Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av jonasl »

Nä utseendet är inte lika trevligt på Ioniq, ser lite ut som en gammal 323F bakfrån. Snyggt 1997 men inte idag.

I övrigt ok. Saknar app, det är synd.

Nylands video är ute nu f.ö.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Riktigt bra skrivet Apkungen! :) Man blir ju inte mindre sugen precis, men för mig är avsaknad av en app totalt uteslutet på en elbil och likaså 3-fas-laddning i mitt fall :(
Men jag ska absolut testa den efter att ha läst ditt inlägg! :)
Den skulle lätt kunna peta bort Leafen hos mig iaf (om det inte vore för det där andra då).

Tack! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

jonasl skrev:
Nä utseendet är inte lika trevligt på Ioniq, ser lite ut som en gammal 323F bakfrån. Snyggt 1997 men inte idag.

I övrigt ok. Saknar app, det är synd.

Nylands video är ute nu f.ö.
Länk?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Det jag tänkte på direkt när Björn laddade bilen var att visst, CCS kontakten/handtaget är måhända lite klumpigt. Men vem bryr sig ? Det är knappast värre än när man ska tanka bensin/diesel så det känns som ett icke problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Vasp

Inlägg av Vasp »

Fasiken vad jag vill ha den där bilen nu alltså. Kanske man ska ge upp planerna på att leva billös tills Model y kommer och skaffa sig en Ioniq snart istället. Fåt nog ta mig en sväng förbi Hyundai handlaren efter jul och nyår.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

jonas skrev:
Vi kör i3a idag ca 12-15mil per dag. Med den ioniq bilen är det tomt när man kommer hem. Det ger upp till 8-14h laddning. 8 h är ok om jag bara haft 1st elbil. Problemet med 1fas är att det blir så stor snedbelastning på elsystemet. Med 3fas skulle 5A per fas räckt för bägge bilar. 1fas har mest med snedbelastningen att göra men det skulle ju även hjälpa att ladda snabbare vid något tillfälle.
Hur som jag skall se på bilen idag.
Känns som att enfastrefasdiskussionen kräver en egen tråd men i varje fall: Om ni åker i stan eller långsam motorväg, knappt 90 så kommer ioniq runt 20 mil utan problem på en laddning. Med en förbrukning på 1,3kWh så behövs alltså cirka 20kWh över natten.

Pappa har två bilar och två uttag för motorvärmare som så klart ligger på olika faser och säkringar. Dessa kan man använda att ladda varje bil med 2,3kWh och laddar upp två bilar på knappt 10h. Men så kanske få personer har iof sig
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Nu har Björn kommit med sin långkörning också:

Mycket positivt därifrån också!

Edit: Missade att ni redan skrivit det. Sry
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns ju svenska Ferroamps lösning om du vill "sprida" enfasbelastning på 3-faser. Kostar ca 25000kr har jag för mig. Mycket pengar men om det gör att du kan ha en elbil för 350000kr istället för 850000kr så är det ju småpengar!

Installationen verkar väldigt enkel som jag förstod det i alla fall.

Ska du sen ha solceller så funkar den tydligen riktigt bra ihop med det.

Vet inte så mycket mer om de än att vi pratades vid på e-car mässan i November.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Mickep skrev:
Om man skulle investera, borde man då ta leasing eller köpa(lån)?
Nu dröjer det några år innan modell3 kommer och modell s begpriser är fortfarande dubbelt upp så att ens jämföra är inte meningsfullt.
Elbilen verkar vara en bra medeldistans fordon kan funka som endabil om bilen inte används.
Den stora frågan är :är den värd 400"?
Hur är garantierna? Tror ni de kommer släppa en med större batteri nästa år?
Nån gång måste men slå till och det här är en riktigt bra bil. Som förmpnsbil är den ju väldigt förmånlig haha. Men jag skulle kanske köpa den ändå. Den går nog att köpa för 300k efter premie iaf, de ska ha bra marginaler har jag hört. Och om två år kanske den är i240k värd. Det blir inte många k i månaden.

