2017 händer det!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elputte

2017 händer det!

Inlägg av Elputte »

Kanske 2017 blir det stora genombrottets år för elbilen.
Tesla har ju gjort många uppmärksamma på att en elbil kan vara både cool och snygg. Dessutom med bra prestanda, både vad gäller acceleration och räckvidd. De verkar göra rätt med att först lansera dyrare och exklusivare bilar. Som många vill ha, men kanske inte har råd med. För att sedan lansera en modell som fler kan ha råd med. Efter att man gjort elbilen lite mer accepterad.
Nu verkar det vara fler tillverkare som kommer att lansera en ren elbil. Kanske för att visa att de också kan och samtidigt lära sig tekniken. Jag tänker först på några premium exempel. Porsche Pajun, Audi R8 E-tron, Aston Martin DBX, Rimac Concept One, Jaguar ryktas komma med en SUV EV-type.
Frågan är om detta kan bidra med att skapa ytterligare acceptans hos allmänheten. Även om inte alla har råd med en dyr och exklusiv elbil. Så kanske fler för upp ögonen och kan tänka att skaffa en egen elbil själv. Inte bara för miljöns, skull utan för att det är häftigt.
Detta kanske kan bidra till att kommande elbilar med bättre räckvidd och snyggare utseende. Får sig en extra skjuts i försäljningen framöver. Kanske att elbilen till slut slår igenom på allvar.
Kommande elbilar som en större mängd kan tänkas köpa är till exempel. Nissan leaf med bättre räckvidd ryktas om 250 miles alltså 40 mil billigare och med normalare utseende. Chevrolet Bolt 320 km får säkert ett Opel syskon. Tesla Modell 3 ska vi inte glömma givetvis. Samt förstås BMW, VW Mercedes som också har elbilar och verka satsa på det.
Även om utbyggnaden av framför allt snabbladdare går alltför långsamt. Så sker ju en viss utbyggnad trots allt. Till 2017 har förhoppningsvis ytterligare hänt. Kanske att till och med någon tillverkare slår sig ihop med Tesla vad gäller deras supercharger. Då deras egna elbilar äntligen faktiskt kan köra avståndet på ca 20 mil mellan två superchargers.
Frågan är vad som händer med till exempel Volvo och Toyota framöver. Tänk om Apple också skulle satsa. Hur som helst så tror jag mycket kommer att hända kring 2017. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 2017 händer det!

Inlägg av LarsL »

Nästan alla andra innovationer inom bilindustrin har först lanserats på dyra lyxbilar tex ABS på MB S-klass. Att inte elbilarna har lanserats så tidigare får in mig på konspiratoriska tankar. För det är klart att på en bil för en miljon spelar det inte så stor roll om det läggs på 1-200kkr för batterier. Medan samma påslag på en småbil är rena katastrofen.

Kan lilla, lilla Tesla skapa ett nätverk av snabbladdstationer så vore det väl tusan om inte de stora skulle klara det? (Återigen väcks konspiratoriska tankar). Om de nu inte har kompetensen eller modet att bygga ut nätverket så har ju Tesla sagt att de kan köpa in sig på deras nätverk om de bara har samma upplägg som Tesla har, alltså förbetald laddning hela bilens livslängd.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Tyvärr så handlar det om att väldigt många människor kommer att förlora jobben, pga att det inte krävs samma service på elbilar som fosilbilar.
Det har redan börjat märkas i Norge och iom att tex vw och Bmw lever till stor del på service så tar det ett tag innan en sån stor koncern kan ställa om sig. Även om de redan idag har en viss produktion av el och hybrid.

Tänk dig själv att du får mer och mer påtryckningar för att börja sälja en annan produkt, du måste först ha en övergång till den nya produkten och tänka ut en plan hur produkten kommer att generera pengar efter att den är såld. Speciellt då du har varit van vid att få en kickback på varje såld produkt. Som nu blir väldigt mycket mindre.
Alla ni som är egenföretagare vet hur en sådan omställning kan vara.

Å andra sidan så tycker jag att de håller sig fast vid något som "funkar", utan att inse att just elbilar är framtiden.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Just det, sen kan man som många andra har jämfört säga att Tesla är elbilarnas iPhone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Inte konstigt om folk blir misstänksamma emot bilföretagen vad gäller deras satsning. Tror dock inte att de bryr sig om antalet anställda. Utan om hur mycket de tjänar på service och reservdelar etc. Så de bromsar så mycket som möjligt med överpriser osv. Men samtidigt så är det ett chicken-race. Det går inte att blunda hur länge som helst med risken att hamna efter. Börjar folk på allvar köpa elbilar så gäller det att kunna erbjuda ett brett utbud av bra olika modeller. Tror säkert att Toyotas utvecklar elbilar i smyg om det skulle slå igenom. Vilket jag personligen tror. Frågan är om Volvo tex gör det. Läste nyligen i DI att "det verkar verkar onödigt att släpa runt på en massa tunga batterier " Är verkligen en Tesla model S så mycket tyngre än motsvarande premiumbil. Vad spelar det för roll i så fall.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Spelar väl ingen roll vad de släpar runt på om de är energieffektivare. Det som blir jobbigt är att få bra tider på Ringen... Men det är kanske inte Volvos första mål?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Håller helt med :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Elputte skrev:
Inte konstigt om folk blir misstänksamma emot bilföretagen vad gäller deras satsning. Tror dock inte att de bryr sig om antalet anställda. Utan om hur mycket de tjänar på service och reservdelar etc. Så de bromsar så mycket som möjligt med överpriser osv. Men samtidigt så är det ett chicken-race. Det går inte att blunda hur länge som helst med risken att hamna efter. Börjar folk på allvar köpa elbilar så gäller det att kunna erbjuda ett brett utbud av bra olika modeller. Tror säkert att Toyotas utvecklar elbilar i smyg om det skulle slå igenom. Vilket jag personligen tror. Frågan är om Volvo tex gör det. Läste nyligen i DI att "det verkar verkar onödigt att släpa runt på en massa tunga batterier " Är verkligen en Tesla model S så mycket tyngre än motsvarande premiumbil. Vad spelar det för roll i så fall.
Jag tycker det är onödigt att släpa runt på en massa brandfarliga vätskor. Varför har inte samtliga ICE-bilar följande skyltar?
Class 3.png
1202.png
alternativt
1203.jpg
Vem vet, när elbilar blir normen kanske samtliga förbränningsbilar måste skylta med vad för något farligt material de transporterar.

För vätgasbilar så gäller UN-nummret 1049, klass 2.
Sen var det där med glashus med tanke på batterierna...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Pontus skrev:

fast de är bra mycket mindre energi i dom. teslas 85 kWh motsvarar runt 8 liter disel.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kalle skrev:
Pontus skrev:

fast de är bra mycket mindre energi i dom. teslas 85 kWh motsvarar runt 8 liter disel.
Mindre kanske men det finns en del regler kring Li batterier och transport också. Då ska man tänka på att reglerna inte passar alla branscher eller verkligheten så bra, men reglerna kan finnas där ändå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Man bör också tänka på att reglerna ofta passar bäst för den som har mest pengar, kanalen en slump :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

jo vist fins de de, men mycket mindre än för bensin.
man får ju tilloch med flyga med liteum batterier i handbagachet ( jag flög för nån månad sen med 150 Wh i ryggsäcken) inga problem. du får inte flyga med bensin i ryggan (inte ens om de är under 250 ml)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kalle skrev:
jo vist fins de de, men mycket mindre än för bensin.
man får ju tilloch med flyga med liteum batterier i handbagachet ( jag flög för nån månad sen med 150 Wh i ryggsäcken) inga problem. du får inte flyga med bensin i ryggan (inte ens om de är under 250 ml)
Bara om batteriet uppfyller vissa undantagsregler, vilket man tar förgivet att alla konsument produkter gör. Men ett Li batteri utan undantagstillstånd får du inte transportera på vanlig väg ens. Kan finnas någon storleksgräns dock, jag inte så påläst om det men vet att det kan skapa problem om man ska följa alla regler.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Har de skickat en fungerande cell till Elon Musk?
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Enligt AMS 8/4 så verkar PSA chefen Carlos Tavares ha vaknat till liv. "Vi vet inte hur man säljer elbilar". "Vi ska nu ta fram en plan för att att elbilen ska bli en del av våra tre fyra tekniker". På tiden, undrar hur lång tid det tar innan vi får se vad det kan innebära? Kanske Volvo också vaknar någon gång. Annars får de skyla sig själva kanske.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

