående de var i den artikeln. Hur kan ens Expressen publicera den(eller tja det kanske jag vet men ändå). Jag har nästan svårt att förstå vad det står där på vissa ställen för logiken är så fel för mig.
Älskar påståendet att vi inte kan lagra el i stor skala, kanske sant om man ser bara ordet el men våra vattenmagasin är ju i princip stora magasin för el (energi). Dessutom börjar ju faktiskt batteri teknologin bli så utvecklad och billig att vi kan laga el i ganska stora mängder.
Han borde kanske också tänka på ordspråket "Rom byggdes inte på en dag"....
Älskar påståendet att vi inte kan lagra el i stor skala, kanske sant om man ser bara ordet el men våra vattenmagasin är ju i princip stora magasin för el (energi). Dessutom börjar ju faktiskt batteri teknologin bli så utvecklad och billig att vi kan laga el i ganska stora mängder.
Han borde kanske också tänka på ordspråket "Rom byggdes inte på en dag"....
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Å så var vi där igen
Det här med att lagra energi, är det verkligen nödvändigt i stor skala på sikt? Jag tänker mig massor med små el-producenter lite överallt i världen till reglerkraft som anpassar sig efter större toppar och dalar i förbrukningen än vi kanske har idag. För stora långsamma svängningar används förmodligen baskraft även i framtiden.
Precis som idag med andra ord. Varför skulle behovet av att lagra undan enorma mängder energi i en låda öka i framtiden?
Precis som idag med andra ord. Varför skulle behovet av att lagra undan enorma mängder energi i en låda öka i framtiden?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Å så var vi där igen
Solceller och vindkraft producerar energi när solen lyser, resp. vinden blåser och denna energin kommer matas ut på nätet även om det inte finns någon efterfrågan på energin just för tillfället. Om den ska fungera som reglerkraft, så måste man bränna av den energin lokalt så att den inte matas ut på nätet när den inte behövs. Ett sätt att göra av med denna energin är att hetta upp en eldriven radiator som kyls ner av luften (elda för kråkorna), men bara tanken på att bränna av energi på det sättet skär i hjärtat.eric skrev:Det här med att lagra energi, är det verkligen nödvändigt i stor skala på sikt? Jag tänker mig massor med små el-producenter lite överallt i världen till reglerkraft som anpassar sig efter större toppar och dalar i förbrukningen än vi kanske har idag. För stora långsamma svängningar används förmodligen baskraft även i framtiden.
Precis som idag med andra ord. Varför skulle behovet av att lagra undan enorma mängder energi i en låda öka i framtiden?
Man får inte producera mer energi än det finns efterfrågan på eftersom komponenter i elnätet då tar skada. Därför behöver man reglera mängden energi som produceras så att det bara produceras den energimängd som efterfrågas.
Vattenkraften är där fenomenal: när efterfrågan på nätet ökar, går turbinerna automatiskt trögare och man får ut mer energi ur vattnets rörelseenergi (man måste också öppna dammluckorna för att släppa på mer vatten - gissar att detta sker per automatik på något sätt).
Sol- och vindenergi bör därför inte fungera som reglerkraft (eftersom det inte är önskvärt att bränna energi till absolut ingen nytta), men i framtiden kan man kanske lösa detta genom att varje solcellsanläggning och vindkraftverk har ett stort batteri där man lagrar energin när efterfrågan på elnätet är låg. En möjlighet för de länder som saknar vattenkraft, är att producera vätgas när efterfrågan är låg - denna vätgas kan sedan omvandlas till elenergi i bränsleceller när efterfrågan är hög, alternativt eldas som gas direkt i exempelvis fartyg.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Å så var vi där igen
Ja att bränna energi i onödan är givetvis inte bra, det vill vi inte göra! Jag tänkte mer att solceller och vindkraft på en plats i princip, lite överdrivet, kan ladda en elbil på andra sidan klotet där det är natt och vindstilla för tillfället. I genomsnitt bör energiförbrukningen globalt vara någorlunda jämn.
Men det kanske finns för stora problem rent praktiskt med förluster i elnät och liknande med att tänka helt globalt istället för lokalt när det gäller sånt.
