Skulle du köpa denna?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Kriper

Re: Skulle du köpa denna?

Inlägg av Kriper »

Jag reagerar på den svepande och insinuanta tonen i trådskaparens inlägg, inte på att han ifrågasätter Teslas kvalitet. Om intentionerna är ärliga så inget problem för mig. Men när som jag uppfattar det bara fiskas efter tjafs så har jag svårt att bemöta med allvar. Jag lämnar härmed tråden så att jag inte bidrar till dålig stämning.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare

Inlägg av PerH »

Herr Advokat Jag har en X och jag är hittills nöjd.
Vill du prata troll ,PM mig så får du mitt tele nr.
Håller med Kriper å lämnar denna trams tråd.
Med vänlig hälsning, Per
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Alltså, Trabi blir nästa bil. Lätt begagnad förstås för dom slutade väl tillverkas runt 1990. Och på den tiden (flög mycket på östsidan från 1970) fick dom stå i kö i 2 år för en Trabi!! De ni! 3-4 månader för en S eller X är väl inget å gnälla om!
Har haft en förskräcklig massa bilar, men inget som kan jämföras samma halvår som in ljuvliga 85 D. :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Inse att Tesla och vi håller på att förändra världen bort från fosilbrännare.
På köpet får vi världens bästa drivlina
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Har nå kjørt min p85d siden våren 2015. Aldri før hatt en bil så ofte på verkstedet, aldri før hatt en så bra bil. Det kjører utrolig bra, rett og slett. Alle feil som jeg har bemerket er reparert, alltid fått super lånebil, gjerne en i samme prisklasse, alltid ble møtt av veldig hyggelig servicepersonale. Har alltid en oppdatert bil, men ja, kvaliteten kunne vært bedre. Samtidig må jeg si meg imponert at det kommer en helt ny bilprodusent uten noe som helst erfaring av å bygge bil, og bygger en bil som får alle europeiske bilprodusenter å tenke nytt. Bare en som er kronisk misunnelig på andres prestasjoner vil ikke la seg imponere.
Til sammenligning har jeg på våren kjøpt en BMW i3. Frem til i dag ingen oppdatering, og jeg føler allerede nå at den er blitt "litt gammel". Og også den har feil. Jeg har hatt drivlinefeil og softwarefeil med den forskjellen at bilen måtte til service begge gangene. Softwarefeilen kunne ikke ordnes trådløst til tross for at også den bilen er på nett.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Advocatus Diabolo skrev:
Kriper: Nu när du ändå är igång med fortsatta "Troll" beskyllningar så kanske det kan vara på sin plats med ett citat ur Wiki om trolljakt: "Bemötande av Troll": Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argumenten kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten" Slut citat.
Men du väljer ju självklart fritt ditt eget agerande. Det är bara det man kan påverka i slutänden.
Jag är lite nyfiken på vilken av forumets reguljära användare som ligger bakom djävulens advokat? Du är alldeles för snäll och saklig för att vara ett äkta forumtroll :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Så fort man påpekade ett eller annat fel på bilen så blev man påhoppad av halva forumet då man hade begått intrång i deras fina lilla fantasivärld. Så har det hittills inte varit här. Men den tiden verkar gå mot sitt slut. Det är beklagligt.
Tror inte alls att det är slut. Jag har hela tiden upplevt, och upplever fortfarande att vi kan diskutera de problem vi har med våra bilar på ett sakligt sätt. Trådskaparen är dock inte särskild saklig när hen samlar ihop alla fel som rapporterats på Model X-bilar och insinuerar att detta är fel som gäller samtliga bilar. Om man på riktigt är intresserad av att diskutera problemen så finns det individuella trådar för i stort sett allt, förutom möjligen att bakluckan skulle korrodera på Model S - något som jag ställer mig helt oförstående till. Jag kan i detalj redogöra för hur vatten transporteras bort från bakluckan utan att bli stående; spenderade mycket tid i bakluckan på min Model S när jag installerade dashcamen bak.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev:
mati skrev:
Så fort man påpekade ett eller annat fel på bilen så blev man påhoppad av halva forumet då man hade begått intrång i deras fina lilla fantasivärld. Så har det hittills inte varit här. Men den tiden verkar gå mot sitt slut. Det är beklagligt.
Tror inte alls att det är slut. Jag har hela tiden upplevt, och upplever fortfarande att vi kan diskutera de problem vi har med våra bilar på ett sakligt sätt. Trådskaparen är dock inte särskild saklig när hen samlar ihop alla fel som rapporterats på Model X-bilar och insinuerar att detta är fel som gäller samtliga bilar. Om man på riktigt är intresserad av att diskutera problemen så finns det individuella trådar för i stort sett allt, förutom möjligen att bakluckan skulle korrodera på Model S - något som jag ställer mig helt oförstående till. Jag kan i detalj redogöra för hur vatten transporteras bort från bakluckan utan att bli stående; spenderade mycket tid i bakluckan på min Model S när jag installerade dashcamen bak.
Det är väl oxo en ganska stor skillnad om jag själv tar upp ett eller flera problem på min egen bil tex, då är det ju helt ok
att prata om det och relaterade problem, vilket jag gjort flera ggr. Det blir lixom inte samma sak när en icke-ägare som
kanske är nyregistrerad och/eller inte skrivit ngt tidigare tar upp problem på bilarna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bjelke skrev:
Det är väl oxo en ganska stor skillnad om jag själv tar upp ett eller flera problem på min egen bil tex, då är det ju helt ok
att prata om det och relaterade problem, vilket jag gjort flera ggr. Det blir lixom inte samma sak när en icke-ägare som
kanske är nyregistrerad och/eller inte skrivit ngt tidigare tar upp problem på bilarna.
Jag har inga problem om icke-teslaägare diskuterar problem med Teslas bilar. Majoriteten? av de som diskuterar här äger ingen Tesla.
Trådstartarens inlägg insinuerar att vi gjort ett idiotiskt köp och rabblar upp massor av osakligheter för att styrka sin tes.
Trådstartaren ber inte om en saklig diskussion om de olika "problemen" hen presenterar, utan ställer bara en retorisk fråga som syftar till att idiotförklara den som köpt en bil med alla de problem trådstartaren påstår att bilarna har.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev:
Bjelke skrev:
Jag har inga problem om icke-teslaägare diskuterar problem med Teslas bilar. Majoriteten? av de som diskuterar här äger ingen Tesla.
Trådstartarens inlägg insinuerar att vi gjort ett idiotiskt köp och rabblar upp massor av osakligheter för att styrka sin tes.
Trådstartaren ber inte om en saklig diskussion om de olika "problemen" hen presenterar, utan ställer bara en retorisk fråga som syftar till att idiotförklara den som köpt en bil med alla de problem trådstartaren påstår att bilarna har.
Japp, håller med :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Kriper: Nu när du ändå är igång med fortsatta "Troll" beskyllningar så kanske det kan vara på sin plats med ett citat ur Wiki om trolljakt: "Bemötande av Troll": Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argumenten kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten" Slut citat.
Men du väljer ju självklart fritt ditt eget agerande. Det är bara det man kan påverka i slutänden.
Jag är lite nyfiken på vilken av forumets reguljära användare som ligger bakom djävulens advokat? Du är alldeles för snäll och saklig för att vara ett äkta forumtroll :)
Fick samma tanke...

(Det är inte jag, jag trollar med mitt eget konto.) :D
Advocatus Diabolo

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Epilog.

Tomtar och troll och ni andra vettiga och sansade forumdeltagare!

Med tanke på att ursprungstråden inte med ett ord nämnde ordet "Tesla" i samband med den problematiska fossilbilen som beskrevs, ( ja, ja, ordet "frunk" fanns där och det var på ett Tesla forum), så var det inte utan viss förvåning som vi fick beskåda hur vissa på nolltid fick upp ångan och valde att attackera budbäraren istället för att på ett nyanserat sätt bemöta.
Verkar som om indignationens vågor fortsätter att skölja på denna strand. Uttryck som: "Dyngspridare, :roll: "bära sig dumt åt", :oops: kritik för "Insinuant ton" :oops: , "inte särskilt saklig" :cry: , borde hålla sig på olika trådar med de olika felen- absolut INTE sammanställa i en enda tråd :oops: - Det är en No - No! Det påstås att jag "insinuerar att Teslaköpare gjort idiotiska köp". Någon påstår till och med att "trådskaparen inte ber om en saklig diskussion :twisted: :evil: om de olika problemen som presenterats. Vad skall man säga?? Läs gärna mina inlägg igen, -är det inte just en saklig diskussion jag bett om gång efter annan i denna tråd. Diskutera sak och inte person! Troll :evil: eller inte.

Det påstås också att jag inte ägt eller äger en Tesla. På vilken grund kan man undra. Den klassiska utmaningen blir då allt som oftast att man skall tvingas att registrera sig på forumet som "Ägare" för att få "Credibiltet", när någon påstår sig äga en Tesla. Speciellt om när vissa forumsdeltagare presenteras för en vinkling som inte är vad hen vill höra. Med tanke på flera faktorer, också det märkligt aggressiva agerandet från vissa, så kommer detta inte att ske.
Förutsätt inte heller att jag är någon av forumets reguljära användare. Kanske bara en Rookie i Teslasammanhang och här på forumet? :?: ;)

Ursprungsfrågan var relativt enkel: Skulle du köpt en fossilbil med dessa potentiella problem? Det enkla svaret kunde ha varit just som en del av er svarade, "Nej aldrig fossibil" eller "aldrig en fossilbil med något av de i frågan beskrivna problemen". Eller man kunde, som vissa faktiskt har gjort, sakligt bemöta punkterna och visa att de är fel eller inaktuella, en efter en, beträffande Tesla och att punkterna visar på problem dels på äldre modeller som inte tillverkas längre, dels att de listade felen upptar såväl X, som S specifika fel.
Eller så kunde man krävt referens på varje punkt. Olika sätt att agera. Dt är det som är så intressant. Vi är alla så olika och väljer också ibland så diametralt olika sätt att bemöta vår omvärld.

Det faktum att allt sammanställts i en enda tråd verkar ha varit ytterst känsligt för vissa, av någon anledning. Riskeras deras "darlings" rykte? Rädd för drop i begagnatpriser när saker sammanställs i en och samma tråd? Eller varför kritisera för att någon sammanställer fel i en tråd? :shock: Vad kan det vara som är så känsligt, så att i detta forum sällan skådat tonläge plötsligt uppstår? Det kan knappast vara att den koncentrerar sig på tänket hos privatköpare, som ofta investerar långsiktigt och tar en relativt sett större risk. Speciellt när man är medveten om risken man tar efter att SC inte längre tar emot bilen för fria reparationer. Det handlar således inte om SC bemötande och hur väl man tagit hand om fel inom garantitiden, eller vilka fina lånebilar man fått.

Sammanställningen, tillsammans med med att frågan begränsats till privatköpare verkar har varit en riktig "trollbrygd"; Man har tydligen trampat på en del VÄLDIGT ömma tår...
Eller vad kan det annars ha varit för orsak till den plötsligt så aggressiva tonen? Om detta kan vi bara spekulera och det leder som bekant ingenstans. Men nyfiken det blir man ju onekligen...

Att det faktiskt finns en del andra som inte är så låsta i sitt tänk är befriande. Att det då blev ett litet felskär när Anders av okunnighet av en annan forumdeltagare beskylldes för att
ha ekonomiska intressen i Podden, var synd, för Podden är alldeles lysande (!!) och det du och Fabian gör är något alldeles enastående! Skulle det vara så att ni i framtiden får någon ersättning för ert enträgna arbete, så är ni mer än väl värda det för er uppoffring, som skänker oss andra så mycket glädje och inspiration! Please, please -Keep up the god work! Låt ingen ta ifrån er och oss glädjen! Finns faktiskt mig veterligt inga andra svenska Tesla ägare, eller entusiaster som har gjort något ens i närheten liknande.

Nu lite O.T:

Jo, Tibor och...
Blincoin med sin "A Better Route planner" borde också ligga mycket högt på listan för er som har för avsikt att beställa en Tesla och då välja referral. Blincoin: "What an outstanding work"! Funderat på att expandera denna till omfatta även andra elbilar som ännu bättre och till och med AKUT behöver ditt verktyg, Allt för att driva elbilsutvecklingen och hålla räckviddsångesten för de med "pytte-elbilar" i schack.

Intressant var det också att notera att de privatköpare som svarat har kommit med mycket nyanserade och konstruktiva svar! Heders! Ni har på ett utmärkt sätt belyst hur ni tänkt och vilka grunderna var, när ni vågade ta språnget in i det okända. - Inte alltid ett lätt beslut- Många timmar på Forum och kanske lika många med olika varianter av konfigurationer.
För att inte tala om ett modigt stort gräv i plånboken, inte minst!

Beträffande undertecknads signatur, så anspelar den på den urgamla funktionen "Djävulens advokat" (Advocatus Diaboli). Det låter kanske ganska illa och man måste kanske ha lite insikt i funktionen för att inte automatiskt rynka på näsan.
Avsikten med funktionen är att någon i en sammanslutning av likatänkande skall kunna, våga (och orka, he, he :) ) ha en annorlunda vinkling av en sak än den gängse uppfattningen i gruppen. Detta för att få gruppen att se saker ur ett annat perspektiv och om möjligt leda till bättre underbyggda beslut för de som står inför att fatta sådana. I detta fall framtida privatköpare av Tesla. Ursprungligen användes (används) det vid kanonisering inom kyrkan. Wiki har mer.
Disputerade och andra med koll vet att en variant av "Djävulens Advokat" kallas Opponent. Hen har ungefär samma funktion och finns med vid varje disputation.

Det vore trevligt om forumet snabbt återgår till den trevliga tonen det hade innan mitt rookie-inlägg och att man inom gruppen blir lite mer tolerant inför synsätt som kanske inte speglar det egnam synsättet eller gruppens gängse synsätt.

Nä, nu lackar det mot jul, så alla tomtar och troll (och andra), låt oss nu för en tid framåt koncentrera oss på det verkligt viktiga. Ta väl hand om er själva och er familj.
Lägg inte för mycket tid på forumet i juletider. Barnen vill nog under juletid se annat än en moder eller fader böjd över sin dator, ivrigt knackande inlägg på forumet.
Forumet finns alltid kvar!

Avslutningsvis: Speciell Julehälsning till Tibor som gjort TCS till vad den har blivit i Sverige! God Jul!
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Istället för att skriva
7/ inpassning av dörrar, frunk och trunk luckor påminner mer om inpassning av plåtar på en Trabant än en bil i miljonklassen
Så skulle du kunna skriva att de är ungefär som Volvo.

http://teknikensvarld.se/volvo-har-kval ... em-332330/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

@Advocatus Diabolo: Jag saknar fortfarande debatt om det du skriver om på första posten i denna tråd och det är argument eller debattinlägg från dig som jag saknar. Du slänger upp 10 punkter som både är diffusa, osakliga och verkar gälla som fakta men sedan skriver du inte en endaste ny post för att försvara eller argumentera om dessa saker som du skrev först utan istället argumenterar du om hur andra svarar på din post. Det är precis som att du ville skapa debatten om hur vi debatterar och aldrig egentligen prata om elbilar eller Tesla. Det är nog därför många här skriver som de gör om dig eftersom det är just vad du vill.

Jag skrev en lång post om dina punkter men du har inte kommenterat innehållet i den post alls, bara hur du tyckte jag skrev posten. Du har inte debatterat någon annans inlägg om punkterna i din första punkt heller, bara hur de svarat...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
@Advocatus Diabolo: Jag saknar fortfarande debatt om det du skriver om på första posten i denna tråd och det är argument eller debattinlägg från dig som jag saknar. Du slänger upp 10 punkter som både är diffusa, osakliga och verkar gälla som fakta men sedan skriver du inte en endaste ny post för att försvara eller argumentera om dessa saker som du skrev först utan istället argumenterar du om hur andra svarar på din post. Det är precis som att du ville skapa debatten om hur vi debatterar och aldrig egentligen prata om elbilar eller Tesla. Det är nog därför många här skriver som de gör om dig eftersom det är just vad du vill.

Jag skrev en lång post om dina punkter men du har inte kommenterat innehållet i den post alls, bara hur du tyckte jag skrev posten. Du har inte debatterat någon annans inlägg om punkterna i din första punkt heller, bara hur de svarat...
Det är väl ungefär så troll brukar göra när de ger sig in på ett forum. Det som är lite annorlunda i just detta fallet är att Advocatus Diabolo själv inte förstår att hen är ett troll, utan ärligt och uppriktigt tycker det är falska anklagelser.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Herr Advokat: nu har du fått förklara dig. Så bra. Var inte förvånad över att du inte får så stor uppskattning. Det brukar heller inte opponenter få när de oombedda tar på sig rollen att spela Djävulens advokat. Förtäckt hånfullhet och ringaktning i skydd av anonymitet inger heller ingen respekt. Betrakta heller inte deltagarna på detta forum som mindre vetande eller idioter. Ha istället respekt för alla som med god vilja sakligt bemöter och kommenterar. (Ja, det påstår ju du att du har. Jag läser det, men välvillig överlägsenhet " von Oben" imponerar inte heller.)
För egen del har jag inte bemödat mig med med att svara på sakfrågor eftersom jag gjort samma sak som jag ber dig undvika. För att försöka hålla tonen någorlunda klädsam avstår jag från att förtydliga mig.
Nåja, värre är det väl inte än att jag kan önska en God Jul i alla avseenden. "Julefrid!", alltså. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
RoSeg
Teslaägare

Inlägg av RoSeg »

Jag är ny Teslaägare (S90D) och undersöker just försäkringsalternativ. Jag undrar om du vill tala om vilket ditt försäkringsbolag är (3500 för halvförsäkring)?
Jag har hyggliga premier på allt annat från If med samlingsrabatt och "gubbrabatt" men If erbjuder ca 6700 för halvförsäkringen vilket jag tycker är för mycket.
RoSeg (Tesla S90D)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

RoSeg skrev:
Jag är ny Teslaägare (S90D) och undersöker just försäkringsalternativ. Jag undrar om du vill tala om vilket ditt försäkringsbolag är (3500 för halvförsäkring)?
Jag har hyggliga premier på allt annat från If med samlingsrabatt och "gubbrabatt" men If erbjuder ca 6700 för halvförsäkringen vilket jag tycker är för mycket.
Det får nog ses som ett rätt ok pris.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

RoSeg skrev:
De finns många här som rapporterar om halvfösäkringar på mellan 10-50 000 så om du får en på 6700 så är det riktigt bra. Kan finnas bättre men du ligger nog bland de lägsta på forumet redan med det priset.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

RoSeg skrev:
Jag har fått erbjudande från If med samma belopp, fast det gällde helförsäkring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

RoSeg skrev:
Är det privat eller företag? Om det är företag är det ett fantastiskt pris. Det billigaste jag fick när jag shoppade runt var hos TryggHansa, ca 9000 kr. Och då har jag en triljard försäkringar där både i företaget och privat (företagsförsäkring, hemförsäkring, sjuk- och olycksfallsförsäkring för fyra pers, privat sjukvård, livförsäkring - jag betalar över 2000 kr i månaden i premier till TH) så jag fick specialpris, det pris jag fick när jag kollade på deras webb var 11000 kr. Andra bolag låg på typ 15-50k.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar