Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75kWh

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75kWh

Inlägg av lem »

Hej och God fortsättning!

Jag som kört > 10kmil med bilar som haft 11kWh och 5-8 mils räckvidd är manisk på att ladda fullt. Man vet aldrig. Degradering av NiCad var inte något problem då de exploderade titt som tätt.

Jag ser att många laddar till 80-90% för att minska degradation. Jag som har en s60 utan 75kWh aktiverad laddar väl i praktiken aldrig mer än 60/75? Dvs alltid < 80%.

Hälsningar
Lars som tagit av skidstället för att göra stora språnget mot Täby fr Järvsö ( 32 mil)och då köra direkt samt behöver varenda mW!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av Zoidberg »

32mil på en laddning med S60 är inte dåligt.
Det kanske blir spännande fram åt slutet av resan. Använd då denna extra spänning för att komma fram!

Återkoppla gärna hur det gick.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av Gustafsson »

Det skulle jag inte satsa på ens med min 70D laddad till 100 % så här års...på sommarn är det ju inga problem. Kräver torra vägar o ingen motvind...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av blincoln »

Att det är långt med 32 mil är knappast svar på frågan

Jag har inte sett något argument varför man inte ska ladda 100% på en 60 (förklädd 75). Kör på!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 aug 2016 17:47

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av Jonas77 »

Några sådana argument hoppas jag inte dyker upp, jag laddar regelmässigt 100 % med min 60.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av Leo »

Äh. 32 mil fixar du lätt eftersom du vet hur det funkar! Vi hade 42 mil i räckvidd på vår P85 i påskas, nollgradigt, torrt väglag och fullpackad bil. Motsvarar ganska exakt 32 mil på din 60:a (om man räknar på 60 tillgängliga jämfört med våra 77).

Eftersom du vet hur det är att ligga på gränsen så ska det ju inte vara några problem. Bara att anpassa körningen =farten så att du ligger ner emot 1,8kWh/mil så kommer det att funka fint. (efter 2000 mil i e-up och 4500mil i e-Golf så vet jag också hur det är med att utnyttja marginalerna vid behov!)

Som svar på din fråga JAG ser absolut ingen anledning till att du som har en 60 (=mjukvarubegränsad 75:a) ska ladda till något annat än 100% dagligen på din bil.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av lator »

Nu är det väl ingen som har bevisat att hela begränsningen ligger på toppen men även om det skull vara 50/50 så laddar du ju inte mer än 90%.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av MSO »

Är rubriken en fråga menar du, eller vad? Förstår inte riktigt förstainlägget.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26
Referralkod: ts.la/jens1164

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av Jensa »

Jag har också nya 60 och laddar den dagligdags till 90 %. Inte för att jag tror det skulle skada batteriet att ladda till 100, men har ändå ingen anledning att göra det. Men då jag vet att jag ska lite längre toppar jag alltid upp, går ju snabbt med 3-fas.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av Zalman3 »

Jag har ju beställt en S60D(75kWh) och kommer inte vara rädd att ladda till 100%.
Tesla Björn visar hur snabbt det går att ladda.


Jämfört med den gamla S60(60kWh)
S85, 10 mil, 10 minuter
S60, 10 min, 20 minuter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av danni »

Det gäller att det inte regnar om du ska klara den resan, i alla fall. Vi körde hem från julfirandet, 32 mil längs ganska långsamma vägar, mycket 80, några 90-sträckor, och sen motorväg de sista fem milen typ. Började på 97% med förvärmd bil, kom fram med 11 km räckvidd kvar. I en 85D. Det var blött och regnigt ganska stora delar av vägen och jag märkte tydligt hur det drog upp förbrukningen - bilen drog mycket mindre på vägen upp fastän jag då körde snabbare.

Och för att besvara din fråga så har jag fått info direkt från en anställd hos Tesla att du kan ladda till 100% hur mycket du vill rent tekniskt. Men sen om de skulle hålla det mot dig ifall det blir problem med batteriet, ja, det vet ingen av oss - bilen kommer ju bli ilsk och varna dig om du laddar 100% för mycket oavsett.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av lem »

Tackar!
Trafiken var för tät och tempot för högt för att kunna snålköra. Det blev laddning i Gävle! Jag skall köra tomt vid senare tillfälle.

Tack för tipsen. Vem vågar ha en ilsken bil?
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26
Referralkod: ts.la/jens1164

Re: Motiv till att INTE ladda 100% med S60 utan aktiverad 75

Inlägg av Jensa »

Vid snö och med takbox är det svårt att klara 20 mil med en 60...
2016 Model S 75
Skriv svar