Några tips? Energieffektiva men ändå bra ljus.
Moderator: Redaktion
LEDWozzer skrev:Funderar på extraljus till min Zoe. Då jag känner att de som sitter på är för klena. Kör mycket becksvart motorväg
Min erfarenhet är att Xenon lyser längre än LED. Led har ofta en bredare och mer diffus ljusbild. Har du för starkt ljus nära bilen blir du bländad och ser inte in i mörkret framför ljuset! I.e. en stark LED-ramp som lyser på vägen framför bilen gör att det blir svårare att se bortanför den ljusa fläcken nära bilen! Köp lampor med bra ljusbild så du får ljuset där det behövs! Detta blir viktigare för dig som kör mkt motorväg, för en förare som kör mkt på skogsvägar så är en diffusare/bredare/kortare ljusbild att föredra.Wozzer skrev:Funderar på extraljus till min Zoe. Då jag känner att de som sitter på är för klena. Kör mycket becksvart motorväg
Jag har utökat med ca 430w på min Outlander och laddaren till 12v batteriet verkar orka med den extralasten iaf. Hur stor är laddaren av 12v batteriet i Zoe? Jag tror inte att detta är ett bekymmer så länge du inte går "All in" på extralampsfronten ....Sofie skrev:Det intressanta är väl hur mycket man törs belasta 12V systemet med. På Outlandern hade jag 3st PBE225 samt 1St Vision X XPR19", hade jag inte tröttnat på bilen hade jag även satt i 70W Xenon i helljuset.
Jag funderade oxo på om det var just det trådskaparen faktiskt hade i åtanke, men skrev inget då eftersom jag har noll koll på den bilengellerstam skrev:Jag har utökat med ca 430w på min Outlander och laddaren till 12v batteriet verkar orka med den extralasten iaf. Hur stor är laddaren av 12v batteriet i Zoe? Jag tror inte att detta är ett bekymmer så länge du inte går "All in" på extralampsfronten ....Sofie skrev:Det intressanta är väl hur mycket man törs belasta 12V systemet med. På Outlandern hade jag 3st PBE225 samt 1St Vision X XPR19", hade jag inte tröttnat på bilen hade jag även satt i 70W Xenon i helljuset.
Vad är det vi vet? (som jag tycks ha missat)Bjelke skrev:Jag funderade oxo på om det var just det trådskaparen faktiskt hade i åtanke, men skrev inget då eftersom jag har noll koll på den bilengellerstam skrev:Jag har utökat med ca 430w på min Outlander och laddaren till 12v batteriet verkar orka med den extralasten iaf. Hur stor är laddaren av 12v batteriet i Zoe? Jag tror inte att detta är ett bekymmer så länge du inte går "All in" på extralampsfronten ....Sofie skrev:Det intressanta är väl hur mycket man törs belasta 12V systemet med. På Outlandern hade jag 3st PBE225 samt 1St Vision X XPR19", hade jag inte tröttnat på bilen hade jag även satt i 70W Xenon i helljuset.![]()
Hade själv samma fundering kring Teslan men där tror jag vi vet svaret numera iaf(om nu alla bilar har samma 12V-laddare, lite osäker på det men troligen)
Står i ngn tråd här i forumhavet av trådar, tror det var en direkt fråga på just hur mkt kräm det var i den laddaren och vill minnas att den var rejält tilltagen faktiskt och med bild på vart den sitter osv.Nicke Nyfiken skrev:Vad är det vi vet? (som jag tycks ha missat)Bjelke skrev:Jag funderade oxo på om det var just det trådskaparen faktiskt hade i åtanke, men skrev inget då eftersom jag har noll koll på den bilengellerstam skrev:Jag har utökat med ca 430w på min Outlander och laddaren till 12v batteriet verkar orka med den extralasten iaf. Hur stor är laddaren av 12v batteriet i Zoe? Jag tror inte att detta är ett bekymmer så länge du inte går "All in" på extralampsfronten ....Sofie skrev:Det intressanta är väl hur mycket man törs belasta 12V systemet med. På Outlandern hade jag 3st PBE225 samt 1St Vision X XPR19", hade jag inte tröttnat på bilen hade jag även satt i 70W Xenon i helljuset.![]()
Hade själv samma fundering kring Teslan men där tror jag vi vet svaret numera iaf(om nu alla bilar har samma 12V-laddare, lite osäker på det men troligen)
Jag funderar nämligen själv just nu på hur mycket man vågar belasta 12V batteriet med olika extrautrustning.
Typ här, men den hänvisar eg vidare...Bjelke skrev:Står i ngn tråd här i forumhavet av trådar, tror det var en direkt fråga på just hur mkt kräm det var i den laddaren och vill minnas att den var rejält tilltagen faktiskt och med bild på vart den sitter osv.Nicke Nyfiken skrev:Vad är det vi vet? (som jag tycks ha missat)Bjelke skrev:Jag funderade oxo på om det var just det trådskaparen faktiskt hade i åtanke, men skrev inget då eftersom jag har noll koll på den bilengellerstam skrev:Jag har utökat med ca 430w på min Outlander och laddaren till 12v batteriet verkar orka med den extralasten iaf. Hur stor är laddaren av 12v batteriet i Zoe? Jag tror inte att detta är ett bekymmer så länge du inte går "All in" på extralampsfronten ....Sofie skrev:Det intressanta är väl hur mycket man törs belasta 12V systemet med. På Outlandern hade jag 3st PBE225 samt 1St Vision X XPR19", hade jag inte tröttnat på bilen hade jag även satt i 70W Xenon i helljuset.![]()
Jag funderar nämligen själv just nu på hur mycket man vågar belasta 12V batteriet med olika extrautrustning.
Ska se om jag hittar tråden igen...
Problemet kan va de ökade luftmotståndet dock. Kan ge en märkbar skilnad i motorvägs fart om du har en ljusrampLeo skrev:Förbrukningsmässigt kan du i princip strunta vad de drar med tanke på räckviddsförsämring. Är ju i princip försumbart jämfört med vad motorn drar. Om motorn avger 20kW (27,2hK) betyder det ju t ex 20 000W som den drar. Om då extraljusen drar 60W eller 110W....