Även om Tesla skulle tillämpa det förstår jag inte varför obereonde tester skulle göras på samma sätt? Finns det någon källa där det bekräftas att både Tesla själva och alla oberoende tester av deras bilar görs på det sättet?
Tesla tog till det som efterkonstruktion enbart för P-modellerna när p85d inte presterade som förväntat.
Dom bloggade om det.
Jag vågar påstå att de flesta andra bilars tider som ligger i samma härad också är angivna med rollout, av den anledning jag skrev ovan. En tid för 0-100 på ~2,5 s är inte fysikaliskt möjligt utan bättre grepp än vanliga däck kan ge och/eller väldigt mycket downforce. Jag tror helt enkelt det är så de allra flesta gör, i alla fall med prestandabilar. Jag har försökt googla på det men mest funnit att det varierar hur man gör. De flesta mäter dock med en VBOX och som default använder en sån rollout, såvitt jag vet. Har du mer info tar jag tacksamt emot den.
Nej. 0-100 siffror är alltid från stillastående. Det är inget bra mått på prestanda nuförtiden av just de skäl du anger. Greppet blir begränsande. Från ca 250 hästkrafter och uppåt så är en fyrhjulsdriven snabbare än en tvåhjulsdriven trots högre vikt. Jag tycker den intressanta accelerationen är i omkörningsintervallet. 80-150 km/h ungefär.
Även om Tesla skulle tillämpa det förstår jag inte varför obereonde tester skulle göras på samma sätt? Finns det någon källa där det bekräftas att både Tesla själva och alla oberoende tester av deras bilar görs på det sättet?
Tesla tog till det som efterkonstruktion enbart för P-modellerna när p85d inte presterade som förväntat.
Dom bloggade om det.
Jag vågar påstå att de flesta andra bilars tider som ligger i samma härad också är angivna med rollout, av den anledning jag skrev ovan. En tid för 0-100 på ~2,5 s är inte fysikaliskt möjligt utan bättre grepp än vanliga däck kan ge och/eller väldigt mycket downforce. Jag tror helt enkelt det är så de allra flesta gör, i alla fall med prestandabilar. Jag har försökt googla på det men mest funnit att det varierar hur man gör. De flesta mäter dock med en VBOX och som default använder en sån rollout, såvitt jag vet. Har du mer info tar jag tacksamt emot den.
Nej. 0-100 siffror är alltid från stillastående. Det är inget bra mått på prestanda nuförtiden av just de skäl du anger. Greppet blir begränsande. Från ca 250 hästkrafter och uppåt så är en fyrhjulsdriven snabbare än en tvåhjulsdriven trots högre vikt. Jag tycker den intressanta accelerationen är i omkörningsintervallet. 80-150 km/h ungefär.
Nej, siffror 0-100 är bevisligen inte alltid från stillastående. Teslas tider för P-modellerna är ju inte det. Och jag vet att det finns fler tillverkare som gör så också. Så det påståendet går ju bort direkt. Det som är riktigt lurigt är att det, trots att det har stor påverkan på tiden, aldrig verkar redovisas öppet om rollout har använts eller inte...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
P modellernas snärt från stillastående är oslagbar, vilken känsla, värt många tusenlappar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Även om Tesla skulle tillämpa det förstår jag inte varför obereonde tester skulle göras på samma sätt? Finns det någon källa där det bekräftas att både Tesla själva och alla oberoende tester av deras bilar görs på det sättet?
Tesla tog till det som efterkonstruktion enbart för P-modellerna när p85d inte presterade som förväntat.
Dom bloggade om det.
Jag vågar påstå att de flesta andra bilars tider som ligger i samma härad också är angivna med rollout, av den anledning jag skrev ovan. En tid för 0-100 på ~2,5 s är inte fysikaliskt möjligt utan bättre grepp än vanliga däck kan ge och/eller väldigt mycket downforce. Jag tror helt enkelt det är så de allra flesta gör, i alla fall med prestandabilar. Jag har försökt googla på det men mest funnit att det varierar hur man gör. De flesta mäter dock med en VBOX och som default använder en sån rollout, såvitt jag vet. Har du mer info tar jag tacksamt emot den.
Nej. 0-100 siffror är alltid från stillastående. Det är inget bra mått på prestanda nuförtiden av just de skäl du anger. Greppet blir begränsande. Från ca 250 hästkrafter och uppåt så är en fyrhjulsdriven snabbare än en tvåhjulsdriven trots högre vikt. Jag tycker den intressanta accelerationen är i omkörningsintervallet. 80-150 km/h ungefär.
Nej, siffror 0-100 är bevisligen inte alltid från stillastående. Teslas tider för P-modellerna är ju inte det. Och jag vet att det finns fler tillverkare som gör så också. Så det påståendet går ju bort direkt. Det som är riktigt lurigt är att det, trots att det har stor påverkan på tiden, aldrig verkar redovisas öppet om rollout har använts eller inte...
Jaha. Då är det inte 0-100 utan 2-100 typ. Fusk alltså. Vilka fler tillverkare är det som gör så?
Nåja, i vilket fall är det inte så intressant. Finns massor av andra variabler för körglädje än acceleration från 0.
Tror det var så att "förr" angav man riktiga 0-100 tider för P85 och P85+.
När P85D introducerades oktober 2014 ändrade man till att för dessa bilar ange med "rollout" och cirkusen med "700hk" där alla hästarna "inte var i stallet samtidigt" så att säga.
Sen citeras också ofta 0-96km/h eftersom det är 0-60mph som ofta anges emellanåt i olika sammanhang.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tror det var så att "förr" angav man riktiga 0-100 tider för P85 och P85+.
När P85D introducerades oktober 2014 ändrade man till att för dessa bilar ange med "rollout" och cirkusen med "700hk" där alla hästarna "inte var i stallet samtidigt" så att säga.
Sen citeras också ofta 0-96km/h eftersom det är 0-60mph som ofta anges emellanåt i olika sammanhang.
96,54 km/h om man ska vara petig
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Sen är jag faktiskt osäker på om man mäter t ex S70D eller S90D på samma sätt som en P90D, dvs med rollout?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
What a move! Från familjekryssaren 90D till supersportbilen P100D! Skoj!
Hänger inte med. Är det inte samma bil? Vet att P100D har lite större batteri, accelererar snabbare och har kanske lite bättre bromsar. Men är det en sportigare bil? Bättre väghållning? Bättre styrkänsla? Klarar den överhettning bättre? Vad är det som gör den till "supersportbil"?
What a move! Från familjekryssaren 90D till supersportbilen P100D! Skoj!
Hänger inte med. Är det inte samma bil? Vet att P100D har lite större batteri, accelererar snabbare och har kanske lite bättre bromsar. Men är det en sportigare bil? Bättre väghållning? Bättre styrkänsla? Klarar den överhettning bättre? Vad är det som gör den till "supersportbil"?
Har du kört en Tesla?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
What a move! Från familjekryssaren 90D till supersportbilen P100D! Skoj!
Hänger inte med. Är det inte samma bil? Vet att P100D har lite större batteri, accelererar snabbare och har kanske lite bättre bromsar. Men är det en sportigare bil? Bättre väghållning? Bättre styrkänsla? Klarar den överhettning bättre? Vad är det som gör den till "supersportbil"?
Har du kört en Tesla?
Antagligen inte, eftersom han inte hänger med.
Och ännu en gång görs det försök att odla myten om överhettning. Hur svårt är det att förstå att en Tesla aldrig blir överhettad. När batteriet uppnår en viss temperatur så begränsas tillfälligtvis det maximala effektuttaget för att undvika just överhettning.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
What a move! Från familjekryssaren 90D till supersportbilen P100D! Skoj!
Hänger inte med. Är det inte samma bil? Vet att P100D har lite större batteri, accelererar snabbare och har kanske lite bättre bromsar. Men är det en sportigare bil? Bättre väghållning? Bättre styrkänsla? Klarar den överhettning bättre? Vad är det som gör den till "supersportbil"?
Den är 1,7 sekunder snabbare till 100 och 2,7 sekunder till 100km/h gör den till supersportbil. Det är ingen banbil men det är inte heller någon som sagt det. Överhettning är som sagt var inget problem i någon Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
What a move! Från familjekryssaren 90D till supersportbilen P100D! Skoj!
Hänger inte med. Är det inte samma bil? Vet att P100D har lite större batteri, accelererar snabbare och har kanske lite bättre bromsar. Men är det en sportigare bil? Bättre väghållning? Bättre styrkänsla? Klarar den överhettning bättre? Vad är det som gör den till "supersportbil"?
Den är 1,7 sekunder snabbare till 100 och 2,7 sekunder till 100km/h gör den till supersportbil. Det är ingen banbil men det är inte heller någon som sagt det. Överhettning är som sagt var inget problem i någon Tesla.
Nej det gör det verkligen inte. Den kan EN sak som en "supersportbil" kan. Men resten då?
What a move! Från familjekryssaren 90D till supersportbilen P100D! Skoj!
Hänger inte med. Är det inte samma bil? Vet att P100D har lite större batteri, accelererar snabbare och har kanske lite bättre bromsar. Men är det en sportigare bil? Bättre väghållning? Bättre styrkänsla? Klarar den överhettning bättre? Vad är det som gör den till "supersportbil"?
Den är 1,7 sekunder snabbare till 100 och 2,7 sekunder till 100km/h gör den till supersportbil. Det är ingen banbil men det är inte heller någon som sagt det. Överhettning är som sagt var inget problem i någon Tesla.
Nej det gör det verkligen inte. Den kan EN sak som en "supersportbil" kan. Men resten då?
Frågar igen, har du kört en Tesla?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
What a move! Från familjekryssaren 90D till supersportbilen P100D! Skoj!
