Elstolar standard?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare

Elstolar standard?

Inlägg av halipte »

Hej! Har beställt en Model S facelift. Är elstolar standard, dvs inställningen av stolarna?

Antar att de i så fall kan anpassas efter olika förare?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Re: Elstolar standard?

Inlägg av Alfred »

Japp. Du kan ha flera profiler så att varje förares inställningar sparas separat. Numera kan de även bindas till FOB:en så att rätt profil väljs beroende på vilken nyckel som är i bilen. Så stolen ställs in rätt automatiskt.

Någon som redan tagit leverans får gärna rätta mig om jag fått något om bakfoten. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare

Inlägg av halipte »

Tack Alfred!

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

halipte skrev:
Hej! Har beställt en Model S facelift. Är elstolar standard, dvs inställningen av stolarna?

Antar att de i så fall kan anpassas efter olika förare?

Rattläge och sidospeglars inställngar sparas också under personliga inställningar. Inställningar för räckviddsindikering, (Typical/Rated, km/miles) inställning för styrservo ,creep (on/of), regen (hi/low) mm, mm, följer också personliga inställningar.
Jag har personliga inställningar för viloläge (ratten höjd och ryggstödet helt fällt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Knyta till fob är sisådär då den tex varann gång ställer sig efter frun, Dvs försöker krossa mig, för att hon har sin fob i fickan när jag ska köra henne
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Remuz skrev:
Knyta till fob är sisådär då den tex varann gång ställer sig efter frun, Dvs försöker krossa mig, för att hon har sin fob i fickan när jag ska köra henne
Du får låta henne köra dit så får du åka hem sen :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

chpaulin skrev:
Remuz skrev:
Du får låta henne köra dit så får du åka hem sen :)
Är jag med kör jag :twisted: :D
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
Är inte den profilen beroende på vilken fob som låser upp bilen, eller ändrar det sig alltså efter att du låst upp den? Inte när du kör hoppas jag?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Att det är elratt med minne uppskattar jag mycket. Det har jag inte haft på tidigare bilar med elstolar och minne, så det har ändå blivit lite att ställa om varje gång man bytt förare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Remuz skrev:
Är inte den profilen beroende på vilken fob som låser upp bilen, eller ändrar det sig alltså efter att du låst upp den? Inte när du kör hoppas jag?
den försöker döda mig när jag sätter mig i stolen (tänk soppressen i starwars). Troligen tycker bilen att hon låste upp, vå båda har fon i fickan så bilen låser upp när vi kommer gående.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Kan tipsa om att man kan spara flera profiler. Jag har en jobbprofil med stolen längst bak o ratten längst fram. Perfekt om man sitter i bilen vid laddning med laptopen o knäet. Sen är det bara o byta när man åker iväg
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare

Inlägg av Spexhult »

Och jag som har korta ben o därmed sitter ganska nära ratten har en "Parkering-profil" som jag trycker på när jag ska kliva ut bilen för att ha gott om space att kliva ur och in. Smidigt o bekvämt!

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bullen skrev:
Kan tipsa om att man kan spara flera profiler. Jag har en jobbprofil med stolen längst bak o ratten längst fram. Perfekt om man sitter i bilen vid laddning med laptopen o knäet. Sen är det bara o byta när man åker iväg
Hur långa armar har du? Stolen längst bak så når inte jag skärmen. :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Innerbackspegeln är väl det enda man får kämpa med själv :)

Det är mängder med annat som lagras i Förarprofilen.
T.ex.
km/h + - gällande hastighet.
Styrinställningen sport ... Comfort
Regen
Tilt mirors
Fold Mirrors
osv.

Jag har tex gjort en profil för att sitta så långt fram som är möjligt för mig om jag måste ha nån vuxen bakom mig. Det kan bli lite förvirrande. Första gången man gör en extra profil står man ju i sin vanliga profil och kopierar därmed alla inställningar. Går man sen in och stänger av auto fold mirrors för man vill det på vintern så blir det i den profil man har för tillfället. Byter man sen profil så viker de glatt in igen. Man måste alltså gå igenom alla profiler om man vill ändra nåt sådant.

Creep mode läste jag nånstans att det inte lagras.

Önskar lite en passagerarprofil för sätet. Hade vart bra med några förval för stolinställningen som Frun, stor-gubbe (Utan nån bakom), liten gubbe, osv. Vet dock inte om det är möjligt, om systemet har koll på läget på den stolen eller att den bara har motorerna för att ändra den.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mbj
Teslaägare

Inlägg av mbj »

Svankstödet i stolen lagras inte heller, har jag för mig.
90D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Creep mode lagras också. Det kom i en uppdatering förra året. Mycket välkommet för mig, eftersom jag inte vill ha creep medan min fru vill ha det. Tror dock man får se till att byta profil medan bilen fortfarande är i P (har inte orkat verifiera det här, men man kan ju inte slå av/på creep vanligtvis om man inte är i P).

Svankstödet däremot sparas inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svankstödet är inget problem för det måste ändå stå på max för att göra någon som helst nytta i den här bilen :lol:
(jämfört med många andra bilar jag haft där det är betydligt bättre)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

danni skrev:
Creep mode lagras också. Det kom i en uppdatering förra året. Mycket välkommet för mig, eftersom jag inte vill ha creep medan min fru vill ha det. Tror dock man får se till att byta profil medan bilen fortfarande är i P (har inte orkat verifiera det här, men man kan ju inte slå av/på creep vanligtvis om man inte är i P).

Där ser man, det gäller att hänga med uppdateringarna. Jag körde med Creep i början, men när Hold blev så pass bra så har jag nöjt mig med det.
Bjelke skrev:
Svankstödet är inget problem för det måste ändå stå på max för att göra någon som helst nytta i den här bilen :lol:
Kör också på max eller nära max ute/fram (eller vad man kallar det, men höjden måste väl variera med olika längd på föraren?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Bjorn skrev:
danni skrev:

Där ser man, det gäller att hänga med uppdateringarna. Jag körde med Creep i början, men när Hold blev så pass bra så har jag nöjt mig med det.
Bjelke skrev:
Kör också på max eller nära max ute/fram (eller vad man kallar det, men höjden måste väl variera med olika längd på föraren?
Jo höjden varierar ju såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Svakstödet i max? Oj vad olika vi är, själv kan jag inte ha något alls. Kan inte ha en fotboll bakom ryggen när man kör :)
2016 Model S 75
Skriv svar