Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
peken skrev:
Edit: det den främst saknar för mig är app, trefasladdning, drag och 4-hjulsdrift.
Frågan är om man behöver ha allt detta. Framförallt när man jämför med Tesla.

App: Har visserligen app i Teslan, men jag skulle inte sakna den sådär jättemycket. Teslas app är så pass dålig att den egentligen inte tillför mer än att man kan starta värmen på distans. Det är det jag använder den till. Jag saknar timer för värme/AC i Teslan mer än vad jag skulle sakna appen i Ioniq.

Trefas: Största nackdelen med Ioniq enligt mig, men det går att klara sig utan trefas om man är tvungen. Men det är såklart en nackdel.

Drag: Har inte Teslan heller. En jättenackdel som jag inte kan vänja mig vid. Det får gå ändå med det är jäkligt svårt i längden när man alltid har haft bilar med drag. Jag saknar min gamla dragbil.

4-hjulsdrift: Har inte min Tesla och det är ingenting jag saknar heller.
Jag skulle gärna se alla dessa fyra saker där det jag saknar mest är app, 3-fas, drag och 4-hjulsdrift i den ordningen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare

Inlägg av max001 »

Laddade ner manualen här: https://carmanuals2.com/get/hyundai-ion ... ual-101276, och i den anges det uttryckligen att bilen kan snabbladda på 100 kw. I senaste numret av elbilen påstår dock Tobias Joelsson som är presschef för Hyundai Sverige att "CCS laddning kan max ta emot 50kw.".

Har herr Joelsson ingen koll eller kan det vara olika versioner för olika marknader?!?
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Han kanske säger det då idag finns bara 50kw laddare i sverige. Kanske nån enstaka 70. Men då slippa problemet med kunder som förväntar sig 100 men får 40-50 bara.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Hej,

Jag ska nu på torsdag låna en Ioniq EV för provkörning och lämna tillbaka den på lördag, en schyst provkörning ligger framför mig helt enkelt. :)
Jag har aldrig tidigare kört en EV men testat Passat GTE i 20 minuter för länge sedan.
Eftersom jag är ny på detta så har jag lite funderingar kring laddning.
Litar inte riktigt på att säljaren kommer kunna hjälpa mig, så tänker att det är lika bra att fråga er istället och hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut dessa. :)

Vilken typ utav laddning kommer jag kunna använda? Utgår från Uppladdning.nu
CCS EU är ju lätt att förstå, så inget konstigt där.

* Men vad det gäller Mod3, typ2 med kontakt alternativt med fast kabel, vad gäller där för Ioniq? Vad klarar den av och vilka kablar kommer bilen med?
* Är det någon annan typ utav laddning/anslutning som jag kan använda mig utav om jag vill prova att ladda bilen?

Jag ser mycket fram emot provkörningen då jag i Augusti ska lämna tillbaka min personalbil och både jag och frun funderar starkt på att gå över till elbil.
Vi blir föräldrar till vårt första barn här i dagarna så kommer testa huruvida man kan stuva in en barnvagn på vettigt sätt och gärna med lite luft över till annat.
Kommer såklart sakna drag och eventuellt även möjlighet till takbox, men om man slår ut gångerna man behöver dragkrok så är det inte speciellt många så det kan man lösa på annat sätt.
Men eftersom vi letar hus så lär gånger det behövs öka så visst kan det bli en större problem i framtiden. :shock:

Återkommer självklart med mina tankar och reflektioner efter provkörningen! :)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ta gärna bild på hur det går med vagnstuvning... :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

joel80 skrev:
Ta gärna bild på hur det går med vagnstuvning... :)

Självklart gör jag det :)
Ska in en Emmaljunga Super Viking, så inte den minsta i vagnen i gänget. Blir ju på så vis ett riktigt bra test :P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Cargo skrev:
Hej,

Vilken typ utav laddning kommer jag kunna använda? Utgår från Uppladdning.nu
CCS EU är ju lätt att förstå, så inget konstigt där.

* Men vad det gäller Mod3, typ2 med kontakt alternativt med fast kabel, vad gäller där för Ioniq? Vad klarar den av och vilka kablar kommer bilen med?
* Är det någon annan typ utav laddning/anslutning som jag kan använda mig utav om jag vill prova att ladda bilen?
Jag antar att du får med en sladd med stickkontakt - Schukel - med den kan du ladda 10A 230V, vilket ger ungefär 1 mil i timmen. Hoppas du har möjlighet till laddning hemma det funkar så mycket bättre med elbil då.

Det kan finnas en Typ2 sladd också, men inte så troligt. Den används för laddning ute på offentliga platser tex IKEA. Ger kanske 1-2 mil per timme.

