Elektrikern kommer i morgon och då fick jag lite funderingar över laddning och jag undrar vad man kan ställa in för strömstyrkor då man laddar Teslan?
Har en enkelladdare i bilen och som jag förstår kan den max ladda med 3-fas 16A med originalladdsladden. Går det att ställa den på 3-fas 10A eller 3-fas 6A? Sen samma sak om man kör med enfasalternativet, vilka strömstyrkor går det då att ställa in?
Har klarat mig bra med att ladda min andra elbil med 10A enfas (som går att ställa ner till 8A eller 6A) utan att huvudsäkringarna gått. Men nu då Teslan hittat in i garaget så ska jag även säkra upp huvudsäkringarna från 20A till 25A eftersom belastningen blir betydligt högre misstänker jag. (Kostar 900kr extra/år i nätavgift vilket känns helt ok)
Ställa ner laddning med originalladdaren?
Moderator: Redaktion
Ställa ner laddning med originalladdaren?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ställa ner laddning med originalladdaren?
De är alltid bättre med ladda 3-fas då det belastar nätet mer jämt
Sen karske det är effektivare att ladda på högre ström då det blir mindre förluster
Har bara själv en roadster men jag kan se skillnad att ladda 1 fas 10A eller 32A
då det går färre kwAh 32A än vid 10A till samma sträcka ideal km
Sen karske det är effektivare att ladda på högre ström då det blir mindre förluster
Har bara själv en roadster men jag kan se skillnad att ladda 1 fas 10A eller 32A
då det går färre kwAh 32A än vid 10A till samma sträcka ideal km
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Ställa ner laddning med originalladdaren?
Om du har två bilar så går det ju att lägga laddscheman så att de laddar vid olika tider, så sparar man på huvudsäkringen.
Re: Ställa ner laddning med originalladdaren?
Har funderat på schemaläggning osv men fixar inte 16A trefasladdning + värmepump mm på 20A huvudsäkring tyvärr. Sen behöver jag ladda den andra elbilen dagligen för den har liiiite kortare räckvidd än Teslan! Så jag behöver antagligen använda förskjuten laddning mellan elbilarna ändå för att lösa laddningen om båda behöver laddas.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7408
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ställa ner laddning med originalladdaren?
Javisst går det att begränsa strömstyrkan. Du gör det på bilens skärm. Kommer dock inte ihåg vilka nivåer man kan välja.
Re: Ställa ner laddning med originalladdaren?
900kr/år är ju ingen ko på isen om det räcker med det.
Re: Ställa ner laddning med originalladdaren?
Går att ställa från 6A och sen stegvis upp med 1A intervall till vad kabel/adapter tåler. 16A med Röd, 13A Schucko och 32A med stor Blå.Fredriksv skrev:Du stegar om 1A
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: Ställa ner laddning med originalladdaren?
Tackar! Då kommer det att funka perfekt att ladda båda samtidigt om det skulle behövas. Kommer ju ner till 3x6 +1x6 dvs 12A på en fas som max då eller så kör jag 3x6A+1x10A. Eftersom jag senaste året klarat mig med 20A huvudsäkring då jag laddat 1x10A så kommer det att funka suveränt nu då jag säkrar upp till 25A på huvudsäkringarna.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil