All-glass roof.......

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Radler

All-glass roof.......

Inlägg av Radler »

S60 on order :) Kommer väl i april-maj.
Någon med meningar om det nya glastaket (inte öppningsbart). Skall ge mera plats och ljus för ungarna bak. Bygger en "problemlös" bil dvs RWD, 60kwh, stålfjädrar och vill ha et "fast" tak. Saknar absolut fäste för takräkke, men man kan inte få allt.
Tror forumet att glasstaket funkar bra? Tänker värme och kyla. Det skall vist komma någonting så man kan täcka igjen när det inte skal vara öppet, det borde väl hjälpa? Vad tror ni om "Seasucker" takräkken, http://www.wiggle.se/sea-sucker-talon-q ... r-1-cykel/ på ett sådant glastak. Borde ju vara bra, sitter säkert topp på glaset. Har mer betänkligheter med om en fullsize MTB kan bli lite tung och belastande för glaset (men det tror jag egentligen inte ens själv på). Vad tror ni?
Det här är väl kanske en spin off av taket til Model 3. Testa det först på Model S innan det används på 3an?
Trevligt att det er nytt för året och skiljer sig lite ut från alla panoramatak. Men det egentliga lyftet är nog för passagerare bak, både i forhållande till ljus och plats.
Någon som har fått eller provat bil med glastaket?
18650

Re: All-glass roof.......

Inlägg av 18650 »

Låter som en förnuftig konfiguration.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tror glastaket är skithäftigt om man inte känner behovet av att kunna öppna taket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Låter som ett klokt resonemang. Jag älskar det öppningsbara taket, har det öppet så ofta jag kan och det är det jag har mest ångest över i bytet till Mod X, jag kommer att sakna det enormt.
Men det har också varit en hel del krångel med det. Missljud, knirr och knarr, skrammel, utbytt rörlig del, injusteringsproblem osv.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Kommer det inte finnas fästen på nya all-glass heller? Det vore en miss av Tesla!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Hade jag kunat välja fast hade jag tagit det istället för panno blot klart tystare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Feddan skrev:
Kommer det inte finnas fästen på nya all-glass heller? Det vore en miss av Tesla!
Snarare taktik för att folk ska tvingas att välja ett dyrare tillval än man egentligen vill ha. Tycker det i grunden är uselt att man måste ha taklucka för att kunna ha takräcke.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

Är det bättre huvudutrymme med All-Glass Roof än Pano Roof? Eller är det samma utrymme?

Hittar inget på webben om det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hade jag haft råd med en Tesla hade jag alla gånger i veckan valt det öppningsbara taket. Inte för att öppna det, men för takräckets skull. Att montera takbox är väldigt viktigt för just mig som slalomåkare, och för att kunna packa än mer saker på sommarsemestern.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Teslaspolen skrev:
Hade jag haft råd med en Tesla hade jag alla gånger i veckan valt det öppningsbara taket. Inte för att öppna det, men för takräckets skull. Att montera takbox är väldigt viktigt för just mig som slalomåkare, och för att kunna packa än mer saker på sommarsemestern.
27.000:- för ett takräcke är ganska dyrt. Men måste man så måste man. Det är just detta jag menar... :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Radler

Inlägg av Radler »

fnystrom
Det skal vist vara bättre plats med glastaket, främst pågrund av att sidorna har blivit tunnare. Då gjälder väl det framme ochså. Det er "tror jag" en ny konstruksjon av ramen rundt taket. Jag har läst några diskusjoner om att ett glastak är stabilare än ett standard metalltak.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Ja, Tesla verkar vara stolta över sin glasteknologi*, överlag. Trots det skulle det kanske inte skada att göra ramen stark nog för att bära takräcke?

* ytterligare en kisel-applikation! :geek:
Radler

Inlägg av Radler »

Ja dom är nog det ja ;)
Tesla har vel en egen "Glas divisjon", se glastaket til Model 3
Hoppas bara på att teknologien är klar till produksjon. Inte bara kul å vara forsöksperson ...........
Skriv svar