Men det kanske finns för stora problem rent praktiskt med förluster i elnät och liknande med att tänka helt globalt istället för lokalt när det gäller sånt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Å så var vi där igen
Mitt St1-kort slutade fungera i förra veckan. Mika vet kanske att jag har en Tesla? Tänkte koll med dem varför mitt kort avaktiverats men tror jag struntar i det. Frugan får tanka (skrev först ladda av misstag...) Saaben på någon av de andra tankställena även ifall St1 är närmast. Rör sig endast om 1 tankning i månaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Å så var vi där igen
Tillgång och efterfrågan spelar ingen roll när det gäller olja eller? Om vi helt plötsligt skulle säga "nej tack mr oil, vi vill inte ha mer bensin/diesel" genom att som han säger byta ut alla bilar till elbilar idag, på ett bräde. Skulle inte detta sänka priset drastiskt på bensin/diesel till den nivå att det ur deras ekonomiska perspektiv inte skulle vara lönt att framstalla det ens? Vet att det blir en "restprodukt" när det produceras flygbränsle eller hur det nu var. Men detta skulle ju då driva upp priset på flygbränsle för att kompensera inkomstförlusten från bensin/diesel....
Det ja vill komma fram till är att det blir en kedjereaktion av det hela. Man sätter press på de som "smutsar ner" och på så sätt pressas dom att smutsa ner mindre för att det blir för dyrt annars. Det är ju detta som görs med skatter (eller det är iaf motiveringen till skatterna) på bensin/diesel. Det kostar för mycket och därför kommer vi köra mindre och därmed också släppa ut mindre avgaser. Funkar ju sådär när alternativen inte finns eller är för dyra men det är en annan fråga.
Ja kan hålla med om att elbilar inte kommer rädda jorden ensamt, men vi kan inte fortsätta i vårt smutsiga ekorrhjul i all evighet och sedan säga att vi gjorde vårt bästa, men vi hittade ingen perfekt lösning så vi fortsatte som förut för det var ändå kört.
F.ö. så säger ja bara lycka till åt honom att få några korvar sålda till en Tesla-ägare när han uttrycker sig så. Antalet är ganska stort inom en snar framtid med tanke på antalet model 3 reservationer.
Det ja vill komma fram till är att det blir en kedjereaktion av det hela. Man sätter press på de som "smutsar ner" och på så sätt pressas dom att smutsa ner mindre för att det blir för dyrt annars. Det är ju detta som görs med skatter (eller det är iaf motiveringen till skatterna) på bensin/diesel. Det kostar för mycket och därför kommer vi köra mindre och därmed också släppa ut mindre avgaser. Funkar ju sådär när alternativen inte finns eller är för dyra men det är en annan fråga.
Ja kan hålla med om att elbilar inte kommer rädda jorden ensamt, men vi kan inte fortsätta i vårt smutsiga ekorrhjul i all evighet och sedan säga att vi gjorde vårt bästa, men vi hittade ingen perfekt lösning så vi fortsatte som förut för det var ändå kört.
F.ö. så säger ja bara lycka till åt honom att få några korvar sålda till en Tesla-ägare när han uttrycker sig så. Antalet är ganska stort inom en snar framtid med tanke på antalet model 3 reservationer.

Re: Å så var vi där igen
helst vill fossilbolagen att klockan går baklänges..Skr00ban skrev:ST1 har tydligen gått i bräschen för att smutskasta elbilar. Både på facebook och i tidningen.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... vardelosa/
Det är så dumt så klockorna stannar!
det är inte bara elbilar som kvaddar deras affär, utan det är en attack från flera håll, finns t.ex. många sätt att lagra eller vettigt förbruka överskottsenergi som naturligt varierar då den kommer med sol/vind/vågor, lagra som värme i salt som i ivanpah anläggningen, avsalta havsvatten, göra elbalansområdena större både öst/väst och nord/syd
de länder som har mycket vattenkraft behöver kanske inte göra så mycket, men vi kanske bara ska elda (norska-)sopor på mulna/mörka/vindstilla dagar?
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Å så var vi där igen
En korrigering om vattenkraften som regler- och baskraft. Att öppna dammluckorna är lika med att spilla vatten (dvs, kasta bort vatten). Anledningen att man gör det är att alla vattenkraftverk måste följa uppsatta vattendomar som reglerar max- och minitappningar. Att hålla frekvensen i elnätet gör man genom att öka eller minska vattenflödet till turbinerna. Porjus kraftstation i norra Sverige justerar sin produktion i snitt en gång i timmen (dygnet runt, året runt).Herr X skrev:Solceller och vindkraft producerar energi när solen lyser, resp. vinden blåser och denna energin kommer matas ut på nätet även om det inte finns någon efterfrågan på energin just för tillfället. Om den ska fungera som reglerkraft, så måste man bränna av den energin lokalt så att den inte matas ut på nätet när den inte behövs. Ett sätt att göra av med denna energin är att hetta upp en eldriven radiator som kyls ner av luften (elda för kråkorna), men bara tanken på att bränna av energi på det sättet skär i hjärtat.eric skrev:Det här med att lagra energi, är det verkligen nödvändigt i stor skala på sikt? Jag tänker mig massor med små el-producenter lite överallt i världen till reglerkraft som anpassar sig efter större toppar och dalar i förbrukningen än vi kanske har idag. För stora långsamma svängningar används förmodligen baskraft även i framtiden.