Jag tror att de mycket väl kan komma med större batteri om ett åt eller två. Det går rykten om att de ska fylla kardantunneln med batterier också.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Toja skrev:
Men min erfarenhet av Hyundai är att dom rostar mycket.
Eller är det ett gammalt problem som inte finns längre ?

Sen är den inte lika snygg som T3 och ungefär samma pris fast mindre batteri.
Mitt val är lätt Tesla, men det är bra att det kommer fler tillverkare och modeller.
Håller med om att det inte är model 3 klass men den ätt inte heller ute förrän om nästan två år här i Sverige. Model 3 är snyggare, bättre prestanda, längre räckvidd och snabbare laddning. Men som sagt, kanske två år och minst 50k till i pris.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bjelke skrev:
Riktigt bra skrivet Apkungen! :) Man blir ju inte mindre sugen precis, men för mig är avsaknad av en app totalt uteslutet på en elbil och likaså 3-fas-laddning i mitt fall :(
Men jag ska absolut testa den efter att ha läst ditt inlägg! :)
Den skulle lätt kunna peta bort Leafen hos mig iaf (om det inte vore för det där andra då).

Tack! :)
Tack :). Nej att den inte har nån som känns stenålder, men den har iaf timer för förvärmning. Trefas gör som sagt inte mig något men det finns säkert de som behöver det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

apkungen skrev:
Mickep skrev:
Nu dröjer det några år innan modell3 kommer och modell s begpriser är fortfarande dubbelt upp så att ens jämföra är inte meningsfullt.
Elbilen verkar vara en bra medeldistans fordon kan funka som endabil om bilen inte används.
Nån gång måste men slå till och det här är en riktigt bra bil. Som förmpnsbil är den ju väldigt förmånlig haha. Men jag skulle kanske köpa den ändå. Den går nog att köpa för 300k efter premie iaf, de ska ha bra marginaler har jag hört. Och om två år kanske den är i240k värd. Det blir inte många k i månaden.

Jag tror att de mycket väl kan komma med större batteri om ett åt eller två. Det går rykten om att de ska fylla kardantunneln med batterier också.
Fick följande pris:
Hyundai Ioniq Comfort eco, pris 371.900kr
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Mm, 15 mil på riktigt med värme i 0 gradig utetemp för 300'. Nu börjar det likna nåt. Mkt laddtid blir det på långresa, men då har väl många semester och kan ta det lugnt. Nästa år kommer den med större batteri. Borde bli 20 mil minst på rikigt kan man tycka. Antal potentiella kunder ökar snabbt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Swede1 skrev:
Mm, 15 mil på riktigt med värme i 0 gradig utetemp för 300'. Nu börjar det likna nåt. Mkt laddtid blir det på långresa, men då har väl många semester och kan ta det lugnt. Nästa år kommer den med större batteri. Borde bli 20 mil minst på rikigt kan man tycka. Antal potentiella kunder ökar snabbt.
I 120 också. Kör man runt 90 kommer man runt 18-19mil iaf.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Zalman3 skrev:
apkungen skrev:
Mickep skrev:

Fick följande pris:
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.
Mycket intressant pris. Kan man få 240k för den om man säljer den efter 1,5 till 2 år tror ni?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det spekuleras i att Leaf 2 kan säljas från 230.000kr i januari.
Jag skulle vänta med att beställa innan man vet mer fakta om nya Leafen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

apkungen skrev:
Zalman3 skrev:
apkungen skrev:
Mickep skrev:

Fick följande pris:
Mycket intressant pris. Kan man få 240k för den om man säljer den efter 1,5 till 2 år tror ni?
Tveksamt. Tyvärr. En värdeminskning om bara 55’ på 1,5-2år är nog svår att uppnå. Om vi vänder på det – Skulle du själv köpa en 2 år gammal bil om du kunde få en fabriksny för bara 55’ till? Speciellt som den nya kanske har de där batterierna i kardantunneln också.
Sedan har vi bonus-malus-systemet som kommer att driva ner andrahandsvärdena när nybilspriserna sjunker 20’. Vips kostade den där nya bilen bara 35’ till.
Å andra sidan har förhoppningsvis elbilssuget ökat bland de breda massorna, vilket driver upp priserna på begagnat.
Min gissning är att Hyundais egna privatleasingpriser (från 4399kr för 36 mån 4500 mil) inte är helt fel ute. Fast det hjälper ju inte dig om du inte vill binda upp dig på 3 år. Men det ger kanske en fingervisning om vilken nivå värdeminskningen landar på. Kan 120’ vara rimligt på 2 år? Vad tror ni andra?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Såg denna kommentaren och svaret på Insideevs, tydligen har Hyundai problem med tillverkningen.
IMG_0785.PNG
Skönt att de prioriterar elbilen före plug-in hybriden.

http://insideevs.com/hyundai-ioniq-elec ... ast-month/
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om man kan förhandla sig till ett pris under 300" är det riktigt bra (om bonusmalus 60000 avdraget kommer blir de ändå billigare) och det drar ned ndehandsvärdet ännu mer vilket är bra.
Frågan är om alla hyndai verkstäder kan serva den ( och vilken service som krävs)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Om man kan förhandla sig till ett pris under 300" är det riktigt bra (om bonusmalus 60000 avdraget kommer blir de ändå billigare) och det drar ned ndehandsvärdet ännu mer vilket är bra.
Frågan är om alla hyndai verkstäder kan serva den ( och vilken service som krävs)
Problemet är ju att de lägger på de där bonusarna på bilens pris. Ioniq kostar 40kkr mer i Sverige tex...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Fast det verkar ju enkelt att få nästan samma rabatt rakt av.

Hoppas det säljs många som tjänstebilar så att begmarknaden blir stor! Ioniq känns som ett hyggligt steg i rätt riktning. Hade jag inte just avvecklat mitt AB hade jag nog övervägt en sån i tre år.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Var och mätte bredden på baksätet i ioniq. Dynan var 135cm . På teslan är den 134-135cm. Så det är en stor bil, teslan har mer benutrymme framgör dynan men å andra sidan sitter man mer på golvet i teslan så utrymmet bejövs mer.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Lånade hem en ionic idag. Riktigt trevlig bil. Satte den på laddning nu då det var 48% i batteriet, beräknad laddtid 8h 30m. Och det på ett 28kWh batteri. Visst jag skulle säkert klara mig bra med en sån, men lite störande att inte ha möjligheten att kunna ladda med 3-fas hemma. För det kommer ju komma tillfällen då man behöver ladda snabbare.
I övrigt så saknar man ju app, samt att man inte kan fjärrvärme den utan att laddkabeln är i. Men annars är jag riktigt imponerad av bilen, har avverkat drygt 10 mil i den. Ska lämna igen den imorgonbitti.
Kommer man kunna ladda denna med en Tesla Wallbox? Den har ju type 2. En tanke är att frun skaffar en Ionic, då har vi ju en elbil i väntan på min model 3. Det vore ju skönt om man kunde fixa laddmöjligheter hemma som funkar för fler än en elbil (tesla).
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

peken skrev:
Lånade hem en ionic idag. Riktigt trevlig bil. Satte den på laddning nu då det var 48% i batteriet, beräknad laddtid 8h 30m. Och det på ett 28kWh batteri. Visst jag skulle säkert klara mig bra med en sån, men lite störande att inte ha möjligheten att kunna ladda med 3-fas hemma. För det kommer ju komma tillfällen då man behöver ladda snabbare.
I övrigt så saknar man ju app, samt att man inte kan fjärrvärme den utan att laddkabeln är i. Men annars är jag riktigt imponerad av bilen, har avverkat drygt 10 mil i den. Ska lämna igen den imorgonbitti.
Kommer man kunna ladda denna med en Tesla Wallbox? Den har ju type 2. En tanke är att frun skaffar en Ionic, då har vi ju en elbil i väntan på min model 3. Det vore ju skönt om man kunde fixa laddmöjligheter hemma som funkar för fler än en elbil (tesla).
Teslas Wallbox kommer fungera, ja.
Skriv svar