Laddkabeln fastnar?
Moderator: Redaktion
Laddkabeln fastnar?
Hej
Har haft model S i ungefär tre veckor, hemma har jag en tredjeparts laddare. Funkar normalt sätt bra, men vid minst tre tillfället så vill inte bilen släppa kabeln, det lyser grönt, men den reagerar inte när jag håller in fob och inte heller när jag trycker på skärmen. För att lösa det har jag behövt göra en reset på skärmen, då funkar det. Någon som upplevt något liknande och vet hur man gör för att undvika det.
/Martin
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har haft model S i ungefär tre veckor, hemma har jag en tredjeparts laddare. Funkar normalt sätt bra, men vid minst tre tillfället så vill inte bilen släppa kabeln, det lyser grönt, men den reagerar inte när jag håller in fob och inte heller när jag trycker på skärmen. För att lösa det har jag behövt göra en reset på skärmen, då funkar det. Någon som upplevt något liknande och vet hur man gör för att undvika det.
/Martin
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Laddkabeln fastnar?
Har exakt samma problem och har meddelat SC i GBG, som skrivit en concern. Man hade hört att det fanns liknande problem hos andra och vi gissade att det var en bugg som förhoppningsvis blir fixat. Väldigt irriterande. Hittar inte någon lösning än den du beskriver, dvs. omstart av skärmen och sättning av högre laddgräns. Har inte hänt tidigare med undantag av att det ibland har behövts två långa tryck på fobbens bakluckeknapp. Har haft bilen sedan juni 2014 och det har tidigare alltid varit möjligt att lossa kabeln. Hade lånebil för en vecka sedan och det var samma problem med den. Jag laddar 3x32A via wallbox från Sundrive. Lös Mennekes Typ 2 kabel. Aldrig haft problem med fastlåst kabel på SuC eller med UMC-kabel. Dock har jag ibland behövt använda "Unlock" från skärmen. Väntar fortfarande på buggfix.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
För mig hände detta första gången igår morse efter mjukvaruuppdateringen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Spännande. Har hänt mig 2 ggr senaste veckan. Senast igår på ikeas parkering. Den lyste grönt o bilen stod det Connect charge cable. Ringde SC men under tiden jag väntade började den ladda o det gick o låsa upp med FOB'en. Det besked jag fick var att kontakten troligen hamnat i nåt mellanläge. Efter att ha läst denna tråd verkar det inte vara så
Jag upplevde detta fenomen idag också.
Vi försökte öppna ladd-porten med fob, mobil samt touch-skärm. Men den svarade inte på något.
Det var en type-2 kabel och laddporten lyste alltjämt grönt vad vi än gjorde.
Bilen sa att porten var öppen.
Inte förän vi dödade bilen med "power off" en stund så fungerade det därefter.
Jag noterade också att mobil och bil visade 99% rsspektive 100%. Lite tvetydig information där.
Det får bli en rapport till SC imorgon.
Vi försökte öppna ladd-porten med fob, mobil samt touch-skärm. Men den svarade inte på något.
Det var en type-2 kabel och laddporten lyste alltjämt grönt vad vi än gjorde.
Bilen sa att porten var öppen.
Inte förän vi dödade bilen med "power off" en stund så fungerade det därefter.
Jag noterade också att mobil och bil visade 99% rsspektive 100%. Lite tvetydig information där.
Det får bli en rapport till SC imorgon.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Igår hände det för andra gången. Var i Sicka köpkvarter och laddade. När jag skulle hem fick jag inte loss sladden. Ingenting hände när jag tryckte på fobben eller skärmen. Inga klickljud eller nånting. Startade om skärmen 3 gånger, hjälpte inte. Efter mycket om och men lyckades jag få igång laddningen igen och då gick det avbryta och koppla loss.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Laddkabeln fastnar?
Låter som en programuppdaterings grej IOM att flera upplever detta.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Detta är ett problem som kommit och gått efter nya uppdateringar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
När bilen var ny hände det ett par gånger, men aldrig senare. Behövde bara öppna bakdörren så löste det sej. Var flera som hade problemet vid nybil.
X100 lev.14/8-18.
Jag har haft liknande i version 2.36.31 men då har det funkat genom att hålla inne bakdelen på fobben alternativt trycka på att stoppa laddningen i skärmen. Ännu inget i 2.50.144.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Problemet för mig har varit att just det inte funkar.Svenssons skrev:Jag har haft liknande i version 2.36.31 men då har det funkat genom att hålla inne bakdelen på fobben alternativt trycka på att stoppa laddningen i skärmen. Ännu inget i 2.50.144.
Ingen reaktion på foben.
På displayen i bilen står det charge port open, ready to charge. Trycker jag på open charge port händer nada.
Har upplevt exakt samma som du bullen.bullen skrev:Problemet för mig har varit att just det inte funkar.Svenssons skrev:Jag har haft liknande i version 2.36.31 men då har det funkat genom att hålla inne bakdelen på fobben alternativt trycka på att stoppa laddningen i skärmen. Ännu inget i 2.50.144.
Ingen reaktion på foben.
På displayen i bilen står det charge port open, ready to charge. Trycker jag på open charge port händer nada.
Men bara en gång.
Model X75D & Model S75D
O två för mig med ett par dagars mellanrum. Men nu var det ett nån vecka sen
Jo, medveten om detta. Står det "Open charge port" eller "Stop charging"? Laddporten bör ju redan vara öppen.bullen skrev:Problemet för mig har varit att just det inte funkar.Svenssons skrev:Jag har haft liknande i version 2.36.31 men då har det funkat genom att hålla inne bakdelen på fobben alternativt trycka på att stoppa laddningen i skärmen. Ännu inget i 2.50.144.
Ingen reaktion på foben.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Som jag skrev "charge port open". Om jag nu minns rätt. Men samma som står när man öppnat luckan men inte stoppat o kabeln.Svenssons skrev:Jo, medveten om detta. Står det "Open charge port" eller "Stop charging"? Laddporten bör ju redan vara öppen.bullen skrev:Problemet för mig har varit att just det inte funkar.Svenssons skrev:Jag har haft liknande i version 2.36.31 men då har det funkat genom att hålla inne bakdelen på fobben alternativt trycka på att stoppa laddningen i skärmen. Ännu inget i 2.50.144.
Ingen reaktion på foben.
Men laddar du med typ 2 kabel utan upplåsninsknapp på? Det är bara med dom det blivit fel. Iaf för migBjelke skrev:Otroligt, ett fel som jag INTE haft![]()
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Oh ja, flera ggr....bullen skrev:Men laddar du med typ 2 kabel utan upplåsninsknapp på? Det är bara med dom det blivit fel. Iaf för migBjelke skrev:Otroligt, ett fel som jag INTE haft![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kanske där problemet ligger. Bilen verkar då tro att det inte sitter någon kabel i. När det sitter en kabel i skall det antingen stå "Unlock" ifall den inte laddar eller "Stop charging" ifall den laddar.bullen skrev:Som jag skrev "charge port open". Om jag nu minns rätt. Men samma som står när man öppnat luckan men inte stoppat o kabeln.Svenssons skrev:Jo, medveten om detta. Står det "Open charge port" eller "Stop charging"? Laddporten bör ju redan vara öppen.bullen skrev:Problemet för mig har varit att just det inte funkar.Svenssons skrev:Jag har haft liknande i version 2.36.31 men då har det funkat genom att hålla inne bakdelen på fobben alternativt trycka på att stoppa laddningen i skärmen. Ännu inget i 2.50.144.
Ingen reaktion på foben.
Ja det har jag förstått. Gäller bara att laddkontakten förstår det också så att den släpper låset
Ni som har råkat ut för detta, minns ni om det var 100% laddad när kabeln fastnade?
För mig var det så och jag undrar om det kan vara något kajko med mjukvaran? Att bilen tror att den fortfarande laddar när den är klar?
För mig var det så och jag undrar om det kan vara något kajko med mjukvaran? Att bilen tror att den fortfarande laddar när den är klar?
Model X75D & Model S75D
Har försökt att trigga detta på min bil nu (firmware 2.50.144 på Model X, dvs med självstängande laddlucka) men inte lyckats direkt.
Testade att låsa upp laddkabeln genom att hålla inne fobben men sedan inte bry mig om att ta ut kabeln, gjorde detta både med laddning påslagen och utan laddning. Detta ledde till att bilen uppfattade det som att kabeln inte satt i längre. Laddporten lyser ljusblått vilket indikerar att kabeln är upplåst. Appen visar felaktigt både att ingen kabel sitter i och att laddporten kan låsas upp (den är ju redan upplåst). Efter ett tag låses laddporten på nytt och lyser med mörkblått ljus istället. Knappen på laddkabelen verkar inte fungera nu men det kanske beror på att det är rätt kallt. Jag har dock tidigare kunnat låsa upp kabeln genom att hålla inne knappen.
Det som kan vara intressant när detta händer igen är med vilken färg det lysa på laddporten. Det kan också skilja sig mellan bilar med självstängande lucka och de som inte har självstängande lucka.
Testade att låsa upp laddkabeln genom att hålla inne fobben men sedan inte bry mig om att ta ut kabeln, gjorde detta både med laddning påslagen och utan laddning. Detta ledde till att bilen uppfattade det som att kabeln inte satt i längre. Laddporten lyser ljusblått vilket indikerar att kabeln är upplåst. Appen visar felaktigt både att ingen kabel sitter i och att laddporten kan låsas upp (den är ju redan upplåst). Efter ett tag låses laddporten på nytt och lyser med mörkblått ljus istället. Knappen på laddkabelen verkar inte fungera nu men det kanske beror på att det är rätt kallt. Jag har dock tidigare kunnat låsa upp kabeln genom att hålla inne knappen.
Det som kan vara intressant när detta händer igen är med vilken färg det lysa på laddporten. Det kan också skilja sig mellan bilar med självstängande lucka och de som inte har självstängande lucka.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Försöker förstå vilka problem, om några, som jag kommer att slippa med min nya Model S... Är laddluckan bara självstängade eller är den även självöppnande? Alltså öppnas den även med elmotor eller med fjäder och elektromagnet på samma sätt som på bilar utan självstängande lucka?
ovelundkvist skrev:Försöker förstå vilka problem, om några, som jag kommer att slippa med min nya Model S... Är laddluckan bara självstängade eller är den även självöppnande? Alltså öppnas den även med elmotor eller med fjäder och elektromagnet på samma sätt som på bilar utan självstängande lucka?
Ingen aning om det är fjäder eller motor som öppnar.
Om du är orolig för att sen kan fastna/frysa så har jag aldrig varit med om det. Vi har självstängade lucka och tog en sväng till fjällen över nyår. Där var det åtminstone minusgrader jämfört med solkusten.
Model X75D & Model S75D