Precis som idag med andra ord. Varför skulle behovet av att lagra undan enorma mängder energi i en låda öka i framtiden?
Man får inte producera mer energi än det finns efterfrågan på eftersom komponenter i elnätet då tar skada. Därför behöver man reglera mängden energi som produceras så att det bara produceras den energimängd som efterfrågas.
Vattenkraften är där fenomenal: när efterfrågan på nätet ökar, går turbinerna automatiskt trögare och man får ut mer energi ur vattnets rörelseenergi (man måste också öppna dammluckorna för att släppa på mer vatten - gissar att detta sker per automatik på något sätt).
Sol- och vindenergi bör därför inte fungera som reglerkraft (eftersom det inte är önskvärt att bränna energi till absolut ingen nytta), men i framtiden kan man kanske lösa detta genom att varje solcellsanläggning och vindkraftverk har ett stort batteri där man lagrar energin när efterfrågan på elnätet är låg. En möjlighet för de länder som saknar vattenkraft, är att producera vätgas när efterfrågan är låg - denna vätgas kan sedan omvandlas till elenergi i bränsleceller när efterfrågan är hög, alternativt eldas som gas direkt i exempelvis fartyg.
Ett annat sätt att "spara" överskottsenergi från t ex. solceller och vindkraftverk är pumpkraft (pumpa tillbaka vattnet till ett vattenmagasin). För att det ska fungera ekonomisk måste priserna och efterfrågan variera stort under dygnet, typ som i Tyskland.
Ett tredje sätt är "Smart Grids". Hur dumt det än kan låta så kan det i vissa fall vara bättre för miljön (beroende på typ av anäggning) att tillfälligt koppla bort en vindkraftpark från nätet för att hålla frekvensen än att reglera ner ett kolkraftverk.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Å så var vi där igen
Det finns lite (och hårt vinklad) sanning i att bensinen kommer brännas vare sig bilarna använder dem eller ej så länge som det finns efterfrågan av andra oljeprodukter.
Från råolja kan man inte bara producera tex flygbränsle och så länge vi efterfrågar flygbränsle kommer vi få den fraktion som används som bensin som restprodukt. Den lär med säkerhet brännas på ett eller annat sätt.
Men viker marknaden för bensin och diesel så man kommer priset för flygbränsle att öka eftersom det plötsligt inte finns samma förtjänst i övriga produkter. Högre pris leder normalt till minskad förbrukning och skapar incitament för att hitta alternativ.
Och även om vi fortsätter elda bensinen en tid så är det bättre att göra det i kraftverk än direkt i bilen.
Så visst är inte elbilar hela lösningen men det är definitivt en del av den, till skillnad mot nuvarande bilpark.
Från råolja kan man inte bara producera tex flygbränsle och så länge vi efterfrågar flygbränsle kommer vi få den fraktion som används som bensin som restprodukt. Den lär med säkerhet brännas på ett eller annat sätt.
Men viker marknaden för bensin och diesel så man kommer priset för flygbränsle att öka eftersom det plötsligt inte finns samma förtjänst i övriga produkter. Högre pris leder normalt till minskad förbrukning och skapar incitament för att hitta alternativ.
Och även om vi fortsätter elda bensinen en tid så är det bättre att göra det i kraftverk än direkt i bilen.
Så visst är inte elbilar hela lösningen men det är definitivt en del av den, till skillnad mot nuvarande bilpark.
Re: Å så var vi där igen
Men det måste väl också funka så att när efterfrågan sjunker och priserna sjunker så blir det inte längre så lönsamt att utvinna olja. Några lägger ner produktionen och priset går upp lite igen osv. Så det behålls antagligen ett visst pris på petroleumprodukterna men utbudet minskar totalt.
Re: Å så var vi där igen
Jag tror herr Anttonen har lite svårt med matematiken. Självklart kommer efterfrågan på råolja att minska om bensin och diesel inte skulle efterfrågas som drivmedel. Tror man inte på det så ska man nog inte uttala sig om marknader alls, eller kanske oroa sig mer för sin egen verksamhet än framgångsrika biltillverkares.Mika Anttonen skrev:Det är 1 000 procent säkert att bränslet kommer bli använt någon annanstans i stället. Och utsläppen skulle inte minska alls
Med det sagt så hårdrar naturligtvis Chockexpressen sina "nyheter" precis som vanligt.