2017?

Körde genom centrala Oslo igår i rusningstrafiken. Jämfört med för ett år sedan så har det skett en explosion.

Då för ett år räknade jag till lite drygt 20 teslor.

Nu är det helt galet. Nu är det nästan köer även i elbils-filerna (dom där det står buss+taxi på skyltarna).
Det känns som 40% Tesla och 40% Leaf och lite blandat på de återstådende 20%.
I grannlandet skulle jag redan säga att det har hänt iallafall i Oslo-området.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Lite OT, men tänkte att det passar bäst i den här tråden som bevis på att det är en smärre revolution på gång :D

Har noterat bara de sista dagarna i den lokala dagspressen att bensin/diselbilarna måste vara på gång att självdö just nu, kan det vara Teslas framfart som får dessa bilar att begå Seppuku? Se följande artiklar:

18 April http://unt.se/uppland/uppsala/bil-borja ... 88886.aspx

22 April http://unt.se/uppland/enkoping/traktor- ... 94661.aspx

23 April http://unt.se/uppland/uppsala/bil-fatta ... 96510.aspx

Och det här endast under sista veckan och i Uppsala området!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Måste bara skriva av mig för nu kommer jag inte ihåg allt som ska komma 2017. Full gärna på listan. Det jag kommer ihåg ska hända är.

Tesla model 3 ska börja säljas.
Nya nissan leaf med lång räckvid.
Aston Martin ska komma med en modell.
Jaguar likaså.
Mercedes med en lyxig modell som jag inte kommer namnet på.
Nya biltillverkaren/elverkstygsbolaget Thunder Power med en skapelse.
NEVS siktar på att komma med flera modeller.
Ford har aviserat en satsning för 2017.
AUDIs lyxsuv.
Land Rover har jag för mig.
Volkswagen satsar vidare och ska presentera något på CES i januari.
Liksom FaradayFuture.
Mitsubishi hade väl också en suv på gång till 2017.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Elputte skrev:
Måste bara skriva av mig för nu kommer jag inte ihåg allt som ska komma 2017. Full gärna på listan. Det jag kommer ihåg ska hända är.

Tesla model 3 ska börja säljas.
Nya nissan leaf med lång räckvid.
Aston Martin ska komma med en modell.
Jaguar likaså.
Mercedes med en lyxig modell som jag inte kommer namnet på.
Nya biltillverkaren/elverkstygsbolaget Thunder Power med en skapelse.
NEVS siktar på att komma med flera modeller.
Ford har aviserat en satsning för 2017.
AUDIs lyxsuv.
Land Rover har jag för mig.
Volkswagen satsar vidare och ska presentera något på CES i januari.
Liksom FaradayFuture.
Mitsubishi hade väl också en suv på gång till 2017.
Audis lyxsuv ska komma i mitten av 2018 men ja, det händer mycket de kommande åren.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

En till har dykt upp Atieva heter de och ska presentera sin prototyp 2016

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det pågår nog väldigt mycket hos väldigt många biltillverkare just nu gällande elbilar. Känslan är att man fått upp ögonen för det och många verkar ändå ha förstått att dom måste hänga på nu för att inte bli lämnade i kölvattnet.
Det blir väldigt spännande att se vad som kommer och vad som kommer hända närmsta 2-3 åren.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Supermiljöbilspremiens ersättare bonus/malus systemet sägs också komma år 2017.
Skriv svar