Hjälp!! S90D eller XP90DL?!
Moderator: Redaktion
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Hjälp!! S90D eller XP90DL?!
Nu har jag fått huvudbry! Har beställt en fullspecad 90D med lev i slutet på mars. Fullutrustad med allt förutom extrasäte, uppgraderad laddare och självkörning. Har inte varit intresserad av en X förut men efter gårdagens besök i Täby så vette fan längre. Sen hittade jag den röda demobilen på hemsidan och blev väldigt sugen på den. Skiljer inte sååå mycket mot den S jag har beställt. Det är ju dock bara AP1 på X:en. Annars är den fullbombad!
Tar gärna emot åsikter, synpunkter, fördelar, nackdelar, tips och råd på vilken bil jag ska välja. Det kan nämnas att vi är 5st i familjen. Barnen är 13, 11 och 4 år.
Pengarna avgör inte jag vill bara bli så nöjd som det bara går.
Dilemmat just nu är att jag är alldeles för petig så frågan är om jag blir nöjd med en demobil. Dom brukar väl bli väldigt slitna efter ett par månader i ett showroom.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tar gärna emot åsikter, synpunkter, fördelar, nackdelar, tips och råd på vilken bil jag ska välja. Det kan nämnas att vi är 5st i familjen. Barnen är 13, 11 och 4 år.
Pengarna avgör inte jag vill bara bli så nöjd som det bara går.
Dilemmat just nu är att jag är alldeles för petig så frågan är om jag blir nöjd med en demobil. Dom brukar väl bli väldigt slitna efter ett par månader i ett showroom.
Re: Hjälp!! S90D eller XP90DL?!
Vi är också fem i familjen och jag har inte riktigt fått ihop hur man ska göra med packning om man ska på långresa med en X som inte har en femsitsig konfig. Tycker det verkar sämre med packutrymme och ingen möjlighet till takbox. Men jag kan vara för färgad av S-ägande.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Denna X är sjusitsig med baksäte och extrasäte i bak. Eller vad tänkte du på?bat skrev:Vi är också fem i familjen och jag har inte riktigt fått ihop hur man ska göra med packning om man ska på långresa med en X som inte har en femsitsig konfig. Tycker det verkar sämre med packutrymme och ingen möjlighet till takbox. Men jag kan vara för färgad av S-ägande.
Med 3 barn hade jag nog valt en Model X.
Där är bättra plats Och kan tänka att rangen på en X100 mot en S90 nog är ca samma.
Har precist själv byttas min mode S mot en X
(Har 2 barn)
Där är bättra plats Och kan tänka att rangen på en X100 mot en S90 nog är ca samma.
(Har 2 barn)
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model Y PLR beställd
Har 3 barn (2, 6 och 8) och har sju-sitsig X men har inte haft S så den kan jag inte jämföra med. Har dock haft stor familjebuss innan - Kia Carnival. Jag tycker det är bra med plats i X:en för saker om inte tredje raden används men det är förstås sämre för långa saker (med 7-sits). Men då det behövs så får det bli släp, skidhållare har jag på dragkroken.
Förutom frunk, djupa utrymmet längst bak finns ju även utrymme under stolarna i mittenraden för det man vill nå snabbt.
Förutom frunk, djupa utrymmet längst bak finns ju även utrymme under stolarna i mittenraden för det man vill nå snabbt.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Den jag har spanat in är en P90 så räckvidden är lite sämre. Kan dock ladda både hemma och på firman.krabbe skrev:Med 3 barn hade jag nog valt en Model X.
(Har 2 barn)
Varför bytte du bil? Är du mer nöjd med X?
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Vadå, kan man inte fälla baksätet på en sjusitsig bil? Och har man fortfarande det djupa utrymmet i bak trots extrasätet där?Tenk skrev:Har 3 barn (2, 6 och 8) och har sju-sitsig X men har inte haft S så den kan jag inte jämföra med. Har dock haft stor familjebuss innan - Kia Carnival. Jag tycker det är bra med plats i X:en för saker om inte tredje raden används men det är förstås sämre för långa saker (med 7-sits). Men då det behövs så får det bli släp, skidhållare har jag på dragkroken.
Men ett 7 sits kan man ju fälla de bakersta sätena och får då mer packutrymme både i frunk och i trunk. Fast skönast är nog ändå 6 sits för barnen. Ett säte fällt bak och sen får man pussla lite. Blir skönast men tar lite tid att packa, det tror jag iaf.bat skrev:Vi är också fem i familjen och jag har inte riktigt fått ihop hur man ska göra med packning om man ska på långresa med en X som inte har en femsitsig konfig. Tycker det verkar sämre med packutrymme och ingen möjlighet till takbox. Men jag kan vara för färgad av S-ägande.
Jo jag menar med fälld tredje rad (eller ofälld med saker i för då får andra radens säten möjlighet att luta mer bakåt). Djupa utrymmet längst bak har även sju-sitsiga.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Är ja lästa fel
Jag har inte hämtat min model X än. Så kan inte
Berätta hur det är med X.
Jag är Sjukt nöjd med min model S, verklig glad for den bilen, köra perfekt och passer riktig bra på 90 % av min dag.
Jag byter up mig då jag ibland behöver extra plats (6 sits) och drag. Samtidigt saknar jag lite det at sitta lite högra (hade Xc90-Xc70 innan Tesla)
Om range inte är et problem tycker jag model X.
Snyggaste bil, Klart model S !

Jag har inte hämtat min model X än. Så kan inte
Berätta hur det är med X.
Jag är Sjukt nöjd med min model S, verklig glad for den bilen, köra perfekt och passer riktig bra på 90 % av min dag.
Jag byter up mig då jag ibland behöver extra plats (6 sits) och drag. Samtidigt saknar jag lite det at sitta lite högra (hade Xc90-Xc70 innan Tesla)
Om range inte är et problem tycker jag model X.
Snyggaste bil, Klart model S !
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model Y PLR beställd
Model Y PLR beställd
-
Skulle utan tveka välja en X mycket mer genomarbetat om man stå ut med att den inte är lika sportig i karossen som S.
Kolla också Tesla Björn i Norge på Youtube han bytte från en S till X och vill inte byta tillbaka...
https://m.youtube.com/user/bjornnyland
Kolla också Tesla Björn i Norge på Youtube han bytte från en S till X och vill inte byta tillbaka...
https://m.youtube.com/user/bjornnyland