Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C propaga
Moderator: Redaktion
Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C propaga
Tycker att detta är ett bra förslag. Sen att det kommer från mitt parti och att jag själv drivit på om frågan gör det bara mer skoj.
Men ärligt, oavsett parti som kommit med det hade jag tyckt det var bra.
http://www.breakit.se/artikel/5913/har- ... da-elbilar
Men ärligt, oavsett parti som kommit med det hade jag tyckt det var bra.
http://www.breakit.se/artikel/5913/har- ... da-elbilar
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Låter bra det där. Jag är själv Centerpartist.
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Bra förslag!
Jag tror fler laddplatser är en av de politiska åtgärder som ger mest nytta för pengarna när det gäller att snabba på omställningen till elbilar. 40 000 i premie är väl bra men så länge elbilarna är hutlöst dyra spelar det liten roll och i framtiden när de blir billiga kommer det nog också spela ganska liten roll, och blir dessutom ohyggligt dyrt (4,5 miljoner bilar á 40 000 = 180 miljarder).
Att bygga, stimulera eller helt enkelt kräva laddplatser skulle bara kosta en bråkdel och påverkar förmodligen adoptionstakten lika mycket. Dessutom är det inte "pengar i sjön" utan laddarna står ju kvar där även sen när alla kör elbil.
Jag tror fler laddplatser är en av de politiska åtgärder som ger mest nytta för pengarna när det gäller att snabba på omställningen till elbilar. 40 000 i premie är väl bra men så länge elbilarna är hutlöst dyra spelar det liten roll och i framtiden när de blir billiga kommer det nog också spela ganska liten roll, och blir dessutom ohyggligt dyrt (4,5 miljoner bilar á 40 000 = 180 miljarder).
Att bygga, stimulera eller helt enkelt kräva laddplatser skulle bara kosta en bråkdel och påverkar förmodligen adoptionstakten lika mycket. Dessutom är det inte "pengar i sjön" utan laddarna står ju kvar där även sen när alla kör elbil.
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Har aldrig känt mig som en centerpartist, men det där skriver jag under på!
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Bra förslag. Vem bestämmer P-talet, och vem får bestämma e-talet, enligt förslaget? Vad är ett normalt P-tal? Finns the ett nationellt minimum?
Det förvånar mig alltid att svenska regler för nybyggande av hus är så lama. Inför regler som säger att man måste bygga solceller eller solvärmepaneler på nya hus. Sätt höga krav på energieffektivitet. Nu byggs det mycket nytt och byggbranchen är så jäkla konservativ att vi hinner väl dö av koldioxidförgiftning innan det bygger mer energieffektivt.
Det förvånar mig alltid att svenska regler för nybyggande av hus är så lama. Inför regler som säger att man måste bygga solceller eller solvärmepaneler på nya hus. Sätt höga krav på energieffektivitet. Nu byggs det mycket nytt och byggbranchen är så jäkla konservativ att vi hinner väl dö av koldioxidförgiftning innan det bygger mer energieffektivt.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Det verkar väl högst vettigt. Att dra ut ström till parkeringsplatserna är småpengar i det stora hela när man bygger nytt. Men det gör väldigt stor skillnad den dagen man behöver ladda bilen.
Nu sticker jag ut hakan med ett förslag på ett annat initiativ som jag tycker att politikerna ska lägga för att påskynda omställningen till elbilar.
Gör en copy paste på E85 projektet. Då tvingade man alla bensinstationer som sålde över en viss volym fossilbränsle, att även tillhandahålla ett alternativt drivmedel (vilket i praktiken var E85) Man skulle nu kunna tvinga bensinstationerna att tillhandahålla snabbladdning enligt samma kriterier som när E85 infördes. Och att bygga snabbladdning skulle bara kosta en bråkdel i investeringskostnad, i jämförelse med vad införandet av E85 kostade. Det hade säkert inte varit populärt i många kretsar men det hade varit en tydlig signal till allmänheten som sett att det är lika enkelt att ladda bilen som att tanka när man är på långfärd.
På sikt skulle bensinmackarna tjäna mycket mer pengar på dem som laddar elbilen, än vad bensinförsäljningen ger. En familj som kommer in och köper var sin korv med bröd och dricka mm medan de laddar bilen ger större vinst för mackinnehavaren, än en familj som sitter kvar i bilen medan de tankar för 700 spänn. Marginalen på bränslet är löjligt låg för mackinnehavaren.

Nu sticker jag ut hakan med ett förslag på ett annat initiativ som jag tycker att politikerna ska lägga för att påskynda omställningen till elbilar.
Gör en copy paste på E85 projektet. Då tvingade man alla bensinstationer som sålde över en viss volym fossilbränsle, att även tillhandahålla ett alternativt drivmedel (vilket i praktiken var E85) Man skulle nu kunna tvinga bensinstationerna att tillhandahålla snabbladdning enligt samma kriterier som när E85 infördes. Och att bygga snabbladdning skulle bara kosta en bråkdel i investeringskostnad, i jämförelse med vad införandet av E85 kostade. Det hade säkert inte varit populärt i många kretsar men det hade varit en tydlig signal till allmänheten som sett att det är lika enkelt att ladda bilen som att tanka när man är på långfärd.
På sikt skulle bensinmackarna tjäna mycket mer pengar på dem som laddar elbilen, än vad bensinförsäljningen ger. En familj som kommer in och köper var sin korv med bröd och dricka mm medan de laddar bilen ger större vinst för mackinnehavaren, än en familj som sitter kvar i bilen medan de tankar för 700 spänn. Marginalen på bränslet är löjligt låg för mackinnehavaren.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Borde finnas något om befintliga bostäder också. Ex att hyresvärden inte kan neka till uppsättning av laddstolpar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Kan bli lite svårt att tvinga redan befintliga hyresvärdar att göra det, kanske man kan hjälpa till på något sätt för att ge befintliga hyresvärdar ett insitamebt att sätta upp stolpar?jonas skrev:Borde finnas något om befintliga bostäder också. Ex att hyresvärden inte kan neka till uppsättning av laddstolpar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Det är upp till varje kommun att bestämma över sina p-tal. Exempelvis i Uppsala vill jag minnas att det är på 0,4 i centrala delar och 1,1 i ytterkanten av stan.bjelkeman skrev:Bra förslag. Vem bestämmer P-talet, och vem får bestämma e-talet, enligt förslaget? Vad är ett normalt P-tal? Finns the ett nationellt minimum?
Det förvånar mig alltid att svenska regler för nybyggande av hus är så lama. Inför regler som säger att man måste bygga solceller eller solvärmepaneler på nya hus. Sätt höga krav på energieffektivitet. Nu byggs det mycket nytt och byggbranchen är så jäkla konservativ att vi hinner väl dö av koldioxidförgiftning innan det bygger mer energieffektivt.
Jag skulle inte säga att det är byggbranschen som är konservativ vad gäller energieffektivitet utan snarare att byggherrarna, dvs de som faktiskt betalar för byggnaden, sällan vill lägga de där extra kronorna vid själva byggnationen trots att de skulle tjäna på det i långa loppet. Iaf vi som jobbar på arkitektkontor skulle jättegärna göra fantastiskt bra byggnader, men det är ingen som vill betala för det.
Model S85D -15, "Voltaire"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Nja...Seregon skrev:Det är upp till varje kommun att bestämma över sina p-tal. Exempelvis i Uppsala vill jag minnas att det är på 0,4 i centrala delar och 1,1 i ytterkanten av stan.bjelkeman skrev:Bra förslag. Vem bestämmer P-talet, och vem får bestämma e-talet, enligt förslaget? Vad är ett normalt P-tal? Finns the ett nationellt minimum?
Det förvånar mig alltid att svenska regler för nybyggande av hus är så lama. Inför regler som säger att man måste bygga solceller eller solvärmepaneler på nya hus. Sätt höga krav på energieffektivitet. Nu byggs det mycket nytt och byggbranchen är så jäkla konservativ att vi hinner väl dö av koldioxidförgiftning innan det bygger mer energieffektivt.
Jag skulle inte säga att det är byggbranschen som är konservativ vad gäller energieffektivitet utan snarare att byggherrarna, dvs de som faktiskt betalar för byggnaden, sällan vill lägga de där extra kronorna vid själva byggnationen trots att de skulle tjäna på det i långa loppet. Iaf vi som jobbar på arkitektkontor skulle jättegärna göra fantastiskt bra byggnader, men det är ingen som vill betala för det.
Byggbranschen är ju inte direkt framåt heller när det kommer till elbilsförberedelse. En kompis flyttade precis in i ett helt nyanlagt villaområde som Skanska byggt. Ett hundratal likadana hus och det enda man kunde välja var olika klinker/kakel och parkettgolv. Allt är svanenmärkt och hej och hå. Men det finns inte ett enda eluttag vid parkeringsplatserna på hela området. Men varje hus har två parkeringsplatser eftersom kommunen har bestämt det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Nej det är väl sant att många av de stora byggdrakarna bygger mycket på ren rutin (och vinst) snarare än att försöka innovera.
Model S85D -15, "Voltaire"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Ja det känns lite löjligt att de marknadsför svanenmäkningen av sina hus, men samtidigt låter bli en så enkel sak som att dra el till biluppställningsplatserna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Just den biten borde dom kunna se till så att det blir som det borde vara ganska snabbt iafNicke Nyfiken skrev:Ja det känns lite löjligt att de marknadsför svanenmäkningen av sina hus, men samtidigt låter bli en så enkel sak som att dra el till biluppställningsplatserna.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Jag som är inne på min andra nyproducerade lägenhet förundras över hur lite förberett det är för elbilsladdning i garagen. I det förra bygget fanns det bara ström till lamporna och i nuvarande endast ett par schukko.
Jag välkomnar detta valförslag med öppna armar
Frågan är nu hur man skall tvinga existerande garage att installera laddboxar.
Jag välkomnar detta valförslag med öppna armar

Frågan är nu hur man skall tvinga existerande garage att installera laddboxar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Ställer mig absolut inte bakom ditt förslag! Det idiotiska E85-kravet slog ju ut en mängd bensinstationer på landsbygden och försämrade därmed servicen för en mängd glesbygdsbor; det finns absolut ingen anledning att upprepa det där.Nicke Nyfiken skrev:Gör en copy paste på E85 projektet. Då tvingade man alla bensinstationer som sålde över en viss volym fossilbränsle, att även tillhandahålla ett alternativt drivmedel (vilket i praktiken var E85) Man skulle nu kunna tvinga bensinstationerna att tillhandahålla snabbladdning enligt samma kriterier som när E85 infördes. Och att bygga snabbladdning skulle bara kosta en bråkdel i investeringskostnad, i jämförelse med vad införandet av E85 kostade. Det hade säkert inte varit populärt i många kretsar men det hade varit en tydlig signal till allmänheten som sett att det är lika enkelt att ladda bilen som att tanka när man är på långfärd.
Problemet med elbil är inte snabbladdning! Titta på uppladdning.nu eller Plugshare - det vimlar av snabbladdare längs de svenska vägarna, och de står nästan alltid tomma.
Problemet är laddning vid butiker, på gator, offentliga och privata parkeringshus etc. Trots att jag har Tesla och tillgång till Teslas förnäma superladdarnätverk, har jag problem att köra till exempelvis Göteborg eftersom det saknas destinationsladdning.
När behovet av snabbladdning ökar kommer nätverk att byggas ut - detta hanterar marknadskrafterna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Jag ska ta till mig av kommentarerna angående laddplatser i om-/nybyggen och påpeka detta för de av mina kollegor som ritar bostäder under kommande år. Vilken laddtyp är att föredra för att det ska funka för så många som möjligt? Faktiska laddboxar? Trefas? 16A enfas?
Dessvärre är vi ingen större aktör, men många bäckar små..
Dessvärre är vi ingen större aktör, men många bäckar små..

Model S85D -15, "Voltaire"
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4477
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Jag tror att E85-fiaskot (på flera plan) avskräckt många från den typen av styrning.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Type 2 22kWh / stolpe ( 11kWh om två ladddar)Seregon skrev:Jag ska ta till mig av kommentarerna angående laddplatser i om-/nybyggen och påpeka detta för de av mina kollegor som ritar bostäder under kommande år. Vilken laddtyp är att föredra för att det ska funka för så många som möjligt? Faktiska laddboxar? Trefas? 16A enfas?
Dessvärre är vi ingen större aktör, men många bäckar små..
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4477
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Blir förbaskat dyrt med den huvudsäkring som ett nytt BRF med ett par hundra parkeringar behöver bara. Och för hemmalaget ingen behövs det ju egentligen inte.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Så två uttag á 11 kWh per stolpe? Ska notera det. Alla olika laddtyper är en sådan djungel bara.e5m1r skrev:Type 2 22kWh / stolpe ( 11kWh om två ladddar)Seregon skrev:Jag ska ta till mig av kommentarerna angående laddplatser i om-/nybyggen och påpeka detta för de av mina kollegor som ritar bostäder under kommande år. Vilken laddtyp är att föredra för att det ska funka för så många som möjligt? Faktiska laddboxar? Trefas? 16A enfas?
Dessvärre är vi ingen större aktör, men många bäckar små..
@jonasl: Det behöver ju inte finnas sådana uttag vid alla platser (det skulle ekonomin garanterat inte tillåta), men vid säg 10% av dem är kanske en vettig början.
Model S85D -15, "Voltaire"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Där har du fel. Kravet på alternativt bränsle slog inte ut några bensinstationer på landsbygden. Det skulle till stor omsättning av fossila bränslen för att en bensinstation skulle omfattas av kravet. Och de volymerna kom inte de små på landsbygden upp i. Däremot kom det även striktare miljöregler kring bensinstationerna men det hade inte med E85 att göra. (Tror det var bl a. besiktningar och underhåll av bränslecisterner + en del andra miljörelaterade krav) Det ställde till det för många små bensinstationer. Men det kan du inte skylla på E85.Herr X skrev:Ställer mig absolut inte bakom ditt förslag! Det idiotiska E85-kravet slog ju ut en mängd bensinstationer på landsbygden och försämrade därmed servicen för en mängd glesbygdsbor; det finns absolut ingen anledning att upprepa det där.Nicke Nyfiken skrev:Gör en copy paste på E85 projektet. Då tvingade man alla bensinstationer som sålde över en viss volym fossilbränsle, att även tillhandahålla ett alternativt drivmedel (vilket i praktiken var E85) Man skulle nu kunna tvinga bensinstationerna att tillhandahålla snabbladdning enligt samma kriterier som när E85 infördes. Och att bygga snabbladdning skulle bara kosta en bråkdel i investeringskostnad, i jämförelse med vad införandet av E85 kostade. Det hade säkert inte varit populärt i många kretsar men det hade varit en tydlig signal till allmänheten som sett att det är lika enkelt att ladda bilen som att tanka när man är på långfärd.
Problemet med elbil är inte snabbladdning! Titta på uppladdning.nu eller Plugshare - det vimlar av snabbladdare längs de svenska vägarna, och de står nästan alltid tomma.
Problemet är laddning vid butiker, på gator, offentliga och privata parkeringshus etc. Trots att jag har Tesla och tillgång till Teslas förnäma superladdarnätverk, har jag problem att köra till exempelvis Göteborg eftersom det saknas destinationsladdning.
När behovet av snabbladdning ökar kommer nätverk att byggas ut - detta hanterar marknadskrafterna.
Jag säger inte att det var bra med E85 införandet. Det var ett fiasko och etanolbilarna blev ju bara en parentes i historien men det tror jag inte att elbilarna kommer att bli. Skulle man införa krav på snabbladdningsmöjlighet på de bensinstationerna som omsätter störst mängder fossila bränslen så innebär det bara att bensinstationerna längs de stora trafiklederna skulle omfattas. Och det hade inneburit att man skulle kunna åka på långresa även med BEV med små batterier, utan att behöva planera en massa för varje laddningsstopp.
Om det nu inte finns någon brist på snabbladdare som du säger, så antar jag att alla som skriker på fler snabbladdare inte har förstått att marknadskrafterna redan har tagit hand om problemet.
Men om nu behov av destinationsladdning är det stora problemet, så kan man undra varför inte marknadskrafterna hanterar detta?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Tror att det där kommer att lösas inom tio år med självkörande bilar. Bilen åker o laddar sig själv på natten eller när man jobbar.
Men om man nu ska sätta in laddstolpar så räcker 230v 16A gott. Helt sjukt vad folk tror sig behöva hög effekt hemma. Man skulle kunna köra på boxar som kan lämna ut 22kW men som begränsas när många laddar och som garanterar minst 16a en fas. På 10h över natten laddas en bil isf upp med 36kWh på en natt vilket räcker till cirka 20 mils körning beroende på bil. Tycker att det är fullkomligt orimligt att överdimensionera 100 laddplatser i en bfr för att kanske tio personer en gång i månaden behöver mer kräm.
Men om man nu ska sätta in laddstolpar så räcker 230v 16A gott. Helt sjukt vad folk tror sig behöva hög effekt hemma. Man skulle kunna köra på boxar som kan lämna ut 22kW men som begränsas när många laddar och som garanterar minst 16a en fas. På 10h över natten laddas en bil isf upp med 36kWh på en natt vilket räcker till cirka 20 mils körning beroende på bil. Tycker att det är fullkomligt orimligt att överdimensionera 100 laddplatser i en bfr för att kanske tio personer en gång i månaden behöver mer kräm.
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Gällande E85 kravet som ja stängde många mackar så håller jag med om att det var fel gjort.
Sen är jag övertygad om att fler och fler mackar kommer fixa laddstolpar på sitt område. Hur skall de annars överleva?
Gällande P-tal så är det som sagts innan kommunen som sätter kravet i exploateringsavtalen.
I de exploateringsavtalen kan enkelt ett e-tal införas.
Sen gällande Skanska mm och deras nybyggen. De bygger det som krävs enligt avtal och vad de tror de tjänar mest pengar på. Den dagen de inser att laddstolpar kan attrahera fler kunder så bygger de dem själva tror jag.
Men fram tills dess bör politikerna ställa kraven.
Gällande krav till befintliga hyresvärdar/brf:er. Politikerna kan kräva de kommunala bostadsbolagen att bygga laddstolpar. Gör de det så kommer de privata följa efter och bygga det med tror jag.
God Jul på er. Kul att det blev lite diskussion kring det.
Sen är jag övertygad om att fler och fler mackar kommer fixa laddstolpar på sitt område. Hur skall de annars överleva?
Gällande P-tal så är det som sagts innan kommunen som sätter kravet i exploateringsavtalen.
I de exploateringsavtalen kan enkelt ett e-tal införas.
Sen gällande Skanska mm och deras nybyggen. De bygger det som krävs enligt avtal och vad de tror de tjänar mest pengar på. Den dagen de inser att laddstolpar kan attrahera fler kunder så bygger de dem själva tror jag.
Men fram tills dess bör politikerna ställa kraven.
Gällande krav till befintliga hyresvärdar/brf:er. Politikerna kan kräva de kommunala bostadsbolagen att bygga laddstolpar. Gör de det så kommer de privata följa efter och bygga det med tror jag.
God Jul på er. Kul att det blev lite diskussion kring det.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Det stora felet är att regeln inte tillåter snabbladdare som ett alternativt bränsle. Självklart hade vi haft en enorm mängd snabbladdare runt om i landet om bensinstationen hade fått välja el istället för etanol.Herr X skrev:Ställer mig absolut inte bakom ditt förslag! Det idiotiska E85-kravet slog ju ut en mängd bensinstationer på landsbygden och försämrade därmed servicen för en mängd glesbygdsbor; det finns absolut ingen anledning att upprepa det där.Nicke Nyfiken skrev:Gör en copy paste på E85 projektet. Då tvingade man alla bensinstationer som sålde över en viss volym fossilbränsle, att även tillhandahålla ett alternativt drivmedel (vilket i praktiken var E85) Man skulle nu kunna tvinga bensinstationerna att tillhandahålla snabbladdning enligt samma kriterier som när E85 infördes. Och att bygga snabbladdning skulle bara kosta en bråkdel i investeringskostnad, i jämförelse med vad införandet av E85 kostade. Det hade säkert inte varit populärt i många kretsar men det hade varit en tydlig signal till allmänheten som sett att det är lika enkelt att ladda bilen som att tanka när man är på långfärd.
Problemet med elbil är inte snabbladdning! Titta på uppladdning.nu eller Plugshare - det vimlar av snabbladdare längs de svenska vägarna, och de står nästan alltid tomma.
Problemet är laddning vid butiker, på gator, offentliga och privata parkeringshus etc. Trots att jag har Tesla och tillgång till Teslas förnäma superladdarnätverk, har jag problem att köra till exempelvis Göteborg eftersom det saknas destinationsladdning.
När behovet av snabbladdning ökar kommer nätverk att byggas ut - detta hanterar marknadskrafterna.
Men jag tror inte alls på tvång utan att marknaden får hantera snabbladdare istället. Ut med de stora vägarna är det inga problem med snabbladdare, som sagt beläggningen är ganska låg och de står hyggligt tätt. Det går att åka mellan Göteborg-Malmö och Göteborg-Stockholm nästan helt utan planering även med en firsta generations bil.
Re: Ett politiskt förslag, läs ej om ni blir störda av C pro
Gällande mackarna och laddstolpar. Glöm inte att de flesta antagligen inte är energibolag och får därmed inte sälja ej.
Är anledningen till varför OKQ8 låter Cleaver bygga hos dem och några låtit Tesla bygga på deras mark.
Är anledningen till varför OKQ8 låter Cleaver bygga hos dem och några låtit Tesla bygga på deras mark.
Svart X90D, bokat en M3.