A Better Routeplanner - ny release

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Re: A Better Routeplanner - ny release

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Nu har jag testat igen och det fungerar dessvärre fortfarande inte. Även om jag väljer min bil i listan så hämtas inte någon information från bilen. Varken position eller SOC. För säkerhetens skull har jag även testat i en rad andra webbläsare men det blir samma sak där. Webbläsaren defaultar till sin egen position, och som start-SOC tas 90% istället för bilens.
Måste jag göra nåt i bilens inställningar så att den lämnar ifrån sig information? Det fungerar ju bra i Visible Tesla. Eller är det nåt knas med bilen eller mitt Tesla-konto?
Vi tar en PM-debugging!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

blincoln har du kikat något på att få in data från Laddinfra http://laddinfra.se/start/anvanda-api/? Skulle vara guld att få med ChaDeMo som val :)

Torrkör rutten Stockholm -> Leksand via Enköping med en 60 och det ser lite tajt ut vintertid. Med ett kortare stop på Clevers ChaDeMo i Enköping är det inga probs :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

chpaulin skrev:
blincoln har du kikat något på att få in data från Laddinfra http://laddinfra.se/start/anvanda-api/? Skulle vara guld att få med ChaDeMo som val :)

Torrkör rutten Stockholm -> Leksand via Enköping med en 60 och det ser lite tajt ut vintertid. Med ett kortare stop på Clevers ChaDeMo i Enköping är det inga probs :)
Jag har fått OK att använda uppladdning.nu som datakälla, men efter lite interna tester inser jag att lösa det fullständiga optimeringsproblemet med hundratals möjliga laddmöjligheter inte är praktiskt. Så ska det bli Chademo och Typ2 får det bli en "good enough" - lösning. Plus att man ofta vill välja en tillgänglig eller prisvärd icke-SuC, och därmed kanske inte den tidsmässigt optimala.

Du kan ju redan idag lägga in en egen viapunkt och skriva in hur du vill ladda där.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Hei

Kan bare takke og bukke for din innsats. Utrolig bra planleggingsverktøy, og realtime-trackingen er bra.

Er inne på tysk TFF-teslaforum og har sendt linken dit. Masse gode tilbakemeldinger, og jeg håper du vil få finansiell uttelling for innsatsen din. Skal huske på deg når jeg bestiller neste bil.

Mikael
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Efter gårdagens debugging-kväll fungerar ABRP nu utmärkt även i min bil. Bra jobbat blincoln. :)

Nu när man är så nöjd har man såklart en massa idéer och önskemål. ;) Vet inte vad som är möjligt att göra, men önska kan man ju göra:
- Roterande karta så att man kör alltid "uppåt".
- Möjlighet att visa satellitbild istället för vanlig karta
- Visning av hastighetsbegränsningar för oss som inte har bil med AP. Finns inte den infon tillgänglig nånstans?
- Visning av hastighetskameror kanske??? Waze har ju den infon.

ABRP har mycket god potential att ersätta Teslas egna karta helt och hållet. Sjukt bra!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

miksch skrev:
Hei

Kan bare takke og bukke for din innsats. Utrolig bra planleggingsverktøy, og realtime-trackingen er bra.

Er inne på tysk TFF-teslaforum og har sendt linken dit. Masse gode tilbakemeldinger, og jeg håper du vil få finansiell uttelling for innsatsen din. Skal huske på deg når jeg bestiller neste bil.

Mikael
Tack Mikael! Jag noterar att antalet användare (och mängden feedback) har ökat de senaste dagarna - kul!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Efter gårdagens debugging-kväll fungerar ABRP nu utmärkt även i min bil. Bra jobbat blincoln. :)

Nu när man är så nöjd har man såklart en massa idéer och önskemål. ;) Vet inte vad som är möjligt att göra, men önska kan man ju göra:
- Roterande karta så att man kör alltid "uppåt".
- Möjlighet att visa satellitbild istället för vanlig karta
- Visning av hastighetsbegränsningar för oss som inte har bil med AP. Finns inte den infon tillgänglig nånstans?
- Visning av hastighetskameror kanske??? Waze har ju den infon.

ABRP har mycket god potential att ersätta Teslas egna karta helt och hållet. Sjukt bra!
Tack Mati - det var tack vare din hjälp med debuggingen som jag hittade den där kluringen till bugg (heltalsoverflow på det interna vehicle-IDt på Matis bil...).

- Jag har börjat leda hastighetskameradatabaser men den branschen verkar lite skum så det är inte helt enkelt. Den som vet någon bra databas får säga till.
- Karta uppåt - tror inte att browsern i bilen orkar det (om det ens går).
- Satellitbild - borde inte vara några problem
- Hastighetsbegräsningar - gärna! Om någon vet en datakälla så säg till, Google ger den inte.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Vet inte om deras databas är en bra start. Me 1063 kameror har de med än så länge.

http://www.poidatabase.se/download.htm

Eller här. https://www.posit.se/poi.php

Sen är det från detta företag som Garmin tar hem sina databaser http://cyclops-uk.com/services.html
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Vad räknar den med att man håller för fart om man inte får ut hastigheten på sträckorna? Gissar att du tänkt ut något finurligt då luftmotståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen* :)

*Hört på teslapodden

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

chpaulin skrev:
Vad räknar den med att man håller för fart om man inte får ut hastigheten på sträckorna? Gissar att du tänkt ut något finurligt då luftmotståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen* :)

*Hört på teslapodden
Man får ut hur fort Google anser att man brukar kör på en viss sträcka, så den informationen används för förbrukningen. Däremot säger Google inget om vad den verkliga hastighetsgränsen är, tyvärr.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare

Inlägg av beef »

Måste bara säga att jag är grymt impad, testade köra Skåne -> Åre förra veckan i min S60. Klockrent, slapp det mesta av laddångesten. :)

Bra jobbat! Hjälper dig gärna med hosting-plats osv eller om det är något annat du behöver.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Detta kanske är väldigt komplicerat men läste nu att evtipplaner som erbjuder liknande tjänst som du gör sina beräkningar för förbrukning på användarnas data istället för Teslas diagram, kanske något att kolla upp om det inte är alldeles för komplicerat och om många här är beredda att hjälpa till.

https://www.evtripplanner.com/planner/t ... _about.php
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Nya features släppta - nu med de efterlängtade ChaDeMo-laddarna, åtminstone i Sverige!

Optimeringen med en himla massa laddare blir för tung att göra ända in i kaklet, och därför kommer lösningarna med ChaDeMo aktiverat oftast att bli ungefärliga. Men good enough är (åtminstone ibland) good enough ;)

Prova på!
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Grymt bra komplement med Chademo. Tack!
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Som ickeägare är det ju rätt kul att labba med olika resor och jag upptäckte en märklig grej.

Nynäshamn->Kallsedets Fjällcenter, Kallsedet, Sweden. Blir stopp i Gävle, Sundsvall och Krokom men även ett sväng förbi Upplands Väsby, 0 min och 0% laddning där dock. Känns som en bugg? Sänker man hastigheten några % så försvinner stoppet, ökar man hastigheten lite så blir det några minuters laddning där.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Grymt jobbat :)

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare

Inlägg av nicklasandersson »

Fantastiskt bra tjänst! Tack
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

jonasl skrev:
Som ickeägare är det ju rätt kul att labba med olika resor och jag upptäckte en märklig grej.

Nynäshamn->Kallsedets Fjällcenter, Kallsedet, Sweden. Blir stopp i Gävle, Sundsvall och Krokom men även ett sväng förbi Upplands Väsby, 0 min och 0% laddning där dock. Känns som en bugg? Sänker man hastigheten några % så försvinner stoppet, ökar man hastigheten lite så blir det några minuters laddning där.
Det är en bieffekt av sättet vi ställer frågan, och av att Google returnerar "bästa" vägen mellan två punkter. "Bästa" vägen är helt enkelt inte bäst alltid med begränsad räckvidd, och hastighetsberoende dito. Att ta ett onödigt stopp tvingar fram en annan väg som ibland kan vara bättre...
Användarvisningsbild
mbj
Teslaägare

Inlägg av mbj »

Jag instämmer i tack-kören!

En undran, när man anger sin förbrukning i 110 km/h, hur anv. du denna info? Utgår du från detta och beräknar förbrukningen på 90-väg tex?
90D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

mbj skrev:
Jag instämmer i tack-kören!

En undran, när man anger sin förbrukning i 110 km/h, hur anv. du denna info? Utgår du från detta och beräknar förbrukningen på 90-väg tex?
Ja, det skalas om enligt Teslas typical-range-diagram för olika hastigheter.

Fun fact: Enligt det diagrammet drar en Model S ganska precis 2000+23*v^2 W (där v är hastigheten i m/s) vid konstant hastighet under goda förhållanden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har aldrig mer använt Teslas navigator sedan ABRP har börjat fungera i min bil. Jag öppnade navigatorn en gång, som vanligt var mer än halva kartan täckt med vita rutor, dvs mer eller mindre oanvändbar. Och så blev det helskärm för webbläsaren med ABRP igen. Mycket bra. Tur att det finns folk som är duktiga på att programmera. Synd dock att de inte jobbar på Tesla. ;)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

mati skrev:
Jag har aldrig mer använt Teslas navigator sedan ABRP har börjat fungera i min bil. Jag öppnade navigatorn en gång, som vanligt var mer än halva kartan täckt med vita rutor, dvs mer eller mindre oanvändbar. Och så blev det helskärm för webbläsaren med ABRP igen. Mycket bra. Tur att det finns folk som är duktiga på att programmera. Synd dock att de inte jobbar på Tesla. ;)
Det har nämnt förut men man kan undra om det är B-laget på Tesla som jobbar med den kundnära mjukvaran (skärmen osv) för den är verkligen inte top notch.

Jag har tidigare jobbat med digital skyltning och då även en stor del med det som då hette informationskiosker (pekdator i stor låda). Den prestandan vi hade tillgång till då var begränsad mest av priset men också av formfaktorer och strömförsörjning i vissa fall. Kommer ihåg när vi fick smådatorer med Tegra3-chippet att jobba med (är väl det som sitter i Teslorna fortfarande) och detta var 2009:ish. Först då kunde vi göra mer avancerade panoreringar, köra DiVX i 1080p osv. Vi fick oftast till det även om det krävde lite trixande ibland.

Man kan tycka att det är dags för infotainmentsystemet att få en rejäl uppfräschning på hårvarusidan så att det inte känns sämre än en iPad från 2010.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
Jag skulle satsa pengar på att de har ett stort team som jobbar på nästa infotainmentgeneration och har gjort det i ett år. Den nuvarande generationen får lite nödtorftiga måste-uppdateringar av ett tvåmansteam, men inte mer.

Gissar att situationen är ungefär likadan för AP2 vs AP1. Någon stackare försöker få AP1 att fortsätta fungera och patcha småsaker medan alla coola jobbar på AP2. Kan tänka mig att AP1-teamet fick det hett om öronen efter traktorsläpsolyckan förra året när de var tvungna att gå in och börja jobba mer med radarn.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

blincoln skrev:
mati skrev:
Jag skulle satsa pengar på att de har ett stort team som jobbar på nästa infotainmentgeneration och har gjort det i ett år. Den nuvarande generationen får lite nödtorftiga måste-uppdateringar av ett tvåmansteam, men inte mer.

Gissar att situationen är ungefär likadan för AP2 vs AP1. Någon stackare försöker få AP1 att fortsätta fungera och patcha småsaker medan alla coola jobbar på AP2. Kan tänka mig att AP1-teamet fick det hett om öronen efter traktorsläpsolyckan förra året när de var tvungna att gå in och börja jobba mer med radarn.
Inte helt omöjligt alls och vi får då hoppas att det stora teamet som jobbar på infotainment v2 inte består av b-laget som byggde v1 :D

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar