Ja, det behövs. Men ett stort UI-update? Är det där fokusen ligger? Javisst, fint. Ungefär som när V.8 kom alltså. Men isf för snyggare knappar och en bättre visualisering av bilen vill jag ha en app som alltid startar vid första försöket och som inte behöver flera minuter på sig att hitta bilen, samt möjlighet att kunna lägga in tider för uppvärmning, laddning osv. Hur det ser ut på skärmen är sekundärt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känns som att det är samma visa hela tiden när det gäller Tesla, mest en massa grafiskt (skräp) och inte så mkt verkstad.
Fast 5-bands EQ var ju najs iaf, får väl vänta ett år till nästa grej som man faktiskt vill ha...
Fast 5-bands EQ var ju najs iaf, får väl vänta ett år till nästa grej som man faktiskt vill ha...
Ja, jo, fast allvarligt. Det finns massor med saker som behöver fixas och förbättras och som jag hade prioriterat före allt annat. En 5-bands equalizer är säkert najs för en del, men jag hade föredragit en fungerande navigator, eller en funktion för att tända bakljusen även dagtid, eller möjlighet att schemalägga uppvärmning, eller....
Ja, du förstår såklart vad jag menar. En massa grejer som folk behöver och efterfrågar och som borde vara en piece of cake att implementera. Men nej, det ska komma en GUI-overhaul och nya knappar och annat trams. Gör färdigt först säger jag. Göra snyggare kan man göra sen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att man inte kan ställa tid för uppvärmning och laddning känns som ett skämt. Appen till min XC90 var grym. Där ställde man avfärdstiden. Sen räknade bilen ut själv utifrån temp när värmaren skulle starta för att uppnå rätt temp till avfärd. Bilen är ju för fasen en rullande programmeringsbar dator. Kan inte vara svårt att få till start av sitsvärme också tex. Eller att pasagerarstolen kan ha en egen profil för inställningar.
Låter som Tesla borde släppa ett API och låta andra ta vid och bygga appar. Det hade varit innovativt!
Men man kanske ändå får vara tacksam för det Tesla faktiskt bjuder på. VW tar dryga 900 SEK / år för en app som man i prinicip bara kan använda till att slå på värmen. Jag betalar snällt, för den funktionen bara måste man ju ha.
Låter som Tesla borde släppa ett API och låta andra ta vid och bygga appar. Det hade varit innovativt!
Men man kanske ändå får vara tacksam för det Tesla faktiskt bjuder på. VW tar dryga 900 SEK / år för en app som man i prinicip bara kan använda till att slå på värmen. Jag betalar snällt, för den funktionen bara måste man ju ha.
Eller så struntar du i att betala till VW och får funktionaliteten ändå jag vägrar betala för den skiten, men det funkar ändå!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Låter som Tesla borde släppa ett API och låta andra ta vid och bygga appar. Det hade varit innovativt!
Men man kanske ändå får vara tacksam för det Tesla faktiskt bjuder på. VW tar dryga 900 SEK / år för en app som man i prinicip bara kan använda till att slå på värmen. Jag betalar snällt, för den funktionen bara måste man ju ha.
Eller så struntar du i att betala till VW och får funktionaliteten ändå jag vägrar betala för den skiten, men det funkar ändå!
Hur lyckas du med det? Min app vägrade idag att koppla upp sig mot bilen för jag hade inget aktivt abonnemang (säger appen, men det har jag då jag köpt 2-års abo. - men det är en annan historia).
Fast 5-bands EQ var ju najs iaf, får väl vänta ett år till nästa grej som man faktiskt vill ha...
Ja, jo, fast allvarligt. Det finns massor med saker som behöver fixas och förbättras och som jag hade prioriterat före allt annat. En 5-bands equalizer är säkert najs för en del, men jag hade föredragit en fungerande navigator, eller en funktion för att tända bakljusen även dagtid, eller möjlighet att schemalägga uppvärmning, eller....
Ja, du förstår såklart vad jag menar. En massa grejer som folk behöver och efterfrågar och som borde vara en piece of cake att implementera. Men nej, det ska komma en GUI-overhaul och nya knappar och annat trams. Gör färdigt först säger jag. Göra snyggare kan man göra sen.
Jag håller verkligen med, jag var snudd på sarkastisk när jag ger Tesla credd för EQ:n eftersom det är löjligt enkelt att göra
den program-snutten (gjorde vi redan på 80-talet i skolan tom).
Jag tror ff att ett produktråd skulle behövas/vara värdefullt för alla men men....
