Vindrutetorkarspolare
Moderator: Redaktion
Vindrutetorkarspolare
Jag letade på forumet efter en tråd som handlare om vindrutetorkarspolare, men hittade ingen.
Ifall jag letat dåligt, säg till
Min fråga är ifall jag är ensam om att min vindrutetorkarspolare (heter det så?) inte blöter hela rutan.
Jag tycker principen att ha spolningen i torkarbladet är genialiskt, men då vill jag att vätskan kommer på hela bladet ...
Min spolning på förarsidan är otillräcklig ... endast övre 70% av bladet blöts ned ordentligt.
Håller man in spolningsknappen länge (ca 5-10 sekunder) så kommer lite vätska längre ner också ... troligen för att det rinner ner längs med bladet.
Vid lägre hastigheter går detta ann ... spola länge och rutan blir ren. Men i motorvägsfart rinner vätskan upp längs bladet och nedre tredjedelen blir smärtsamt torr och geggig.
Jag vet inte om min beskrivning av problemet är tillräckligt målande, men det är en sån sak jag retar mig på nu när det är slaskarnas paradis här i Stockholm.
När jag lämnade in bilen för andra åtgärder så bad jag dem fixa även detta. Tydligen plockade de isär hela spolsystemet och kollade att allt satt som det skulle. Sedan jämförde de med andra bilar och konstaterade att spolningen må vara bristfällig, men att det är likadant på andra Teslor (Model S och X).
Som sagt, är jag ensam om detta problem?
Ifall jag letat dåligt, säg till
Min fråga är ifall jag är ensam om att min vindrutetorkarspolare (heter det så?) inte blöter hela rutan.
Jag tycker principen att ha spolningen i torkarbladet är genialiskt, men då vill jag att vätskan kommer på hela bladet ...
Min spolning på förarsidan är otillräcklig ... endast övre 70% av bladet blöts ned ordentligt.
Håller man in spolningsknappen länge (ca 5-10 sekunder) så kommer lite vätska längre ner också ... troligen för att det rinner ner längs med bladet.
Vid lägre hastigheter går detta ann ... spola länge och rutan blir ren. Men i motorvägsfart rinner vätskan upp längs bladet och nedre tredjedelen blir smärtsamt torr och geggig.
Jag vet inte om min beskrivning av problemet är tillräckligt målande, men det är en sån sak jag retar mig på nu när det är slaskarnas paradis här i Stockholm.
När jag lämnade in bilen för andra åtgärder så bad jag dem fixa även detta. Tydligen plockade de isär hela spolsystemet och kollade att allt satt som det skulle. Sedan jämförde de med andra bilar och konstaterade att spolningen må vara bristfällig, men att det är likadant på andra Teslor (Model S och X).
Som sagt, är jag ensam om detta problem?
Re: Vindrutetorkarspolare
Har Model S facelift och tycker spolningen fungerar bra. Gör av med väldigt lite spolarvätska vilket tyder på effektiv spolning.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vindrutetorkarspolare
Inte ensam, samma för en kollega som kör en X.
Jag kör min Model S med nöje men vid denna väderleken älskar jag min gamla Saab med sex rejäla strålar på rutan och fyra öppningsbara dörrar
Jag kör min Model S med nöje men vid denna väderleken älskar jag min gamla Saab med sex rejäla strålar på rutan och fyra öppningsbara dörrar
Re: Vindrutetorkarspolare
Jag har samma problem. Spolningen och rengöringen av framrutan fungerar klockrent i låga farter eller när bilen står parkerad. Men så fort som jag kommer upp i landsvägshastigheter så är det kört. Jag tror att det hänger ihop med Teslas aerodynamik.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Vindrutetorkarspolare
Samma problem här, fick stanna och rengöra rutan manuellt när jag körde på Autobahn i helgen.
Skulle önska att spolaren gav mer vatten, vilket jag tror skulle lösa en del av problemet.
Hade inga problem med detta på min Model S (pre-facelift)
Skulle önska att spolaren gav mer vatten, vilket jag tror skulle lösa en del av problemet.
