UMC hyffsat relevant info
Moderator: Redaktion
UMC hyffsat relevant info
Tjo alla goda Tesla vänner därute.
Jag tänkte jag skulle göra en liten god gärning och samtidigt ställa frågan till dom som kanske redan vet men inte skrivit något själva.
Igår gick min UMC sönder, den slutade ladda mitt i natten men kunde lösa det med lite laddning i närheten via 3x25A.
Fick snabbt hjälp av Tesla's support i telefon och dom ställde dom vanliga kontrollfrågorna som vända uppochner på "shuko-kontakten" etc... Skrev ett case och bad mig kontakta SC dagen därpå (idag).
Fick dagen därpå väldigt snabbt hjälp och åkte in, väl inne kollade dom på UMCn och konstaterade att den var trasig, så jag fick en ny... MEN jag blev även informerad om att jag inte skall använda den utomhus(!!!).
Den hade gått sönder p.g.a. vatten hade läckt in(!!!).
Så all cred till personal som jobbar på Tesla för deras goodwill, snabba support och trevliga bemötande men däremot kan jag tycka att det är grymt konstigt att UMCn inte är OK att köra utomhus.
Hur kan ett tillbehör till en bil som troligen kommer att vara placerat utomhus (troligen majoriteten av den aktiva tiden av sin livscykel) inte klara av regn och rusk?
Normalt så gäller inte garanti vid utomhusbruk. Detta är ganska vanligt verkade det som på personalen(?). Quote: "Inte så lätt att veta om man inte blivit informerad".
Jag fick veta vart det kan läcka in vatten, under resetknappen på baksidan. Om man lyfter på plasten med rakblad/skruvmejsel så är det ett hål rätt in i enheten under själva resetknappen. Klistret blir säkert kasst med åldern och detta i kombo med fukt får UMCn att checka ut.
Dom flesta utomhus-stolpar med shukouttag blir mer eller mindre värdelösa om man inte vill riskera sin UMC.. skitlöjligt.
Jag funderar på hur man kan täta hela plastbiten på baksidan för att detta inte skall hända igen.. Typ kötta hela baksidan med lim-pistol. Någon som har bättre idéer? Man måste ju kunna använda enheten utomhus.. urlöjligt!
Jag tänkte jag skulle göra en liten god gärning och samtidigt ställa frågan till dom som kanske redan vet men inte skrivit något själva.
Igår gick min UMC sönder, den slutade ladda mitt i natten men kunde lösa det med lite laddning i närheten via 3x25A.
Fick snabbt hjälp av Tesla's support i telefon och dom ställde dom vanliga kontrollfrågorna som vända uppochner på "shuko-kontakten" etc... Skrev ett case och bad mig kontakta SC dagen därpå (idag).
Fick dagen därpå väldigt snabbt hjälp och åkte in, väl inne kollade dom på UMCn och konstaterade att den var trasig, så jag fick en ny... MEN jag blev även informerad om att jag inte skall använda den utomhus(!!!).
Den hade gått sönder p.g.a. vatten hade läckt in(!!!).
Så all cred till personal som jobbar på Tesla för deras goodwill, snabba support och trevliga bemötande men däremot kan jag tycka att det är grymt konstigt att UMCn inte är OK att köra utomhus.
Hur kan ett tillbehör till en bil som troligen kommer att vara placerat utomhus (troligen majoriteten av den aktiva tiden av sin livscykel) inte klara av regn och rusk?
Normalt så gäller inte garanti vid utomhusbruk. Detta är ganska vanligt verkade det som på personalen(?). Quote: "Inte så lätt att veta om man inte blivit informerad".
Jag fick veta vart det kan läcka in vatten, under resetknappen på baksidan. Om man lyfter på plasten med rakblad/skruvmejsel så är det ett hål rätt in i enheten under själva resetknappen. Klistret blir säkert kasst med åldern och detta i kombo med fukt får UMCn att checka ut.
Dom flesta utomhus-stolpar med shukouttag blir mer eller mindre värdelösa om man inte vill riskera sin UMC.. skitlöjligt.
Jag funderar på hur man kan täta hela plastbiten på baksidan för att detta inte skall hända igen.. Typ kötta hela baksidan med lim-pistol. Någon som har bättre idéer? Man måste ju kunna använda enheten utomhus.. urlöjligt!
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Re: UMC hyffsat relevant info
Detta har diskuterats i omgångar. Ett tips är att kicka in "klumpen" på UMC'n under bilen så att den ligger skyddad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: UMC hyffsat relevant info
Jo jag gjorde ett par sökningar men inget så pass detaljerat. Det borde nästan taggas så att ingen ny ägare råkar ut för samma problem.
Kicka in en under bilen funkar ju oftast inte då stolparna sitter 1 meter eller mer ovanför marken, såvida du inte har förlängningskabel.. vilket dom också verkar vara gnälliga på. Det står även på baksidan av UMCn. Vilket för mig är ganska konstigt.
Sedan är det fortfarande utomhus sålänge vi inte pratar duggregn så lär det inte hjälpa något alls. Tack för tipset men det är en väldigt dålig "workaround". Ta det inte personligt.
Kicka in en under bilen funkar ju oftast inte då stolparna sitter 1 meter eller mer ovanför marken, såvida du inte har förlängningskabel.. vilket dom också verkar vara gnälliga på. Det står även på baksidan av UMCn. Vilket för mig är ganska konstigt.
Sedan är det fortfarande utomhus sålänge vi inte pratar duggregn så lär det inte hjälpa något alls. Tack för tipset men det är en väldigt dålig "workaround". Ta det inte personligt.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Re: UMC hyffsat relevant info
UMCn borde inte få ha IP44-klassning, den tål inget och är rent pinsam för Tesla.
1) skaffa en wallconnector hemma
2) plasta in skiten (UMCn) och låt den ligga i frunken
1) skaffa en wallconnector hemma
2) plasta in skiten (UMCn) och låt den ligga i frunken
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: UMC hyffsat relevant info
Finns de några bra alternativ till den umc man får med? De jag tänker på är framför allt utrustning för att kunna ladda vanlig shuko. Utrustningen borde vara ip68 klassad.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: UMC hyffsat relevant info
Det var precis därför jag köpte en wallbox. UMCn byttes på goodwill men jag pensionerade den så fort jag hade fått den nya. Den gamla hade alltså lagt av trots att jag alltid använt den i garaget. Det var bara själva kontakten till bilen som det hade skvätt på lite regn en gång och det räckte för att UMCn skulle tvärdö. Jag litar inte en sekund på UMCn längre. Den ligger undangömd i bilen och kommer bara att användas i yttersta nödfall när inga andra alternativ finns.
Dåligt? Självklart.
Dåligt? Självklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: UMC hyffsat relevant info
Hur kan man sälja något sådant som inte klarar lite regn? Vad ska man koppla upp sig med utomhus dårå?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: UMC hyffsat relevant info
Silvertejp? 

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: UMC hyffsat relevant info
Doppa den i stearin kanske? 
Det dumma är att man inte får täcka över framsidan då man behöver kunna se ledlamporna pga det eländiga "vända upp-och-ner för att faserna är fel"..

Det dumma är att man inte får täcka över framsidan då man behöver kunna se ledlamporna pga det eländiga "vända upp-och-ner för att faserna är fel"..
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Re: UMC hyffsat relevant info
Min sitter permanent i carporten. Klumpen är täckt med plast och kontakt och klump täckt med hängande plast. Inget regn kan nå klumpen men den är dock ute.Oddball skrev:UMCn borde inte få ha IP44-klassning, den tål inget och är rent pinsam för Tesla.
1) skaffa en wallconnector hemma
2) plasta in skiten (UMCn) och låt den ligga i frunken
Att alternativ för dig borde väl vara att tejpa in klumpen i en plastpåse?
Model S P85D,
Re: UMC hyffsat relevant info
Jag kör med 1,5 liter pet-flaska enligt ett tidigare tips. Uppklippt botten, skuren på längden för att få den över klumpen och lite silvertejp på det.
Har funkat bra hittills, använder den dock bara om jag är ute och reser.
Har funkat bra hittills, använder den dock bara om jag är ute och reser.
Re: UMC hyffsat relevant info
Jag har bytt UMCn 3 ggr. De två sista var inplastade (fast ventilerade i underkant). UMCn är en så viktig komponent att den borde hålla "military grade", men den håller helt enkelt inte för utomhusklimat.Foluke skrev:Min sitter permanent i carporten. Klumpen är täckt med plast och kontakt och klump täckt med hängande plast. Inget regn kan nå klumpen men den är dock ute.Oddball skrev:UMCn borde inte få ha IP44-klassning, den tål inget och är rent pinsam för Tesla.
1) skaffa en wallconnector hemma
2) plasta in skiten (UMCn) och låt den ligga i frunken
Att alternativ för dig borde väl vara att tejpa in klumpen i en plastpåse?
Det är fascinerande att Tesla tillåter att denna Mickey Mouse pryl fortfarande skeppas med bilen.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: UMC hyffsat relevant info
Jag har haft min i 2 år och när jag här började läsa om problemen plastat in den med gladpack fungerar perfekt än så länge 

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: UMC hyffsat relevant info
Det är så beklämmande jävla värdelöst att det knappt går att beskriva, vad säger dom till potentiella kunder om
dom får frågan hur man laddar hemma om man tex inte har ett garage (vilket jag inte har tex)?
"Jo du förstår att den där leksaken som följer med bilen går inte att använda utomhus....ever...at all..." Näe skulle inte
tro att det är deras std.svar va?
Eller om man åker till sommarstugan eller besöker ngn bekant?
Totalt värdelöst...
dom får frågan hur man laddar hemma om man tex inte har ett garage (vilket jag inte har tex)?
"Jo du förstår att den där leksaken som följer med bilen går inte att använda utomhus....ever...at all..." Näe skulle inte
tro att det är deras std.svar va?
Eller om man åker till sommarstugan eller besöker ngn bekant?
Totalt värdelöst...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: UMC hyffsat relevant info
Jo min tanke är ju just när man är på resande fot, hemma lär man skaffa en Tesla wallbox men när man är på semester eller hemma hos vänner så är det ju ganska sannolikt att man vill använda UMC, tänk skidresa, snö överallt och utvecklar UMC bara lite värme så smälter det och sedan är kanske enheten trasig.
Fruktansvärt dåligt, hoppas de tar fram en ny bättre innan jag får min modell 3.
Fruktansvärt dåligt, hoppas de tar fram en ny bättre innan jag får min modell 3.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: UMC hyffsat relevant info
Håller med alla, löjeväckande att UMC inte tål att vara ute, man är ju tvungen att ladda även i regn med UMC emellanåt.
Min Prius plug in har ju en liknande MC (bara med shuko, därför inget "U"). Den har hängt fritt ute i snart fyra år i alla väder å funkar fortfarande klanderfritt.
Enda trösten är väl att Tesla bytt ut de trasiga.
Mina 2 UMC har dock klarat sig trots ymnigt regn på dem då o då.
Min Prius plug in har ju en liknande MC (bara med shuko, därför inget "U"). Den har hängt fritt ute i snart fyra år i alla väder å funkar fortfarande klanderfritt.
Enda trösten är väl att Tesla bytt ut de trasiga.
Mina 2 UMC har dock klarat sig trots ymnigt regn på dem då o då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: UMC hyffsat relevant info
Jag har bytt 2st UMC pga kabelbrott. Använder den dagligen på jobbet och där finns inget tak. Den som jag har nu har jag aldrig lindat ihop och den är alltid ute i regn och blötsnö.
Jag tror min förra gick sönder för att jag alltid lindade ihop den och la i påsen. Då det är både tunna och grova kablar i den, går nån tunn av inne i den.
Fick båda bytta på garanti och SC sa att dom aldrig sett sån skada tidigare.
Jag tror min förra gick sönder för att jag alltid lindade ihop den och la i påsen. Då det är både tunna och grova kablar i den, går nån tunn av inne i den.
Fick båda bytta på garanti och SC sa att dom aldrig sett sån skada tidigare.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
- Pedrazzini
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
- Ort: Stora Höga
Re: UMC hyffsat relevant info
Har själv inte detta problem eftersom min UMC är under tak, även om själva bilen står utomhus. Men kanske detta kan funka?
https://plastidip.se/produkt/plasti-dip ... ansparent/
https://plastidip.se/produkt/plasti-dip ... ansparent/
Re: UMC hyffsat relevant info
Det hjälpte inte för mig. Förut laddade jag ofta på jobbet, bilen stod utanför ett fönster, UMC låg inomhus och jag laddade genom fönstret. En regnskur i somras dödade UMCn, dvs enbart laddkontakten blev våt, men UMCn var paj. Har sedan dess aldrig mer laddat med UMC. Tänk om det regnar. Det förekommer ju ibland.Pedrazzini skrev:Har själv inte detta problem eftersom min UMC är under tak, även om själva bilen står utomhus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: UMC hyffsat relevant info
Min första krånglade redan från början, bra va?mati skrev:Det hjälpte inte för mig. Förut laddade jag ofta på jobbet, bilen stod utanför ett fönster, UMC låg inomhus och jag laddade genom fönstret. En regnskur i somras dödade UMCn, dvs enbart laddkontakten blev våt, men UMCn var paj. Har sedan dess aldrig mer laddat med UMC. Tänk om det regnar. Det förekommer ju ibland.Pedrazzini skrev:Har själv inte detta problem eftersom min UMC är under tak, även om själva bilen står utomhus.

Den andra har (peppar peppar) funkat sedan dess, dvs 1,5 år nu, fast den ligger ute (mot en vägg men iaf) och används typ 5 dgr/vecka...
Hemma blir det såklart laddboxen men den laddar jag inte med så ofta.
OM det verkligen skulle vara så att den bara inte får användas ute (typ) och Tesla skulle skicka ett mail till precis alla ägare världen över där det här klargörs mycket tydligt, vad tror ni reaktionen skulle bli?
BTW, redan den klassning den har (om det nu var 44, minns inte men det stämmer säkert) säger faktiskt att den ska tåla en hel del... IP 55 eller bättre är annars ganska rimligt kan jag tycka.
Lite extra komiskt eftersom det här var den absolut enda möjligheten (som Tesla kunde lev.) till laddning hemma innan deras egna laddbox kom ut, vilket var ganska nyligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: UMC hyffsat relevant info
Den är IP44 klassad. Vet inte riktigt vad det innebär konkret, men lite skvätt ska den väl tåla. Den första som jag hade var inte klassad alls. Den fick alltså egentligen bara användas i torra utrymmen. Den jag har nu är av senare modell.
Jag vågar ändå inte använda den eftersom Tesla bytte den trasiga inte förrän andra gången jag åkte till Mölndal med den. Och då var det lite i stil med, okej då, vi byter den på goodwill denna gången. Jag fick en känsla av att de inte kommer göra det en gång till ifall den nya också skulle gå sönder. Jag vill absolut inte riskera nåt. Tack och lov klarar jag mig i princip med hemmaladdning via wallbox. Man är visserligen lite inskränkt i sin frihet eftersom man inte vågar åka till sådana ställen där det inte finns några laddstolpar i närheten, men det gör inte mig så mycket.
Men visst är det jävligt pinsamt för Tesla.
Jag vågar ändå inte använda den eftersom Tesla bytte den trasiga inte förrän andra gången jag åkte till Mölndal med den. Och då var det lite i stil med, okej då, vi byter den på goodwill denna gången. Jag fick en känsla av att de inte kommer göra det en gång till ifall den nya också skulle gå sönder. Jag vill absolut inte riskera nåt. Tack och lov klarar jag mig i princip med hemmaladdning via wallbox. Man är visserligen lite inskränkt i sin frihet eftersom man inte vågar åka till sådana ställen där det inte finns några laddstolpar i närheten, men det gör inte mig så mycket.
Men visst är det jävligt pinsamt för Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: UMC hyffsat relevant info
Den andra siffran som är mest intressant i det här fallet och den säger att den ska vara "striltät" och därmed klara en del enligt en testmetod (som inbegriper att den utsätts för strilning eller eg.
lättare spolning faktiskt).
lättare spolning faktiskt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: UMC hyffsat relevant info
Jag antar i så fall att svenskt (dvs metriskt) vatten är mycket blötare än amerikanskt vatten.Bjelke skrev:Den andra siffran som är mest intressant i det här fallet och den säger att den ska vara "striltät" och därmed klara en del enligt en testmetod (som inbegriper att den utsätts för strilning eller eg.
lättare spolning faktiskt).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: UMC hyffsat relevant info
Det låter som att du är alltför nojjig.. min UMC har hängt utomhus i regn, och till och med legat på en våt gräsmatta när det regnat ute, men den har fungerat felfritt i snart två år.mati skrev:Jag vågar ändå inte använda den eftersom Tesla bytte den trasiga inte förrän andra gången jag åkte till Mölndal med den. Och då var det lite i stil med, okej då, vi byter den på goodwill denna gången. Jag fick en känsla av att de inte kommer göra det en gång till ifall den nya också skulle gå sönder. Jag vill absolut inte riskera nåt. Tack och lov klarar jag mig i princip med hemmaladdning via wallbox. Man är visserligen lite inskränkt i sin frihet eftersom man inte vågar åka till sådana ställen där det inte finns några laddstolpar i närheten, men det gör inte mig så mycket.
Tänk på att det du läser här är bara de som har problem - de andra 1900 svenska Teslaägarna har nödvändigtvis inte problem med sina UMC'er.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: UMC hyffsat relevant info
På min har klumpen också klarat sig fint ute i snart tre år. Hänger påsen krok på garageväggen och skyddas väl tillbud del av takutsprånget.
Däremot har jag fått byta två ggr (eller om det är tre) på grund av att laddhandsken inte (heller) klarar regn, och den är svårare att plasta in... Knappen beckar igen och fastnar till sist i intryckt läge vilket för att laddningen inte funkar. Provade med silvertejp över knappen men men det hjälpte inte.
Bytt på garanti alla gångerna.
Däremot har jag fått byta två ggr (eller om det är tre) på grund av att laddhandsken inte (heller) klarar regn, och den är svårare att plasta in... Knappen beckar igen och fastnar till sist i intryckt läge vilket för att laddningen inte funkar. Provade med silvertejp över knappen men men det hjälpte inte.
Bytt på garanti alla gångerna.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017