När jag surrade med en polare för typ ett år sedan om det som var dåligt (och bra såklart) med Teslan så sa han utan att
tveka att allt "det där" (mina exempel på saker som kunde vara bättre) är ju bara mjukvara att ordna... Japp det är det...
Låter som Tesla borde släppa ett API och låta andra ta vid och bygga appar. Det hade varit innovativt!
Men man kanske ändå får vara tacksam för det Tesla faktiskt bjuder på. VW tar dryga 900 SEK / år för en app som man i prinicip bara kan använda till att slå på värmen. Jag betalar snällt, för den funktionen bara måste man ju ha.
Eller så struntar du i att betala till VW och får funktionaliteten ändå jag vägrar betala för den skiten, men det funkar ändå!
Hur lyckas du med det? Min app vägrade idag att koppla upp sig mot bilen för jag hade inget aktivt abonnemang (säger appen, men det har jag då jag köpt 2-års abo. - men det är en annan historia).
Kanske annorlunda i Norge, men jag fick mail om att förlänga när första året som ingår höll på att gå ut. Struntade i det, gjorde inget alls, men allt fortsätter funka och har läst att det verkar vara likadant för många egolfägare i Norge.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Låter som Tesla borde släppa ett API och låta andra ta vid och bygga appar. Det hade varit innovativt!
Men man kanske ändå får vara tacksam för det Tesla faktiskt bjuder på. VW tar dryga 900 SEK / år för en app som man i prinicip bara kan använda till att slå på värmen. Jag betalar snällt, för den funktionen bara måste man ju ha.
Eller så struntar du i att betala till VW och får funktionaliteten ändå jag vägrar betala för den skiten, men det funkar ändå!
Hur lyckas du med det? Min app vägrade idag att koppla upp sig mot bilen för jag hade inget aktivt abonnemang (säger appen, men det har jag då jag köpt 2-års abo. - men det är en annan historia).
Kanske annorlunda i Norge, men jag fick mail om att förlänga när första året som ingår höll på att gå ut. Struntade i det, gjorde inget alls, men allt fortsätter funka och har läst att det verkar vara likadant för många egolfägare i Norge.
Visst är det några funktioner till man vill ha, men Tesla är så mycket bättre än alla andra.
Ingen annan bil jag haft har någonsin kommit med nya funktioner varken i App eller i bilen efteråt.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Visst är det några funktioner till man vill ha, men Tesla är så mycket bättre än alla andra.
Ingen annan bil jag haft har någonsin kommit med nya funktioner varken i App eller i bilen efteråt.
Jorå, det förekommer. Jag hade en Volvo V50 2008 en gång. Den fick en del nya funktioner vid en uppgradering som visserligen gjordes vid en ordinarie service. Det blev bl a en klocka i instrumentbrädan (ojojoj), men det som märktes mest var att motorkaraktären hade förändrats totalt, vilket gjorde att bilen blev ca 10-15% snålare. Bara som ett exempel.
Skillnaden är väl att dessa uppdateringar genomförs lite i smyg vid årservicen utan att kunden vet om det. Samtidigt som Tesla blåser ut uppdateringar titt som tätt, vilket oftast innebär att man inte alls får nya funktioner, däremot så får man nya buggar. Och det är faktiskt ingenting jag någonsin har upplevt men en annan bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Visst är det några funktioner till man vill ha, men Tesla är så mycket bättre än alla andra.
Ingen annan bil jag haft har någonsin kommit med nya funktioner varken i App eller i bilen efteråt.
Jorå, det förekommer. Jag hade en Volvo V50 2008 en gång. Den fick en del nya funktioner vid en uppgradering som visserligen gjordes vid en ordinarie service. Det blev bl a en klocka i instrumentbrädan (ojojoj), men det som märktes mest var att motorkaraktären hade förändrats totalt, vilket gjorde att bilen blev ca 10-15% snålare. Bara som ett exempel.
Skillnaden är väl att dessa uppdateringar genomförs lite i smyg vid årservicen utan att kunden vet om det. Samtidigt som Tesla blåser ut uppdateringar titt som tätt, vilket oftast innebär att man inte alls får nya funktioner, däremot så får man nya buggar. Och det är faktiskt ingenting jag någonsin har upplevt men en annan bil.
I stort sett alla moderna bilar får uppdateringar när dom är på service. Knappast nya funktioner särskilt ofta, men optimering av de som finns, tex motorstyrning, klimatanläggnignsstyrning etc.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Samma funktioner men med ett annat utseende?! Jag skulle vilja kunna ställa in avresetid och att då bilen själv slår på värmen i god tid som Volvo. Starta röv och hand brännare. Nåt mer?