BMWs kommande planer för elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

BMWs kommande planer för elbilar

Inlägg av vigge50 »

Insideevs har nu släppt en artikel om BMWs kommande planer för elbilar och den kan sammanfattas så här:
- 500 000 eller 20% elbilar 2025(20 gånger 2015)
- 100 000 elbilar 2017
- Elektrisk Mini 2019 med liknande räckvidd som nästa generation i3(200 miles EPA?)
- Elektrisk X3 släpps 2020 med en räckvidd på 500 km (NEDC)
- iNext/i5 ska vara liknande storlek som 5:serien och ha en räckvidd på 550 km i grundutförandet men ska även gå att köpa med 650 km räckvidd, släpps 2021.
- i6 kommer efter i5 också 2021 och ska vara en SUV.
- PHEV version av 5-serien 2017 och PHEV av X7 SUV 2018.

http://insideevs.com/bmw-to-accelerate- ... e-efforts/

Kanske är vi lite naiva när vi tror att elbilar om några år snabbt kommer stå för stor del av försäljningen, BMW säger 20% 2025 och VW säger 33% 2030. Samtidigt så är det diskussioner om att det inte ska gå att köpa fossilbilar i EU efter 2030 så vi får väll se hur detta utvecklas framöver.

Vad tycker ni om planerna, är de ambitiösa eller lata? Så här tycker jag om varje punkt
- Hade hoppats på högre andel men samtidigt så är en ökning på 20 gånger rejäl.
- Detta är ett bra mål, tror Tesla och kinesiska BYD är de ända tillverkarna som kan komma högre än detta nästa år och om BMW är tredje största tillverkaren av elbilar så får de ändå inte fy skam.
- Bra att den kommer tillslut, hade dock inte haft något emot att den kom tidigare.
- Tror detta kan bli en direkt konkurrent till Model Y och den kommer nog inte komma mycket tidigare. Ska helt klart bli intressant hur de står mot varandra.
- Låter som en direkt konkurrent mot Model S fast 9 år senare, får se hur Tesla har höjt kvalité och standard tills dess.
- Direkt konkurrent till Model X? Ska bli intressant hur den blir när den väl kommer och precis som mot i5 så får vi se hur Tesla har jobbat upp kvalité på Model X tills dess.
- Hade inte haft något emot rena elbilar men plug-in är bättre än inget. Tror BMW är den tillverkaren med flest elbilar och plug-in hybrider och de fortsätter öka antalet.
Surfaren
elbilist

Re: BMWs kommande planer för elbilar

Inlägg av Surfaren »

Bra om BMW insett läget (bättre än hur det lät för några månader sen).

Det här med att dom väntar sig sälja 20% elbilar år 2025. Vilka är dom andra 80% av kunderna som dom tänkt ska köpa nåt annat än eldrivet år 2025?!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Som sagt, otroligt vad snabbt det har svängt. Inte bara hos BMW. Minns hur det lät för bara knappt 2 år sen!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Jag tror två saker, efterfrågan kommer att vara enorm när det finns många elbilsmodeller att välja på. Men att batterier kommer att bli en bristvara så bmw's siffror kan illa nog säkert stämma.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Daoops skrev:
Men att batterier kommer att bli en bristvara så bmw's siffror kan illa nog säkert stämma.
Det riskerar ju att bli en självuppfyllande profetia. Om dom siktar på 20% och skaffar batterier för detta, men efterfrågan på elbilar visar sig motsvara 80%, så kan inte BMW leverera för dom har för få batterier...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, det känns som om att det är främst attityden som gjort framsted tycker jag! Men jag vill se planer på gigafabriker framförallt!
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Teslaspolen skrev:
Ja, det känns som om att det är främst attityden som gjort framsted tycker jag! Men jag vill se planer på gigafabriker framförallt!
Ja det är helt klart batterifabriker som behövs och de tar några år att bygga.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Daoops skrev:
Jag tror två saker, efterfrågan kommer att vara enorm när det finns många elbilsmodeller att välja på. Men att batterier kommer att bli en bristvara så bmw's siffror kan illa nog säkert stämma.
Problemet för BMW är att Tesla och Kineserna har batterier och kan leverera, så 20% kan lätt bli 80% fast än antalet är samma.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

