Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Imponerande dåligt skrivet, speciellt för att vara en teknik-tidning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Just ordvalet gimmick är väl lite svårt att förstå, man får faktiskt något för pengarna med ludicrous mode. Att Model S börjar bli relativt gammal kan man väl annars hålla med om, men ser man till vad den erbjuder gentemot konkurrenterna så blir det en annan femma. Sen är det inte helt lätt att komma med något som är "helt nytt". Se ex på nya BMW 5 serien jämfört med föregående modell:
http://www.carscoops.com/2016/10/bmws-g ... s-out.html
http://www.carscoops.com/2016/10/bmws-g ... s-out.html
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nu kanske man är Tesla-tokig själv men tycker det är underligt med en tekniktidnings reporter som inte verkar särskilt intresserad av ny teknik utan mest ska klampa ner på eventuell hype.
Och att Ludicrous kommenteras med ett *Gäsp* tolkar jag som att skribenten förmodligen aldrig någonsin har suttit i en Tesla, och framförallt inte i en med Ludicrous. Men det är helt okej att uttala sig negativt utan verklig anledning och utan att motivera det. Idioter. Förlåt, men det måste man bara få säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?mati skrev:Och att Ludicrous kommenteras med ett *Gäsp* tolkar jag som att skribenten förmodligen aldrig någonsin har suttit i en Tesla, och framförallt inte i en med Ludicrous. Men det är helt okej att uttala sig negativt utan verklig anledning och utan att motivera det. Idioter. Förlåt, men det måste man bara få säga.
Model S P85D,
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det var verkligen konstiga formuleringar. Accelerationen är ett "partytrick" och Ludicrous Mode är en "gimmick". När sa de senast att accelerationen i en Bugatti Veyron eller Nissan GT-R var ett partytrick, eller kallade Performance-paketet till en Audi RS eller S-varianten av en Mercedes-AMG för gimmick? Aldrig, är svaret på den frågan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Alltså jag vill naturligtvis inte trampa någon på fötterna, men jag kan tyvärr inte se att just motorskribenter är mindre dugliga än andra sk journalister. Det finns ju bra och dåligt folk i alla yrken såklart, men i fallet med journalister är det de dåliga som sticker ut så himla tydligt. Jag får dubbelfnatt varje gång jag ser en massa stavfel i en tidning till exempel. Det kan visserligen hänga ihop med min uppväxt i Tyskland. Vi blev nästintill halshuggna när vi stavade fel. Man kunde bomma en tenta bara pga att det fanns stavfel i den. Visst har jag präglats av det. Men ändå. Hur svårt kan det vara liksom? Vilka krävs ställs egentligen på folk som vill bli journalist?Foluke skrev:Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?
Håller helt med dig! Men kan inte låta bli att peka på ditt eget fel i texten som tar udden av budskapet i den...mati skrev:Alltså jag vill naturligtvis inte trampa någon på fötterna, men jag kan tyvärr inte se att just motorskribenter är mindre dugliga än andra sk journalister. Det finns ju bra och dåligt folk i alla yrken såklart, men i fallet med journalister är det de dåliga som sticker ut så himla tydligt. Jag får dubbelfnatt varje gång jag ser en massa stavfel i en tidning till exempel. Det kan visserligen hänga ihop med min uppväxt i Tyskland. Vi blev nästintill halshuggna när vi stavade fel. Man kunde bomma en tenta bara pga att det fanns stavfel i den. Visst har jag präglats av det. Men ändå. Hur svårt kan det vara liksom? Vilka krävs ställs egentligen på folk som vill bli journalist?Foluke skrev:Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?

Artikel i media
Där har vi det! Det är dessa nedriga stavnings stjälpmedel som ställer till det för oss. De stackars journalisterna kan väl inte hjälpa att datorn "rättar" texten åt dem. Väntar bara. Snart kan man resonera med datorns AI och sedan skriver den hela artikeln...felfritt.Jerker skrev:Håller helt med dig! Men kan inte låta bli att peka på ditt eget fel i texten som tar udden av budskapet i den...mati skrev:Alltså jag vill naturligtvis inte trampa någon på fötterna, men jag kan tyvärr inte se att just motorskribenter är mindre dugliga än andra sk journalister. Det finns ju bra och dåligt folk i alla yrken såklart, men i fallet med journalister är det de dåliga som sticker ut så himla tydligt. Jag får dubbelfnatt varje gång jag ser en massa stavfel i en tidning till exempel. Det kan visserligen hänga ihop med min uppväxt i Tyskland. Vi blev nästintill halshuggna när vi stavade fel. Man kunde bomma en tenta bara pga att det fanns stavfel i den. Visst har jag präglats av det. Men ändå. Hur svårt kan det vara liksom? Vilka krävs ställs egentligen på folk som vill bli journalist?Foluke skrev:Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Senast redigerad av matsm, redigerad totalt 1 gånger.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Sant.Jerker skrev:Håller helt med dig! Men kan inte låta bli att peka på ditt eget fel i texten som tar udden av budskapet i den...

Formel är en sak. Faktafel och förhastade slutsatser en annan. Jag är mycket kritisk till mycket av vad jag läser i tidningar ibland. Riktigt pinsamt kan det vara. ( Lyckligtvis finns det gott om exempel på god journalistik också men det är bottennappen som mig desillusionerad!)mati skrev:Alltså jag vill naturligtvis inte trampa någon på fötterna, men jag kan tyvärr inte se att just motorskribenter är mindre dugliga än andra sk journalister. Det finns ju bra och dåligt folk i alla yrken såklart, men i fallet med journalister är det de dåliga som sticker ut så himla tydligt. Jag får dubbelfnatt varje gång jag ser en massa stavfel i en tidning till exempel. Det kan visserligen hänga ihop med min uppväxt i Tyskland. Vi blev nästintill halshuggna när vi stavade fel. Man kunde bomma en tenta bara pga att det fanns stavfel i den. Visst har jag präglats av det. Men ändå. Hur svårt kan det vara liksom? Vilka krävs ställs egentligen på folk som vill bli journalist?Foluke skrev:Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?
Model S P85D,
Alla områden som jag "kan" finns det faktafel i när jag läser om dom. Undrar om det är samma fel i alla områden som jag inte kan något om? 

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Så tänker jag också. Och så är det säkerligen. Men så finns det ju också skillnader i lite formaliafel som kW och kWh eller fel på decimaler, mot sådant som är en uppenbar vinkling åt något håll. Tänker till exempel på USAs presidentval, det är ingen väl hållen hemlighet riktigt vem svensk media hejade på. Eller om vi hejar mest på Rebellerna eller Assad i Syrien. Vilket kanske är ok både och, men när man inte är särskilt insatt i ett ämne så tror man ju lite oproportionerligt mycket på den information man får från media. Ofta är det inte riktigt så svartvitt.bonath skrev:Alla områden som jag "kan" finns det faktafel i när jag läser om dom. Undrar om det är samma fel i alla områden som jag inte kan något om?
Och då kommer vi nog till varför det är så väldigt irriterande när Håkan Matson eller den där Wolverine-killen vad han nu heter breder på med gamla fördomar och osanningar som vi som nu då är rätt insatta vet inte stämmer, eller framförallt läggs fram på ett sätt som låter otroligt negativt.
Ett bra exempel är ju att prata om att det tar flera dagar att ladda en elbil, utan att nämna att det påminner mycket mer om att äga en mobiltelefon än att tanka en bil på vanligt vis. Den oinsatte skulle ju bara rycka på axlarna och tänka att elbil inte är något han/hon tänker satsa på. Eller klassikern att om du köper el från ett gammal polskt kolverk är det minsann inte så miljövänligt ändå. Det man läser då är att elbilar går på smutsig el, att samma sak skulle gälla torktumlaren eller diskmaskinen tänker man liksom inte på om man bara skumläser en artikel.
Appropå skitig el. Varför är tåget så 100-igt miljövänligt? Är det för att tågen snor all grön el så det bara blir skitig kolel kvar till elbilarna?
Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ungefär som en Tesla med tre personer i, d v s c:a 70 Wh/person/km.joel80 skrev:Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
http://teslaclubsweden.se/elbil-eller-kollektivtrafik/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
http://www.trafikverket.se/om-oss/var-v ... rafikslag/joel80 skrev:Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
Skulle vara intressant och se hur elbilen placerar sig bland dom där staplarna
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
En undersökning i Storbrittanien 2004 visade att tågtransport baserad på kolkraft var smutsigare per person än tom flyget.joel80 skrev:Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
I Sverige skulle man bygga en bro till en skärgårdsö. Det visade sig att den mest miljövänliga var att bygga en bilbro. Sammantaget alla spektrer skulle en järnvägsförbindelse påverka miljön mer. Miljöpartiet tyckte då att bro inte skulle byggas alls. Dvs är inte kollektiva färdmedel bäst, får inga andra alternativ tänkas ändå.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Självklart. Det viktigaste är att ingen får ha det särskilt braBod skrev:En undersökning i Storbrittanien 2004 visade att tågtransport baserad på kolkraft var smutsigare per person än tom flyget.joel80 skrev:Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
I Sverige skulle man bygga en bro till en skärgårdsö. Det visade sig att den mest miljövänliga var att bygga en bilbro. Sammantaget alla spektrer skulle en järnvägsförbindelse påverka miljön mer. Miljöpartiet tyckte då att bro inte skulle byggas alls. Dvs är inte kollektiva färdmedel bäst, får inga andra alternativ tänkas ändå.
Sen finns det andra utsläpp än koldioxid, så det kan vara bra att hålla isär begreppen när man pratar om smutsigthet och klimatpåverkan.
Kolkrafttåg kan nog vara smutsigare än flyg men knappast mer klimatpåverkande.
Kolkrafttåg kan nog vara smutsigare än flyg men knappast mer klimatpåverkande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
http://www.di.se/bil/elbilen-en-riktig- ... gn_id=A100 Ideoterna igång igen. "Köper du en elbil och inte använder..."
Kan du klistra in texten här?Kalle skrev:http://www.di.se/bil/elbilen-en-riktig- ... gn_id=A100 Ideoterna igång igen. "Köper du en elbil och inte använder..."
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Denna har förärats en helt egen tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=7046Lembritt skrev:Kan du klistra in texten här?Kalle skrev:http://www.di.se/bil/elbilen-en-riktig- ... gn_id=A100 Ideoterna igång igen. "Köper du en elbil och inte använder..."
Recharge har gjort en långresa med Model X och lyfter både för och nackdelar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... r-160-mil/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... r-160-mil/
"fortsatt låga elpriser och dålig lönsamhet"
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=6591462
"Elbolagen i Sverige har haft det svårare att göra stora vinster under de senaste åren. Elpriserna är fortfarande på en relativt låg nivå på grund av överkapaciteten i systemet. Det beror delvis på att elanvändningen pressats tack vare bland annat ökade energieffektiviseringar.
Men det finns en utveckling som ger kraftbolagen hopp om ökad efterfrågan på el framöver: Elbilen."
vi vet att detta sista inte "riktigt" är sant, men låt dom tro det
vore ju käckt med lite nuon_style pengar pålite/massa laddstationer i Sverige
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=6591462
"Elbolagen i Sverige har haft det svårare att göra stora vinster under de senaste åren. Elpriserna är fortfarande på en relativt låg nivå på grund av överkapaciteten i systemet. Det beror delvis på att elanvändningen pressats tack vare bland annat ökade energieffektiviseringar.
Men det finns en utveckling som ger kraftbolagen hopp om ökad efterfrågan på el framöver: Elbilen."
vi vet att detta sista inte "riktigt" är sant, men låt dom tro det
vore ju käckt med lite nuon_style pengar på
ms 76132 "Eleamore"