

Hur höga effekter planerar Tesla att ha på stationer i framtiden?
https://electrek.co/2016/12/24/tesla-su ... elon-musk/
Moderator: Redaktion
Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Det hoppas och tror jag på för då kan man välja om man vill ta en lite paus eller om man har bråttom iväg.HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
I så fall borde snabb vara dyrare än ultrasnabb. D v s ska man bara ladda snabbt står man ju och blockerar för andra som vill ladda.LarsL skrev:Det hoppas och tror jag på för då kan man välja om man vill ta en lite paus eller om man har bråttom iväg.HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Om också priserna blir lågaJerka skrev:Intressant om det skulle vara rejält över 350 kW. Då är vi nästan nere i fossilbilsnivå vilket i ett slag skulle lösa laddningen för alla som inte har garage med laddmöjlighet.
Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Nej, för hela idén var ju vilket ord som skulle användas. Nu kommer inte detta funka eftersom jag skrev ultra, bummerPontus skrev:Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Vore ju intressant om model 3 klarar av att ladda riktigt snabbt. Men frågan är om befintlig hårdvara i SuC kan återanvändas?
Fast de har ju använt sig av SuperCharger så UltraCharger är inte omrimligt.Pontus skrev:Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Vore ju intressant om model 3 klarar av att ladda riktigt snabbt. Men frågan är om befintlig hårdvara i SuC kan återanvändas?
Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.Daoops skrev:Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).
För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Tibor har gjort uträkningar på det och kom fram till att det krävs laddare på 1,2 MW för att inte vara begränsande för lastbilsförare.bat skrev:Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.Daoops skrev:Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).
För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Transportstyrelsen:
"Raster
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs"
Kan laddtider/laddstationers avstånd anpassas till dessa europeiska regler så kommer laddning inte vara en begränsade faktor för el-lastbilar.
Om alla mil med autonom körning räknas som vilotid så försvinner det bekymret.bat skrev:Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.Daoops skrev:Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).
För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Transportstyrelsen:
"Raster
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs"
Kan laddtider/laddstationers avstånd anpassas till dessa europeiska regler så kommer laddning inte vara en begränsade faktor för el-lastbilar.
Nya bilar kan säkert göras bakåtkomplatibla tex genom en typ CCS lösning. Gamla bilar kommer förmodligen ändå inte kunna använda så här kraftfulla laddare utan får hålla till godo med Superchargers. Roadstern har inte fått Supercharger kapacitet trots att det hade varit rätt enkelt att få till, antar jag.chaffis75 skrev:De jag funderar direkt på är ju hur man tänker med bakåt kompabilitet.
Den kontakt som används idag tror inte jag klarar 350kw eller mer och byter man kontakt så blir de genast svårare att vara bakåt kompatibel.
De problem jag ser är ju om man måste ha 2 sorters utrustning där ute för då kommer inte nya bilar kunna ladda på gamla laddare och gamla bilar på nya laddare.
Ja ni förstår säkert problemet, hur tror nu Elon tänker runt dessa problem.