Luftfjädring eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Luftfjädring eller inte

Inlägg av Bjorn »

Jag har faktiskt endast provkört en P85 med luftfjädring, men valde att beställa en 85D utan luftfjädring ändå, för att minska den ekonomiska skadan något. Så det ska nog räknas mer som prioritering än att jag aktivt valt bort det. Jag hade förmodligen köpt både P och luftfjädring om jag hade haft rymligare budget.

Pano kom före luftfjädring på min önskelista och beställningen stoppade där emellan. Får nog gå på nudlar och gröt ändå känns det som.

Kanske kan man inspireras till lite dynamisk körning även i en 85D hoppas jag. Jag kommer dock undvika allt för mycket dynamik just de gånger man kör omkring på någon med anlag för åksjuka. ;)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Telsa, se till att få prova båda varianterna. Här på forumet finns bara besserwissrar som är övertygade om att de själva valt rätt, oavsett vad de valt. Till exempel jag. :D
Jag hade betalt extra för stålfjädrar om de kostat extra, tyckte verkligen inte om känslan i den luftfjädrade bil jag hade möjlighet att låna i två veckor innan jag beställde min egen. Har inte ångrat det valet en sekund, har haft möjlighet att jämföra bilar med/utan flera gånger sedan dess.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Lotta
Teslaägare

Inlägg av Lotta »

Som fd Citroënägare är jag en stor fan av gashydrauliska fjädring. Ingen bil jag har provat ger samma komfort, på långfärder är man mer utvilad då man kommer fram helt enkelt. Deras aktiva system gör dessutom att krängning minimeras så även kurvtagning är ett nöje. Allt med komfort i fokus. Manuellt ställbar höjd är en bonus jag inte använde så ofta.
Min besvikelse när jag provade Teslan med luftfjädring var därför stor. Den är inte designad för komfort utan även med luftfjädring är sport i fokus (stötdämparsetting). Luftfjädringen finns där för variabel höjd och de möjligheter det ger.
Det blev en Tesla med skruvfjädrar och 19"s-hjul och jag får säga att komforten inte är dålig. Bättre än flera andra bilar jag haft och provat. Kanske den höga vikten hjälper till.
Skriv svar