AEB

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

AEB

Inlägg av bat »

Känner ni till några hastighetsbegränsningar för AEB (Automatic Emergency Braking)? Såg ett test i decembernumret av "Allt om Bilar"
aeb.PNG
Jag har fått den "röda" bilen i display'en på motorvägen och trodde det var AEB'n som aktiverade sig men det kanske var AutoPilot'en snarare?

Sedan finns ju ett fotgängareskydd som ska lyfta upp huven på något sätt och den har jag läst att den bara är aktiv vid lägre hastigheter.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Re: AEB

Inlägg av Feddan »

Jag vet inte om det ändrat något på senare bilar som Model X, men så här var det på Model S innan Facelift i alla fall:

Nödbromsen kommer bara bromsa om bilen är säker på att den kommer krocka, för att minska skadan. Den kommer alltså inte att undvika några kollisioner.
Jag kände inte till några hastighetsbegränsningar för funktionen, så det låter påhittat, eller att man blandat ihop med Volvo.

Så vill man testa den här funktionen så måste man krocka sin bil.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag tror att det är en form av friskrivning från Teslas sida att säga att den bara lindrar oundvikliga kollisioner. Man ska inte lita på det helt enkelt. Men vissa säger ju att bilen har bromsat undan för kollisioner så de undvikits. Fast det kan kanske sägas var den adaptiva farthållaren som gjort det.

Den röda bilen är kollisionsvarnaren. Att den varnar behöver inte betyda nödbroms.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare

Inlägg av Kuncale »

Det stämmer inte med 40km/h.
Har inte Teslabjörn gjort en video när dom testar det?
Om man vill ha videobevis.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Kuncale skrev:
Det stämmer inte med 40km/h.
Har inte Teslabjörn gjort en video när dom testar det?
Om man vill ha videobevis.
Det är ett Håkan Matson test så nog inte värt besväret att försöka rätta upp. De hade testat en hel bunt med bilar där alla hade olika begränsningar. Blev lite förvånad kring att de skrev att det fanns en för Teslan dock.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Min bil har börjat bromsa på autobahn och då körde jag inte i några 40... Blev ingen krock dock utan bara bil som bytte filer framför mig. De skriver egentligen inte att begränsningen ligger i bilen, kan ju lika gärna ligga i testet vilket det troligen gör.

Filmer som visar autobreak in action i hastigheter över 40 km/h:

Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Kanske är hastighetsskillnaden som är 40km/h?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Svenssons skrev:
Min bil har börjat bromsa på autobahn och då körde jag inte i några 40... Blev ingen krock dock utan bara bil som bytte filer framför mig. De skriver egentligen inte att begränsningen ligger i bilen, kan ju lika gärna ligga i testet vilket det troligen gör.

Inget av det är nödbroms, det är ju bara adaptiv farthållare.

Och auto brake heter det, inte auto break :P Det senare vill nog ingen ha!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Feddan skrev:
Svenssons skrev:

Inget av det är nödbroms, det är ju bara adaptiv farthållare.

Och auto brake heter det, inte auto break :P Det senare vill nog ingen ha!
Visst var autopiloten på i fallen ovan och den sänkte hastigheten som adaptiv farthållare men auto brake ingår även ifall man inte har AP. Menar du att bilen inte kommer att bromsa ifall AP inte är påslagen trotts att den känner av att det är något framför bara för att AP inte är påslagen? Automatisk pause blir det ju för en varje gång man slår på AP... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare

Inlägg av DR-EL »

Jag har funderat på detta också, när AP är på funkar ju detta fint bilen bromsar och anpassar hastigheten men jag har aldrig fått bilen att bromsa när jag kör själv.

Trodde att policyn från Tesla var att säkerhets grejer som auto brake skall finnas på alla bilar även utan AP. Jag har försökt att provocera fram en inbromsning men jag har förlorat detta chicken race mot bilen och bromsat innan man kom för nära.

Är det någon som upplevt att bilen bromsar själv när AP inte är aktiverat?
Skriv svar