Ioniq har också möjlighet till DC laddning med CCS somär lättast att förstå eftersom det mest påminner om en bensinpump, kostar och tankar fort typ 30 mil per timme.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Jag antar att du får med en sladd med stickkontakt - Schukel - med den kan du ladda 10A 230V, vilket ger ungefär 1 mil i timmen. Hoppas du har möjlighet till laddning hemma det funkar så mycket bättre med elbil då.

Det kan finnas en Typ2 sladd också, men inte så troligt. Den används för laddning ute på offentliga platser tex IKEA. Ger kanske 1-2 mil per timme.

Ioniq har också möjlighet till DC laddning med CCS somär lättast att förstå eftersom det mest påminner om en bensinpump, kostar och tankar fort typ 30 mil per timme.

Jag gissar också på att det bara en sladd med stickkontakt som medföljer, men tack för bra information.
Just i detta nu kan jag inte ladda hemma men har flertalet CCS nära mig så får tanka där under dessa testdagar, inga problem.

Om det skulle medfölja en typ2 sladd, går den då att använda i en laddstation som är Mod3, typ2 - fas3 22kw?
Tänker på denna i Sickla nära där jag bor. http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... caf1340c37
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Handla på Lidl så löser det sig :)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

zyax skrev:

Haha jasså, hur tänker du då? :)
Har samtliga laddstationer eller?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Cargo skrev:

Jag gissar också på att det bara en sladd med stickkontakt som medföljer, men tack för bra information.
Just i detta nu kan jag inte ladda hemma men har flertalet CCS nära mig så får tanka där under dessa testdagar, inga problem.

Om det skulle medfölja en typ2 sladd, går den då att använda i en laddstation som är Mod3, typ2 - fas3 22kw?
Tänker på denna i Sickla nära där jag bor. http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... caf1340c37
Tyvärr så kan den inte laddas med 3-fas så du kommer endast få ut 7,2 kW från den stolpen, om du vill ladda snabbare så måste du använda en snabbladdare, en CCS alltså.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Aha okej, men 7.2kw känns ju helt okej när den är gratis och man handlar.
Borde ju ge typ en 3 mil per timme iallafall?

Men som sagt, när jag lånar den idag så lär det inte finnas med någon typ2 sladd men bra att veta :)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Cargo skrev:
zyax skrev:

Haha jasså, hur tänker du då? :)
Har samtliga laddstationer eller?
Tror inte att alla har det, men många. I stan tog jag bild häromdagen för att övertyga frun om hur förträffligt det är med elbil (tror att det är två CCS och en trefas) och det finns två laddare (en till höger om det som syns på bilden)
3374041706399609636-account_id=1.jpg
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Jäkligt snyggt, prydligt och framförallt tydligt.
Blir bra när som kommer igång på allvar, för jag har inte sett det i sthlm ännu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tror jag ska upplysa dom här i Bollnäs om vilket sjukt bra läge strategiskt en sån skulle få här ;) (inte för mig men många andra)
Och det skulle inte bli kö på den precis i nuläget om man säger så... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Om du funderar på att köpa är det en jättestor fördelat ha laddning hemma eller på jobbet. Att alltid åka och ladda blir dyrt och jobbigt i längden. Nu såg jag att ni planerade att köpa hus och då är ju hemma laddningen enklare att fixa.

Typ2 funkar och ger alltså upp emot 7,2kW för Ioniq, det blir nästan 5 mil i timmen för den bilen.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

LarsL skrev:
Om du funderar på att köpa är det en jättestor fördelat ha laddning hemma eller på jobbet. Att alltid åka och ladda blir dyrt och jobbigt i längden. Nu såg jag att ni planerade att köpa hus och då är ju hemma laddningen enklare att fixa.

Typ2 funkar och ger alltså upp emot 7,2kW för Ioniq, det blir nästan 5 mil i timmen för den bilen.

Du har helt rätt.
Vi kollar på hus men kan ta tid att lösa.
Bostadsföreningen ska ta in offerter i höst på laddstolpar i garaget, svårt att sia om när dom kan komma på plats.
Men oavsett så kan jag ladda på jobbet, men bara i 2.3kw i dagsläget.
Har 3.7 mil enkel resa till jobbet, så på en normal arbetsdag bör i de flesta fall laddningen räcka för att ta mig ToR.
Blir att toppa fullt på helgen på en snabbladdning eller liknande.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

3,7x2... alltså 7,4 mil med Ioniq bör ju inte göra av med mer än 10-12kwh. Så med en 2,3kw-laddning får du ju ihop det på 4-5h.
Du kommer att kunna ladda mer än du normalt använder bilen.

Bostadsrätter och samfälligheter gör det ibland så krångligt.. Dom kan väl bara sätta upp några 3-fas till att börja med och kanske några 1-fas CEE 16A... eller helt vanliga shucko med jordfelsbrytare. (Eller får man inte sätta upp det i offentliga utrymmen längre?)

Sen kan vi som bara kan ladda 1-fas ha adapter om vi vill använda 3-fasuttag.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Ja det kanske funkar helt enkelt.
Problemet blir ju vintertid då bilen drar betydligt mer om man inte vill frysa ihjäl :)
Håller med om att dom gör det till en alldeles för stor grej med laddningen. Som du säger går det enkelt att lösa vanlig laddning i bostadsföreningar osv.

Har hur som helst hämtat bilen idag och avverkat några kortare resor.
Första intrycket är att bilen känns väldigt välbyggd.
Bilen är instegsmodellen så inget extra.
Slås över hur mycket som är standard i Ioniq.
Det jag egentligen saknar är skinnsäten och det kommer med högsta paketet.

Det är -11 grader i sthlm idag så mycket utav förbrukning ligger på klimatanläggningen. Själva motorn drar väldigt lite och bilen rullar så sjukt lätt vilket gör det enkelt att köra snålt känns det som.
Bilen är utrustad med friktionsdäck. Mycket svårt att avgöra vägljud i kupén då det är relativt mycket snö ute.
Men jag uppfattar bilen som tyst i kupén även på motorvägen i 90-100 km/h.
Första intrycket är att den är tystare än vår Golf Alltrack -15 och den uppfattar vi inte som speciellt bullrig idag.
Men blir längre tester imorgon och även packtester med bla barnvagn. :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Laban skrev:
Torkel skrev:
Här är ett engelskt par som provar Ioniq.

Kan rekommendera deras kanal f.ö. Lite pratiga videos men jordnära och kunniga.

Kate and I test out the new Hyundai Ioniq EV
Kul, fast han gör det vanliga misstaget att prata om hk och vridmoment och hävdar att hk inte är relevant. Det är vridmomentet "that gets you going".
Ja jag är så sjukt trött på det. Vridet är helt irrelevant ifall det inte kan ges vid ett högt varvtal. Vrid * verbal är... Trumvirvel... Effekt......

För övrigt är de båda väldigt snygga. Han ser lite ut som Gerhard butler
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Cargo skrev:
Ja det kanske funkar helt enkelt.
Problemet blir ju vintertid då bilen drar betydligt mer om man inte vill frysa ihjäl :)
Håller med om att dom gör det till en alldeles för stor grej med laddningen. Som du säger går det enkelt att lösa vanlig laddning i bostadsföreningar osv.

Har hur som helst hämtat bilen idag och avverkat några kortare resor.
Första intrycket är att bilen känns väldigt välbyggd.
Bilen är instegsmodellen så inget extra.
Slås över hur mycket som är standard i Ioniq.
Det jag egentligen saknar är skinnsäten och det kommer med högsta paketet.

Det är -11 grader i sthlm idag så mycket utav förbrukning ligger på klimatanläggningen. Själva motorn drar väldigt lite och bilen rullar så sjukt lätt vilket gör det enkelt att köra snålt känns det som.
Bilen är utrustad med friktionsdäck. Mycket svårt att avgöra vägljud i kupén då det är relativt mycket snö ute.
Men jag uppfattar bilen som tyst i kupén även på motorvägen i 90-100 km/h.
Första intrycket är att den är tystare än vår Golf Alltrack -15 och den uppfattar vi inte som speciellt bullrig idag.
Men blir längre tester imorgon och även packtester med bla barnvagn. :)
Följde det med någon typ 2?

Tänk på att olika snabbladdningsstationer med CCS kan kosta pengar och kräva app eller sms eller laddbricka eller laddkort.

2,3kW på jobbet räcker nog bra så länge du jobbar. Ger ju liksom 14 mils laddning på en dag typ.

Typ 2 kontakter kan du alltid ladda från med en typ 2 kabel men du får din sagt max 7,2kW men du kan även få 3,6kW ifall uttaget bara är uppsäkrat till det.

När du kör kan du räkna med att bilen drar runt 1,6kWh/mil så 2,3kW ger typ 1,5 mil per timme.

Kolla hur du nollar trippmätare och energimätare så att du kan få koll på vad den drar vid olika typer av körning. Det finns två trippmätare, en som du kan nolla en gång och kolla genomsnittsförbrukningen över hela perioden för att veta elkostnader och sånt och en som du kan nolla vid olika typer av resor så ser du ser vad den drar i stav o på motorvägen osv.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

[quote]]

Tänk på att olika snabbladdningsstationer med CCS kan kosta pengar och kräva app eller sms eller laddbricka eller laddkort.

2,3kW på jobbet räcker nog bra så länge du jobbar. Ger ju liksom 14 mils laddning på en dag typ.

Typ 2 kontakter kan du alltid ladda från med en typ 2 kabel men du får din sagt max 7,2kW men du kan även få 3,6kW ifall uttaget bara är uppsäkrat till det.

När du kör kan du räkna med att bilen drar runt 1,6kWh/mil så 2,3kW ger typ 1,5 mil per timme.

Kolla hur du nollar trippmätare och energimätare så att du kan få koll på vad den drar vid olika typer av körning. Det finns två trippmätare, en som du kan nolla en gång och kolla genomsnittsförbrukningen över hela perioden för att veta elkostnader och sånt och en som du kan nolla vid olika typer av resor så ser du ser vad den drar i stav o på motorvägen osv.[/quote

Jag fick faktiskt låna en typ2 också, den ingår inte i priset.
Tänkte testa ladda på 3-fas i sickla ikväll men samtliga platser var upptagna :)

Mjo CCS kostar lite. Antingen kör jag på Fortum med sms eller clever och köper deras laddkort som finns på utvalda mackar enligt hemsidan.
Tycker clever verkar bättre överlag då man betalar för det man tankar istället för per minut.

Ska pilla lite med de olika nollställningarna imorgon för att som du säger kunna få koll på förbrukningen.
Kul att det se att det ser ut att funka för mig att ladda på jobbet, iallafall för att täcka de ToR resorna.
Helger osv blir ju till att lösa på annat sätt såklart, typ clever CCS.
Men tänker jag rätt om jag säger att clever tar 2kr per kw, bilen rymmer 28kw = 56kr
Bilen drar i snitt 1.6kwh/mil = 3,20kr milen?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Cargo skrev:

Kolla hur du nollar trippmätare och energimätare så att du kan få koll på vad den drar vid olika typer av körning. Det finns två trippmätare, en som du kan nolla en gång och kolla genomsnittsförbrukningen över hela perioden för att veta elkostnader och sånt och en som du kan nolla vid olika typer av resor så ser du ser vad den drar i stav o på motorvägen osv.
Jag fick faktiskt låna en typ2 också, den ingår inte i priset.
Tänkte testa ladda på 3-fas i sickla ikväll men samtliga platser var upptagna :)

Mjo CCS kostar lite. Antingen kör jag på Fortum med sms eller clever och köper deras laddkort som finns på utvalda mackar enligt hemsidan.
Tycker clever verkar bättre överlag då man betalar för det man tankar istället för per minut.

Ska pilla lite med de olika nollställningarna imorgon för att som du säger kunna få koll på förbrukningen.
Kul att det se att det ser ut att funka för mig att ladda på jobbet, iallafall för att täcka de ToR resorna.
Helger osv blir ju till att lösa på annat sätt såklart, typ clever CCS.
Men tänker jag rätt om jag säger att clever tar 2kr per kw, bilen rymmer 28kw = 56kr
Bilen drar i snitt 1.6kwh/mil = 3,20kr milen?
Om priset hade varit 2 kr/kWh så hade det stämt men om du inte vill betala månadsavgift utöver det du laddar så tar Clever 5 kr/kWh vilket ger en kostnad på 8 kr/mil :(
Clever är bra för långresor och backup men det blir dyrt jämfört med ladda hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Om priset hade varit 2 kr/kWh så hade det stämt men om du inte vill betala månadsavgift utöver det du laddar så tar Clever 5 kr/kWh vilket ger en kostnad på 8 kr/mil :(
Clever är bra för långresor och backup men det blir dyrt jämfört med ladda hemma.
Fast går planen ut på att använda Clever under varje helg så kanske det lönar sig att abonnera, eller hur?
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Fast går planen ut på att använda Clever under varje helg så kanske det lönar sig att abonnera, eller hur?
Åfan, måste missat det. Såg bara att det stod 2kr och en knapp börja ladda.
Helt klart bäst att ladda hemma, svårt att slå om man inte råkar hitta bra ställe där man laddar gratis.
Då kanske inte Fortum och dom som tar pris per minut är så mycket sämre eller sämre alls t.o.m

Allt efter typ en full laddning på 28kw med fulla priset på 5kr så är abonnemanget på 99kr/månaden och 2.5kr/kWh bättre.
Skriv svar