Hade inga problem med detta på min Model S (pre-facelift)
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Såld Model S 85D 2015
Re: Vindrutetorkarspolare
Tack för snabba svar ... då ska jag sluta gnälla och acceptera denna feature
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vindrutetorkarspolare
Skapligt typiskt Tesla, dom tycker uppenbarligen att det inte verkar stämma och testar lite, för att sedan prova på en annan bil och om den oxo funkar lika (dåligt) så
är allt som det ska
Det vore ju en sak om dom direkt efter ett kort test säger på en gång att det är precis som det ska, men när dom verkar tycka att det är dåligt och sedan måste jämföra
med en annan osv så känns det lixom inte lika ok... (om dom börjar mecka med bilen innan jämförelsen har det väl gått lite långt).
är allt som det ska
Det vore ju en sak om dom direkt efter ett kort test säger på en gång att det är precis som det ska, men när dom verkar tycka att det är dåligt och sedan måste jämföra
med en annan osv så känns det lixom inte lika ok... (om dom börjar mecka med bilen innan jämförelsen har det väl gått lite långt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vindrutetorkarspolare
Jag har samma problem på min MX, ska be SC att kolla på det på fredag samtidigt som ett par andra saker. Brukar passa på att köra ordentligt med spolarna vid låga farter för att få nedre delen av rutorna rena
| 2x Model 3 |
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Vindrutetorkarspolare
Hade nya XC90 för ett tag sen. Trodde att spolningen var trasig så jag bad dom titta på detta. Då visade det sig att bilen skickar ut en liten dusch på bladen som stryker ut vätskan perfekt över hela rutan. Man märkte inte ens att nån vätska kom ut. Perfekt när bilen var nytvättad och man inte ville duscha ner halva bilen. Maken till bra spolning har jag aldrig varit med om.
Jaja, detta var bara en parentes om än så ointressant för en Teslaägare
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jaja, detta var bara en parentes om än så ointressant för en Teslaägare
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vindrutetorkarspolare
Hittat en tråd på TMC om detta, ska kolla på mina torkare i morgon om de små hålen har geggat igen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... des.80080/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... des.80080/
| 2x Model 3 |
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Vindrutetorkarspolare
Något som man kanske kan eftermontera?SolnaGnagarn skrev:Hade nya XC90 för ett tag sen. Trodde att spolningen var trasig så jag bad dom titta på detta. Då visade det sig att bilen skickar ut en liten dusch på bladen som stryker ut vätskan perfekt över hela rutan. Man märkte inte ens att nån vätska kom ut. Perfekt när bilen var nytvättad och man inte ville duscha ner halva bilen. Maken till bra spolning har jag aldrig varit med om.
Jaja, detta var bara en parentes om än så ointressant för en Teslaägare
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vindrutetorkarspolare
Hade lika på en Toyota Previa förut och det var helt sjukt mkt bättre än allt annat! (behövde typ aldrig fylla på heller, det var supersnålt oxo lixom)SolnaGnagarn skrev:Hade nya XC90 för ett tag sen. Trodde att spolningen var trasig så jag bad dom titta på detta. Då visade det sig att bilen skickar ut en liten dusch på bladen som stryker ut vätskan perfekt över hela rutan. Man märkte inte ens att nån vätska kom ut. Perfekt när bilen var nytvättad och man inte ville duscha ner halva bilen. Maken till bra spolning har jag aldrig varit med om.
Jaja, detta var bara en parentes om än så ointressant för en Teslaägare
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vindrutetorkarspolare
Teslas funkar inte i farter över 50
Enligt tesla as designed
Enligt tesla as designed
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vindrutetorkarspolare
På riktigt eller skämtar du?e5m1r skrev:Teslas funkar inte i farter över 50
Enligt tesla as designed
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vindrutetorkarspolare
Är inte fungerande spolarvätska ett krav för att få köra bilen? Om den inte träffar halva rutan känns det knappast som att det kan anses fungera. Eller? Således borde det ligga på Tesla att justera felet.
Jag har för övrigt exakt samma problem.
Jag har för övrigt exakt samma problem.
