Höjd självrisk för vagnskadegarantin?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Höjd självrisk för vagnskadegarantin?

Inlägg av danni »

Jag fick in en rapport från en bekant som köpt en Tesla nyligen och nu letar försäkring, att självrisken i vagnskadegarantin numera är 30% av PBB, alltså 13440 kr i år. Det är ju löjligt högt! Är det någon mer som sett samma, och som kanske vet när de gjorde den ändringen? Självrisken i min vagnskadegaranti är 15% av PBB. Det är också vanskligt att det inte verkar framgå någonstans på Teslas hemsida.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist

Re: Höjd självrisk för vagnskadegarantin?

Inlägg av Surfaren »

:shock:

Jag ska ju snart köpa ut min bil, men allt snack om dyrare premier och nu självrisk på det...... Man kan ligga sömnlös för mindre.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Det var ny information för mig. Jag tyckte att den gamla självrisken på vagnskadegarantin (15 % av PBB + moms) var saftigt och tecknade därför en OK Back-up försäkring till bilen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Fick nu info att det höjdes 160901. Men det borde väl rimligen inte påverka redan sålda bilar, eller? De avtalen lär ju redan vara ingångna. Ändå fult att det inte framgår någonstans förrän efter man fått bilen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det vore helt orimligt att ändra detta på då befintliga avtal. Jag köpte ju till vagnskadeförsäkring (valfritt då jag tog leverans) just för att slippa framtida prishöjningar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
lasse62

Inlägg av lasse62 »

Tur du inte kör den som taxi då, där är självrisken hutlösa 26000+moms. Kom som en liten överraskning efter att bambi kom i vägen.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

danni skrev:
Fick nu info att det höjdes 160901. Men det borde väl rimligen inte påverka redan sålda bilar, eller? De avtalen lär ju redan vara ingångna. Ändå fult att det inte framgår någonstans förrän efter man fått bilen.
Var hittar man uppgiften om sin självrisk för vagnskadegarantin? Är säker på att jag läst jag hade 15% av pbb för min uthämtad i slutet av september 2016 men ju hittar jag inte infon alls.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

DSV skrev:
danni skrev:
Var hittar man uppgiften om sin självrisk för vagnskadegarantin? Är säker på att jag läst jag hade 15% av pbb för min uthämtad i slutet av september 2016 men ju hittar jag inte infon alls.
Det enda stället jag sett den siffran på är i mina försäkringspapper på halvförsäkringen från Protector. Vilket ju är lite märkligt, för vagnskadegarantin ligger utanför halvförsäkringen och jag kunde lika gärna tagit den via nåt annat bolag.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

danni skrev:
DSV skrev:
danni skrev:
Det enda stället jag sett den siffran på är i mina försäkringspapper på halvförsäkringen från Protector. Vilket ju är lite märkligt, för vagnskadegarantin ligger utanför halvförsäkringen och jag kunde lika gärna tagit den via nåt annat bolag.
Ja där står det bestämt, har VSG 15% pbb med start 29 sept så 1 sept verkar inte stämma helt. Men som du säger ett mycket märkligt ställe att ha den infon på. Är ju uttryckligt för halvförsäkring för första året i övrigt. VSG delen borde funnits med i någon info som kom med bilen och där det även står giltighetstiden.
Skriv svar