Supermiljöbilspremie 2015

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Supermiljöbilspremie 2015

Inlägg av bylund »

Någon av er andra som har registrerat bilen 2014 och missat supermiljöbilspremien som har hört något från Transportstyrelsen än, eller vet när man ska förvänta sig något?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Re: Supermiljöbilspremie 2015

Inlägg av Fredriksv »

Det är nog bara att ha is i magen.... Dom verkar inte riktigt kommit igång att betala ut dom nya premierna ännu.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag antar det, även om de 2014-12-22 skrev att de omgående skulle starta upp processen. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... lspremier/
Fast det kanske är myndighetsspråk för att börja fundera på vem som eventuellt ska avdelas att utreda hur det ska organiseras.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Inte hört något ännu och min bil borde stå ganska först i kön då jag bommade utbetalningarna med en dag i höstas...
Men det ska ju iofs gå via leasingbolaget så jag ser det väl först när allt klockat igenom och månadsavgifterna justerats ned...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Gäller premien uteslutande helt fabriksnya svensksålda fordon, eller kan man erhålla premien vid exempelvis en importerad bil som registreras i Sverige?
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Den får inte ha tagits i bruk i utlandet innan den importeras i så fall
Transportstyrelsen om supermiljöbilspremien
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag skrev och frågade, och fick svar
Transportstyrelsen skrev:
Vi har erhållit anslagen som beslutades om den 22 december 2014 och
handläggningen av supermiljöbilspremier är igång.
De tidigare anslagen räckte fram till den 7 augusti 2014.

Nu har de nya anslagen på 215 miljoner kronor erhållits och utredarna har fortsatt
hanteringen av supermiljöbilspremier för bilar påställda i augusti 2014. Det var
269 bilar kvar.

Man arbetar sig nu fram månadsvis, i påställningsordning. I september var det 343
påställda supermiljöbilar, 529 i oktober, 268 i november och 404 i december.
Jag skulle sammanfatta detta som "vi jobbar på det".
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
Lite surt för mig som hoppas på leverans av Model X under Q4... Antagligen kommer jag få leva i ovisshet tills höstbudgeten beslutas och med sittande regering lär det inte bli någon miljöbonus...
Jag skulle nog inte räkna med någon leverans före Q1 2016 av Model X i Sverige men vem vet... Sen vet jag inte om man ska fortsätta att kalla en ev bonus för "miljöbonus" för om vi hade haft kvar ett styre av den något mörkare färgen så hade det ju som vanligt bara varit ett sätt att styra över tillgångar till de som redan har överskott... Om vi ska prata om rejäla miljövinster så måste den stora massan få en möjlighet att byta drivmedel i sina fordon och då påverkar inte en "miljöbonus" tillräckligt. Vi måste då få en omläggning till ett system där man betalar "drivmedlet" kontinuerligt utan att behöva belåna allt man har för att anförskaffa själva fordonet. En bra lösning på detta är elektrifierade vägar i kombination med batteribilar med ett 10 kWh batteri där man betalar km-skatt för utnyttjad elväg alternativt (vilket kanske vore enklare) energimätare i bilarna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Egentligen är supermiljöpremien meningslös. Tror inte någon valt att köpa en Tesla för att få bonusen. Skulle de slopa momsen eller kanske helt skattebefria bilen så skulle det ge effekt. Men att kanske få tillbaka 40 000kr på 1,2miljoner är ju mer som en liten trevlig överraskning än en motivering till köp.

Ska nog inte vara allt för säkra på att det inte görs tokiga investeringar i elvägar eller liknande så länge Miljöpartiet är inblandade. Kolla bara på de 20 miljarder de ska gräva ner i Göteborg. Det motsvara förresten lite drygt 16000 Model S. :)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Egentligen är supermiljöpremien meningslös. Tror inte någon valt att köpa en Tesla för att få bonusen. Skulle de slopa momsen eller kanske helt skattebefria bilen så skulle det ge effekt. Men att kanske få tillbaka 40 000kr på 1,2miljoner är ju mer som en liten trevlig överraskning än en motivering till köp.

Ska nog inte vara allt för säkra på att det inte görs tokiga investeringar i elvägar eller liknande så länge Miljöpartiet är inblandade. Kolla bara på de 20 miljarder de ska gräva ner i Göteborg. Det motsvara förresten lite drygt 16000 Model S. :)
Tvivlar lite på att Miljöpartiet verkligen har så mycket makt som ni vill påvisa... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det är för mycket hur som helst...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Ska nog inte vara allt för säkra på att det inte görs tokiga investeringar i elvägar eller liknande så länge Miljöpartiet är inblandade.
Den dagen Miljöpartiet investerar i en väg lär aldrig komma :roll:

Elbilspremien kanske inte blir många procent av priset för en Tesla, men kan påverka om man köper tex en Leaf.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Var inte säker på det... är den bara tillräckligt oanvändbar så ställer de nog upp.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Var inte säker på det... är den bara tillräckligt oanvändbar så ställer de nog upp.
Hilarious :D
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

Är det någon som har fått betalte ut supermiljöbilspremien. I 2015 for bilar reg. I 2015 ?

Hur lång tid går det vanligt från bilen er reg. Till man har utbetalningen ?
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

De verkar handlägga 2014 fortfarande. Det var 1544 kvar (om man räknar ihop antalen i mitt inlägg högre upp i tråden), och 2015-02-10 hade de betalat ut 380 av dem.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Tackar för infon om premien och fick min levererad 30/12 och då kanske man kan förvänta sig den framåt maj/juni?

Men hur var det man behöver inte aktivt göra något eller ansöka det sköter sig själva?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vad jag förstår så kommer de skicka ut en blankett där man intygar att man inte har fått något annat statligt eller kommunalt stöd för bilen, och sedan betalar de ut premien. Observera att detta gäller registrerade ägaren, så vid leasing är det leasingbolaget som får blankett och pengar.
Jag tog leverans 2014-11-26, och väntar fortfarande på blankett.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
Vad jag förstår så kommer de skicka ut en blankett där man intygar att man inte har fått något annat statligt eller kommunalt stöd för bilen, och sedan betalar de ut premien. Observera att detta gäller registrerade ägaren, så vid leasing är det leasingbolaget som får blankett och pengar.
Jag tog leverans 2014-11-26, och väntar fortfarande på blankett.
Jag är ägaren så då bör den komma till mig så småningom men jag ligger en månad efter dig i leverans så bör ju inte få före dig, när jag beställde så räknade jag inte med bonusen så det kommer som en glad överraskning kanske till semestern.

Sen kan man undra hur denna handläggning ser ut för det borde väl enkel kunna "spotta" ut 100-tals brev/dag för uppgifterna hämtas väl på "bilregistret" på registreringsnumret eller är det någon annan handläggning?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Idag fick jag blankett från Transportstyrelsen att returnera, så byråkratins kvarnar maler på.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
Idag fick jag blankett från Transportstyrelsen att returnera, så byråkratins kvarnar maler på.
ok då är det nära nu.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bylund när fick du bilen?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

hybris skrev:
Bylund när fick du bilen?
Slutet av november. Väntar fortfarande på själva utbetalningen.
Skriv svar