Skadad Tesla hur gå tillväga?
Moderator: Redaktion
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Har tesla eller någon annan kommit fram till orsaken för branden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
Angående brandorsaken har inte Tesla kommenterat detta med annat än att dom inte godtar den oberoende utredning från ISC där även deras egen tekniker var delaktig.
I rapporten konstaterad att elden var koncentrerad/börjat till bilens bakdel där bl.a. laddsladden, laddare och drivmotor finns. Framdelen med Frunk och andra hjälpagrigat mot bilens torpedvägg var inte "så" skadat.
I rapporten konstaterad att elden var koncentrerad/börjat till bilens bakdel där bl.a. laddsladden, laddare och drivmotor finns. Framdelen med Frunk och andra hjälpagrigat mot bilens torpedvägg var inte "så" skadat.
Intressantmatsstholm skrev:Angående brandorsaken har inte Tesla kommenterat detta med annat än att dom inte godtar den oberoende utredning från ISC där även deras egen tekniker var delaktig.
Vem var det som kom till skott och gav lite bidrag mot ny bil tesla eller protector?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
Det var försäkringsbolaget troligen efter påtryckningar från Tesla men försäkringsbolaget hänvisar fortfarande till utredningen och att regleringen inte är enligt villkoren i försäkringen!?
Hur som helst har det varit ett jobbigt år och vi kan inte förstå att ingen från Tesla verkar bry sig. Tacksam på tips på någon att få prata med!
Hur som helst har det varit ett jobbigt år och vi kan inte förstå att ingen från Tesla verkar bry sig. Tacksam på tips på någon att få prata med!
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Kanske min säljare Johan. Jag skickar PM.matsstholm skrev:Det var försäkringsbolaget troligen efter påtryckningar från Tesla men försäkringsbolaget hänvisar fortfarande till utredningen och att regleringen inte är enligt villkoren i försäkringen!?
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Som nämnt tidigare och seriöst dra en tweet till elonmatsstholm skrev:Det var försäkringsbolaget troligen efter påtryckningar från Tesla men försäkringsbolaget hänvisar fortfarande till utredningen och att regleringen inte är enligt villkoren i försäkringen!?
Ha med datum när bilen brann och land och att tesla inte följt upp och övrig missnöje
Risken är stor att tesla ringer ganska snabbt.
Sen är det så att tesla personal hänger här också så du kanske redan har samtal på g
Hoppas bara att det inte blir samtal för att få tyst på dig
Men det märker vi så fort du blir tyst i ämnet

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det låter som att Protector är ett försäkringsbolag som verkligen bör undvikas. Bara för att de inte är överrens med Tesla så ska inte du som kund drabbas. De ska ersätta dig och sedan driva frågan mot Tesla om de tycker att det är de som ska betala. Tycker det låter helmärkligt.
Men det är knappast så att Porsche ersatt alla kunder vars bilar brunnit upp, det är försäkringsbolagen som får stå för det.
Men det är knappast så att Porsche ersatt alla kunder vars bilar brunnit upp, det är försäkringsbolagen som får stå för det.
Model Y LR AWD 2022
-
Se svaret från Tesla Försäkringen i bif bild.
Har pratat med en försäkringsjurist och denne hade samma uppfattning utifrån utredning, försäkringsvillkor och garantivilkor. Dvs det var Teslas sak att reglera skadan på garantin, då bilen rullat mindre än 8000 mil och var yngre än 4 år etc.
Hur som helst så bryr vi som kund inte oss om det är Tesla eller Tesla Försäkringar som ersätter bilen. I våra ögon är Tesla och Tesla Försäkring samma part dessutom var det Tesla som sålde/erbjöd försäkringen när vi köpte bilen jfr andra märkesförsäkringar som Volvia etc.
Det här svaret kom i början av maj och först i början av oktober fick vi en ersättning. I brevet står också att Tesla har blivit meddelad i ärendet vilket vi inte har någon anledning att tvivla på men Tesla hörde aldrig av sig självmant utan vi fick föra en när ändlös monolog mot Tesla som slutade med att Tesla försäkringar plötsligt betalde ut en ersättning i början av oktober.
Utifrån ett konsumenträtsligt perspektiv är både väntetid och aggerande från Tesla tvivelaktigt men nu ägdes bilen av ett litet företag och då gäller inte konsumentköplagen och det går inte att få något stöd från ARN.
