D-a bil! Utelåst!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

D-a bil! Utelåst!

Inlägg av lem »

Lade nyckel på passagerarsätet. Gick runt. Då låser sig bildjä-ln. Tfn inne i bilen. Skickar taxi att hämta reservnyckeln. Hade inget pw med mig och hittade ingen som kunde ladda app. Efter ca 15 min blinkar bilskrället "nu är jag upplåst"!

Fan! Hela kvällen blev jättestrul!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: D-a bil! Utelåst!

Inlägg av HelectriC »

lem skrev:
Lade nyckel på passagerarsätet. Gick runt. Då låser sig bildjä-ln. Tfn inne i bilen. Skickar taxi att hämta reservnyckeln. Hade inget pw med mig och hittade ingen som kunde ladda app. Efter ca 15 min blinkar bilskrället "nu är jag upplåst"!

Fan! Hela kvällen blev jättestrul!
Det ska inte gå att få till. Är du säker på att bilen var låst eller var det bara handtagen som åkte in? Testade du att trycka på handtagen för att få ut de igen? Har aldrig hört om en modern bil med keyless go där man kan låsa in nyckeln.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

You bet! Jag tryckte på alla handtag och försökte verkligen få den att öppna!
Spänning bat=2.98volt.
L
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Flera har lyckats bli utelåsta med nyckel i teslan tyvärr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

:D förlåt att jag tycker det är kul men du får bjuda på det när du skriver som du gör. Jag har råkat ut för liknande på en ICEbil vid en sopsorteringcentral med bilen på. Inte kul då men efter ett tag blir det en rolig historia. Dock hade jag telefonen på mig och kunde ringa hem för få ny nyckel. Men med våra bilar borde detta kunna undvikas kan man tycka.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vad händer om man faktiskt sitter i bilen och det där händer? Går larmet då?
Eller känner den av sensorer i sätet mm och vet att man sitter i bilen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Jag hade också en konstig händelse häromdagen. Skulle flytta bilen från laddning på jobbet. Greppar ryggan (där nyckeln ligger) och går ut mot bilen. Inget händer när jag närmar mig så jag låser upp med mobilen. Sätter mig i bilen men den kan fortfarande inte känna av nyckeln.
Är tvungen att trycka på foben för att kunna köra iväg. Första gången något sådant händer på 4500 mil :shock:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Du är inte den första som råkat ut för det här. Jag tror till och med jag skrev i en annan tråd häromdagen att man aldrig ska lämna nyckel och telefon i bilen och stänga dörrarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Jag har lyckats låsa mig ute. Hade lagt nyckeln framför ratten. Löste sig med en väns mobiltelefon. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]. Troligtvis är nyckeln utanför räckvidden inne i bilen när det händer.
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Hände mig i höstas. Ett tips kan vara att låna någons mobiltelefon och ringa Tesla för att be dem låsa upp remote. Jag förklarade vad som hänt och sedan fick jag svara på några kontrollfrågor som "bara" jag kunde svara på och sedan låste de upp bilen åt mig.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Försök 1

Testade att lägga nyckeln på dessa ställen:

- Förarsätet
- Bakom ratten
- I frunken
- I trunken
- På golvet

Väntade på att bilens skulle låsa sig och sedan tryckte jag in ett handtag för att se om bilen låste upp sig.

Resultat:
Handtaget åkte ut på alla försök!

Försök 2

Testade att lägga nyckeln på samma ställen fast med telefonen bredvid/ovanpå nyckeln

Resultat:
Handtaget åkte inte ut!

Min nyckel har ett nytt batteri och är inbäddad i ett silikonfodral.

Men "Walk away door lock" bör förhindra detta scenario...

Det enda jag kan komma på som kan störa är telefonen. Sedan har jag absolut ingen aning om var sensorerna sitter på nya bilar.

På årsmodeller från 2012-2015 sitter dem i vindrutan, mugghållarna och under dörrarna på utsidan (Japp, där lägger man också nyckeln ifall den är slut på batteri och man vill starta bilen)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Har hänt mig 2 ggr och första gången gick jag bara några hundra meter hem och andra gången lånade jag en annan telefon och laddade ner att appen och öppnade bilen på så sätt.
18650

Inlägg av 18650 »

point1 skrev:

Hur kollade du om bilen var låst?
Man kom inte in i bilen, men det är inte säkert att den var låst för det. Eller?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

18650 skrev:
point1 skrev:

Hur kollade du om bilen var låst?
Man kom inte in i bilen, men det är inte säkert att den var låst för det. Eller?
Man kan se i appen t ex om den är låst. Eller att speglarna fälls in om man har den inställningen. Eller att bilen blinkar till när den låses.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Henrik skrev:
Försök 1

Testade att lägga nyc.....

Försök 2

Testade att lägga nyckeln på samma ställen fast med telefonen bredvid/ovanpå nyckeln

Resultat:
Handtaget åkte inte ut!
.................
På årsmodeller från 2012-2015 sitter dem i vindrutan, mugghållarna och under dörrarna på utsidan (Japp, där lägger man också nyckeln ifall den är slut på batteri och man vill starta bilen)
under dörrarna...

lär ju bli samma resultata om du lägger fobben i en väska med en dator aller något elektroniskt, metall etc.

vill tillägga att fobben funkar mycket bättre om man inte har den i en ficka med massa andra nycklar/skrot/mynt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare

Inlägg av Emil »

Precis kommit innanför dörren efter det kalla och något skrämmande äventyr som min nya Model S utsatt mig för. Började söka för att se om andra upplevt samma och hittade då denna tråd. Så jag tänkte att jag kan fylla på med min historia!

Jag hade kört 20 mil från Malmö upp till föräldrarnas hus i de småländska skogarna. Batteriet stod på 3% när jag parkerade i det kalla garaget. Jag öppnade frunken från settings och klev ur bilen för att gå fram och hämta kabeln och börja ladda. Jag stänger förardörren efter mig för att kunna ta mig fram i det smala garaget men hinner inte ens gå fram till frunken innan bilen låser sig. Får därför inte upp frunken helt, den är halvt öppnad men låst. Går tillbaka till förardörren och försöker öppna, men den är låst. Även sidospeglarna är infällda. Jag tar ett varv runt bilen och försöker öppna alla dörrar och bagage, men inget funkar, den är helt låst. Jag rotar i fickorna men hittar varken bilnyckeln eller mobiltelefonen. Jag kollar in i bilen och ser mobilen i ena kopphållaren och bilnyckeln i den andra. Till min lycka kommer jag på att jag har min andra bilnyckel inne i huset, men snabbt inser jag att nyckeln in till huset ligger i min jackficka, som ligger på passagerarsätet. Ingen är hemma, jag hittar ingen gömd husnyckel och jag har ingen telefon. Det finns bara en enda granne, men han är inte hemma. Det är minusgrader, snö, kolsvart och blåsigt. Närmsta hus ligger 2km bort längs med en mörk skogsväg.

Jag hittar en vinterjacka i garaget och bestämmer mig för att prova gå, det är ju mitt enda val. Jag går 20 meter och hör två skott från ett gevär inte särskilt långt bort. Jag vet att det är mycket populärt område för vildsvinsjakt, och att markägaren har stora problem med skador på sina åkrar som gränsar till huset. Jag har själv sett flera riktigt stora vildsvin längs med vägen tidigare. Perfekt. Jag står nu inför två val. Antingen går jag tillbaka och krossar ett fönster för att ta mig in i huset och reservnyckeln, eller så går jag 2km mitt i natten (kl 23.30) längs med en kolsvart skogsväg mitt under pågående vildsvinsjakt, i hopp om att någon avlägsen granne är vaken och villig att låna ut telefon. Med en golfklubba i ena handen och en liten yxa i andra handen fortsätter jag min promenad längs med de knakande träden. Inte ens månskenet var på min sida. Efter 200 meter når jag en liten större asfalterad väg. Jag tänker att om det kommer en bil kan jag vinka och försöka få den att stanna, fast då är det nog inte så smart att vara beväpnad med yxa. Jag lägger den i vägkanten och fortsätter gå. När jag kommer fram till det lilla samhället lägger jag även ifrån mig järn-4an och letar upp ett hus där någon verkar vara vaken och frågar snällt om jag får låna telefon. Jag hör återigen 2 skott, nu mycket tydligare och ifrån hållet jag precis kom.

Det löser sig trots allt fint till slut och får hjälp av min bror som bor 20 minuter bort. Hämtar min reservnyckel och kopplar in bilen för laddning med 1% återstående batteri. Lesson learned!
Model S 90D '17
Model Y LR '22
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Hoppla! Får be någon du litar på att också installera tesla appen så du har backup.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gud vilken mardröm. Efteråt låter det ju roligt som du berätter det, men usch alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Telefon ihop med nyckel är ingen lyckad saga
Har märkt att om jag har telefonen i samma ficka som nyckeln funkar den inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

jonas skrev:
Hoppla! Får be någon du litar på att också installera tesla appen så du har backup.
Klen tröst i den situationen. Brevduva/röksignaler är nog inte att lita på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Och mugghållaren är heller ingen bra plats att förvara nyckeln i har jag för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

vilken biltillverkare blir först med att kunna koppla sig mot inopererade rfid chips? eller finns det redan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

e5m1r skrev:
Nej, nyckel störs av telefonen i samma ficka.
Jag har tagit för vana att alltid ha nyckeln i byxfickan! Då är den med ( så här långt i alla fall).
I min förra bil, fossil, inträffade det att jag lämnade bilen med motorn igång till frun. Själv hade jag klivit ur med nyckeln. När hon sedan stängde av bilen för att handla blev den obrukbar och låst! :x
Kan detta inträffa med Teslan?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
e5m1r skrev:
Nej, nyckel störs av telefonen i samma ficka.
Jag har tagit för vana att alltid ha nyckeln i byxfickan! Då är den med ( så här långt i alla fall).
I min förra bil, fossil, inträffade det att jag lämnade bilen med motorn igång till frun. Själv hade jag klivit ur med nyckeln. När hon sedan stängde av bilen för att handla blev den obrukbar och låst! :x
Kan detta inträffa med Teslan?
Japp. Men bilen kommer varna för att du kör ifrån nyckeln (vilket jag tycker att din förra bil också borde ha gjort).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jerka

Inlägg av Jerka »

Kan man stänga av den där funktionen, så att bilen låter bli att låsa sig om man går därifrån?

Själv råkar jag mycket hellre ut för en olåst bil om jag mot förmodan skulle glömma att låsa den än att hamna i en potentiellt farlig situation där jag inte kommer in i bilen och det är kallt ute.
Skriv svar