Re: Vindrutetorkarspolare
Sprutar gör den ju men det kommer så lågt att det knappt gör nån skillnadbylund skrev:På riktigt eller skämtar du?e5m1r skrev:Teslas funkar inte i farter över 50
Enligt tesla as designed
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vindrutetorkarspolare
Sprutar?e5m1r skrev:Sprutar gör den ju men det kommer så lågt att det knappt gör nån skillnadbylund skrev:På riktigt eller skämtar du?e5m1r skrev:Teslas funkar inte i farter över 50
Enligt tesla as designed
Är det annorlunda design på Model S?
Alltså, har S "riktiga" spolare? Eller är det i torkarbladen som på X?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vindrutetorkarspolare
Svaret är tyvärr ja.... Jag skulle mkt gärna ha direkt på bladen, det är skitbraflaco skrev:Sprutar?e5m1r skrev:Sprutar gör den ju men det kommer så lågt att det knappt gör nån skillnadbylund skrev:På riktigt eller skämtar du?e5m1r skrev:Teslas funkar inte i farter över 50
Enligt tesla as designed
Är det annorlunda design på Model S?
Alltså, har S "riktiga" spolare? Eller är det i torkarbladen som på X?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vindrutetorkarspolare
Men du menar alltså även att Tesla säger att det är meningen att det är så?e5m1r skrev:Sprutar gör den ju men det kommer så lågt att det knappt gör nån skillnadbylund skrev:På riktigt eller skämtar du?e5m1r skrev:Teslas funkar inte i farter över 50
Enligt tesla as designed
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vindrutetorkarspolare
Han kanske har varit in på SC i Väsby?bylund skrev:Men du menar alltså även att Tesla säger att det är meningen att det är så?e5m1r skrev:Sprutar gör den ju men det kommer så lågt att det knappt gör nån skillnadbylund skrev:På riktigt eller skämtar du?e5m1r skrev:Teslas funkar inte i farter över 50
Enligt tesla as designed
(Nej jag är inte bitter, dom är såååå duktiga där och kör aaaaldrig men den förklaringen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vindrutetorkarspolare
Jag måste säga att jag är nöjd med spolningen på min Model S. Blir rent och går åt väldigt lite spolarvätska.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vindrutetorkarspolare
Njabylund skrev:Men du menar alltså även att Tesla säger att det är meningen att det är så?e5m1r skrev:Sprutar gör den ju men det kommer så lågt att det knappt gör nån skillnadbylund skrev:På riktigt eller skämtar du?e5m1r skrev:Teslas funkar inte i farter över 50
Enligt tesla as designed
Varit med på listan för grejer som ska fixas de säger att det inte går att justera och att det är som det är
Samma svar för att pano är löjligt högljudd i vent läge i hastigheter över 70 eller att det är mycket brus vid de små triangel fönster i farter över 140
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vindrutetorkarspolare
Spolningen på MS (och tydligen även X) funkar undermåligt för våra vinterförhållanden, det kan nog de flesta av oss hålla bara smärtsamt hålla med om Lutningen på rutan (aerodynamiken) har garanterat med det hela att göra, i kombination med dåligt sprut, allmänt tafflig konstruktion, felriktade munstycken osv. Själv bytte jag från Merca ML och skillnaden är som natt och dag.flaco skrev:Tack för snabba svar ... då ska jag sluta gnälla och acceptera denna feature
Om man är tålmodig går det oftast att förbättra en smula genom att trycka in en knappnål i munstyckena och rikta om dem (de är som små kulor som sitter i en skål). Svårt som fan att komma åt eftersom de sitter "under" motorhuven, men en plattång att hålla nålen med gör det lite enklare. Sen är det bara att testa sig fram till det man tycker ger bäst (eller minst dålig) funktion. Använd mikroskopiskt små rörelser annars lär strålen hamna där du minst anar det... En ficklampa att lysa med och skarp syn är absolut att rekommendera. Justera lite, provspruta, justera lite mer, provspruta igen osv. Och så givetvis provkörningar i olika farter däremellan.