far1far2 skrev:
Som sagt, otroligt vad snabbt det har svängt. Inte bara hos BMW. Minns hur det lät för bara knappt 2 år sen!
Exakt! Bara i år har det svängt hos i princip alla biltillverkare.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Förbokningarna av modell 3 förändrade allt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tror vi kommer att hamna i en för oss kunder mkt jobbig situation när elbilar blir mer ekonomiska än fossiler men
"bara" batteritillgången är begränsande, dvs när dom flesta VILL köpa eldrivet men inte KAN göra det, och den
punkten tror jag inträffar betydligt tidigare än dessa prognoser.
Tyvärr är det just detta som då kan göra elbilarna fortsatt "dyra", tillgång och efterfrågan, vilket inte blir kul då det i det
läget alltså är möjligt att göra dom billigare men många inte kommer att göra det.... Kanske...
Därför känns det skönt att tex Hyundai m fl börjar pressa prisbilden neråt redan nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Daoops skrev:
Problemet för BMW är att Tesla och Kineserna har batterier och kan leverera, så 20% kan lätt bli 80% fast än antalet är samma.
Tesla och BYD har långt fler batterier, men inte alls inärheten av vad som behövs för hemmalgring, bilar, lastbilar osv. Vi pratar 100 Gigafactories enbart för bilarna. Jag tror det kommer bli 2020-talets bristvara.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

En fördel som BMW har jämfört med t ex Volkswagen är att eftersom deras bilar är betydligt dyrare i vanligt utförande så är påslaget upp till plug-in hybrider inte så stort. En Golf GTE kostar mer än de dubbla jämfört med golf i standardutförandet men en BMW X5 xDrive40e kostar 662 500 och den billigaste X5 kostar 579 200 kr. Nu har BMW flera X5 versioner så plug-in hybriden har långt ifrån alla funktioner som det andra bilarna har men om man vill ha en X5 och vill ha plug-in hybrid så är det en ganska liten skillnad i pris. Nu har den förvisso en räckvidd på 31 km :roll: så det är inga imponerande siffror men prisskillnaden är liten.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

BMW försöker lägga sig mitt i utvecklingen, inte leda den. Men de har definitivt lagt om inriktning mot elbilar och är beredda att öka tillverkningen om marknaden ( du och jag) efterfrågar mer elbilar / laddhybrider. De ser att över 90 % är mycket nöjda med sina elbilar idag.

Mycket vettigt att börja med laddhybrider tycker jag, det för att vänja konsumenter vid att ladda bilen istället för att tanka. Det fungerar utmärkt och är lätt, folk känner sig miljövänliga och duktiga. Enda krånglet är laddsladden, smutsig, sladdrig, regn... , med hybrid kan man då strunta i den.

(Åkte igår vid rödljus bredvid stor suv BMW som körde fort, hörde hur motorn brummade, sen började bilen röra sig... Pinsamt. Jag hade varit flera bil längder före om jag ville. Sånt ger intryck på folk som har bråttom , särskilt vid rödljus).
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Tror vi kommer att hamna i en för oss kunder mkt jobbig situation när elbilar blir mer ekonomiska än fossiler men
"bara" batteritillgången är begränsande, dvs när dom flesta VILL köpa eldrivet men inte KAN göra det, och den
Tyvärr är det just detta som då kan göra elbilarna fortsatt "dyra", tillgång och efterfrågan, vilket inte blir kul då det i det
läget alltså är möjligt att göra dom billigare men många inte kommer att göra det.... Kanske...
Därför känns det skönt att tex Hyundai m fl börjar pressa prisbilden neråt redan nu...
Jag förstår inte hur man kan anse att Hyundai har så låga priser på elbilar. Den rena elbilen med ett inte allt för stort batteri kostar ju mer än 100000 kr mer än hybriden (oaktat incitament) som är en långt mer komplex konstruktion. Dessutom delar de upp kostnaden för att ta fram en ny modell på tre olika bilar, så billig? NEJ! vi får se om Nissan gör slag i saken och kommer med elbilar till det priset de har talat om.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Bjelke skrev:
Jag förstår inte hur man kan anse att Hyundai har så låga priser på elbilar. Den rena elbilen med ett inte allt för stort batteri kostar ju mer än 100000 kr mer än hybriden (oaktat incitament) som är en långt mer komplex konstruktion. Dessutom delar de upp kostnaden för att ta fram en ny modell på tre olika bilar, så billig? NEJ! vi får se om Nissan gör slag i saken och kommer med elbilar till det priset de har talat om.
Jag håller faktiskt med här, Hyundai Ioniq kostar endast 9900 kr mindre än BMW i3 och då får du sämre kvalité, mindre batteri och ingen app. I3 har sämre räckvidd på motorväg men när vi jämför Model lll med Bolt så poängterar vi gärna att det är inte bara räckvidden som gör Model lll bättre, borde inte samma gälla andra elbilar och i så fall borde väll i3 anses bättre än Ioniq? Jag vet att bakdörrarna är en stor dealbraker för vissa men annars så har jag lite svårt att se varför Ioniq anses vara så prisvärd jämfört med i3.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

vigge50 skrev:
lator skrev:
Bjelke skrev:
Jag håller faktiskt med här, Hyundai Ioniq kostar endast 9900 kr mindre än BMW i3 och då får du sämre kvalité, mindre batteri och ingen app. I3 har sämre räckvidd på motorväg men när vi jämför Model lll med Bolt så poängterar vi gärna att det är inte bara räckvidden som gör Model lll bättre, borde inte samma gälla andra elbilar och i så fall borde väll i3 anses bättre än Ioniq? Jag vet att bakdörrarna är en stor dealbraker för vissa men annars så har jag lite svårt att se varför Ioniq anses vara så prisvärd jämfört med i3.
BMW i3 med rex är lysande. Kul att köra, lustig design.

Släng in en rex i alla elbilar med räckvidd under 25 riktiga mil. Marknaden är mycket stor.

Ioniq med REX, 125 kg extra vikt och inga räckvidds problem. En simpel gammal scooter motor med generator, så enkelt.

Leaf med rex, Toyota med rex, Mercedes s500 med rex.

BMW x6 med rex, BMW M5 med rex. Tack o hej olje förbrukning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Hyundai är utrustad med nästan allt redan i komfortpaketet, inkl adaptiv farthållare och filhållare. Kände inte att jag behövde lägga till ngt mer än möjligen skinn.

BMW brukar vara rätt dåligt utrustade om man inte slantar rätt bra, men jag har inte koll på i3 i detalj.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har alltid gillat hyundai, tycker att det är bra kvalité. Eller? I3 är roligare att köra i låga hastigheter men i övrigt tycker jag att ioniq vinner på de flera punkter.
Bättre bagage
Bättre utrymmen invändigt
Fem sittplatser
Invändigt känns den lika lyxig som i3 fast på olika sätt
Självstyrning
Adaptiv farthållare
Bekvämare säten o ventilerade säten. De är hårda men det gillar jag. Sånt ger stöd i ryggen och jag kunde lätt åka flera timmar utan att få ont.
Mindre spårkänslig
Mindre vindkänslig
Lugnare styrning i höga hastigheter
Paddlar för att reglera regen
Tystare, iaf i högre hastigheter?
Stöd för snabbare snabbladdning
Kommer längre på en laddning
Döda vinkelvarnare
Billigare drift
Billigare bil
Riktiga dörrar
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vad gäller framtiden för elbilar tror jag på tre scenarion:

1) det blir som bmw säger. Sakta men säkert går världen över till elbilar. 2030 kanske hälften som säljs är elbilar och 2045 är nästan alla bilar på vägarna elbilar

2) det blir som bmw säger ungefär men självkörande bilar rör om i grytan lite och redan 2025 är hälften av alla bilar elbilar och antalet bilar minskar markant, bmw får ställa om lite men hänger med skapligt och säljer ändå många fossilbilar.

3) tesla kommer med grymma bilar, nissan också, byd, geely mfl får in kinesiska bilar på europeiska och amerikanska marknaden, fattades future, fisker eller liknande kommer in på marknaden med feta bilar, priser pressas något otroligt och några av de stora konkar och strax efter 2020 är hälften av alla bilar som säljs elbilar och 2025 finns knappt några bensinbilar kvar.

4) elbilar blir bara en del av allt som säljs. Även 2040 finns många biodieselbilar, biogasbilar och vätgasbilar mfl.

Det fjärde tror jag inte på men de andra tre känns ungefär lika sannolika.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
lator skrev:
Bjelke skrev:
Jag skrev Hyundai mfl ;) och jag skrev börjar pressa, inte enbart Hyundai och inte billigt, inte än men det är väl iaf på gång nu? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

vigge50 skrev:
lator skrev:
Bjelke skrev:
Jag gillar kvalitetkänsla, och tyvärr tycker jag det är svårt att slå i3:an om man jämför med andra alt till elbilar

Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
1) det blir som bmw säger. Sakta men säkert går världen över till elbilar. 2030 kanske hälften som säljs är elbilar och 2045 är nästan alla bilar på vägarna elbilar
...
Personligen har jag svårt att tro på "sakta men säkert" scenarion. Speciellt när det nu börjar pratas om att förbjuda dieselbilar och bensinbilar, i Tyskland har man röstat för ett förbud till 2030.

Har tillverkarna råd med utvecklingsavdelningar/produktionskostnader för två så vitt skilda drivlinor och samtidigt vara konkurrenskraftiga ?

Kommer man kunna konkurrera med chassin som klarar dessa drivlinor när man jämför med de som är utvecklade endast för eldrift ?

Kan laddhybriderna "rädda" kvar förbränningsmotorerna ? Nja: http://www.forbes.com/sites/tychodefeij ... 9520321f19
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
apkungen skrev:
...
Personligen har jag svårt att tro på "sakta men säkert" scenarion. Speciellt när det nu börjar pratas om att förbjuda dieselbilar och bensinbilar, i Tyskland har man röstat för ett förbud till 2030.

Har tillverkarna råd med utvecklingsavdelningar/produktionskostnader för två så vitt skilda drivlinor och samtidigt vara konkurrenskraftiga ?

Kommer man kunna konkurrera med chassin som klarar dessa drivlinor när man jämför med de som är utvecklade endast för eldrift ?

Kan laddhybriderna "rädda" kvar förbränningsmotorerna ? Nja: http://www.forbes.com/sites/tychodefeij ... 9520321f19
Men som skrivet tidigare,var ska alla batterier komma ifrån? Vi skriver här ofta här om hur stor Gigafactory ska bli men den ska bara räcka till 1,5 miljoner bilar per år, i världen säljs nästan 100 miljoner bilar per år. Det betyder att vi behöver 67 batterifabriker i storlek med Gigafactory för att de ska säljas bara elbilar, kommer detta finnas 2030? Nu är det många som säger att automa bilar kommer minska behpvet av antalet bilar men det gäller västvärlden, i Kina och andra delar av Asien så kommer antalet bilar med största sannolikhet fortsätta öka även om det blir helt automa bilar. Jag tror andelen elbilar kommer öka framöver men så länge vi inte ser en explosion av kommande batterifabriker så kommer elbilar inte kunna ta över en stor del av marknaden oavsett hur stor efterfrågan är.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
Laban skrev:
apkungen skrev:
...

Men som skrivet tidigare,var ska alla batterier komma ifrån? Vi skriver här ofta här om hur stor Gigafactory ska bli men den ska bara räcka till 1,5 miljoner bilar per år, i världen säljs nästan 100 miljoner bilar per år. Det betyder att vi behöver 67 batterifabriker i storlek med Gigafactory för att de ska säljas bara elbilar, kommer detta finnas 2030? Nu är det många som säger att automa bilar kommer minska behpvet av antalet bilar men det gäller västvärlden, i Kina och andra delar av Asien så kommer antalet bilar med största sannolikhet fortsätta öka även om det blir helt automa bilar. Jag tror andelen elbilar kommer öka framöver men så länge vi inte ser en explosion av kommande batterifabriker så kommer elbilar inte kunna ta över en stor del av marknaden oavsett hur stor efterfrågan är.
Nja, nu är det ganska stor skillnad på 100 miljoner och de ca 65 miljoner som är den verkliga siffran. Men visst, det krävs en hel del batterier om vi ska stoppa i 50 - 100 kWh i varje bil... Sen kommer man ju att kunna återvinna det mesta ur batterierna men de ska fortfarande packas ihop till ett användbart format så visst, nog blir det jobb för några avdankade förbränningsmotoringenjörer...

Jag har länge förespråkat induktiv laddning direkt från vägen och tycker att det blir mer och mer klart att det är den rätta vägen att gå. Batterier på ca 20 kWh och laddskenor i alla större vägar. Då minskar batteribehovet med upp till en femtedel och slipper köer vid snabbladdstationer. Och nej, det behöver inte alls bli så hemskt dyrt! :idea:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar