Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Cargo skrev:
LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Om priset hade varit 2 kr/kWh så hade det stämt men om du inte vill betala månadsavgift utöver det du laddar så tar Clever 5 kr/kWh vilket ger en kostnad på 8 kr/mil :(
Clever är bra för långresor och backup men det blir dyrt jämfört med ladda hemma.
Fast går planen ut på att använda Clever under varje helg så kanske det lönar sig att abonnera, eller hur?
Åfan, måste missat det. Såg bara att det stod 2kr och en knapp börja ladda.
Helt klart bäst att ladda hemma, svårt att slå om man inte råkar hitta bra ställe där man laddar gratis.
Då kanske inte Fortum och dom som tar pris per minut är så mycket sämre eller sämre alls t.o.m

Allt efter typ en full laddning på 28kw med fulla priset på 5kr så är abonnemanget på 99kr/månaden och 2.5kr/kWh bättre.
Om du väljer att använda Clever så räcker det att du laddar 40 kWh per månad för att de ska löna sig att betala 99 kr/månad. Om det finns en cleverladdare i närheten av jobbet och det är på gränsen att du klarar dig så kan det vara värt att betala de 99 kr/månad och efter det känns det inte så mycket dyrare än att ladda hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Cargo skrev:
Då kanske inte Fortum och dom som tar pris per minut är så mycket sämre eller sämre alls t.o.m
Ja, det kan bli billigare med minutpriser istället för kWh-priser. Men med ett kWh-pris så vet du vad du betalar för. Idag när vi hade -15 så hade ett minutpris gett väldigt dyra kWh tex.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Här kommer lite bilder på när vi provpackade Ioniq electric med barnvagn.
Det går att packa lite olika såklart men effektivast var med chassit ståendes på sidan. Då fick vi in chassi, liggdel, kabinväska och en matpåse. Går säkert att knöla in lite mer om det inte är allt för skrymmande. :)
IMG_20170106_113030.jpg
IMG_20170106_114441.jpg
IMG_20170106_162407.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Inte alls dåligt :)
Tack för bilderna :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Tack.. Ser ju faktiskt helt okej ut för en bil i den storleken!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Laban skrev:
Torkel skrev:
Här är ett engelskt par som provar Ioniq.

Kan rekommendera deras kanal f.ö. Lite pratiga videos men jordnära och kunniga.

Kate and I test out the new Hyundai Ioniq EV
Kul, fast han gör det vanliga misstaget att prata om hk och vridmoment och hävdar att hk inte är relevant. Det är vridmomentet "that gets you going".
Ja jag är så sjukt trött på det. Vridet är helt irrelevant ifall det inte kan ges vid ett högt varvtal. Vrid * verbal är... Trumvirvel... Effekt......

För övrigt är de båda väldigt snygga. Han ser lite ut som Gerhard butler
Måste bara flika in att han faktiskt har rätt, det ENDA som åstadkommer en rörelse på en bil är just vridmomentet, allt annat är en lek med siffror
till vad vi vill visa. Med den gamla förenklade formeln blir ju effekten noll vid start och det är ju lite synd eftersom det är en av elbilarnas största fördelar.
Vill man så kan man faktiskt nöja sig med endast en enda kurva och det skulle vara ett momentdiagram som visar momentet från noll till max varvtal.
Effekt är tom totalt irrelevant, om jag tänder eld bak i bilen så kommer den inte att åka iväg, om jag leder ström genom karossen tills den glöder
kommer bilen inte att åka iväg osv, effekten måste användas till något, tex att skapa ett vridmoment. Momentet är alltså en produkt av något och
åstadkommer en rörelse, momentet är svaret i en formel sas.
Vet man momentet så behöver man alltså inte veta något mer.
Visst man kan sedan använda detta i kombination med varvtal och räkna fram dom fina kurvor som vi är vana vid att titta på, men det ÄR faktiskt inte
nödvändigt, sorry guys...
Att fossila världen alltid räknat åt andra hållet gör inte gubben i videons uttalande helt fel, när vi jobbar med drivlinor
så pratar vi ALLTID moment och momentkurvor, och ibland andra siffror men då mest för att det behövs till något annat (certifieringar tex).
Jag räknade tex på en drift till ett hangarfartyg för ngn vecka sedan och där fanns bara en enda siffra, momentet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nja, bara moment blir inte heller rätt. Tänk en kort skiftnyckel kontra en lång. I det senare fallet får man ju ett stort moment, men klarar man inte att snurra runt skiftnyckeln fort så blir det ingen effekt att tala om, jobbet blir inte snabbare gjort. Då kan den lilla skiftnyckeln som går att snurra snabbare göra jobbet fortare. Man måste se varvtal å moment tillsammans för att förstå vilken kraft som verkar under en viss tid..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Nja, bara moment blir inte heller rätt. Tänk en kort skiftnyckel kontra en lång. I det senare fallet får man ju ett stort moment, men klarar man inte att snurra runt skiftnyckeln fort så blir det ingen effekt att tala om, jobbet blir inte snabbare gjort. Då kan den lilla skiftnyckeln som går att snurra snabbare göra jobbet fortare. Man måste se varvtal å moment tillsammans för att förstå vilken kraft som verkar under en viss tid..
Absolut, men som sagt, det räcker då med en momentkurva. Effekt och hästkrafter och gudvetvad är bara andra sidan av den berömda formeln.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Sådär, då har jag lämnat tillbaka bilen efter provkörning.
Inte hunnit med så mycket körning som jag önskat men här är lite siffror.
Körde Igår kväll från oss i nacka till Sillekrog som ligger rätt nära Nyköping. Okq8 har nämligen gratis snabbladdning där så det passade bra.
Det rör sig nästan om enbart motorväg men lite 40-80 i början av resan ut från nacka/sthlm.
Resan är på 7.5 mil enkel resa.

Nacka -> Sillekrog.
* bilen står i kallgarage, typ +4 och ingen förvärmning.
* - 8 grader ute.
* heat på i bilen och 22 grader i kupén. I början även stol och rattvärme.
* Snitthastighet 95km/h
* Snittförbrukning 1.93kw/mil
Jag körde till Sillekrog precis så som jag skulle kört med min dieselbil. Så inget hålla igen och långa stunder låg jag i 120km/h.

Sillekrog - > Nacka
* bilen laddas i 35 minuter, ingen förvärmning innan ny avfärd.
* - 4 grader
* samma värme i kupén som ditresan.
* snitthastighet 86km/h
* Snittförbrukning 1.6kw/h
Den här gången körde jag farthållare på 110km/h men hade som plan att hitta en lastbil att glida bakom. Ont om dom men hittade en mindre lastbil som jag låg bakom i drygt 3-4 mil men han körde bara i 85km/h vilket såklart bara det bidrar till lägre förbrukning.

Ni som kört mycket mer elbil än mig, hur känns dessa siffror?
Klart är ju att förbrukningen första milen med kall bil sabbar siffrorna.
Direkt när bilen kör i kallt och ingen förvärmning så låg AC på över 4 kw för att sedan hitta ner till mellan 1.3 - 1.8 typ.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Rent spontant skulle jag säga att det är extremt låg förbrukning. Fantatiskt lågt när jag jämför med min P85 som under liknande förhållanden nu på vintern slurpar i sig 3 - 3,5kWh/milen. Totalt omöjligt att komma under 2,50. Och då kör jag inte ens motorväg utan enbart 70-90 landsväg. Det blir spännande till våren/sommaren. Om Ioniq har ungefär samma merförbruking på vintern som min Tesla så borde den hamna runt 1 kWh/milen på sommaren. Det är riktigt bra.
Man behöver inga stora batterier när bilen är så lättrullad. Jag blir alltmer imponerad av den där Hyundaien. Och lite sugen blir man ju alltså...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Tycker också siffrorna låter otroligt bra.
Hur många kwh är tillgängligt i bilen med fulladdat batteri?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

MangeT skrev:
Tycker också siffrorna låter otroligt bra.
Hur många kwh är tillgängligt i bilen med fulladdat batteri?
Vet inte om det går att se, men 28kwh ska Ioniq ha.
Tror inte det finns officiellt hur många som går att bruls. Men känns ju som om Hyundai offentliggjort en siffra som faktiskt är brukbar, inte som leaf där 30kw inte är det du faktiskt kan utnyttja.

