"Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

"Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"

Inlägg av Alfred »

Here we go again. DI pryder just nu sitt löp med denna vilseledande rubrik.

Hela artikeln: http://www.di.se/bil/elbilen-en-riktig-klimatbov/

Man blir så trött av att läsa så här dåligt dragna slutsatser. Tl;dr: Om du inte kör långt med din elbil är den värre än en bensinbil eftersom tillverkningen orsakar större utsläpp än för motsvarande bensinbil. Allra bäst (om man inte ska köra) är att inte byta bil alls. Duuuh! :oops:

Finns så många invändningar som tidningen misslyckas att fråga relevanta insatta personer om. Men den allra viktigaste mot det här skräpargumentet är ju att det är irrelevant hur långt just du kör med din svindyra elbil. Det enda som betyder något är hur långt den kommer att gå innan den skrotas. Även en andra eller tredje ägare kommer hjälpa bilen att rulla så långt att den innebär en konkret besparing av växthusgaser.

Jag märker att jag allt oftare får förklara den här logiken för folk som har invändningar mot det vettiga i att köpa elbil. Folk som vill förklara för mig varför jag är dum som beställt Tesla – eller åtminstone varför de är smartare som låtit bli.

Vore guld värt om någon har en genomgång på klimatavtrycket från brytningen av alla jordartsmetaller som ofta klumpas ihop som orsaken till att elbilar skulle vara så farliga. Hur uppkommer de utsläppen? Är de en produkt av hur el genereras i det land där metallen bryts eller beror det på tunga gruvmaskiner som än så länge drivs med fossilbränsle?

I en framtid där det mesta av vår energi produceras förnybart och även arbetsfordonen i gruvorna är BEV:ar – kostar ett batteri lika mycket i fossilavtryck vid tillverkningen då?

För bensinbilen kommer ju fortfarande släppa ut lika mycket CO2, oavsett hur långt vi kommit i omställning av elproduktionen medan även gamla batteribilar är lika rena som energimixen för tillfället är – även om de hunnit få 15 år på nacken.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"

Inlägg av Franz »

De som bara kör korta resor, med förbränningsmotor, i stan är i regel väldigt stora miljöbovar. Utsläppen är i princip under hela resan ett 10-tal gånger högre än de skall vara på papperet...
Själv är jag nere i Ukraina ibland. Där rullar inte bara västtrafiks tidigare bussar (med oförändrad skyltning vilket kan vara ganska kul ;)), utan även massor av bilar som blivit lite för gamla för bland annat den svenska fordonsflottan. Ju snabbare vi fasar ut våra ICE-fordon här desto snabbare kan de föryngra sin fordonsflotta vilket verkligen kan behövas.

Sedan har vi det där med sällsynta jordartsmetaller. De är ofta en förutsättning för effektiva likströmsmotorer... Tesla heter ju Tesla av en orsak och det är att det är växelströmsmotorer i dem. D.v.s. inga sällsynta jordartsmetaller till motorn. Inte batteriet heller kan ju påpekas.
http://teslaclubsweden.se/ar-tesla-revolutionerande/
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

De här kartorna är trevliga. De visar att Sverige är ett av världens bästa länder att köra elektriskt i. http://shrinkthatfootprint.com/electric-cars-green
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Källan till artikeln är denna uppsats.

Någon begåvad person som orkar läsa den och sen såga den?

http://kth.diva-portal.org/smash/record ... dswid=-384
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det jag hittar är kappan till licavhandlingen (http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf). I den framgår att en av artiklarna (som tydligen inte är publicerad ännu) undersöker miljöpåverkan hos elbilar jämfört med ICE-bilar i tre skeden, tillverkning, användning och skrotning. Slutsatsen som anges är att det inte är tillräckligt att bara beakta användningsfasen (vilket knappast kan betecknas som en revolutionerande slutsats), utan att man även måste beakta de två andra faserna. Jag har inte läst hela kappan (och inte artikeln som inte är publicerad) men av det jag sett kan jag inte se att författaren alls jämför klimatpåverkan hos BEV och ICEV.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Alfred skrev:

Man blir så trött av att läsa så här dåligt dragna slutsatser. Tl;dr: Om du inte kör långt med din elbil är den värre än en bensinbil eftersom tillverkningen orsakar större utsläpp än för motsvarande bensinbil. Allra bäst (om man inte ska köra) är att inte byta bil alls. Duuuh! :oops:

Finns så många invändningar som tidningen misslyckas att fråga relevanta insatta personer om. Men den allra viktigaste mot det här skräpargumentet är ju att det är irrelevant hur långt just du kör med din svindyra elbil. Det enda som betyder något är hur långt den kommer att gå innan den skrotas. Även en andra eller tredje ägare kommer hjälpa bilen att rulla så långt att den innebär en konkret besparing av växthusgaser.

Jag märker att jag allt oftare får förklara den här logiken för folk som har invändningar mot det vettiga i att köpa elbil. Folk som vill förklara för mig varför jag är dum som beställt Tesla – eller åtminstone varför de är smartare som låtit bli.

Vore guld värt om någon har en genomgång på klimatavtrycket från brytningen av alla jordartsmetaller som ofta klumpas ihop som orsaken till att elbilar skulle vara så farliga. Hur uppkommer de utsläppen? Är de en produkt av hur el genereras i det land där metallen bryts eller beror det på tunga gruvmaskiner som än så länge drivs med fossilbränsle?

I en framtid där det mesta av vår energi produceras förnybart och även arbetsfordonen i gruvorna är BEV:ar – kostar ett batteri lika mycket i fossilavtryck vid tillverkningen då?

För bensinbilen kommer ju fortfarande släppa ut lika mycket CO2, oavsett hur långt vi kommit i omställning av elproduktionen medan även gamla batteribilar är lika rena som energimixen för tillfället är – även om de hunnit få 15 år på nacken.
Jag kan bara hålla med dig vad gäller dagens DI
När Dagens Industri en gång i tiden presenterades för det svenska näringslivet (release party på restaurang Operakällaren, 1976) var ambitionerna extremt högt ställda. Förebilden var då The Financial Times. Att våga ge ut en rosa affärstidning i tabloidformat 3 ggr i veckan och därmed på allvar utmana de etablerade affärsveckotidningarna VA och AV i lilla Sverige var minst sagt utmanande.
Numera utkommer DI med sex nummer i veckan. Om dagens artiklar skulle ha behövt granskats och godkännas av dåvarande chefredaktör (Bertil Torekull) innan publicering så skulle DI idag vara ett tunt månadsmagasin för affärslivets skvallerpress....
Installerat 13,2 kWp solceller
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag håller nog med DI i sin slutsats .
Är du Leno och köper bilar enbart för att ställa i garaget är du inte miljövän. Då är det bättre att inte köpa något alls. Logiken i detta är helt korrekt och glasklar.
Köp då inte en jävla bil överhuvudtaget!

Ok, nu tar vi ett djupt andetag medans vi samlar oss för att förklara för DI att; man köper inte en bil för att den skall stå stilla utan elbilen kommer beta av sin miljöskuld förr eller senare .

Det finns dock de som inte är särskilt rika som kanske kör Max 5 km i veckan och dessa skall kanske inte först och främst borde ha en bil .en begagnad borde då vara mer lämplig.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare

Inlägg av Teslalink »

Vi vet ju alla här redan att en elbil är bättre för klimatet än motsvarande annan bil. Här är ett verktyg från MIT där man kan jämföra olika bilmodeller med deras CO2e och kostnad. Man kan även modellera olika scenarior på hur elen tillverkas. Som standard används en average US elmix som ger hela 620g CO2eq / kWh.

http://carboncounter.com/
Om man går till Customize så kan man där byta elmix från 620g CO2eq / kWh till en "nordisk" på 24g CO2eq / kWh. Vips så ser man hur bra det kan bli även i USA och hur överlägsna elbilar är för klimatet.