När jag fick min MS för ett år sen höll jag nog på i en vecka innan jag kände mig hyfsat nöjd, men riktigt bra lär det nog inte bli förrän Tesla väljer en annan lösning (och samtidigt lägger till strålkastarspolning). Och sen är det väl så att man faktiskt vänjer sig och gillar läget efter ett tag. Det finns ju så mycket annat med Teslan som man kan vara överlycklig för istället
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5433
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vindrutetorkarspolare
Vissa saker är omöjligt att justera in.Ferro94 skrev:Spolningen på MS (och tydligen även X) funkar undermåligt för våra vinterförhållanden, det kan nog de flesta av oss hålla bara smärtsamt hålla med om Lutningen på rutan (aerodynamiken) har garanterat med det hela att göra, i kombination med dåligt sprut, allmänt tafflig konstruktion, felriktade munstycken osv. Själv bytte jag från Merca ML och skillnaden är som natt och dag.flaco skrev:Tack för snabba svar ... då ska jag sluta gnälla och acceptera denna feature
Om man är tålmodig går det oftast att förbättra en smula genom att trycka in en knappnål i munstyckena och rikta om dem (de är som små kulor som sitter i en skål). Svårt som fan att komma åt eftersom de sitter "under" motorhuven, men en plattång att hålla nålen med gör det lite enklare. Sen är det bara att testa sig fram till det man tycker ger bäst (eller minst dålig) funktion. Använd mikroskopiskt små rörelser annars lär strålen hamna där du minst anar det... En ficklampa att lysa med och skarp syn är absolut att rekommendera. Justera lite, provspruta, justera lite mer, provspruta igen osv. Och så givetvis provkörningar i olika farter däremellan.
När jag fick min MS för ett år sen höll jag nog på i en vecka innan jag kände mig hyfsat nöjd, men riktigt bra lär det nog inte bli förrän Tesla väljer en annan lösning (och samtidigt lägger till strålkastarspolning). Och sen är det väl så att man faktiskt vänjer sig och gillar läget efter ett tag. Det finns ju så mycket annat med Teslan som man kan vara överlycklig för istället
På min bil är det uppenbart olika tryck mellan höger och vänster sida.
På passagerarsidan missar strålarna rutan och hamnar på taket när bilen står stilla eller körs sakta. När man kör i 90 eller snabbare så orkar inte strålarna upp halvvägs på rutan och det är omöjligt att få rutan ren på övre halvan.
På förarsidan så är variationen av träffbilden beroende på fart mycket mindre och fungerar tillfredställande.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vindrutetorkarspolare
flaco skrev:Jag letade på forumet efter en tråd som handlare om vindrutetorkarspolare, men hittade ingen.
Ifall jag letat dåligt, säg till
Min fråga är ifall jag är ensam om att min vindrutetorkarspolare (heter det så?) inte blöter hela rutan.
Jag tycker principen att ha spolningen i torkarbladet är genialiskt, men då vill jag att vätskan kommer på hela bladet ...
Min spolning på förarsidan är otillräcklig ... endast övre 70% av bladet blöts ned ordentligt.
Håller man in spolningsknappen länge (ca 5-10 sekunder) så kommer lite vätska längre ner också ... troligen för att det rinner ner längs med bladet.
Vid lägre hastigheter går detta ann ... spola länge och rutan blir ren. Men i motorvägsfart rinner vätskan upp längs bladet och nedre tredjedelen blir smärtsamt torr och geggig.
Jag vet inte om min beskrivning av problemet är tillräckligt målande, men det är en sån sak jag retar mig på nu när det är slaskarnas paradis här i Stockholm.
När jag lämnade in bilen för andra åtgärder så bad jag dem fixa även detta. Tydligen plockade de isär hela spolsystemet och kollade att allt satt som det skulle. Sedan jämförde de med andra bilar och konstaterade att spolningen må vara bristfällig, men att det är likadant på andra Teslor (Model S och X).
Som sagt, är jag ensam om detta problem?
Hmm Har precis hämtat min bil och upplever exakt samma sak.
Trodde det va nått fel på min och att dom skulle kunna åtgärda enkelt.
Får hoppas det går att justera lite i alla fall.
Lite störigt att den vara gör rent övre delen på förarsidan.