Jag vet inte hur man kan beskriva det hela på annat sätt än jobbigt. Vi hade dässutom köpt bilen för att använda den inte som prydnad eller leksak. Man får känslan att Tesla utgår från att kunderna är välbeställda och alltid har andra bilar att tillgå om Teslan är indisponibel. Så det kanske inte spelar så stor roll om man blir utan bil några månader eller i vårt fall nästan ett år men så var det inte i vårt fall och det hela har kostat oss massor av pengar och nedlagd tid.
Kan i sig förstå både försäkringsbolaget och Teslas aggerande. Försäkringsbolaget vill hålla på sina pengar och Tesla vill inte ta på sig några fel eller kostnader.
Har också under resans gång fått information och tips av bl.a. jurister som menar att både Teslas och försäkringsbolagets aggerande mycket väl kan följa en dold agenda där man försöker spela ut kunden.
Har pratat med en försäkringsjurist och denne hade samma uppfattning utifrån utredning, försäkringsvillkor och garantivilkor. Dvs det var Teslas sak att reglera skadan på garantin, då bilen rullat mindre än 8000 mil och var yngre än 4 år etc.
Hur som helst så bryr vi som kund inte oss om det är Tesla eller Tesla Försäkringar som ersätter bilen. I våra ögon är Tesla och Tesla Försäkring samma part dessutom var det Tesla som sålde/erbjöd försäkringen när vi köpte bilen jfr andra märkesförsäkringar som Volvia etc.
Det här svaret kom i början av maj och först i början av oktober fick vi en ersättning. I brevet står också att Tesla har blivit meddelad i ärendet vilket vi inte har någon anledning att tvivla på men Tesla hörde aldrig av sig självmant utan vi fick föra en när ändlös monolog mot Tesla som slutade med att Tesla försäkringar plötsligt betalde ut en ersättning i början av oktober.
Utifrån ett konsumenträtsligt perspektiv är både väntetid och aggerande från Tesla tvivelaktigt men nu ägdes bilen av ett litet företag och då gäller inte konsumentköplagen och det går inte att få något stöd från ARN.
Jag vet inte hur man kan beskriva det hela på annat sätt än jobbigt. Vi hade dässutom köpt bilen för att använda den inte som prydnad eller leksak. Man får känslan att Tesla utgår från att kunderna är välbeställda och alltid har andra bilar att tillgå om Teslan är indisponibel. Så det kanske inte spelar så stor roll om man blir utan bil några månader eller i vårt fall nästan ett år men så var det inte i vårt fall och det hela har kostat oss massor av pengar och nedlagd tid.
Kan i sig förstå både försäkringsbolaget och Teslas aggerande. Försäkringsbolaget vill hålla på sina pengar och Tesla vill inte ta på sig några fel eller kostnader.
Har också under resans gång fått information och tips av bl.a. jurister som menar att både Teslas och försäkringsbolagets aggerande mycket väl kan följa en dold agenda där man försöker spela ut kunden.
Roligt att de utesluter att externa komponenter INTE orsakat branden
Är det bara jag eller uttrycker de sig fel här?
De uttrycker sig korrekt tror jag förutom lite stavfel. De anser inte att detta är ett försäkringsärende utan ett garantiärende som alltså Tesla skall stå för och inte försäkringsbolaget.e5m1r skrev:Roligt att de utesluter att externa komponenter INTE orsakat branden
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
Utöver att svenska språket tydligen kan vara lite svårbehärskat håller jag med om att de hävdar att "den externa utrustningen" har orsakat branden... Hur är det egentligen med trovärdigheten hos Protector försäkringar?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

De menar väl att "den externa utrustningen" inte har orsakat branden? Alltså att det är Teslas ansvar och att de är de som skall stå för kostnaderna. Hade den externa utrustningen orsakat branden så hade försäkringen gällt (kanske...).lator skrev:Utöver att svenska språket tydligen kan vara lite svårbehärskat håller jag med om att de hävdar att "den externa utrustningen" har orsakat branden... Hur är det egentligen med trovärdigheten hos Protector försäkringar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hade jag läst detta innan jag beställd min bil, hade jag nog tänkt efter en extra gång!
Jag är inte så välbeställd att jag bara kan "ge upp" min X. Om jag skulle hamna i samma sits, kanske jag skulle få sälja huset för att kunna ersätta leasingbolaget. Hemsk tanka!
Jag är inte så välbeställd att jag bara kan "ge upp" min X. Om jag skulle hamna i samma sits, kanske jag skulle få sälja huset för att kunna ersätta leasingbolaget. Hemsk tanka!
- lator
- Teslaägare
Vad de menar och vad de skriver borde ju vara samma sak tycker man men kanske google-translate hade en annan åsikt...Svenssons skrev:De menar väl att "den externa utrustningen" inte har orsakat branden? Alltså att det är Teslas ansvar och att de är de som skall stå för kostnaderna. Hade den externa utrustningen orsakat branden så hade försäkringen gällt (kanske...).lator skrev:Utöver att svenska språket tydligen kan vara lite svårbehärskat håller jag med om att de hävdar att "den externa utrustningen" har orsakat branden... Hur är det egentligen med trovärdigheten hos Protector försäkringar?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Wow! Detta känns ju väldigt oroande! Vad hade hänt om bilen börjat brinna bredvid ens garage eller hus? Vissa kanske tom laddar i i i sitt garage som är i huset!
Känns ju sådär om man inte ska känna sig trygg när man laddar bilen hemma. Eller som i detta fall, om bilen hade laddats inne på firman. Hemska tanke.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Känns ju sådär om man inte ska känna sig trygg när man laddar bilen hemma. Eller som i detta fall, om bilen hade laddats inne på firman. Hemska tanke.
-
Ja dom sekundära kostnaderna kan bli ganska omfattande...
Nu stod bilen på vår grusplan och vi kunde med egna maskiner skrapa bort brandrester och släckmedel i ök med kommunens miljökontor. Men om den tex stått på asfalt eller betong som skadats eller ännuvärre byggnader och annat, vad hade hänt då det kan man undra ingen hjälp från Tesla lär man i alla fall få. Alla har heller säkert tillgång till traktorer för att skrapa bort grus etc.
Tesla bad oss också att hålla det hela lite hemligt och täcka över bilen med en pressening. Det gjorde vi naturligtvis pressening blev ganska sotig och förstörd, tror ni att vi fått någon ny?
Av någon anledning ville Tesla inte frakta iväg vraket på en vanlig bergningbil utan i stället på en täckt lastbil. Man ville också dela på bilen och batteriet innan frakten. Tesla frågade om man kunde hålla till i våra verkstadslokaler och det va ok men har vi fått det minsta tack? Man behövde också en hjullastare för att lyfta chassit från batteriet. Vi fixade en större hjullastare via en granne. Han ställde upp flera timmar vid demontering och sedan lastningen av vrak och batteri. I Norrland på landet hjälps man åt men han gillar Tesla och menade att han kanske kunde få en keps eller kanske en jacka som tack för besväret. Han ställde i alla fall upp med sin tid och en maskin som kostar en hel del per timme. Pratade med honom i veckan, han påminde mig och tror ni att han fått någon give away från Tesla som han tyckte sig ha blivit lovad?
Nu stod bilen på vår grusplan och vi kunde med egna maskiner skrapa bort brandrester och släckmedel i ök med kommunens miljökontor. Men om den tex stått på asfalt eller betong som skadats eller ännuvärre byggnader och annat, vad hade hänt då det kan man undra ingen hjälp från Tesla lär man i alla fall få. Alla har heller säkert tillgång till traktorer för att skrapa bort grus etc.
Tesla bad oss också att hålla det hela lite hemligt och täcka över bilen med en pressening. Det gjorde vi naturligtvis pressening blev ganska sotig och förstörd, tror ni att vi fått någon ny?
Av någon anledning ville Tesla inte frakta iväg vraket på en vanlig bergningbil utan i stället på en täckt lastbil. Man ville också dela på bilen och batteriet innan frakten. Tesla frågade om man kunde hålla till i våra verkstadslokaler och det va ok men har vi fått det minsta tack? Man behövde också en hjullastare för att lyfta chassit från batteriet. Vi fixade en större hjullastare via en granne. Han ställde upp flera timmar vid demontering och sedan lastningen av vrak och batteri. I Norrland på landet hjälps man åt men han gillar Tesla och menade att han kanske kunde få en keps eller kanske en jacka som tack för besväret. Han ställde i alla fall upp med sin tid och en maskin som kostar en hel del per timme. Pratade med honom i veckan, han påminde mig och tror ni att han fått någon give away från Tesla som han tyckte sig ha blivit lovad?
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Är en överdriven oro, då ice bilar kan brinna lika lätt.SolnaGnagarn skrev:Wow! Detta känns ju väldigt oroande! Vad hade hänt om bilen börjat brinna bredvid ens garage eller hus? Vissa kanske tom laddar i i i sitt garage som är i huset!
Så då borde du haft oro när du ägt/äger en icebil.
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Men va i.......
Hur har du kunnat hålla tyst om detta i ett år? Jag hade exploderat efter ett par veckor.
Hur har du kunnat hålla tyst om detta i ett år? Jag hade exploderat efter ett par veckor.
De ska väl Konstatera Fastställa pch liknande synonymer att utrustning INTE orsakat brandSvenssons skrev:De uttrycker sig korrekt tror jag förutom lite stavfel. De anser inte att detta är ett försäkringsärende utan ett garantiärende som alltså Tesla skall stå för och inte försäkringsbolaget.e5m1r skrev:Roligt att de utesluter att externa komponenter INTE orsakat branden
Utesluta att den har
Im de utesluter att den inte har så har den ?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Obegripligt på så många plan är de inte hanterar detta snyggare. Du har ju haft en ängels tålamod och verkligen hjälpt dem.
Model Y LR AWD 2022
Men hur hade försäkringsbolaget agerat om skadeobjektet var en ICE-bil? Då hade säkerligen inte varit snack utan man hade täckt upp skadorna.Tars skrev:Är en överdriven oro, då ice bilar kan brinna lika lätt.SolnaGnagarn skrev:Wow! Detta känns ju väldigt oroande! Vad hade hänt om bilen börjat brinna bredvid ens garage eller hus? Vissa kanske tom laddar i i i sitt garage som är i huset!
Så då borde du haft oro när du ägt/äger en icebil.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Det här låter konstigt. Jag har inte protector. Kan någon dela med sig av försäkringsvillkoren?
Eller vänta? Du har fått ersättning och en ny bil, stämmer det? (Fast det tog lång tid)jtesla skrev:Det här låter konstigt. Jag har inte protector. Kan någon dela med sig av försäkringsvillkoren?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tolkade det som att han beställt (dvs köper) en ny bil... Skulle inte jag ha gjort iaf om jag blivit blåst på i princip alla mina pengar (antar att "mindre summa" är en stor förlust)... Jag skulle inte hållajtesla skrev:Eller vänta? Du har fått ersättning och en ny bil, stämmer det? (Fast det tog lång tid)jtesla skrev:Det här låter konstigt. Jag har inte protector. Kan någon dela med sig av försäkringsvillkoren?
käft så länge heller.
Vad jag förstår av villkoren i försäkringen så gäller den om Tesla inte "kan" ersätta på garantin, vet inte riktigt vad som åsyftas med "kan" men borde iaf betyda att dom ersätter och processar vidare
mot Tesla i det fallet (vilket oxo var en gissning i tidigare inlägg typ)...
Så om en bil totalförstörs så borde försäkringsbolaget ersätta mig ganska snart om det blir ett tvist-läge och sedan ta över ärendet gentemot Tesla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Ja det är som någon på försäkringsbolaget sa att det va tur och trevligt att ha med lugna norrlänningar att göra det hade kunnat vara en mycket jobbare kund utifrån situationen och vad som hänt.
Angående vem som skal betala dvs att Tesla försäkringar / Protector tolkat utredning och villor för garanti och försäkring så lärde mig en jurist att utgångsläget är att det är den officiella i detta fall försäkringsbolagets som gäller tills någon annan presenterat någon annan underbyggd tolkning. Det har Tesla inte gjort vare sig till ägaren eller försäkringsbolaget.
Vi har beställt köpt en ny bil med ersättningenr från bolaget som grund. Grejen är dock att Tesla försäkringar ersätter marknadsvärdet på bilen då den smälte. Då Tesla blivit dyrare både nya som begagnande så räcker inte det till att ersätta med en likvärdig bil riktig.
Men den stora grejen är hur ärendet har hanterats, hur vi blivit bemötta och att vi varit utan bil så länge. Köper man, och i vårt fall köpte vi bilen med egen finansiering dvs ingen leasing eller liknande så vill man ju kunna utnyttja sitt sin bil man köpt.
Angående vem som skal betala dvs att Tesla försäkringar / Protector tolkat utredning och villor för garanti och försäkring så lärde mig en jurist att utgångsläget är att det är den officiella i detta fall försäkringsbolagets som gäller tills någon annan presenterat någon annan underbyggd tolkning. Det har Tesla inte gjort vare sig till ägaren eller försäkringsbolaget.
Vi har beställt köpt en ny bil med ersättningenr från bolaget som grund. Grejen är dock att Tesla försäkringar ersätter marknadsvärdet på bilen då den smälte. Då Tesla blivit dyrare både nya som begagnande så räcker inte det till att ersätta med en likvärdig bil riktig.
Men den stora grejen är hur ärendet har hanterats, hur vi blivit bemötta och att vi varit utan bil så länge. Köper man, och i vårt fall köpte vi bilen med egen finansiering dvs ingen leasing eller liknande så vill man ju kunna utnyttja sitt sin bil man köpt.
Senast redigerad av matsstholm, redigerad totalt 1 gånger.