OBS! Performancemodellerna - risk
Moderator: Redaktion
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
OBS! Performancemodellerna - risk
Hej!
Tänk på att om ni har en bil med "Aktiv luftfjädring" och ska göra accelerationer (insane, ludicrous eller ludicrous+) tänk på detta:
Ställ in fjädringen i läget: LOW
Om man inte gör det så blir vinkeln mellan motorn och hjulen för hög och det blir för högt slitage på drivaxeln som gör att den kan skadas.
Fick reda på detta av SC i Stockholm.
Jag ska tipsa Tesla att de måste begränsa effekten om man har bilen i very high, high, standard.
Jag har själv haft min bil i standard för det mesta.
Vid fullt batteri, med ludicrous+ och max battery så blir det ganska hårt slitage på delarna.
/Elias
Tänk på att om ni har en bil med "Aktiv luftfjädring" och ska göra accelerationer (insane, ludicrous eller ludicrous+) tänk på detta:
Ställ in fjädringen i läget: LOW
Om man inte gör det så blir vinkeln mellan motorn och hjulen för hög och det blir för högt slitage på drivaxeln som gör att den kan skadas.
Fick reda på detta av SC i Stockholm.
Jag ska tipsa Tesla att de måste begränsa effekten om man har bilen i very high, high, standard.
Jag har själv haft min bil i standard för det mesta.
Vid fullt batteri, med ludicrous+ och max battery så blir det ganska hårt slitage på delarna.
/Elias
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Hej,
Har fått samma uppmaning av Tesla för min MX90D, tydligen ett känt problem som de söker lösning för
Har fått samma uppmaning av Tesla för min MX90D, tydligen ett känt problem som de söker lösning för
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Såld Model S 85D 2015
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Det verkar också som att Tesla centralt håller på att ta fram en annan drivaxel för just performancemodellerna.
Tror det är bra om de gör detta, men parallellt med detta bör en begränsning läggas in, så att man minimerar riskerna att någon gör en acceleration av misstag i "fel läge".
Tror det är bra om de gör detta, men parallellt med detta bör en begränsning läggas in, så att man minimerar riskerna att någon gör en acceleration av misstag i "fel läge".
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Undrar om de byter ut dagens komponenter i samband med framtida service?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Första förutsättningen är att de verkligen utvecklar nya sakerJohnalm skrev:Undrar om de byter ut dagens komponenter i samband med framtida service?
Men annars så byts de nog endast ut om det uppstår problem med aktuell bil på service.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Ändrade min så den alltid var på Low, tycker att möjligheten att den automatiskt ska sänka vid 80km/h är för hög, vill ju normalt ha den så låg som möjligt och höja där det behövs.
Dock är väl det ett mindre problem på X:en som allt bra markfrigång även vid Low och Very Low, skulle vilja ha GPS minnet även på Standard då allt över det har jag hittills inte haft användning för.
Om det är ett problem bör de ju lägga in i mjukvaran att den automatiskt sänker bilen när det krävs eller spärrar effekten.
Dock är väl det ett mindre problem på X:en som allt bra markfrigång även vid Low och Very Low, skulle vilja ha GPS minnet även på Standard då allt över det har jag hittills inte haft användning för.
Om det är ett problem bör de ju lägga in i mjukvaran att den automatiskt sänker bilen när det krävs eller spärrar effekten.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Hmmm
Undrar vem som vågar köpa en beg P100D/P90DL när garantierna gått ut. Kan bli dyrt om drivaxlarna går av.
Undrar vem som vågar köpa en beg P100D/P90DL när garantierna gått ut. Kan bli dyrt om drivaxlarna går av.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Tror det kan komma en update ganska snart för att spärra effekten i förhållande till fjädringen tills dom (ev) löst
problemet... Känns som att det här kan bli en dyr historia för Tesla...
problemet... Känns som att det här kan bli en dyr historia för Tesla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Min fars bil fick nya drivknutar efter bara ett par månader. Så detverkar vara ett problem på P90L åtminstone.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Ja även om man kör i low så är inte belastningen noll direkt på drivaxlarna...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Jag har väldigt svårt att tro på att den lilla vinkeländringen mellan low och standard skulle påverka slitaget på knutarna i någon större omfattning. Drivaxlarna är ovanligt långa och knutarnas konstruktion medför vinkeländringar utan större effektförluster och därmed slitage. Det är nästan motsatsen, om lagringarna ligger helt stilla så pressas fettet bort från anliggningsytan och skärningsrisken ökar.
Om knutarna inte håller så är nog det för att de inte klarar effekten som ska överföras, oavsett vinkeln.
Om knutarna inte håller så är nog det för att de inte klarar effekten som ska överföras, oavsett vinkeln.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Tack för info!
Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå
Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Min far sa till Tesla att den lät som en SAAB v4... tjoff, tjoff, tjoff typ.helix skrev:Tack för info!
Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Jag ska byta drivaxlarna på min Model X P90D. På den märks det genom vibrationer vid rätt kraftig acceleration från ca 40 km/h. Vet inte om det har med detta att göra dock.helix skrev:Tack för info!
Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Vår tidigare S P85DL sänkte Tesla för att få bort vibrationerna vid acceleration.
Har nu en X P100D som vibrerar vid hård acceleration om man inte ställer in low.
Har nu en X P100D som vibrerar vid hård acceleration om man inte ställer in low.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Aha, spännande. Går drivaxlarna drar den alltså igång den dolda fossilspisen. Känns som det är svårt att missaLarsL skrev:Min far sa till Tesla att den lät som en SAAB v4... tjoff, tjoff, tjoff typ.helix skrev:Tack för info!
Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Det krävs nog ett par gånger innan den tar slut helt.
För mig så var det helt tyst när bilen var ny.
Märkte sedan vid en acceleration att det blev ett tydligt missljud när jag körde 0-30.
Nästan som om den kuggade över. Accelerationen var dock lika vansinnig som tidigare.
Händelsen framkom lättare när bilen var kall och inte hade rullat så länge.
Krävdes alltid att batteriet var typ 85-100% laddat för att få fram ljudet.
Efter ytterligare någon vecka så blev ljudet mer och mer tydligt och nu var det ända upp till 80 km/h som det knakade.
Bytte sedan vänster drivaxel då de inte tyckte att den var värst.
Nu hoppas jag att de löser problemet och jag hoppas de lägger in en spärr så att man inte av misstag efter ett fartgupp med gps-styrt super-high-läge råkar gasa på lite.
Behöver ju inte vara från 0 utan som jag förstår det så är kraften i ludicrous och frammotorn tuff för materialet.
För mig så var det helt tyst när bilen var ny.
Märkte sedan vid en acceleration att det blev ett tydligt missljud när jag körde 0-30.
Nästan som om den kuggade över. Accelerationen var dock lika vansinnig som tidigare.
Händelsen framkom lättare när bilen var kall och inte hade rullat så länge.
Krävdes alltid att batteriet var typ 85-100% laddat för att få fram ljudet.
Efter ytterligare någon vecka så blev ljudet mer och mer tydligt och nu var det ända upp till 80 km/h som det knakade.
Bytte sedan vänster drivaxel då de inte tyckte att den var värst.
Nu hoppas jag att de löser problemet och jag hoppas de lägger in en spärr så att man inte av misstag efter ett fartgupp med gps-styrt super-high-läge råkar gasa på lite.
Behöver ju inte vara från 0 utan som jag förstår det så är kraften i ludicrous och frammotorn tuff för materialet.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Hmm, kände lite vibrationer här om dan. Berätta mer, hur kändes det? Har du kört hårt med din bil? Jag har då verkligen inte gjort det.Svenssons skrev:Jag ska byta drivaxlarna på min Model X P90D. På den märks det genom vibrationer vid rätt kraftig acceleration från ca 40 km/h. Vet inte om det har med detta att göra dock.helix skrev:Tack för info!
Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Druvknutarna är väl standard Rzepa knutar som alla andra tillverkare använder sig av?
Vridmomentstarka framhjulsdrivna bilar brukar ju klara vinklarna.
Vridmomentstarka framhjulsdrivna bilar brukar ju klara vinklarna.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Kör i 40 km/h och tryck sedan ner högerfoten ganska kraftigt men ändå inte till 100% och så snabbt som det går. Framvagnen känns då som om den är på en tvättbräda. Konstigt nog blir det inte samma sak från stillastående eller när jag gasar när bilen kör snabbare.SolnaGnagarn skrev:Hmm, kände lite vibrationer här om dan. Berätta mer, hur kändes det? Har du kört hårt med din bil? Jag har då verkligen inte gjort det.Svenssons skrev:Jag ska byta drivaxlarna på min Model X P90D. På den märks det genom vibrationer vid rätt kraftig acceleration från ca 40 km/h. Vet inte om det har med detta att göra dock.helix skrev:Tack för info!
Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Kan även vara motorfästena som ger sig och ställer sig snett varpå vibrationer uppstår. Fick det åtgärdat på min. Fram då.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Enligt Tesla är det "front half shaft right and left side" som behöver bytas ut.kontakten2 skrev:Kan även vara motorfästena som ger sig och ställer sig snett varpå vibrationer uppstår. Fick det åtgärdat på min. Fram då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Nu måste ni ju komma ihåg att ni faktiskt har köpt en Amerikansk bil!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Kanske ska förtydliga att min inte löste sig efter byte av motorfäste. Har samma knakande fortsatt. Fick också höra att ställ luftfjädringen i LOW, vilket i min mening är galet, ska man inte kunna göra en omkörning utan att först sänka bilen?!?! Dessutom, det gör ingen skillnad att göra det så. detta må vara ett fel på de med luftfjädring av nån anledning, men jag ser det som rent slitagefel, bilen gick över 3000 mil innan detta missljud kom. Jag misstänker helt klart drivaxlar, men Tesla säger att dom just nu inte kan göra nåt, så jag lever med en bil som det är ganska pinsamt att låta nån känna på draget i. Låter ju som den ska falla i bitar.LeffeP skrev:Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt