Daoops skrev:Legato skrev:Seregon skrev:Jag är faktiskt rätt imponerad över hur väl Annie Lööf har rebrandat centerpartiet. Tidigare framstod de mest som gigantiska bakåtsträvare där allt fokus hela tiden var på bönder och landsbygd och allt skulle vara som det varit tidigare. Nu är de ordentligt miljömedvetna och för en progressiv (och tydligt anti-rasistisk) politik.
Med tanke på MP:s totalhaveri som regeringsparti tror jag det är många miljömedvetna personer runt mittenstrecket som kommer att rösta på C.
Amen. Har röstat MP i hela mitt liv men skulle rösta C idag och har svårt att se att jag någonsin skulle hitta tillbaka till MP efter denna katastrofperiod. För mig gör det dock hemskt ont med Nuon-affären. Är glad att inte AL var ansvarig då, då hade jag verkligen känt att det inte fanns ett enda parti att rösta på idag...
Tror ni det kan vara alliansens strategi, att L och C tar avstånd från SD för att enklare fiska över gamla MP-röstare? Och KD och M svänger åt andra hållet kraftigt nu för att ha gott om tid innan valet att förklara vad man egentligen menar med ett sammarbete som inte är ett riktigt sammarbete men ändå kanske lite ett sammarbete som inte är ett riktgit sammarbete eftersom man inte arbetar tillsammans men inte inte tillsammans heller. Jag tänker rent taktiskt nu, utan att lägga in några politiska värderingar (förutom att jag tycker att M misslyckas med att förklara vad dom egentligen menar)
Och går det hålla en diskussion om det här utan att blanda in personliga åsikter? Jag är egentligen bara intresserad av att höra vad ni tror att taktiken är, och om någon förstått vilken typ av sammarbete M tänker sig med SD.
Ja, M måste visa att de vill regera, vilket de hittills inte velat under denna mandatperiod. De kan inte avstå från att lägga fram sina förslag bara för att SD riskerar att stödja dem. För allt talar ju för att vi kommer ha ett liknade pallametariskt läge efter valet 2018 som nu. Tror inte att vi inom överskådlig tid har en riksdag utan ett SD som vågmästare, även om det haltar lite då SD aldrig skulle stödja MP (eller V).
Sossarnas mål är att splittra Alliansen, vilket de nog lyckats med, genom att anklaga dem för SD samarbete. Löven drömmer våta drömmar om att bryta ut ett eller två partier ut Alliansen och på det sättet knäcka den. Utan Allians så har vi bara ett regeringsalternativ, bort sett från SD.
Men det är en farlig strategi. För om ett Allians parti skulle regera med S så förlorar det alla stödröster (jag skulle tex aldrig rösta på ett parti som vill regera med S, MP eller V). Men det är inte det värsta! Utan om vi förlorar Alliansen som alternativ så återstårbara SD om man inte önskar en vänsterregering

Det vore riktigt dåligt för Sverige tror jag.
Så för att värna den svenska demokratin så måste M och hela Alliansen vilja regera igen. De måste visa tydligt att de är redo att ta varje chans att gripa makten, även om det betyder att SD stödjer dem (eller inte). Visar de nu innan valet att de gör allt de kan för att genomföra sin politik så finns det en liten möjlighet att de ses som ett regeringsalternativ och att vi därmed minskar SDs framgångar 2018.
Det bästa sättet att bekämpa flum- , populist- och extrempartier är att göra som med MP, släpp in dem och låt dem ställa till det. Vid nästa val vill inte väljarna se röken av dem, förhoppningsvis. Kanske händer samma sak i USA. Om det nu blir fler fria val där?