matsstholm skrev:Nej det va en vanlig 400 V 16 amp med orginalladdaren.
Problemet var väl att Tesla och Tesla Försäkringar hade olika uppfattning. Försäkringsbolaget gjorde snabbt en utredning genom ett oberoende haveriutredning genom ett företag som heter ISE. Utredaren Erling Swensson tog hjälp av Teslas tekniker Mattias Holmström och konstaterade att det va ett tekniskt fel som orsakat branden. Dvs bilens garanti skulle gälla och Tesla skulle laga eller ersätta bilen men det tyckte inte Tesla. Och genom att det inte va ett försäkringsärende pga att det va en garantifråga enl försäkringsbolaget så la man ned ärendet och gav ingen hjälp i övrigt tex hyrbil. Tesla struntade i försäkringsbolagets beslut och den oberoende utredningen och gjorde ingenting trots utlovad hjälp från Kjell Arne Wold och ville heller inte låna ut någon loaner eller hjälpa till i övrigt.
Det enda vi kunde göra var att tjata och till slut betalade man i oktober ut en liten ersättning.
Tur att man är loyal med varumärket men vi känner oss mer frågande över hur Teslas personal hanterar oss som kund.
Skulle någon annan bilhandlare eller bilmärke agerat på ett liknande sätt tror jag att det skulle vara få kunder som skulle köpa läget. Tesla verka utgå från att kunderna är 100% loyala och står ut med vad som helst.
Och dom har i sig rätt i vårt fall, vi har beställt en ny bil och inte berättat för någon om våra problem för än nu och Tesla har fått sålt 2 bilar...
Du skriver att taxi (?) företaget av Protector fått ut en "liten ersättning". Taxi (?) företaget kanske skall vara glada för att de fått ut någonting överhuvudtaget, då ett urgammalt trick i försäkringsbranschen är att ge kunden ett "Slutligt besked" i skaderegleringsfrågan. I ditt fall redan i mars 2016. Sedan kör man på olika sätt med förhalingstaktik. Resultatet är att FAL, försäkringsvillkorens klausul om preklusion / preskription infaller. Det gör den oftast redan efter 6 månader! Man kan alltså i domstol få rätt i sak, men förlorar ändå målet pga preklusion / preskription. Detta kan vara mycket bra att känna till. -Försäkringsbolagen har mycket bra koll på denna urgamla taktik!

Era eventuella advokater är de verkliga vinnarna!
Med ovanstående i åtanke, så kunde man ju fundera på hur det kunde gått om man tagit en konflikt med Tesla Sweden AB. -Tja, du hamnar Nederländsk jurisdiktion och domstol.
Som företagskund saknar du dessutom skyddet enligt Konsumentköplagen.
Ovanstående skrivet androm till upplysning och varnagel. -Här har ju taxi (?) företaget lyckats komma ur detta på ett relativt bra sätt. -I alla fall om man ser till vissa av alternativen ovan. Grattis!