Hänger inte med. Är det inte samma bil? Vet att P100D har lite större batteri, accelererar snabbare och har kanske lite bättre bromsar. Men är det en sportigare bil? Bättre väghållning? Bättre styrkänsla? Klarar den överhettning bättre? Vad är det som gör den till "supersportbil"?
Den är 1,7 sekunder snabbare till 100 och 2,7 sekunder till 100km/h gör den till supersportbil. Det är ingen banbil men det är inte heller någon som sagt det. Överhettning är som sagt var inget problem i någon Tesla.
Nej det gör det verkligen inte. Den kan EN sak som en "supersportbil" kan. Men resten då?
Frågar igen, har du kört en Tesla?
- Sant, Har kört P90DL några gånger och om inte det är en sportbil (Sjukt snabb, det blir ju svart för ögonen nästan vid 0-100) vad är då en sportbil? Kan människan hantera en bil snabbare än P100DL utan att vara en fara för sig själv och andra? ( Visst kunde man ställa in P90DL till en "Vanlig 60D"? )
Borde kanske finns ett sk svärmors mode då man stypte den mer är till en Vanlig 60D. Framför altl bra om man ska låna ut bilen till en yngre generation.
Ska bli kul att höra allt om P100D och gärna lite bilder. Själv sparar man till en Beg Model S 70D eller en Model 3.
- Sant, Har kört P90DL några gånger och om inte det är en sportbil (Sjukt snabb, det blir ju svart för ögonen nästan vid 0-100) vad är då en sportbil? Kan människan hantera en bil snabbare än P100DL utan att vara en fara för sig själv och andra? ( Visst kunde man ställa in P90DL till en "Vanlig 60D"? )
Borde kanske finns ett sk svärmors mode då man stypte den mer är till en Vanlig 60D. Framför altl bra om man ska låna ut bilen till en yngre generation.
Nu är det ju annat än acceleration som gör en bil "sportig" även om det såklart är en del av upplevelsen. För mig är körglädje en kurvig landsväg en försommarkväll. Inte rödljusrace.
Elbilspappan skrev:
- Sant, Har kört P90DL några gånger och om inte det är en sportbil (Sjukt snabb, det blir ju svart för ögonen nästan vid 0-100) vad är då en sportbil? Kan människan hantera en bil snabbare än P100DL utan att vara en fara för sig själv och andra? ( Visst kunde man ställa in P90DL till en "Vanlig 60D"? )
Borde kanske finns ett sk svärmors mode då man stypte den mer är till en Vanlig 60D. Framför altl bra om man ska låna ut bilen till en yngre generation.
Ska bli kul att höra allt om P100D och gärna lite bilder. Själv sparar man till en Beg Model S 70D eller en Model 3.
Nu är det ju annat än acceleration som gör en bil "sportig" även om det såklart är en del av upplevelsen. För mig är körglädje en kurvig landsväg en försommarkväll. Inte rödljusrace.
Elbilspappan skrev:
- Sant, Har kört P90DL några gånger och om inte det är en sportbil (Sjukt snabb, det blir ju svart för ögonen nästan vid 0-100) vad är då en sportbil? Kan människan hantera en bil snabbare än P100DL utan att vara en fara för sig själv och andra? ( Visst kunde man ställa in P90DL till en "Vanlig 60D"? )
Borde kanske finns ett sk svärmors mode då man stypte den mer är till en Vanlig 60D. Framför altl bra om man ska låna ut bilen till en yngre generation.
Ska bli kul att höra allt om P100D och gärna lite bilder. Själv sparar man till en Beg Model S 70D eller en Model 3.
Passar på och frågar igen om du kört en Tesla.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Nu är det ju annat än acceleration som gör en bil "sportig" även om det såklart är en del av upplevelsen. För mig är körglädje en kurvig landsväg en försommarkväll. Inte rödljusrace.
Elbilspappan skrev:
- Sant, Har kört P90DL några gånger och om inte det är en sportbil (Sjukt snabb, det blir ju svart för ögonen nästan vid 0-100) vad är då en sportbil? Kan människan hantera en bil snabbare än P100DL utan att vara en fara för sig själv och andra? ( Visst kunde man ställa in P90DL till en "Vanlig 60D"? )
Borde kanske finns ett sk svärmors mode då man stypte den mer är till en Vanlig 60D. Framför altl bra om man ska låna ut bilen till en yngre generation.
Ska bli kul att höra allt om P100D och gärna lite bilder. Själv sparar man till en Beg Model S 70D eller en Model 3.
Det är ganska stor skillnad på att köra på en kurvig landsväg i runt 100 km/h och att maxa på Nürburgring, bara för att du håller runt 100 km/h och gasar lite upp och ner så kommer effekten inte begränsas. Men om du gör flera fulla accelerationer som 0-100 så kommer den begränsas efter några gånger. Du kanske ska testa vad bilen klarar innan du klagar på det?
Jag FATTAR att det är en jävla fin känsla. Jag gör verkligen det. Men att kalla en Tesla för en _supersportbil_ enbart på grund av 0-100 siffran är för mycket för mig. Då har man inte förstått någonting.