Kommer ruttplaneraren enbart föreslå sänkt hastighet om man inte når nästa laddare / målet, eller kommer den föreslå sänkt hastighet även när det enbart är en optimering av restid?
Än så länge kommer den bara sänka hastigheten om den inte når fram till en viss laddare på en sträcka. Den möjliga färdvägen kommer såklart att jämföras med alla andra färdvägar med eller utan sänkt hastighet.
Så, det som inte görs än är att sänka hastigheten på en sträcka bara för att optimera tiden. Det skulle gå att göra, men jag har en känsla av att det egentligen inte hjälper särskilt ofta. Typ 160 km/h är ju det som gäller på raksträcka med superladdare på jämna avstånd
Typ 160 km/h är ju det som gäller på raksträcka med superladdare på jämna avstånd
Mja. Det är snarare en gränshastighet upp till 160km/h. Men en sån hög siffra gäller bara om det är sommartemperaturer, torr väg och om man kommer in med låg SOC till laddaren. En regnig dag (dvs uppdragen förbrukning i ABRP) i 0C yttertemp där man når laddaren med säg 50% SOC gäller inte alls den siffran... Då är gränshastigheten väldigt mycket lägre. Dessutom har vi ju overhead-tiden med i ekvationen. Time to open port menar jag.
Typ 160 km/h är ju det som gäller på raksträcka med superladdare på jämna avstånd
Mja. Det är snarare en gränshastighet upp till 160km/h. Men en sån hög siffra gäller bara om det är sommartemperaturer, torr väg och om man kommer in med låg SOC till laddaren. En regnig dag (dvs uppdragen förbrukning i ABRP) i 0C yttertemp där man når laddaren med säg 50% SOC gäller inte alls den siffran... Då är gränshastigheten väldigt mycket lägre. Dessutom har vi ju overhead-tiden med i ekvationen. Time to open port menar jag.
Tja, OK då Jag ska göra några försök och se hur mycket det påverkar både svaret och optimeringstiden.
Jahupp, sent omsider har (manuell) destinationsladdning med gellerstams interfaceförslag blivit verklighet. Nu kan man alltså lägga in laddningseffekt och tid på sina via-punkter. Batteriets laddningstid och begränsad effekt tas hänsyn till som vanligt, dvs är man närmare 100% så går det långsammare än angiven effekt.
Min favo-sajt! Testat idag trodde dock att det hade legat inne ett tag så jag tänkte inte så mycket på det. Jag passade på att extra ladda när mellanlandade. Verkade funka! Men vad betyder tror det stod tex röd text "90% speed" ibland stod det "60% speed"? Det har jag inte sett innan. Jag får göra ny test imorgon eftermiddag då jag skall ut o "flyga" T igen.
Provade i bilen igår för skojs skull
Knappade in växjö ( från värnamo ) och bilen ville ladda i lagan
Kollade på inställningar och inget konstigt där ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tack det borde jag begripit. Men inte råkat ut för detta tidigare. Jag såg det nu när jag la en enkel rutt o bra/dålig laddning innan. Jag använder den "live" o hade inte lagt in rätt batterienivå från start därav påvisade den laddbehov eller sänkt hastighet. Det är inte lätt att se % vs sträckan i bilens system. Man ser alltid "hur många mil" man har kvar eller "hur många mil" man har laddat (inte%). Dock ser man hur många % man har kvar men då inte hur många mil. Jag gissar fyllningen i batteriesymbolen eller få ta tripgrafens uppstarts%. Har någon bra tips så tar jag det till mig.
Kanske en dum fråga, men vad är det som bestämmer hur ofta kartan med bilens position uppdateras? Jag upplever att den väldigt ofta inte hänger med, dvs positionen uppdateras inte på flera kilometer. Det gör ju kanske inte så mycket när man bara är ute efter var och hur länge man ska ladda, men för navigering duger det ju inte såklart. Finns det en lösning för det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jahupp, sent omsider har (manuell) destinationsladdning med gellerstams interfaceförslag blivit verklighet. Nu kan man alltså lägga in laddningseffekt och tid på sina via-punkter. Batteriets laddningstid och begränsad effekt tas hänsyn till som vanligt, dvs är man närmare 100% så går det långsammare än angiven effekt.
Prova!
Kul.
Noterar även att man kan lägga in negativ charge för de tillf. man kör förvärmingen utan att vara ansluten. Smutt!
Prova!
Kul.
Noterar även att man kan lägga in negativ charge för de tillf. man kör förvärmingen utan att vara ansluten. Smutt!
Oj, ja, oväntad bieffekt Modellen är nog inte helt anpassad för urladdning dock, men det borde vara OK!
Kanske en dum fråga, men vad är det som bestämmer hur ofta kartan med bilens position uppdateras? Jag upplever att den väldigt ofta inte hänger med, dvs positionen uppdateras inte på flera kilometer. Det gör ju kanske inte så mycket när man bara är ute efter var och hur länge man ska ladda, men för navigering duger det ju inte såklart. Finns det en lösning för det?
Om du loggar in med MyTesla ska den uppdateras var tredje sekund, men jag har noterat att bilens svajiga datauppkoppling ibland gör att det stannar av. Om vi kan återskapa problemen kan vi kanske göra någon workaround.
Så nu fattas "bara" menyn där man kan välja om man ska få se på kartan var det finns möjlighet att ladda med ChaDeMo (Och typ-2?). Och valmöjlighet (Klick på symbolen på kartan?) om trippberäkningen skall inkludera laddstopp på dessa. Om man är utanför SuC-nätverket så sker denna beräkning automatiskt förstås. Pice of Cake....
Om du loggar in med MyTesla ska den uppdateras var tredje sekund, men jag har noterat att bilens svajiga datauppkoppling ibland gör att det stannar av. Om vi kan återskapa problemen kan vi kanske göra någon workaround.
Oj, var tredje sekund? Hoppsan. Jag har nu varit i bilen, loggat in och kört och testat lite. I min bils webbläsare uppdateras sidan som bäst var tjugonde sekund. I snitt 2x per minut ungefär. När täckningen sinar stannar det av som du säger, men även med bra täckning är det som sagt minst 20 sekunder mellan uppdateringarna.
Notera att jag har en tidig 2014 Model S, jag misstänker att den har sämre hårdvara än senare bilar. Den kanske inte orkar eller nåt sånt. I så fall finns inte mycket man kan göra antar jag, men det är ju kanske ändå bra att veta att det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Oj, var tredje sekund? Hoppsan. Jag har nu varit i bilen, loggat in och kört och testat lite. I min bils webbläsare uppdateras sidan som bäst var tjugonde sekund. I snitt 2x per minut ungefär. När täckningen sinar stannar det av som du säger, men även med bra täckning är det som sagt minst 20 sekunder mellan uppdateringarna.
Notera att jag har en tidig 2014 Model S, jag misstänker att den har sämre hårdvara än senare bilar. Den kanske inte orkar eller nåt sånt. I så fall finns inte mycket man kan göra antar jag, men det är ju kanske ändå bra att veta att det är så.
Jag har också en väldigt tidig Model S så det har inte med det att göra (men din P kanske suger kraft från datorerna för att klippa en hundradel på 0-100? )
Kolla att du verkligen är inloggad på MyTesla i bilen - inloggningen delas alltså inte mellan olika devices som kör ABRP. Och, justja, du måste verkligen trycka på fordonet i fordonslistan, annars blir du inte inloggad på riktigt. Kanske inte är glasklart.
Jag har också en väldigt tidig Model S så det har inte med det att göra (men din P kanske suger kraft från datorerna för att klippa en hundradel på 0-100? )
Kolla att du verkligen är inloggad på MyTesla i bilen - inloggningen delas alltså inte mellan olika devices som kör ABRP.
Just det, den tar performance från datorn och skickar det till motorn istället.
Nä, men jag är inloggad. Den berättade i alla fall för mig vad jag har för VIN efter inloggningen, således borde den väl fatta? Jag hade däremot ingen rutt planerad. Jag bara körde liksom och testade att använda ABRP som karta istället för Teslas inbyggda skräp. Det är förresten samma sporadiska uppdateringstakt när jag kör tesla-waze i bilen. Men det är kanske inte alls samma sak.
Kolla att du verkligen är inloggad på MyTesla i bilen - inloggningen delas alltså inte mellan olika devices som kör ABRP.
Just det, den tar performance från datorn och skickar det till motorn istället.
Nä, men jag är inloggad. Den berättade i alla fall för mig vad jag har för VIN efter inloggningen, således borde den väl fatta? Jag hade däremot ingen rutt planerad. Jag bara körde liksom och testade att använda ABRP som karta istället för Teslas inbyggda skräp. Det är förresten samma sporadiska uppdateringstakt när jag kör tesla-waze i bilen. Men det är kanske inte alls samma sak.
Gör så här: Tryck på VIN-numret under "MyTesla Login"-menyn. Då är den bilen aktiv (jag borde ta bort det för de som "bara" har en Tesla )
Den sporadiska uppdateringen kommer av att det är browserns egen positionering som är aktiv. Den är fallback om man inte har MyTesla-inloggning.
Den sporadiska uppdateringen kommer av att det är browserns egen positionering som är aktiv. Den är fallback om man inte har MyTesla-inloggning.
Ahaaa, det begrep jag inte att man ska göra det. Ska testa igen imorgon.
Tack för rapporten, nu har jag gjort så att den första bilen i listan väljs automatiskt om man inte klickar på någon! Det var ju inte helt uppenbart när man väl tänker på det.
Tack för rapporten, nu har jag gjort så att den första bilen i listan väljs automatiskt om man inte klickar på någon! Det var ju inte helt uppenbart när man väl tänker på det.
Det brukar vara ganska uppenbart för den som har skrivit koden. Jag känner så väl igen det.
Nu har jag testat igen och det fungerar dessvärre fortfarande inte. Även om jag väljer min bil i listan så hämtas inte någon information från bilen. Varken position eller SOC. För säkerhetens skull har jag även testat i en rad andra webbläsare men det blir samma sak där. Webbläsaren defaultar till sin egen position, och som start-SOC tas 90% istället för bilens.
Måste jag göra nåt i bilens inställningar så att den lämnar ifrån sig information? Det fungerar ju bra i Visible Tesla. Eller är det nåt knas med bilen eller mitt Tesla-konto?