Den här frågan är egentligen helt off-topic, och om det inte är ok är det bara att ta bort den.
Den borde egentligen ställas på ett bokföringsforum, men jag misstänker att jag inte kommer att hitta ett sådan med riktigt så många aktiva användare en söndagkväll och det är trots allt en Model S jag skall köpa.
Det är så att jag fick ett infall och stack och provkörde en Tesla för en dryg vecka sedan och då blev man ju självklart helt såld så i förra veckan bokade jag hem en demobil.
Problemet är att min redovisningsbyrå i förbigående sagt till mig att vid leasing så lägg gärna en så stor första förhöjd avgift som möjligt.
Jag har haft ett hyfsat år i firman och jag ser inga övriga kommande utgifter i antågande så jag lade glad i hågen ungefär lika mycket som mitt överskott som första avgift och blev väldigt nöjd med ett bra och trevligt upplägg på 2 år.
Tyvärr är jag ganska ny i företagarvärlden och hade fått för mig att jag kan ta detta som en kostnad rakt av, men så stötte jag av en slump på en artikel som började prata om att den skall bokas som en tillgång som fördelas jämnt över leasetiden och då blev jag lite orolig.
Så därför min fråga: kommer jag att få betala bolagsskatt på mitt överskott trots att jag lagt in det i ett lease-avtal som en första förhöjd avgift?
Återigen ledsen att det är off-topic men skulle vara väldigt tacksam för svar i alla fall

Hälsningar
Jons