Vill man veta mer i detalj hur folket på MIT har kommit fram till dessa värden så kan man läsa det här: http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acs.est.6b00177

Om bilen kör med nordisk elmix och tillverkas med nordisk elmix så får jag fram dessa siffror (ungefär):
BMW i3 ut ca 25g CO2e /km över sin livstid
Tesla Model S ca 35g CO2e /km över sin livstid
Toyota Mirai ca 50g CO2e /km över sin livstid om det är med electrolys, annars hela 160g CO2e/km
Toyota Corolla ca 210g CO2e /km över sin livstid
Toyota Tacoma (Pickup) 410g CO2e /km över sin livstid

Model S är alltså 6 gånger bättre för klimatet än en Toyota Corolla.

http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acs.est.6b00177
"(1) we include well-to-tank emissions of fuel production and distribution, as well as emissions from the production and disposal of the vehicles; and (2) we base fuel-consumption estimates on U.S. EPA ratings, which have been adjusted for the use of auxiliaries, driving in cold and hot conditions, aggressive driving patterns, and charging losses of PHEVs and BEVs."
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Alfred skrev:

Man blir så trött av att läsa så här dåligt dragna slutsatser. Tl;dr: Om du inte kör långt med din elbil är den värre än en bensinbil eftersom tillverkningen orsakar större utsläpp än för motsvarande bensinbil. Allra bäst (om man inte ska köra) är att inte byta bil alls.

Men den allra viktigaste mot det här skräpargumentet är ju att det är irrelevant hur långt just du kör med din svindyra elbil. Det enda som betyder något är hur långt den kommer att gå innan den skrotas. Även en andra eller tredje ägare kommer hjälpa bilen att rulla så långt att den innebär en konkret besparing av växthusgaser.
Vi som skiter i DI och alltså inte prenumererar kan ju inte läsa artikeln genom länken. Du hade ju en bra sammanfattning men kanske klistra in artikeln i en post också?

Men det är sant att du i din egen individuella utsläppsvärld genererar mer utsläpp genom att köpa nytt. Det man missar är ju då som sagt att ens gamla bil inte går till skroten när man köper nytt (oftast), man är helt enkelt inte ensam i världen och dyra produkter kasseras inte.

Sen förutsätter ju ovanstående argument ibland att man kan fortsätta behålla sin bil. Men förr eller senare måste man köpa nytt ändå av olika skäl.

TL;DR: Det enda som spelar roll är hur långt bilen rullar under sin livstid och vad den släpper ut under tiden. Personligen tror jag elbilar håller längre, så t.o.m. där finns en miljöfördel.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Elbilen - en riktig klimatbov

Av Sara Gommel

Själva tillverkningen av en elbil ger mycket mer utsläpp av växthusgaser än vad tillverkningen av en fossildriven bil ger. Därför kan det, enligt Katja Tasala Gradin som forskar på produkters totala miljöpåverkan vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), i vissa fall vara bättre att behålla sin gamla fossildrivna bil, istället för att köpa en elbil.

”Det beror på hur mycket man använder den, det handlar om hur många kilometer bilen går under sin livstid. Ska man köra långt – välj en elbil. Ska man köra lite – då är det bättre att behålla gamla bilen”, säger Katja Tasala Gradin.

Många menar att det är litiumjonbatteriet som finns i hybridbilar och elbilar, som är den största boven. Men det är inte allt, menar Katja Tasala Gradin.

”Det som är mest miljöförstörande är de många olika materialen som krävs för elmotorn. Det är många jordartsmetaller som behövs – när de bryts krävs enorma mängder energi och vatten, och brytningsprocessen frigör även radioaktiva ämnen som ligger i jordlagren. Så det krävs mycket specialtekniker, vilket är enormt miljöpåfrestande.”

För en vanlig förbränningsbil som går på diesel eller bensin, är tillverkningsprocessen endast 10 procent av miljöpåverkan. 70-90 procent av miljöpåverkan för en vanlig bil ligger på användningen, berättar Katja Tasala Gradin.

Hur klimatsmutsig elbilen är handlar också om med vilken energi bilen är tillverkad. Att tysk brunkol har använts till elen som används vid produktionen av en elbil, är inte helt rätt att rättfärdiga, jämfört med om sol-, vatten- eller vindel används, menar Katja Tasala Gradin.

Enligt henne är det dock alltid bäst att låta bilen stå, eller låta bli att köpa en bil i överhuvudtaget om man vill värna klimatet.

”Det bästa är alltid att åka kollektivt. Om du måste köra mycket eller bor på landet – då är elbilen ett bättre svar på behovet. Men om du köper en elbil och parkerar den på gatan är det en riktig miljöbov”.

Trots elbilarnas stora klimatavtryck vid produktionen tror Motormännens Riksförbund att hybrid- och elbilar är framtiden. Men enligt Fredrik Daveby, vd på Motormännen,
behövs det satsas mer på att utveckla miljöbilarnas teknik och hållbarhet. Många miljöbilar är väldigt dyra, vilket gör att konsumenter väljer bort dem.

”Det funkar så att pengar dras till volym – så länge som fossilbilen är förhärskande så har pengarna gått till att förbättra den tekniken och skapa snåla och miljösmarta bilar på förbränningssidan”, säger Fredrik Daveby.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Teslalink skrev:
Vi vet ju alla här redan att en elbil är bättre för klimatet än motsvarande annan bil. Här är ett verktyg från MIT där man kan jämföra olika bilmodeller med deras CO2e och kostnad.[ ...]
Om man går till Customize så kan man där byta elmix från 620g CO2eq / kWh till en "nordisk" på 24g CO2eq / kWh. Vips så ser man hur bra det kan bli även i USA och hur överlägsna elbilar är för klimatet.
Jag vet inte om jag gör fel, men jag lyckas inte med några inställningar få lifecycle emissions för elbilar att bli högre än en genomsnittlig fossilbil. Ganska talande.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

+46 skrev:
Alfred skrev:

Jag kan bara hålla med dig vad gäller dagens DI
När Dagens Industri en gång i tiden presenterades för det svenska näringslivet (release party på restaurang Operakällaren, 1976) var ambitionerna extremt högt ställda. Förebilden var då The Financial Times. Att våga ge ut en rosa affärstidning i tabloidformat 3 ggr i veckan och därmed på allvar utmana de etablerade affärsveckotidningarna VA och AV i lilla Sverige var minst sagt utmanande.
Numera utkommer DI med sex nummer i veckan. Om dagens artiklar skulle ha behövt granskats och godkännas av dåvarande chefredaktör (Bertil Torekull) innan publicering så skulle DI idag vara ett tunt månadsmagasin för affärslivets skvallerpress....
Minns även Finanstidningen. Min pappa prenumererade på båda men den sistnämna var väl ganska kortlivad trots en bra ledarsida. Jag har faktiskt en kopia av jubileumsnumret som delades ut på Bibloteksgatan några år efter nedläggningen. Råkade gå förbi eftersom jag tågpendlade Norrköping - KTH :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Visste ni att om man köper en tvättmaskin och inte använder den så är det jättedåligt för miljön. Skall ni eller jag ringa DI? Sicket skoop
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Daoops skrev:
Visste ni att om man köper en tvättmaskin och inte använder den så är det jättedåligt för miljön. Skall ni eller jag ringa DI? Sicket skoop
Du menar att man inte bidrar till bättre miljö om man vaskar en Tesla?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka

Inlägg av Jerka »

"Snåla och miljösmarta bilar på förbränningssidan". Pyttsan. Alla de miljö- och snålhetsframsteg vi sett de senaste åren har ju visat sig vara fusk. Fusk med motorer som stänger av avgasreningen utanför labbmiljön. Fusk med förbrukningssiffror, man använder riggade bilar med energikrävande funktioner avstängda. Bilar som drar 135% och uppåt jämfört med fabrikssiffrorna. Och avgaserna är fortfarande så giftiga att man dör i ett stängt garage med motorn på.

Det behövs en revolution, fossilbilarna har nått vägs ände.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Daoops skrev:
Tänk då på alla cyklar som bara står parkerade. Där kan vi snacka om miljöbovar :mrgreen:
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Oddball skrev:
Daoops skrev:
Tänk då på alla cyklar som bara står parkerade. Där kan vi snacka om miljöbovar :mrgreen:
Klockren jämförelse!
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Man önskar att alla dessa kloka , roliga, upplysande inläggen kunde synas ute bland folk, i Expressen, Aftonbladet, DN, DI, TV-nyheterna m fl kanaler. Istället för bara bland oss som redan är "frälsta"! :D :)
X100 lev.14/8-18.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Artikeln är skriven i samma anda som pamfletten till Trump om att skjuta upp redan tagna miljömål. Det handlar om lobbyism för att fossiltillverkarna ska kunna tjäna pengar på redan utvecklade produkter. Tröttsamt var ordet.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

Jag satt och läste artikeln nu på morgonen och förfäradces.... Jag skrev till dem att jag tycker deras rapportering om elbilar i allmänhet och Håkan Matssons Teslaartiklar i synnerhet är fyllda med rena felaktigheter. De slaktade också Tesla-aktien tidigare i år med siffror helt tagna ur luften. Det gör ju att man undrar lite över kvaliteten i de andra artiklarna där man inte är insatt.....

Jag tycker fler ska höra av sig!

Någon kanske kan tipsa Håkan Matsson om att det går att ställa hur trög ratten ska vara i Teslan..... :roll: . Och nu har jag ju inte kört Model X, men har den verkligen så dålig väghållning?
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

ekenman skrev:
Någon kanske kan tipsa Håkan Matsson om att det går att ställa hur trög ratten ska vara i Teslan..... :roll: . Och nu har jag ju inte kört Model X, men har den verkligen så dålig väghållning?
Bilen har inte på något sätt dålig väghållning men väghållningen påverkas av däcken. Sätter man på 19" Nokkian R2 vinterdäck och kör i 10 plusgrader så är det inget roligt att göra snabba omkörningar eller ta skarpa kurvor i lite högre hastighet. Kör man samma bil med 22" sommardäck i samma väder så är det en mycket rolig körning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Svenssons skrev:
ekenman skrev:
Bilen har inte på något sätt dålig väghållning men väghållningen påverkas av däcken. Sätter man på 19" Nokkian R2 vinterdäck och kör i 10 plusgrader så är det inget roligt att göra snabba omkörningar eller ta skarpa kurvor i lite högre hastighet. Kör man samma bil med 22" sommardäck i samma väder så är det en mycket rolig körning.
Man ska nog helt enkelt avstå helt och hållet från att bedöma en bils vägegenskaper om den är bestyckad med vinterdäck.
(Hade varit kul att höra vad han hade haft att säga om en Ferrari med Nokian R2 på :lol: )
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Jerka skrev:
Och avgaserna är fortfarande så giftiga att man dör i ett stängt garage med motorn på.
Detta har jag inte fått bekräftat på länge... Snarare tvärt om att man istället dör av törst / hunger långt innan avgaserna tar kol på en.

Någon som har färska siffror på hur det egentligen är med nya ICE-bilar?
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

far1far2 skrev:
Man önskar att alla dessa kloka , roliga, upplysande inläggen kunde synas ute bland folk, i Expressen, Aftonbladet, DN, DI, TV-nyheterna m fl kanaler. Istället för bara bland oss som redan är "frälsta"! :D :)
Oh men många här är nog ute och boxas i kommertarsfälten också lite då och då :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Synd att läskunnighet inte är något som krävs för att bli journalist.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar