Nicke Nyfiken skrev:Undersökningen handlar varken om kvalité eller kundnöjdhet!
Undersökningen handlar om man skulle kunna tänka sig att köpa en likadan bil igen.
Nästan alla som kör Tesla blir ju sålda på drivlinan, och då finns det inga alternativ över huvud taget med samma räckvidd och prestanda. Så då spelar det liten roll hur usel kvalitén är eller hur missnöjd man är. Det är lite som om man frågat östtyskarna på 80-talet vad de tyckte om Trabanten. Usel antagligen, men nog skulle alla köpa igen eftersom det inte fanns några alternativ.
Det håller jag inte med om. De som hatar bilen skulle givetvis inte köpa en likadan igen.
De problem som teslabilarna uppvisar är ofta ganska små och enkla att lösa; typ läckande gummilist i glastaket, imma i reflexerna bak etc. Den här typen av små fel retar inte folk lika mycket som de stora drivlinerelaterade fel som många fossilbilar har. I de fall som teslorna har drivlinerelaterade problem, byter ju Tesla kvickt hela drivlinan så att ägaren inte blir stående utan bil särskilt länge.
Du har dock en poäng i att Tesla inte har några konkurrenter, vilket gör att de som verkligen stör sig på Teslas småfel inte har någon annan bilmodell att byta till och måste välja Tesla igen. När det börjar dyka upp fler elektriska bilar med laddnätverk och lång räckvidd så kommer säkert Tesla att dala på listan.