Hjälp mig att få till ett elbilsägande! (Långpendling)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Hjälp mig att få till ett elbilsägande! (Långpendling)

Inlägg av mati »

Jag var lite i samma situation förra året. Att pendla till jobbet med en dieselbil gnagde på samvetet. Att flytta kom aldrig i fråga för mig. Ett hus som man äger och som inte kostar skjortan är mycket värt för mig. Att byta jobb är inte heller så lätt. Och oavsett så hade jag behövt pendla ganska långt i alla fall.
Att köpa en Tesla var enda alternativet om man inte vill fortsätta att förpesta luften med sotmonstret.
Ja, det svider i plånboken så in i helvete. Och nej, det går inte att motivera rent ekonomiskt. Ja, det är rent sagt vansinne och jag får tugga bark resten av livet (nja inte riktigt kanske). Men, det dåliga samvetet varje gång jag sätter mig i bilen är borta. En underbar känsla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Prova en Ioniq om ni kan först för om den funkar så kan ju det vara riktigt bra. Alternativt kolla vad ni kan hitta för I3 Rex begagnad men är alltid bättre om ni kan klara er med ren elbil ur servicekostnadsperspektiv.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
18650

Inlägg av 18650 »

LarsL skrev:
18650 skrev:
Jerka skrev:
Jag och min blivande fru är väldigt oroliga över klimatet och försöker äta mer vegetariskt, skänka pengar till Naturskyddsföreningen osv för att hjälpa till så gott vi kan. Men det finns en stor tyngd på vårt miljösamvete och det är allt bilkörande.
Flytta!
Fast då är nog Teslan billigare. Jag tror säkert man får lägga betydligt mer än miljonen emellan om man ska byta hus i Västerås mot ett utanför Stockholm
Nu var det ju miljön vi skulle tänka på :D
BMW i3 REX i väntan på Model3
Jerka

Inlägg av Jerka »

Kalle skrev:
Hur många år har du haft passaten? (Vore kul at räkna ut din verkliga månadskostnad, skatt och sånt skiljer en del me)
Har haft den i ganska precis två år. 70 000 i värdeminskning och runt 50 i reparationer och service (ja, den går sönder ofta) ger nästan 5000 i månadskostnad, plus bensin på 3500 så ja, den har kostat oss ohyggligt mycket pengar. Men värdeminskningen går ner för varje år vi äger den, så man kan inte bara jämföra med tidigare kostnader (även om det är en intressant jämförelse).

Just nu lutar det åt att vänta på Model 3 och kanske ställa in en flygresa eller två för att klimatkompensera.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Glömde försäkring och skatt... :cry:
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Jag hade ca 6-8 mil enkel resväg till jobbet när jag beställde min. Jobbar inom bygg så fick resersättning som täckte kostnaden för att köpa en model s 60. Vilket skulle göra att bilen inte kostade mig något i stort sett. Ett par månader senare flyttar jag däremot ihop med tjejen och reseersättningen sänktes rejält.
Hon tjatar om att sälja o köpa nåt billigare men jag har svårt att slita mig nu.
Åker man mycket så lönar det sig, enligt mig, att köra Tesla.
Åker man mindre så kostar det mer. Men det är värt det.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vad ska jag säga? Jag har slutat på mitt jobb och jobbar numera framförallt hemifrån. Teslan står parkerad i garaget och används alldeles för sällan. Från 100 mil/vecka har mitt tjänsteåkande minskat till högst 10 mil/vecka. På tok för lite för att vara ekonomiskt försvarbart i längden. Det blir nog en billigare (el-)bil framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

mati skrev:
Vad ska jag säga? Jag har slutat på mitt jobb och jobbar numera framförallt hemifrån. Teslan står parkerad i garaget och används alldeles för sällan. Från 100 mil/vecka har mitt tjänsteåkande minskat till högst 10 mil/vecka. På tok för lite för att vara ekonomiskt försvarbart i längden. Det blir nog en billigare (el-)bil framöver.
Samma här :(
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Kalle skrev:
Hur många år har du haft passaten? (Vore kul at räkna ut din verkliga månadskostnad, skatt och sånt skiljer en del me)
Har haft den i ganska precis två år. 70 000 i värdeminskning och runt 50 i reparationer och service (ja, den går sönder ofta) ger nästan 5000 i månadskostnad, plus bensin på 3500 så ja, den har kostat oss ohyggligt mycket pengar. Men värdeminskningen går ner för varje år vi äger den, så man kan inte bara jämföra med tidigare kostnader (även om det är en intressant jämförelse).

Just nu lutar det åt att vänta på Model 3 och kanske ställa in en flygresa eller två för att klimatkompensera.
Jag tror faktiskt att du kan räkna hem den minsta Teslan om du fortsätter på den där linjen. Passaten har kostat dig 5000kr/månad plus 4500kr i bränsle, alltså totalt 9500kr/månad. En snål Tesla kommer kosta dig lite mindre varje månad inkl bränsle om du slänger in lika mycket kontant som på Passaten kostade dig. Den är då ny så under de första åren kommer du inte ha några reperationskostnader och ingen vägskatt.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Själv åker jag mellan sthlm och linköping 2ggr/veckan, men har ingen bil alls i dagsläget. Har jett mig denn på att skaffa en tesla så ja hårdsparar nu.

Mina resekostnader ligger runt 3000kr i månaden på tåg och sj biljetter, men ja skulle spara mycket tid på att slippa kroken in till sthlm med byten och i stellet åka raka vägen.
Svårt att värdesätta tid.
Jerka

Inlägg av Jerka »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Kalle skrev:

Jag tror faktiskt att du kan räkna hem den minsta Teslan om du fortsätter på den där linjen. Passaten har kostat dig 5000kr/månad plus 4500kr i bränsle, alltså totalt 9500kr/månad. En snål Tesla kommer kosta dig lite mindre varje månad inkl bränsle om du slänger in lika mycket kontant som på Passaten kostade dig. Den är då ny så under de första åren kommer du inte ha några reperationskostnader och ingen vägskatt.
3500 var det på bränsle, men det är en skitsak. Likaså att de pengar jag redan lagt på skrället är historia nu och inte påverkar framtida utgifter. Men hur får jag en ny Tesla för 800 000 att kosta 9000 i månaden inklusive bränsle? Går det?
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Och du får jättegärna provköra min - därefter kommer frågan att skifta till hur lurar jag mig själv att en Tesla är billigare. Även detta kan jag hjälpa dig med då jag är en hejare på Excel.
Skämt åsido. Du får gärna provköra och du ligger nog på gränsen för att en ny S60 eller begad S85 skulle kunna matcha kostnadsbilden.
För egen del blev det billigare än XC70'n och oändligt mycket trevligare. Det sista mäts inte i pengar och kan inte mätas i pengar. Till den kommentaren bör tilläggas att bilar hittills enbart varit praktiska plåtburkar för att förflytta mig och min utrustning - nu sker det med nöje.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Jerka skrev:
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Kalle skrev:

3500 var det på bränsle, men det är en skitsak. Likaså att de pengar jag redan lagt på skrället är historia nu och inte påverkar framtida utgifter. Men hur får jag en ny Tesla för 800 000 att kosta 9000 i månaden inklusive bränsle? Går det?
800 000 / (9 000 * 12) = 7,5 år
4 000 mil * 2kr/KWh = 8 000 kr i bränsle per år, om du laddar allt hemma.

800 000 / (9 000 * 10) = 9 år
Om du använder 10 av årets månader att skriva av bilen, så har du 2 månader per år att använda till att betala räntor och övriga kostnader.
Så mycket hänger ju på hur länge du kan tänka dig att äga bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Kalle skrev:

Genom leasa bilen med en kontant insats på 150 000kr och ett restvärde på 50% efter 3år. Du behöver alltså få fram 70000kr plus inbytte av Passaten. Ger dig då 500kr/månad i el också.

Det finns många här som kan hjälpa dig med beräkningar när du väl kommer dit. Jag använder Toyotas leasing kalkylator för IPad, den är enkel och trevlig att jobba med.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Tyckte jag läste förut att de slutat med restvärdesgarantin?
Men är den verkligen på 50%??!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

tobbeturbo skrev:
Ja och ja. Det var ännu mer tror jag när jag räknade på X 60D.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

LarsL skrev:
tobbeturbo skrev:
Vad fasen. Köpte min i september när de hade höjd restvärdesgaranti på S 60, fick då 45%.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

tobbeturbo skrev:
LarsL skrev:
tobbeturbo skrev:
Vad fasen. Köpte min i september när de hade höjd restvärdesgaranti på S 60, fick då 45%.
Beror ju på körsträckan också... så i det här fallet bli det nog under 50% på 36 månader... eller blev alltså det finns ju inte längre. :D
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

En Tesla har rätt dyr försäkring.. speciellt efter dom tre första åren. Kostander på 20k per år för en helförsäkring verkar inte ovanligt.

Däck är en annan sak som kostar betydligt mer än på en Passat eller Volvo.. Större fälgar och bredare däck, samt att stark eldrift verkar äta däck lite snabbare. :)

Det går ju inte att komma ifrån att om man har en bil som är några år har den redan haft den mest kraftiga värdeminskningen, så det går absolut inte att komma billigare undan än kostnaderna du har nu med en Tesla. Ska du räkna på det "riktig" får du ta med vad din bil nu är värd. Alltså vad du skulle få ut om du säljer den idag, och sen räkna värdeminskningen på den säg kommande 5 åren, och jämföra med en Tesla under 5 år och dess värdeminskning samt omkostnader.

Det är tyvärr så att bara Teslans värdeminskning under första 3 åren kommer vara mer än vad en ny passat kostar. Speciellt om du kör så pass många mil som du gör.

Att räkna på att ni ska ha Teslan i 10 år tror jag blir svårt också, om ni redan idag kör 3000 mil per år så är det 30 000 mil, plus att som många säger här så adderar många gärna lite mil när dom har en Tesla. Jag tror helt klart det är möjligt för en Tesla att gå 35k mil, fast med viss degradering av batterierna såklart, och det kan ju vara så att det uppkommer rätt höga kostnader om något går sönder efter att garantier och sånt har försvunnit.

Bränslemässigt skulle du troligen spara runt 3000kr/månad... Alltså runt 100 000kr på tre år, så du har ju en viss "tillbakabetalning". Så räkna ordentligt på det, men glöm inte sånna kostnader som t.ex försäkring, däck och eventuella reservdelskostnader om du tänker äga länge.

Jag räknade länge på en S75 och försökte vrida och vända på siffrorna här, men fick ge mig då det blev nästan dubbels så dyrt per månad som en V60 Hybrid. :/
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Schackis
Teslaägare

Inlägg av Schackis »

Jag tycker ni har haft bra synpunkter, alla. En sak som dock inte har nämnts och som spelade roll när jag bytte bil för några år sedan är proportionen mellan att en bil typiskt sett får mer och mer reparationer och underhåll med åren jämfört med en ny bil eller ganska ny bil. Jag trodde inte mina ögon när jag insåg att jag kunde leasa en helt ny bil till en garanterad kostnad som matchade den gamla bilens kostnader. Men då var det miljöpremier, miljöbilsparkering och sånt som gjorde kalkylen lättare. Och apropå det här med månadskostnader, jag måste rekommendera leasing. Dels så blir det så fantastiskt dyra projekt att köpa en vettig bil och dels så är det väldigt förnuftigt att betrakta bilkörandet som en fast månadskostnad - som det dessutom finns en väg ut ur. Innan man avfärdar det så bör man räkna konkret på vad det skulle bli för den billigaste teslan eller Hyundaien. Jag som ogillar oväntade kostnader men gillar garanterad funktionalitet vill gärna få in service/reparationsavtal och sådant i leasingkontrakt. Inget jag ångrar. Väntar bara på att få byta ut min leasing-V70 mot en Tesla.
Skriv svar