Laban skrev:Monark1954 skrev:
Tesla artikeln lyfte ju även fram för större motorer är verkningsgraden gynnsammar för induktionsmotorn, kanske Toyota ser två fördelar och tänker på rena elbilar med större motorer, inte bara resurser för att producera magneter.
Blev lite nyfiken på vilken typ av motor andra elbilar med lite högre prestanda har. i-Pace verkar ha PM motorer , åtminstone prototypen:
http://www.autocar.co.uk/car-news/motor ... ve-autocar
Permanent magnet motors were chosen in preference to the induction motors used by the likes of Tesla because the efficiency is fractionally better and the weight is lower.
Även Rimac Concept one verkar ha PM motorer.
Men det finns förstås en stor skillnad mellan dem, Tesla har inom 2-3 år tänkt producera 1 miljon elbilar/år. Dessutom bilar i 35 000$ klassen. Det ställer lite andra krav på materialtillgång/pris.
Du har nog rätt om att materialtillgång/pris har lägre prioritet för Jaguar.
Bägge motortyperna verkar kräva kunskap i att styra reglerutrustningen (Invertern) för att få ut bra startmoment men kan Tesla ligga föra andra i sin kunskap att reglera en induktionsmotor för de krav en bil har?
Ur Teslaartickeln.
"I almost forgot: Induction machines are more difficult to control. The control laws are more complex and difficult to understand. Achieving stability over the entire torque-speed range and over temperature is more difficult with induction than with DC brushless. This means added development costs, but likely little or no recurring costs."
Fastnar även på ordet "FRACTIONALLY" i artikeln om Jaguaren?
"Permanent magnet motors were chosen in preference to the induction motors used by the likes of Tesla because the efficiency is fractionally better and the weight is lower. "
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro