3,20kr/min i avgift när bilen är fulladdad

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: 3,20kr/min i avgift när bilen är fulladdad

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Jag vände mig mot LarsL:s förslag att folk med superladdning som ingår i bilen inte skulle få ladda på vissa stolpar.
Aha :) ja det vore ju inte så korrekt kanske, men tanken är lite fiffig om man ser det så :) men det skulle nog inte landa
i god jord sas...
Tänk på att det kommer vara betydligt fler som kommer vara betalande kunder i framtiden än grattisladdare. Det är därför inte alls orimligt att vi kommer "kräva" att Tesla ger oss en gräddfil där det snabbare blir lediga laddare. Sen kan de före 2017 stå och ladda till 100% på det gamla nätverket.
Så du föredrar minuttaxa då kanske?
För de som betalar per kWh har ju inte mer incitament än de som köpte superladdning med bilen att planera laddandet så att de inte toppladdar. Det blir ju ganska billigt att blockera länge från 90 % till 100 % även om man betalar per kWh för den tiden.

Fast jag tror som sagt att det inte att detta kommer att vara ett särskilt stort problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Jag vände mig mot LarsL:s förslag att folk med superladdning som ingår i bilen inte skulle få ladda på vissa stolpar.
Aha :) ja det vore ju inte så korrekt kanske, men tanken är lite fiffig om man ser det så :) men det skulle nog inte landa
i god jord sas...
Tänk på att det kommer vara betydligt fler som kommer vara betalande kunder i framtiden än grattisladdare. Det är därför inte alls orimligt att vi kommer "kräva" att Tesla ger oss en gräddfil där det snabbare blir lediga laddare. Sen kan de före 2017 stå och ladda till 100% på det gamla nätverket.
Gratisladdare???

Ännu en gång förtränger du att alla med fri SuC redan har betalat 20.000:- för detta, och att det är därför det finns ett laddnätverk för dig och din framtida Model 3.

Tror inte att du och andra "betalande kunder" är i position att KRÄVA något från Tesla. Det är snarare de som förbetalt 20.000:- för SuC som ska ha en gräddfil. När sedan en "betalande kund" kommit upp i ett totalbelopp över 20.000:- i SuC avgifter, kan eventuellt även denne få tillgång till gräddfilen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kan inte riktigt bli upprörd över att Tesla på olika sätt försöker städa upp i SuC-användandet och få slut på de värsta avarterna. För mig skulle SuC gärna få kosta från första kWh eftersom det viktiga är att det går att snabbladda vid behov.

Men jag laddar ju det mesta hemma och reser inte så ofta långresor och är inte intresserad att bila i Europa om somrarna, så för mig är det något av en ickefråga.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Viktigast är att det finns tillgång till snabbladdning när man behöver det. Så länge Tesla ser till det är jag nöjd. Känns som de kommer behöva bygga mer kapacitet till Model 3 kommer.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Jag tror förändringen i sig är bra, även om effekten här i sverige lär vara begränsad.

Men hur har de tänkt lösa det juridiska? En pressrelease är ju knappast ett jurisdiskt bindande avtal för en konsument...
Tvinga alla som vill kunna fortsätta ladda att godkänna ett avtal via mytesla? Något annat?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Har ni som är ägare fått ett mail om detta eller finns det risk att de flesta Teslaägarna inte har en aning om detta?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

vigge50 skrev:
Har ni som är ägare fått ett mail om detta eller finns det risk att de flesta Teslaägarna inte har en aning om detta?
Inget mail eller annat utskick från Tesla än så länge.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

matbl skrev:
Jag tror förändringen i sig är bra, även om effekten här i sverige lär vara begränsad.

Men hur har de tänkt lösa det juridiska? En pressrelease är ju knappast ett jurisdiskt bindande avtal för en konsument...
Tvinga alla som vill kunna fortsätta ladda att godkänna ett avtal via mytesla? Något annat?
Visst kommer det bråkas av en del som missbrukar SuC men det kommer inte behövas något avtal. Jag har aldrig behövt skriva på ett avtal om att jag ska betala parkeringsavgifter. Information kommer antagligen gå ut via mail, skyltar vid SuC lär komma upp (redan nu finns det skyltar om max 45 minuter på en del SuC) och sist kommer Service Center informera när det finns något att betala. Första betalningen kan man kanske prata sig ur men sedan blir det svårare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Svenssons skrev:
matbl skrev:

Visst kommer det bråkas av en del som missbrukar SuC men det kommer inte behövas något avtal. Jag har aldrig behövt skriva på ett avtal om att jag ska betala parkeringsavgifter. Information kommer antagligen gå ut via mail, skyltar vid SuC lär komma upp (redan nu finns det skyltar om max 45 minuter på en del SuC) och sist kommer Service Center informera när det finns något att betala. Första betalningen kan man kanske prata sig ur men sedan blir det svårare.
Nä men parkeringsregler styrs via lag. Det här lär behöva styras via avtal om de inte ska lita på att folk betalar utan att behöva.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

matbl skrev:
Svenssons skrev:
matbl skrev:

Nä men parkeringsregler styrs via lag. Det här lär behöva styras via avtal om de inte ska lita på att folk betalar utan att behöva.
Det är en bra idé i grunden eftersom det är förkastligt att använda en SuC-plats som parkering. Men det hela blir lite löjligt eftersom det är avgiftsfritt om man koppla loss laddsladden och sedan stå kvar. Och det är bara Teslaägare som drabbas av avgifter. I grunden hade Teslaägaren en legitim anledning att ställa sig på SuC-platsen eftersom bilen behövde laddas, men får betala avgift när laddningen avslutas, medan en fossilbilsägare som aldrig haft en legitim anledning att ställa sig på SuC-platsen aldrig behöver betala några avgifter.

Även om jag tycker Tesla gör rätt som inför avgiften så tycker jag ändå att de silar mygg och sväljer kameler.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

matbl skrev:
Parkeringsavgift styrs väl inte via lag? Böter vid olovlig parkering görs visserligen det och det är väl fullt möjligt att bestrida avgiften utan att åka på böter tills skyltar kommer upp vid SuC men budskapet lär ju ändå komma fram. Syftet med förändringen är ju inte att få in pengar utan att ändra beteende och syn på användning av SuC.

Något avtal kommer inte att behövas om skyltar kommer upp vid SuC eftersom det då teoretiskt skulle vara möjligt att bötfälla istället för att ta avgift.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Svenssons skrev:
matbl skrev:
Parkeringsavgift styrs väl inte via lag? Böter vid olovlig parkering görs visserligen det och det är väl fullt möjligt att bestrida avgiften utan att åka på böter tills skyltar kommer upp vid SuC men budskapet lär ju ändå komma fram. Syftet med förändringen är ju inte att få in pengar utan att ändra beteende och syn på användning av SuC.

Något avtal kommer inte att behövas om skyltar kommer upp vid SuC eftersom det då teoretiskt skulle vara möjligt att bötfälla istället för att ta avgift.
Ok. Nödvändigheten att behöva betala styrs av skyltning som styrs av lag.
Jag vet inte om befintligt lagrum har utrymme för "Betala om du parkerar med sladden i efter slutförd laddning, för andra är det gratis".
Om skyltning sker så det går att bötfälla så visst, men bötfälla får väl inte Tesla göra i det fallet? Och dessutom inte per minut?
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inlägg av tias »

Det är ju faktiskt inte själva parkeringen som avgiftsbelagts utan nyttjandet av Superchargerns laddningssladd. Och denna kan nog Tesla juridiskt sett styra över hur de vill.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Vill man verkligen få folk att flytta sig i tid kan dom istället för en kostnad börja ta ur kräm ur batteriet efter det gått upp till 100% istället. ;) Använda den som står för länge som mellanlagring för att de övriga ska kunna ladda snabbare. Bild
Då skulle det inte vara så lönt att stå kvar.. Om man nu står där för att få så lång räckvidd som möjligt..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

tias skrev:
Det är ju faktiskt inte själva parkeringen som avgiftsbelagts utan nyttjandet av Superchargerns laddningssladd. Och denna kan nog Tesla juridiskt sett styra över hur de vill.
Nja. Eller ja, de kan tvinga alla som vill använda den överhuvudtaget att teckna ett avtal med dem, då är det lugnt.
Men utan avtal inget betalningskrav. Det finns ju liksom konsumentlagar som styr över sånt här också...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

matbl skrev:
Ok. Nödvändigheten att behöva betala styrs av skyltning som styrs av lag.
Jag vet inte om befintligt lagrum har utrymme för "Betala om du parkerar med sladden i efter slutförd laddning, för andra är det gratis".
Om skyltning sker så det går att bötfälla så visst, men bötfälla får väl inte Tesla göra i det fallet? Och dessutom inte per minut?
Böter är inte avgiften per minut utan detta kan man se som parkeringsavgift. Parkeringsavgift kan man nog ta utan att det krävs någon skyltning men man kan inte utdömma böter ifall man inte får in dessa om det inte finns korrekt skyltning. Minutavgiften är inte böter och Tesla är nog inte intresserade av att få in böter.

Visst kan Tesla sätta avgift till 3,20 per minut när bil ej laddas och se det som en parkeringsavgift, finns ingen lag som stoppar det. För att ha möjlighet att kunna bötfälla vid utebliven betalning så krävs det en skylt som säger typ "Avgift". Belopp och villkor måste nog inte stå på trafikskylten. De kan dock bara praktiskt följa upp bilar som är inkopplade till Superchargern och kommer inte initialt jobba med bilar som inte är inkopplade men det kan ju tänkas att de i samarbete med eventuell annan markägaren tar tag i den biten också. En skylt som säger "Avgift" vid SuC kan förhoppningsvis skrämma en och annan fossilbil också även ifall Tesla inte skickar ut parkeringsvakter till dessa platser.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

täby centrum har nån parkeringsavgiftsdebitering via kamera vid in/utfart, gratis 2?timmar utan "medlemsskap" och 4?tim om man är medlem, vet ej exakt, då jag aldrig varit där så länge, men en liknande lösning kanske, juridiken måste de(täbyc) väl ha löst.. liknande lösning i MallofScandinavia eller
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

joel80 skrev:
Vill man verkligen få folk att flytta sig i tid kan dom istället för en kostnad börja ta ur kräm ur batteriet efter det gått upp till 100% istället. ;) Använda den som står för länge som mellanlagring för att de övriga ska kunna ladda snabbare. Bild
Då skulle det inte vara så lönt att stå kvar.. Om man nu står där för att få så lång räckvidd som möjligt..
Kanonide!!
Detta hade ju varit förträffligt! När den kommer upp till inställt värde, avslutas laddningen, efter 5 minuter börjar den tanka ur igen. Då hade man flyttat den illa kvickt.

Testade idag med SuC, men inget notis om att behöva betala, när kommer den upp i luren? Vi drog nog ur när det var 10% kvar(till inställda 90%).
Screenshot_2016-12-19-15-51-48 (2).jpg
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vän av ordning påpekar härmed att privata företag inte kan utfärda böter. Däremot kan de ta ut en kontrollavgift.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Herr X skrev:
e5m1r skrev:
Börjar avgiften att ticka när man kan fortsätta sin resa eller när bilen uppnådd förbestämd laddning t.ex. 90%?
Det måste ju vara så att avgiften börjar ticka när du laddat färdigt. Dvs., om du ställt bilen på att ladda till 80% så börjar avgiften ticka när du nått 80%.
Om jag då sitter mitt i maten inne i restaurangen och får en pushnotis om att laddningen är färdig, då borde jag via appen kunna dra upp reglaget till att ladda till 100%, vilket ger mig ytterligare ~20-30 minuter att käka?
Ja eller så går du ut o flyttar bilfan :p så att andra som väntar kan få ladda ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vet att det är ett gäng som brukar ställa sig vid infra city och gå o handla o bli borta länge. Dessa lär flytta på sig kom detta.

Om man går dit för att dra ut sladden och sen låta bilen stå kvar lär det bli liv på dem som står och köar, så det är nog inte helt lätt att jobba undan med.

När Tesla sen börjar ta betalt skulle de kunna ha två olika taxor, fortfarande kWh men t.ex 1,5kr/kWh upp till 75% SoC och sen 5kr/kWh. Lite osmidigt men skulle nog vara effektivt.

Det där med att vissa laddare bara kan ladda upp till 80 procent tycker jag låter kanon men självklart måste alla teslor få ladda på alla SuC.
Skriv svar