De sa väl aldrig explicit vilka funktioner som skulle slås på i december? Enbart att första uppdateringen skulle komma i december och sedan månadsvisa uppdateringar. Uppdateringar har ju kommit i december verkar det som.Leo skrev:Nja det var väl kommunicerat precis så? AP2 skulle vara en"tomhylsa" utan alla "vanliga" funktioner som skulle komma i december.
Vem blir först med AP2.0 i Sverige?
Moderator: Redaktion
Re: Vem blir först med AP2.0 i Sverige?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, dom har inte lovat ngt specifikt alls.Svenssons skrev:De sa väl aldrig explicit vilka funktioner som skulle slås på i december? Enbart att första uppdateringen skulle komma i december och sedan månadsvisa uppdateringar. Uppdateringar har ju kommit i december verkar det som.Leo skrev:Nja det var väl kommunicerat precis så? AP2 skulle vara en"tomhylsa" utan alla "vanliga" funktioner som skulle komma i december.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tror ni att de lärt sig något från misstagen vid lanseringen av AP1, då de lovade vitt och brett men fortfarande inte levererat allt.Bjelke skrev:Precis, dom har inte lovat ngt specifikt alls.Svenssons skrev:De sa väl aldrig explicit vilka funktioner som skulle slås på i december? Enbart att första uppdateringen skulle komma i december och sedan månadsvisa uppdateringar. Uppdateringar har ju kommit i december verkar det som.Leo skrev:Nja det var väl kommunicerat precis så? AP2 skulle vara en"tomhylsa" utan alla "vanliga" funktioner som skulle komma i december.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Pinsamt att Tesla släpper ut hårdvara innan mjukvaran är färdigutvecklad. Tur att kunder som köper en kärra för 1MSEK+ har så stort överseende med detta.
- Bjelke
- Teslaägare
Så vitt jag kan se så har dom inte lärt sig ett smack, annars skulle dom inte göra som dom gör just nu...Nicke Nyfiken skrev:Tror ni att de lärt sig något från misstagen vid lanseringen av AP1, då de lovade vitt och brett men fortfarande inte levererat allt.Bjelke skrev:Precis, dom har inte lovat ngt specifikt alls.Svenssons skrev:De sa väl aldrig explicit vilka funktioner som skulle slås på i december? Enbart att första uppdateringen skulle komma i december och sedan månadsvisa uppdateringar. Uppdateringar har ju kommit i december verkar det som.Leo skrev:Nja det var väl kommunicerat precis så? AP2 skulle vara en"tomhylsa" utan alla "vanliga" funktioner som skulle komma i december.
Ok dom har ju denna ggn varit tydliga med att bilarna inte har några AP-funktioner i början osv, men likväl så håller
dom på och "lovar" en massa igen, på samma sätt som förut. Dom påstår att full autonomi ska funka tex, återstår verkligen
att se hur det blir med det. Även att den nya ska komma upp i samma nivå som AP1 har nu på kort tid typ, well det återstår
oxo att se hur lång tid det tar... Fixar dom AP1-nivå inom typ 1-2 månader så är det någorlunda ok och ganska många
kommer nog att vara nöjda isf, men jag tvivlar på att dom fixar ens det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Till skillnad mot övriga bilar så räknas ju mjukvaran aldrig som färdigutvecklad. Det kommer nya funktioner löpande. Tycker det är en bättre lösning än att släppa en statisk mjukvara som aldrig blir bättre. Dessutom så är det nu fler som får tillgång till AP2 än om de hade väntat med att installera AP2 i kanske 3 månader och fortsatt leverera AP1.hooked skrev:Pinsamt att Tesla släpper ut hårdvara innan mjukvaran är färdigutvecklad. Tur att kunder som köper en kärra för 1MSEK+ har så stort överseende med detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Japp, du har helt rätt. Tycker mer bara det är synd att mjukvaran inte kunde vara på samma nivå som AP1 från början. Bara hoppas att det inte tar alltför många uppdateringar (månader) innan AP2 åtminstone är uppe i nivå med AP1. Inte för det spelar mig någon roll egentligen eftersom jag får dras med AP1 hårdvaran oavsett till nästa bilbyteSvenssons skrev:Till skillnad mot övriga bilar så räknas ju mjukvaran aldrig som färdigutvecklad. Det kommer nya funktioner löpande. Tycker det är en bättre lösning än att släppa en statisk mjukvara som aldrig blir bättre. Dessutom så är det nu fler som får tillgång till AP2 än om de hade väntat med att installera AP2 i kanske 3 månader och fortsatt leverera AP1.hooked skrev:Pinsamt att Tesla släpper ut hårdvara innan mjukvaran är färdigutvecklad. Tur att kunder som köper en kärra för 1MSEK+ har så stort överseende med detta.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag tror som dstr att det kommer till påsk. Troligtvis på skärtorsdagen.Bjelke skrev:Fixar dom AP1-nivå inom typ 1-2 månader så är det någorlunda ok och ganska många kommer nog att vara nöjda isf, men jag tvivlar på att dom fixar ens det...

Vilket år, låter vi dock vara osagt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det där stämmer faktiskt inte.Svenssons skrev:Till skillnad mot övriga bilar så räknas ju mjukvaran aldrig som färdigutvecklad. Det kommer nya funktioner löpande. Tycker det är en bättre lösning än att släppa en statisk mjukvara som aldrig blir bättre.
Min fru ska få mjukvaran uppdaterad i sin VW-diesel vid nästa service.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ska hon få AP2.0 installerad på sin VW-diesel?Nicke Nyfiken skrev:Det där stämmer faktiskt inte.Svenssons skrev:Till skillnad mot övriga bilar så räknas ju mjukvaran aldrig som färdigutvecklad. Det kommer nya funktioner löpande. Tycker det är en bättre lösning än att släppa en statisk mjukvara som aldrig blir bättre.
Min fru ska få mjukvaran uppdaterad i sin VW-diesel vid nästa service.![]()
![]()

Klart, är biltillverkarna pressade med miljardböter så kan de nog tänka sig att ta fram ny mjukvara och installera den i utvalda bilar istället...
Tror det står lite mer vad som kommer längst ner på Teslas officiella hemsida på Model S.
Men som sagt tidpunkter för när nya funktioner hos Tesla ska komma bör tas med en nypa salt. Åtminstone när man ser hur det sett ut historiskt. Därmed inte sagt att det behöver bli så framöver.
Men planerar man att behålla bilen endast något år kan det mycket väl vara bättre att vänta med att betala för aktivering tills det verkligen släppts. Även om efteraktivering kostar lite extra. Då slipper man ju också ta upp förmånsvärde tills dess.
Lite tråkigt att man inte erbjuder gamla AP1 funktionaliteten längre, till gamla prisnivån eller lite lägre. Tycker att redan den gav en ganska avkopplande körning. (Jag tycker man kan se den som en suveränt förbättrad farthållare!)
Som det är nu blir det rejält dyrt att få något mer än en "tomhylsa"! (Ja man kan ju köpa min begagnade P85 med AP1 förstås
)
Om man inte betalar 58000kr vid köp eller 70000kr i efterhand. Vad får man då egentligen? Är det en helt vanlig farthållare då? (Med vissa säkerhetsfunktioner typ Front Assist)
Innebär det då att man måste betala minst 58000kr för att få adaptiv farthållare som de allra flesta är van att ha på nya bilar idag. (Är ju t ex standard på en vanlig Polo) Sen får man ju en form av AP1,5 för 58000/70000kr men man kanske inte ville betala så mycket för de funktioner man verkligen vill ha.
Men som sagt tidpunkter för när nya funktioner hos Tesla ska komma bör tas med en nypa salt. Åtminstone när man ser hur det sett ut historiskt. Därmed inte sagt att det behöver bli så framöver.
Men planerar man att behålla bilen endast något år kan det mycket väl vara bättre att vänta med att betala för aktivering tills det verkligen släppts. Även om efteraktivering kostar lite extra. Då slipper man ju också ta upp förmånsvärde tills dess.
Lite tråkigt att man inte erbjuder gamla AP1 funktionaliteten längre, till gamla prisnivån eller lite lägre. Tycker att redan den gav en ganska avkopplande körning. (Jag tycker man kan se den som en suveränt förbättrad farthållare!)
Som det är nu blir det rejält dyrt att få något mer än en "tomhylsa"! (Ja man kan ju köpa min begagnade P85 med AP1 förstås

Om man inte betalar 58000kr vid köp eller 70000kr i efterhand. Vad får man då egentligen? Är det en helt vanlig farthållare då? (Med vissa säkerhetsfunktioner typ Front Assist)
Innebär det då att man måste betala minst 58000kr för att få adaptiv farthållare som de allra flesta är van att ha på nya bilar idag. (Är ju t ex standard på en vanlig Polo) Sen får man ju en form av AP1,5 för 58000/70000kr men man kanske inte ville betala så mycket för de funktioner man verkligen vill ha.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Samma hemsida som lovade 700hk, komplett autopilot "månader bort", summon, självstängande laddlucka och att laddning alltid ska vara gratis?Leo skrev:Tror det står lite mer vad som kommer längst ner på Teslas officiella hemsida på Model S.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja det är trist med de stela utrustningspaketet som Tesla har. Det går inte att välja till enstaka funktioner utan man måste köpa ett helt paket som då blir orimligt dyrt ifall det bara är en funktion som man egentligen vill ha.Leo skrev:Innebär det då att man måste betala minst 58000kr för att få adaptiv farthållare som de allra flesta är van att ha på nya bilar idag. (Är ju t ex standard på en vanlig Polo) Sen får man ju en form av AP1,5 för 58000/70000kr men man kanske inte ville betala så mycket för de funktioner man verkligen vill ha.
T ex. så kostar det 70.000:- om man vill ha elektrisk baklucka på en S 90D. (Som alla andra premiumbilar har som standard) Helt sjukt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Elektrisk baklucka, adaptiv farhållare och rattvärme i paket 9900kr! (Det vore något att drömma om) 

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Undrar om jag verkligen skall/skulle betalt för AP2??? svara själv NEJ inte nu...
Idag fick jag en akut utryckning, Malmö till Jönköping och på hemvägen var AP1 nästan totalt värdelös säkert fick jag 10-20 ggr ta över styrningen då "eländet" var halvvägs ut i vägrenen mm.
Jag observerade att solen påväg hem (vid 15-tiden) stod väldigt lågt och är det det som (kanske) störde AP1? ofta när man körde i skuggområde fanns de blå linjerna men i solen försvann det andra som haft samma "problem"?
Har haft AP1 i ca 1 år och i denna vecka kört Lödde-Karlshamn, Lödde-Karlskrona och idag Malmö-Jönköping T & R men idag helt kass på vägen hem.
Hur skulle en självkörande TESLA fixa detta?
Jag blir tveksam till nya tekniken
Idag fick jag en akut utryckning, Malmö till Jönköping och på hemvägen var AP1 nästan totalt värdelös säkert fick jag 10-20 ggr ta över styrningen då "eländet" var halvvägs ut i vägrenen mm.
Jag observerade att solen påväg hem (vid 15-tiden) stod väldigt lågt och är det det som (kanske) störde AP1? ofta när man körde i skuggområde fanns de blå linjerna men i solen försvann det andra som haft samma "problem"?
Har haft AP1 i ca 1 år och i denna vecka kört Lödde-Karlshamn, Lödde-Karlskrona och idag Malmö-Jönköping T & R men idag helt kass på vägen hem.
Hur skulle en självkörande TESLA fixa detta?
Jag blir tveksam till nya tekniken

Jag hoppas få min julveckan om allt gå enligt plan.
Tokigt eftersom jag har inte haft min andra bil så länge (sept 2016) men jag kände för att uppgradera till nya AP 2.0 plus att man också få fri laddning på bilen.
Har hunnit köra fantastiska 800 mil.
Funderade på att sälja den via KVD men jag fick ett vettigt pris som inbyte till nya kärran.
Tokigt eftersom jag har inte haft min andra bil så länge (sept 2016) men jag kände för att uppgradera till nya AP 2.0 plus att man också få fri laddning på bilen.
Har hunnit köra fantastiska 800 mil.
Funderade på att sälja den via KVD men jag fick ett vettigt pris som inbyte till nya kärran.
Tesla Model Y
När jag beställde ny bil nu så valde jag autopilot och även full autonomi..
Är inte sugen på att slanta upp 45-60 tusen när man skall aktivera den sen, med tanke på alla prishöjningar som kommer hela tiden..
Om Tesla lyckas med tekniken i tid (vilket många verkar tvivlar på) så tror jag faktiskt att Sverige kommer att godkänna detta ganska omgående.
Detta tack vare Volvo och Drive me projektet som skall gå igång nu 2017
Är inte sugen på att slanta upp 45-60 tusen när man skall aktivera den sen, med tanke på alla prishöjningar som kommer hela tiden..
Om Tesla lyckas med tekniken i tid (vilket många verkar tvivlar på) så tror jag faktiskt att Sverige kommer att godkänna detta ganska omgående.
Jag tror på följande tidsplan i bästa fall.jos32 skrev:När jag beställde ny bil nu så valde jag autopilot och även full autonomi..
Elon har ju lovat att en Tesla ska kunna själv från LA till NY under 2017, min gissning är att det kommer att ske om ca ett år.
Därefter kommer massor av Teslor köra med AP2.0 på, respektive av (men i skuggläge).
När man uppnått 10 miljoner mil, gissningsvis slutet av 2018, så ansöker man om tillstånd att köra på riktigt helt själv. Detta godkänns på vissa avgränsade områden 2020.
Min gissning är alltså att man inte kommer kunna ha så stor nytta av full level 5 självkörning de närmsta 3 åren och därför beställde jag bara vanlig autopilot, vilken om 3 år kommer vara fantastiskt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Jaha, då har jag hämtat ut min P100D med AP2.0
Ptja... bilen i sig är ju fantastisk!
Saknar det mesta från den bil vi lånade i somras som hade AP1.0
Men förhoppningsvis så är det mer på gång...
Jag har version 8.0 (2.44.185) och enligt ev-fw så finns det ett antal nya versioner som är på väg.
2.46.xx
2.48.xx
2.50.xx
I dagsläget så måste jag sätta igång belysningen manuellt.
Någon adaptiv farthållare finns det inte (vilket jag upptäckte av förskräckelse)
Allt som handlar om autopilot är spårlöst borta...
Men, just nu så är det högst ointressant eftersom jag vill köra bilen själv.
Ses!
Jag har version 8.0 (2.44.185) och enligt ev-fw så finns det ett antal nya versioner som är på väg.
2.46.xx
2.48.xx
2.50.xx
Någon adaptiv farthållare finns det inte (vilket jag upptäckte av förskräckelse)

Ses!
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
-
Kanske i fel tråd men hur blir det med vattenpölar/vattenansamlingar och autopilot, hur ska bilen upptäcka dessa?
På vägen in till jobbet har jag ett par sådana här "pölar" efter att det har regnat. Kör jag in i dessa med en hastighet av 70 km/h hade det slutat i diket.
Någon som kan fråga Elon?
På vägen in till jobbet har jag ett par sådana här "pölar" efter att det har regnat. Kör jag in i dessa med en hastighet av 70 km/h hade det slutat i diket.
Någon som kan fråga Elon?
Har du hittat påskägget?Gastrogate skrev:Jaha, då har jag hämtat ut min P100D med AP2.0
2.46.xx
2.48.xx
2.50.xx
Ses!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Menar du växla mellan hel- och halvljus eller menar du att inte ens halvljus och drl går igång själva?Gastrogate skrev:I dagsläget så måste jag sätta igång belysningen manuellt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag måste trycka längst upp till vänster på skärmen där det finns en halvljussymbol, för att starta halvljuset. Finns ingen automatik för det ännu.bylund skrev:Menar du växla mellan hel- och halvljus eller menar du att inte ens halvljus och drl går igång själva?Gastrogate skrev:I dagsläget så måste jag sätta igång belysningen manuellt.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
- Bjelke
- Teslaägare
Stackare, det kan inte vara lätt att stå ut med, men vi kan bytlånas tills det funkar lika bra som på min iafGastrogate skrev:Jag måste trycka längst upp till vänster på skärmen där det finns en halvljussymbol, för att starta halvljuset. Finns ingen automatik för det ännu.bylund skrev:Menar du växla mellan hel- och halvljus eller menar du att inte ens halvljus och drl går igång själva?Gastrogate skrev:I dagsläget så måste jag sätta igång belysningen manuellt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Halvljusautomatik är påkopplat i senare uppdateringar så det borde snart funka. Resten får du nog vänta någon vecka till på.
https://electrek.co/2016/12/18/tesla-v8 ... elon-musk/
https://electrek.co/2016/12/18/tesla-v8 ... elon-musk/