Skulle det vara 28kw och bilen i snitt på sommaren skulle dra 1.1kw/mil så skulle man kunna sträcka sin körning till 25 mil.
Men som alltid lär den siffran variera.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Så om du hade fullladdat hemifrån borde du ha gjort av med 14kwh till sillekrog och kommit fram med nästan 50% laddning. Om du höll 120 i GPS hastighet så är det bra. Var nog inte torrt på vägen heller.
Lockar att räkna på en sån nu när Leafen ska återlämnas. Bara att oklart med leveranstider om försäljarna inte har tagit i och beställt hem lagerbilar.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

_TonyV skrev:
Så om du hade fullladdat hemifrån borde du ha gjort av med 14kwh till sillekrog och kommit fram med nästan 50% laddning. Om du höll 120 i GPS hastighet så är det bra. Var nog inte torrt på vägen heller.
Lockar att räkna på en sån nu när Leafen ska återlämnas. Bara att oklart med leveranstider om försäljarna inte har tagit i och beställt hem lagerbilar.
Körde inte med GPS så kan inte säga exakt hur fort det gick.
Men det var som sagt blandad körning men mycket motorväg.
Snitthastigheten hamnade ju strax under 100km/h.
Men som sagt så tror jag på sommartid att den här bilen kan gå snålt, riktigt snålt hoppas vi.

Säljaren ska maila mig en offert på den dyraste modellen+vinterdäck(14k)+metallicfärg(6.4k)+plastmatta i skuffen.
Han sa det finns spelrum i kostnaderna och att det gick att göra på priset. Blir mycket intressant att se vad han kan ge oss för pris helt enkelt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

1,9kWh/mil är väldigt bra om du hängde med i motorvägstempot.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Laban skrev:
Torkel skrev:
Här är ett engelskt par som provar Ioniq.

Kan rekommendera deras kanal f.ö. Lite pratiga videos men jordnära och kunniga.

Kate and I test out the new Hyundai Ioniq EV
Kul, fast han gör det vanliga misstaget att prata om hk och vridmoment och hävdar att hk inte är relevant. Det är vridmomentet "that gets you going".
Ja jag är så sjukt trött på det. Vridet är helt irrelevant ifall det inte kan ges vid ett högt varvtal. Vrid * verbal är... Trumvirvel... Effekt......

För övrigt är de båda väldigt snygga. Han ser lite ut som Gerhard butler
Måste bara flika in att han faktiskt har rätt, det ENDA som åstadkommer en rörelse på en bil är just vridmomentet, allt annat är en lek med siffror
till vad vi vill visa. Med den gamla förenklade formeln blir ju effekten noll vid start och det är ju lite synd eftersom det är en av elbilarnas största fördelar.
Vill man så kan man faktiskt nöja sig med endast en enda kurva och det skulle vara ett momentdiagram som visar momentet från noll till max varvtal.
Effekt är tom totalt irrelevant, om jag tänder eld bak i bilen så kommer den inte att åka iväg, om jag leder ström genom karossen tills den glöder
kommer bilen inte att åka iväg osv, effekten måste användas till något, tex att skapa ett vridmoment. Momentet är alltså en produkt av något och
åstadkommer en rörelse, momentet är svaret i en formel sas.
Vet man momentet så behöver man alltså inte veta något mer.
Visst man kan sedan använda detta i kombination med varvtal och räkna fram dom fina kurvor som vi är vana vid att titta på, men det ÄR faktiskt inte
nödvändigt, sorry guys...
Att fossila världen alltid räknat åt andra hållet gör inte gubben i videons uttalande helt fel, när vi jobbar med drivlinor
så pratar vi ALLTID moment och momentkurvor, och ibland andra siffror men då mest för att det behövs till något annat (certifieringar tex).
Jag räknade tex på en drift till ett hangarfartyg för ngn vecka sedan och där fanns bara en enda siffra, momentet.
Amen
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag lånade en Hyundai Ioniq över natten igår och vilken himla bil! Helt fantastisk. Jag hade bara kört en bra bil förut (enligt mig så klart) och det är Tesla. Igår körde jag den andra bra bilen.
Var det denna Hyundai Ioniq du körde? ;)

http://www.oncars.in/bike-news/hyundai- ... -car/13493
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Svenssons skrev:
apkungen skrev:
Jag lånade en Hyundai Ioniq över natten igår och vilken himla bil! Helt fantastisk. Jag hade bara kört en bra bil förut (enligt mig så klart) och det är Tesla. Igår körde jag den andra bra bilen.
Var det denna Hyundai Ioniq du körde? ;)

http://www.oncars.in/bike-news/hyundai- ... -car/13493
Den där måste jag har. Tror ni man kan köpa dem?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Absolut, men som sagt, det räcker då med en momentkurva. Effekt och hästkrafter och gudvetvad är bara andra sidan av den berömda formeln.
Visst, men:

https://absolutman.wordpress.com/2012/1 ... ridmoment/
Lättast och tydligast hade förstås varit om vi hade sett effektkurvorna för samtliga motorer, likt diagrammet ovan.

