Hela artikeln: http://www.di.se/bil/elbilen-en-riktig-klimatbov/
Man blir så trött av att läsa så här dåligt dragna slutsatser. Tl;dr: Om du inte kör långt med din elbil är den värre än en bensinbil eftersom tillverkningen orsakar större utsläpp än för motsvarande bensinbil. Allra bäst (om man inte ska köra) är att inte byta bil alls. Duuuh!

Finns så många invändningar som tidningen misslyckas att fråga relevanta insatta personer om. Men den allra viktigaste mot det här skräpargumentet är ju att det är irrelevant hur långt just du kör med din svindyra elbil. Det enda som betyder något är hur långt den kommer att gå innan den skrotas. Även en andra eller tredje ägare kommer hjälpa bilen att rulla så långt att den innebär en konkret besparing av växthusgaser.
Jag märker att jag allt oftare får förklara den här logiken för folk som har invändningar mot det vettiga i att köpa elbil. Folk som vill förklara för mig varför jag är dum som beställt Tesla – eller åtminstone varför de är smartare som låtit bli.
Vore guld värt om någon har en genomgång på klimatavtrycket från brytningen av alla jordartsmetaller som ofta klumpas ihop som orsaken till att elbilar skulle vara så farliga. Hur uppkommer de utsläppen? Är de en produkt av hur el genereras i det land där metallen bryts eller beror det på tunga gruvmaskiner som än så länge drivs med fossilbränsle?
I en framtid där det mesta av vår energi produceras förnybart och även arbetsfordonen i gruvorna är BEV:ar – kostar ett batteri lika mycket i fossilavtryck vid tillverkningen då?
För bensinbilen kommer ju fortfarande släppa ut lika mycket CO2, oavsett hur långt vi kommit i omställning av elproduktionen medan även gamla batteribilar är lika rena som energimixen för tillfället är – även om de hunnit få 15 år på nacken.