Model 3 får inte 100 kWh
Moderator: Redaktion
Model 3 får inte 100 kWh
https://electrek.co/2017/02/07/tesla-mo ... elon-musk/
Model 3 får inte så stort batteri som 100 kWh, säger Elon.
Model 3 får inte så stort batteri som 100 kWh, säger Elon.
Re: Model 3 får inte 100 kWh
Nä, Elon verkar tycka att 100kWh är tillräckligt. Undra vad han ska göra med batteriutvecklingen nu? Billigare batterier då antar jag.
Snabbare laddning (och urladdning för de som vill köra kvickare)!LarsL skrev:Nä, Elon verkar tycka att 100kWh är tillräckligt. Undra vad han ska göra med batteriutvecklingen nu? Billigare batterier då antar jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Inte så förvånande. Den ska vara billigare, lättare och bör nog inte överträffa en Model S för mycket. 85-90 kWh max blir nog bra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Tror vi landar på ~55, 65 & 75 tops för M3. Enligt Elon skall den skall gå minst 200 miles => 320km och då bilen har mindre frontalarea och lägre cd-värde kommer den nog ha minst 10-15% lägre förbrukning än S, låt oss säga 170Wh/km. 55kWh räcker då till 323km (Om man har 55kWh tillgängligt). 75:an (kanske 70 tillgängligt) kommer nog ha lite högre förbrukning och kraftfullare motorer å drar säg 180Wh/km vilket ger en räckvidd på ~390.
S60 har 62kWh tillgängligt och med en förbrukning på 200Wh/km => 310km. Då detta är entrymodellen för MS så tror jag absolut att Tesla eventuellt vill putta dessa kunder till att köpa en M3:a med lite tillbehör istället vilket betyder att de inte behöver lägga sig under denna. Är dock lite oklart på hur mycket marginal de har på S60:an.
S100D hade väl 101kWh tillgängligt och med en förbrukning på 220Wh/km => ~460km och kan nog gå 50 mil med lätt fot känns det som.
Det skulle vara extremt förvånande om det dök upp en M3:a med en räckvidd eller prestanda som kan matcha S100D/SP100D initialt. På längre sikt när konkurrensen hårdnar och det säljs mer och mer elbilar tror jag absolut att det kan komma en värstingmodell på M3-platformen. Det är ju inte så att BMW M3 kanibaliserar på M5-försälningen, det är olika segment helt enkelt. Just nu ställs nuvarande Model S mot kommande Model 3 av den enkla anledningen att det inte finns någon annan elbil att jämföra med (sorry Bolt men du e lite för gubbig).
S60 har 62kWh tillgängligt och med en förbrukning på 200Wh/km => 310km. Då detta är entrymodellen för MS så tror jag absolut att Tesla eventuellt vill putta dessa kunder till att köpa en M3:a med lite tillbehör istället vilket betyder att de inte behöver lägga sig under denna. Är dock lite oklart på hur mycket marginal de har på S60:an.
S100D hade väl 101kWh tillgängligt och med en förbrukning på 220Wh/km => ~460km och kan nog gå 50 mil med lätt fot känns det som.
Det skulle vara extremt förvånande om det dök upp en M3:a med en räckvidd eller prestanda som kan matcha S100D/SP100D initialt. På längre sikt när konkurrensen hårdnar och det säljs mer och mer elbilar tror jag absolut att det kan komma en värstingmodell på M3-platformen. Det är ju inte så att BMW M3 kanibaliserar på M5-försälningen, det är olika segment helt enkelt. Just nu ställs nuvarande Model S mot kommande Model 3 av den enkla anledningen att det inte finns någon annan elbil att jämföra med (sorry Bolt men du e lite för gubbig).
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Initialt tror jag inte att det kommer få det men väl längre fram. Och anledningen är att de största batterierna just nu är för dyra för tillfället. Dvs det är fel segment.
Det handlar inte om rädslan att göra modell3 FÖR bra så den utkonkurrerar de andra modellerna.
Nu går inte batteriutvecklingen så väldans fort men det är inte omöjligt att priset sjunker betydligt, vilket kan göra att prisnivån på hela flottan sjunker, vilket innebär att de kan sälja mer bilar av alla modellerna.
Men man kan alltid drömma om extrem snabbladdning och högs energidensiteter.
Det handlar inte om rädslan att göra modell3 FÖR bra så den utkonkurrerar de andra modellerna.
Nu går inte batteriutvecklingen så väldans fort men det är inte omöjligt att priset sjunker betydligt, vilket kan göra att prisnivån på hela flottan sjunker, vilket innebär att de kan sälja mer bilar av alla modellerna.
Men man kan alltid drömma om extrem snabbladdning och högs energidensiteter.
Finns väl ingen körcykel som räknar med 190-195 Wh/km för model S idag, dom är väl nere på typ 155 för model S i dom körningarna. Så model 3 hamnar väl nere på 125 Wh/km? Då skulle ett typ ett 40 kWh batteri räcka.chpaulin skrev:Tror vi landar på ~55, 65 & 75 tops för M3. Enligt Elon skall den skall gå minst 200 miles => 320km och då bilen har mindre frontalarea och lägre cd-värde kommer den nog ha minst 10-15% lägre förbrukning än S, låt oss säga 170Wh/km. 55kWh räcker då till 323km (Om man har 55kWh tillgängligt). 75:an (kanske 70 tillgängligt) kommer nog ha lite högre förbrukning och kraftfullare motorer å drar säg 180Wh/km vilket ger en räckvidd på ~390.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tror oxo på snabbare laddning, lägre pris och till viss del lägre vikt/volym kommer bli det som utvecklingen lägger mest fokus på framöver.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Elon säger att ett större batteripack inte får plats mellan hjulen. Det är alltså i nuläget tekniken som sätter stopp för ett större batteri i Model 3. I och med högre energidensitet och därmed lägre volym i framtida batterier så skulle jag tro att det blir så småningom >100 kWh även i Model 3. Men vi är väl inte riktigt där ännu. I Model S/X har 100kWh åstadkommits genom att paketera cellerna på ett annat sätt (heatpipes etc). Det finns väl en gräns där nånstans. Bättre än så går inte just nu. För en gångs skull så lovar han i alla fall inte saker som han inte kan hålla. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Twitten handlade ju inte bara om Model 3 utan också om S & X. De bilarna skulle inte heller få större batteri än 100kWh. För mig är det lite konstigt. Eftersom en X med en hästtransport inte har jätteimponerande range, klarar den sig mellan SuC, typ 20-25mil?
Om Tesla kan öka energidensiteten så vore det konstigt att inte utnyttja det i toppmodellen. Sen att Model3 ska hållas på mattan kan jag ju förstå. En Model 3 med släpkärra kommer inte vara någon höjdare om den bara har 60kWh batteri. Vill Tesla att vi ska behålla fossilen? En pickup kommer vi förmodligen inte köpa i Sverige... eller?
Om Tesla kan öka energidensiteten så vore det konstigt att inte utnyttja det i toppmodellen. Sen att Model3 ska hållas på mattan kan jag ju förstå. En Model 3 med släpkärra kommer inte vara någon höjdare om den bara har 60kWh batteri. Vill Tesla att vi ska behålla fossilen? En pickup kommer vi förmodligen inte köpa i Sverige... eller?
Det kommer säkert att bli så när energidensiteten ökar. Men tekniken är inte där ännu, det går förmodligen helt enkelt inte att göra batterierna större med dagens teknik. Och Elon vill för en gångs skull inte lova en massa saker när det sedan visar sig att det inte går att bygga sådana. Om man är ärlig så har han aldrig lovat nånting när det gäller batterier. Större batterier har bara dykt upp allt eftersom de fanns tillgängliga. Men det har aldrig tweetats i stil med "På torsdag kommer ett 200kWh-batteri", och sedan "Oopps, nej, vi fick inte till det, det blev bara 100kWh". Raka motsatsen till allt annat alltså, typ AP osv.LarsL skrev:Twitten handlade ju inte bara om Model 3 utan också om S & X. De bilarna skulle inte heller få större batteri än 100kWh. För mig är det lite konstigt. Eftersom en X med en hästtransport inte har jätteimponerande range, klarar den sig mellan SuC, typ 20-25mil?
Vi får väl avvakta och se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förutom förbättrad laddhastighet så är det nog snarare densitet och vikt som kommer att förbättras i framtiden. Lättare bilar = längre räckvidd (och bättre prestanda).
Sedan gissar jag att S60/75 kommer att tas ur produktion när Model 3 släpps, så att Model S/X enbart kommer att finnas i 85 samt 100 kWh. På samma sätt tror jag att Model 3 (och Y) kommer att få ca 50-55 kWh i grund med en enda uppgradering till 70-75 kWh.
Sedan gissar jag att S60/75 kommer att tas ur produktion när Model 3 släpps, så att Model S/X enbart kommer att finnas i 85 samt 100 kWh. På samma sätt tror jag att Model 3 (och Y) kommer att få ca 50-55 kWh i grund med en enda uppgradering till 70-75 kWh.
Model S85D -15, "Voltaire"
Helt naturligt med stopp vid 100kWh eller ekvivalent för M3 samt Snabbare laddning ger ändå korta stopp efter 30mil vilket inte är orimligt tänk.
BMW i3 REX i väntan på Model3
En intressant fråga här är ju laddhastighet, Elon säger ju att han ska laddare som ger mer än 350KW, intressant om de kan komma upp i dessa effekter med batterier på 100 eller mindre.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Inga problem om man bygger batterier med mindre kapacitet per cell. Eller om vi säger att ett batteri i fysisk storlek som ett 100kWh bara rymmer hälften. Då kan du ändå ladda det med minst samma effekt som ett 100kWh, förmodligen mera.chaffis75 skrev:En intressant fråga här är ju laddhastighet, Elon säger ju att han ska laddare som ger mer än 350KW, intressant om de kan komma upp i dessa effekter med batterier på 100 eller mindre.
Kanske kan man i framtiden välja laddhastighet ungefär som vi väljer hästkrafter idag.
Man riktningen går ju åt andra hållet, Modell 3 batteriet är ju större med mer energi innehåll än på modell s och x.18650 skrev:Inga problem om man bygger batterier med mindre kapacitet per cell. Eller om vi säger att ett batteri i fysisk storlek som ett 100kWh bara rymmer hälften. Då kan du ändå ladda det med minst samma effekt som ett 100kWh, förmodligen mera.chaffis75 skrev:En intressant fråga här är ju laddhastighet, Elon säger ju att han ska laddare som ger mer än 350KW, intressant om de kan komma upp i dessa effekter med batterier på 100 eller mindre.
Kanske kan man i framtiden välja laddhastighet ungefär som vi väljer hästkrafter idag.
Famtiden kommer väl dock visa oss, Elon har väl en plan

Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Ja, minst en...chaffis75 skrev:...
Famtiden kommer väl dock visa oss, Elon har väl en plan
Risken är däremot att dragbilen kommer bli en pickup eftersom det är så det funkar i USA. Pickupen och lastbilen kommer ju att få större batterier än 100kWh.
Nu har en det kommit fram att en testbil är en Model 3 70D, om den konfigurationen kommer finnas vet vi dock inte. Om den kommer så skulle jag gissa att den lägre kommer på 55-60 kWh och att den med störst batteri hamnar på runt 90 kWh.
https://electrek.co/2017/02/08/tesla-mo ... al-motors/
Detta... alltså detta blir för mycket... Snart är det ett år sen jag stod i kö på MoS och det MÅSTE HÄNDA NÅNTING!!!!!!!!!vigge50 skrev:Nu har en det kommit fram att en testbil är en Model 3 70D, om den konfigurationen kommer finnas vet vi dock inte. Om den kommer så skulle jag gissa att den lägre kommer på 55-60 kWh och att den med störst batteri hamnar på runt 90 kWh.

We should know more relatively soon since a final reveal event is expected in the coming weeks based on a comment by Elon Musk last year. At the event, Tesla is expected to release all the details about the Model 3 and possibly even start letting reservation holders configure their vehicles ahead of the start of production during the second half of the year.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Det är väl alltid vanskligt med denna typ av läckor. Alla på detta forumet skulle ju kunna hitta på en rimlig setup och läcka den till electrek.vigge50 skrev:Nu har en det kommit fram att en testbil är en Model 3 70D, om den konfigurationen kommer finnas vet vi dock inte. Om den kommer så skulle jag gissa att den lägre kommer på 55-60 kWh och att den med störst batteri hamnar på runt 90 kWh.
Det är skönt när andra än jag själv uttrycker samma frustration jag känner. Och det kanske känns bra även för dig att veta att du inte är ensam om att känna så...bonath skrev:Detta... alltså detta blir för mycket... Snart är det ett år sen jag stod i kö på MoS och det MÅSTE HÄNDA NÅNTING!!!!!!!!!![]()

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jag har alltid trott att nästa stora Model 3 event skall vara ett år efter senaste eventet. Med dagens nyhet kanske det blir så. Kanske öppnas designstudion den dagen. 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
StefL skrev:Det är skönt när andra än jag själv uttrycker samma frustration jag känner. Och det kanske känns bra även för dig att veta att du inte är ensam om att känna så...
Teslaägarna har lunchmöten var och varannan månad.
Vi som reserverat Model 3 borde ha någon form av AA-möten...............

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Har ni fixat skript för att hålla koll på reservationssidan ännu? Jag kontrollerade sidan för uppdateringar var tionde minut och fick push notifications om det var någon ändring. Kanske är lite overkill för Model 3 än så länge... Lite uppdateringar har ju dock kommit till sidan.bonath skrev:StefL skrev:Det är skönt när andra än jag själv uttrycker samma frustration jag känner. Och det kanske känns bra även för dig att veta att du inte är ensam om att känna så...
Dessa skript kan kanske behöva lite omarbetning om det är så att Teslas sida har ändrats.
Dannis Iphone-script:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 632#p36651
Svenssons plagiat till Android:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 801#p36801
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fast AA går ju ut på att inte nyttja drogen. Vi borde kanske istället köra en stående bokning av provkörningar hos MoS eller Täby och träffas och åka en svängbonath skrev:StefL skrev:Det är skönt när andra än jag själv uttrycker samma frustration jag känner. Och det kanske känns bra även för dig att veta att du inte är ensam om att känna så...

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.