Slutsatsen är att det är effekten som driver bilen och att vridmomentet är en storhet som ingår som faktor i effekten.
Här är effekt vs momentkurvan för Model S:

Bild

Jag tror att det är lättare för gemene man att förstå sig på effektkurvan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Provkörde en Ioniq (Premium Eco, mellanutrustad) idag i Göteborg (Sisjön) i två timmar. Säljarna kunde inte svara på många frågor men var positivt inställd till Ioniq, den kvinnliga försäljaren tyckte särskilt bra om elbilen.

Jag kör själv en Golf kombi från -03 så prylmässigt var detta "A giant leap for mankind" med adaptiv farthållare och filasdistans som standard.

Mitt första intryck var att bilen var lite plastig jämfört med Golf (nya och gamla). Lite leksakskänsla, men det får jag i jobbets Renault och Volvo också. Gott om utrymme fram och bak men lite snålt bagage. Högt bagagegolv. Min barnvagn hade nog gått in på högkant med utrymme för en väska framför. I Golfen står vagnen och det finns utrymme för minst två resväskor.

Vid körning känns den helt odramatiskt. Sportläge ger den lite oomph I acceleratorn men annars var den anonym. Detta ser jag som mycket positivt iofs.
Kul med regen-paddlar i fyra lägen. Noll är frirull och tre är ganska tung broms. Med paddlarna behöver man knappt röra bromsen.

I nollgradigt snålblås med is på vägen drog bilen 1,6 kWh/mil. Då var det blandade lägen med lite buskörning och kanske 50/50 landsväg och stad. Räckviddsmätaren sjönk ca 2,5 mil och resan var väl strax över tre mil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
Visst, men
Lättast och tydligast hade förstås varit om vi hade sett effektkurvorna för samtliga motorer, likt diagrammet ovan.

Slutsatsen är att det är effekten som driver bilen och att vridmomentet är en storhet som ingår som faktor i effekten.
Här är effekt vs momentkurvan för Model S:

Jag tror att det är lättare för gemene man att förstå sig på effektkurvan.
Jag kanske är skadad från mitt jobb men den där kurvan ter sig BARA logisk när jag tittar enbart på momentkurvan, det är
den som säger hur bilen kommer att fara iväg, effektkurvan säger mig bara att det behövs en viss mängd energi från
batteriet och inget mer, den ser faktiskt himla knepig ut om man inte är bra insatt i drivlinor.
Men jag måste nog hålla med om att effektkurvan säger det mesta för dom som är vana med fossilmotorer... Fast visst
är det lustigt för effekten får fortfarande inte bilen i rörelse, den måste resultera i en kraft (moment) för att öht skapa
en rörelse...
Nåja, alla vet vad som menas iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Limbster

Inlägg av Limbster »

Men Bjelke
formeln är: effekt = hastighet x moment

Om du vill hitta på att saker betyder massa annat så blir ju bara världen luddig
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Rent principiellt behövs inget vridmoment alls för att få en farkost att accelerera. Ett exempel är denna: https://en.wikipedia.org/wiki/ThrustSSC.

Den fysikaliska grunden är att acceleration är ökning av rörelseenergi. Med andra ord krävs det att vi förbrukar någon annan form av energi. Dessutom vill vi att accelerationen ska ske under en begränsad tid (gärna så kort som möjlig), vilket betyder att det krävs effekt. Ju kortare tid fartökningen ska ske under, desto högre måste effekten vara. Detta gäller oavsett hur vi driver vår farkost.
Vridmoment är bara en konsekvens av att effekten förmedlas via ett roterande föremål, t ex en drivaxel). OBS! Nu pratar jag dynamiska förlopp. I statiska situationer är det inte nödvändigt med effekt, men nu var det acceleration (eller t ex hålla jämn fart uppför en backe, övervinna luftmotstånd i jämnfart, o. d.) saken gällde och då kan vi inte räkna statiskt.
Det här illustreras enkelt med en fossilmotor som ger säg 209 kW och 400 Nm vid 5000 rpm. Om den körs på treans växel, som har utväxlingsförhållandet 1,54:1 så omvandlas vridmomentet till 616 Nm, medan varvtalet sjunker till 3247 rpm. Därefter kommer slutväxeln, som har förhållandet 3,23:1. Därmed stiger vridmomentet till 1990 Nm, medan varvtalet sjunker till 1005 rpm. Effekten är fortfarande 210 kW.
Frågan är då vad som säger något om bilens acceleration, vridmomentet eller effekten. Ja, vridmomentet säger ju ingenting utan drivhjulens radie, som i detta fall är ungefär 0,32 m. Då kan vi dra slutsatsen att den framdrivande kraften bli ungefär 6,21 kN.
Men detta hade vi kunnat säga mycket enklare, för under de givna förhållandena är hastigheten 33,7 m/s. Effekten 209000 W delat med 33,7 blir ungefär 6,21 kN.

Det är helt sant att det gäller att effekt = vridmoment x rotationshastighet, men det är minst lika sant att effekt = kraft x hastighet.

Det här blir än tydligare för elbilar, för där ska först batteriet skicka elektroner till motorn och först där uppstår mekaniskt arbete. Vridmomentet skickas vidare till en utväxling, som driver drivhjulen och vilket moment som krävs där bestäms av drivhjulens radie. Som synes finns bara vridmoment i de sista stegen i denna kedja, men effekt måste levereras redan av batteriet. Kan inte batteriet lämna mer elektrisk effekt än t ex 200 kW, då kommer bilen inte att kunna accelerera värst bra uppe i fart.

För att uttrycka det enkelt, så är det så att ska man accelerera ett visst fordon från en viss hastighet till en annan hastighet under en viss tid så fordras en viss medeleffekt. Däremot kan den accelerationen åstadkommas av många olika vridmoment hos motorn. Av det skälet är motorns effekt mer informativ än motorns vridmoment. Det senare är inte oviktigt, för det har avgörande betydelse för hur den efterföljande kraftöverföringen måste dimensioneras, men det är en annan fråga.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Torkel skrev:
Provkörde en Ioniq (Premium Eco, mellanutrustad) idag i Göteborg (Sisjön) i två timmar. Säljarna kunde inte svara på många frågor men var positivt inställd till Ioniq, den kvinnliga försäljaren tyckte särskilt bra om elbilen.

Jag kör själv en Golf kombi från -03 så prylmässigt var detta "A giant leap for mankind" med adaptiv farthållare och filasdistans som standard.

Mitt första intryck var att bilen var lite plastig jämfört med Golf (nya och gamla). Lite leksakskänsla, men det får jag i jobbets Renault och Volvo också. Gott om utrymme fram och bak men lite snålt bagage. Högt bagagegolv. Min barnvagn hade nog gått in på högkant med utrymme för en väska framför. I Golfen står vagnen och det finns utrymme för minst två resväskor.

Vid körning känns den helt odramatiskt. Sportläge ger den lite oomph I acceleratorn men annars var den anonym. Detta ser jag som mycket positivt iofs.
Kul med regen-paddlar i fyra lägen. Noll är frirull och tre är ganska tung broms. Med paddlarna behöver man knappt röra bromsen.

I nollgradigt snålblås med is på vägen drog bilen 1,6 kWh/mil. Då var det blandade lägen med lite buskörning och kanske 50/50 landsväg och stad. Räckviddsmätaren sjönk ca 2,5 mil och resan var väl strax över tre mil.
Kul med fler som provkört!
Hur upplevde du ljudkomforten? Du kanske inte körde så snabbt på motorväg för att avgöra, men det verkar som om detta delar folk lite. Jag och min fru upplevde den dock inte som speciellt högljudd utan i linje med vår rätt nya Golf Alltrack.

Är ni intresserade utav att köpa en eller testa mest för att det är kul?
Jag inväntar offert från säljaren just nu, hoppas på 10-12% rabatt då jag med dessa +40 000:- i premie bör kunna räkna hem värdeminskningen på ett någorlunda bra sätt över 3 år.
Problemet är att jag tidigast vill ha bilen sent i Juli då jag då lämnar tillbaka min personalbil, vill inte ha två bilar i onödan.
Men det känns som om man helst skulle vilja ha bilen nu på en gång för att leva med den "senaste" så länge som möjligt innan det kommer någon ny som är bättre.
Sen att det kommer bättre Zoe, Ampera-E och kanske ny Leaf gör inget då det inte är bilar för mig. Anledningen att vi är sugna på Ioniq är för att den är förutom Tesla och Nissan skåpbil är en elbil som faktiskt går att packa någorlunda vettigt i.
Visst, inte enormt utrymme men skulle funka för oss med barnvagn och lite extra packning.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Såg denna bloggen igår, bläddra några sidor bakåt också där han presenterar lite data.
Visst, fint väder och vindstilla.
Men han kommer under 0.9kwh/mil många gånger....

http://myioniq.com/forum/viewtopic.php?t=73
Skriv svar