Intressant debattartikel i DN

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Intressant debattartikel i DN

Inlägg av +46 »

Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Re: Intressant debattartikel i DN

Inlägg av bullen »

Om folk åker taxi i stället för egen bil lär väl inte påverka mängden bilar på vägarna. Parkeringsproblemet kan ju däremot bli mindre.
Men känns som dom bara pratar i egen sak.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om alla brevid mig på väg in till jobbet åker taxi eller om de åker med egen bil har noll betydelse... förutom att taxin sedan måste ut igen och hömta min granne som också ska in till stan.

Det som behövs är parkeringsplatser...
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Uber och Lyft kör framgångsrikt bra car pool-service i bl.a. San Fransisco. Du beställer Uber som vanligt med appen, men väljer car pool för att få billigare pris. Då får föraren en rutt som innebär att det stiger på och av andra passagerare längs med din väg efterhand som du åker.

Tar lite längre tid än en vanlig Uber-färd, men ger billigare pris.

Med infrastruktur och konsumentbeteende på plats kan moderna taxitjänster alltså enkelt öka snittantalet passagerare i varje bil och därmed sänka antalet fordon i trafik.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Mickep

Inlägg av Mickep »

LarsL skrev:
Om alla brevid mig på väg in till jobbet åker taxi eller om de åker med egen bil har noll betydelse... förutom att taxin sedan måste ut igen och hömta min granne som också ska in till stan.

Det som behövs är parkeringsplatser...
Ja, för alla i taxibilar åker givetvis ensamma.
Det här är samma argument som självkörande bilar har för och emot. vet man att 1/3 av trafiken är bilister som far runt och letar parkeringsplats och utgår från det så ser man poängen.Så byts de ut mot en bil som inte behöver parkeras så har man löst både trafik OCH parkeringssituationen. (det räcker om 1 /3 av bilisterna tar taxi mao) Om det är mer ekonomiskt att skapa svindyra parkeringsplatser eller en taxibil beror på hur man ser det.

Sedan måste man påpeka elefanten i rummet; Debattartikeln är en ren och skär partsinlaga från en intresseorganisation som självklart vill att folk åker mer taxi syftet är givetvis för att öka omsättning och vinst, och därför tänker jag avfärda den som sådan (annat vore om de hade förslag på att få det billigare och enklare att åka taxi)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Inne i stan är bilar extremt mycket overhead jämför med andra transportmedel i hur mycket yta de kräver per transporterad person. Något mer med privatbilar som ska förvaras inne i stan tills att det är dags att åka hem igen än för taxi.
Svenska Taxiförbundet skrev:
4 Tillåt taxi att köra i kollektivkörfälten. Taxi är kollektivtrafik och borde därför kunna köra i kollektivkörfälten.
Att taxi vill räknas som kollektivtrafik, förstår jag, men jag förstår faktiskt inte alls vad de har i kollektivtrafikkörfält att göra. Spelar noll roll att jag har chaufför jämfört med om jag kör själv, för framkomligheten.
5 Undantag från trängselskatter. På samma sätt som bussar i linjetrafik slipper betala trängselskatt borde taxi också undantas. Eftersom skatten läggs på priset så får en privatbilist som åker taxi betala trängselskatt trots att denne låtit sin egen bil stå.
Snickesnack. En taxibil lär snabbt slå i taket för trängselskatt per dag, så per körning blir det bra mycket mindre än för en privatbilist.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jac tror i och för sig att självkörande taxielbilar kommer att bli en storleksordning billigare än de med förare och fossilmotor, och att de därigenom kommer kunna konkurrera om vardagsresor på ett helt annat sätt. Fler kommer kunna avstå från att köpa bil, och jag tror också absolut att de kommer kunna ersätta viss kollektivtrafik i glesbygden.

Däremot köper jag inte att taxi skulle vara kollektivtrafik eller på något sätt kunna konkurrera med bussar och tunnelbana i större städer. Bilen är helt enkelt för utrymmeskrävande, oavsett vad den drivs med. Och att dela taxi med främlingar känns också lite poänglöst - då åker jag hellre buss där man åtminstone inte sitter så nära varandra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Inne i stan är bilar extremt mycket overhead jämför med andra transportmedel i hur mycket yta de kräver per transporterad person. Något mer med privatbilar som ska förvaras inne i stan tills att det är dags att åka hem igen än för taxi.
4 Tillåt taxi att köra i kollektivkörfälten. Taxi är kollektivtrafik och borde därför kunna köra i kollektivkörfälten.
Att taxi vill räknas som kollektivtrafik, förstår jag, men jag förstår faktiskt inte alls vad de har i kollektivtrafikkörfält att göra. Spelar noll roll att jag har chaufför jämfört med om jag kör själv, för framkomligheten.
5 Undantag från trängselskatter. På samma sätt som bussar i linjetrafik slipper betala trängselskatt borde taxi också undantas. Eftersom skatten läggs på priset så får en privatbilist som åker taxi betala trängselskatt trots att denne låtit sin egen bil stå.
Snickesnack. En taxibil lär snabbt slå i taket för trängselskatt per dag, så per körning blir det bra mycket mindre än för en privatbilist.
Punkt 6 var för jäkla gullig oxo, inför ett skatteavdrag för dom som väljer ett liv utan egen bil :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Snacka om lått att gå runt. Skriv 5 bilar på samms person o 4 gör skatteavdraget...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Snacka om lått att gå runt. Skriv 5 bilar på samms person o 4 gör skatteavdraget...
Alltså hela den tanken är ju absurd lixom, det är ju fel på alla plan...
Kanske man ska få skatteavdrag för allt annat man inte har oxo?
För att inte tala om hur mkt billigare det redan är om man inte har bil (men annat som kan vara dyrare såklart)...
Skatteavdrag för att INTE ha ngt.... Jo det vore ju najs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Oj! Skapligt vinklat för taxi-verksamheten!

Men! Dom har en poäng. Har suttit i bilköer bredvid brats i Porsche 911T som torrvarvar och vill vara häftiga. Då har jag ofta tänkt: valde inte du lite fel transportmedel om du nu prompt skulle ut via Stureplan i rusningstrafik. Inte sällan har bilarna ägaradresser i det området eller åt andra anrika adresser strax utanför Stockholm.

Ingen kan hindra dem att åka i sina Porschar, Maseratis och Ferrarris. OBS! Skriver sett med lite självdistans. Sitter faktiskt själv i samma kö som dessa människor.

Dock funderar jag som sagt på problemet. Jag tror inte att vi löser det med taxi. Det är för kostsamt att ha en människa sitta i en bil och köra andra människor A -> B.

Länge tänkt att självkörande bilar är en del av lösningen (utöver en väl fungerande kollektivtrafik) inne i städerna. Kollektivtrafiken har problemet att det är obekvämt att passa tider och det finns nog inget värre än att vänta på en buss som aldrig kommer när det regnar och blåser isvindar...

Där fyller autonoma bilar en funktion. Inte taxi i sig, mer robotiserade taxibilar. Speciellt bra om dessa är anpassade efter stadskärnan. Små (behövs ingen förare så kan de göras mindre) och nätta så de tar upp minimalt med utrymme. Gärna någon form av nätverk som styr dem för att optimera utrymme och förbrukning när de kör lite längre sträckor (fordonståg).

Då pratar vi framtid!

/Jocke

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar